Miejski Rzecznik Konsumentów

 kontakt:  Jerzy Gramatyka  http://www.bip.krakow.pl/?dok id=44927

 sekretariat: 12 616 93 48

 

Porady przez internet i telefoniczne udzielane są wyłącznie konsumentom (z terenu powiatu krakowskiego), w sporze z przedsiębiorcą.

Konsumentów przyjmują pracownicy Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Krakowie w siedzibie przy Al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, parter, box 49,  Biuro Prawne Miejskiego Rzecznika Konsumentów, bez konieczności wcześniejszego umawiania się:

  • od poniedziałku do piątku w godzinach od  7.40  do  15.30

Do Punktu Konsultacji Prawnych można zgłaszać się:

Miejski Rzecznik Konsumentów przyjmuje ponadto:

 

Konsumenci spoza terenu powiatu krakowskiego powinni skontaktować się z właściwym dla ich miejsca zamieszkania rzecznikiem konsumentów, szczegółowe dane dostępne na stronie  www.uokik.gov.pl lub skorzystać z poniższego numeru infolinii konsumenckiej oraz adresu na który można wysyłać zapytania drogą elektroniczną.

 

 

NOWY NUMER INFOLINII DLA KONSUMENTÓW

 

801 440 220 - Konsumenci mogą uzyskać bezpłatne porady prawne w dni powszednie w godz. 8.00- 18.00. Dzwoniący ponoszą koszt połączenia zgodny z taryfą swojego operatora. Prawnicy udzielają pomocy w prostych sprawach konsumenckich, gdy nie jest wymagana analiza dokumentów. Ponadto, informują o przepisach konsumenckich oraz o instytucjach świadczących specjalistyczne porady, np. w zakresie usług telekomunikacyjnych, energetycznych czy finansowych.

Za obsługę infolinii odpowiadają Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundacja Konsumentów. Projekt realizowany jest ze środków UOKIK.

 

Wkrótce rozpoczną się Światowe Dni Młodzieży w Polsce. Zamierzasz korzystać z lokalnych środków transportu? A może planujesz zwiedzić Polskę wypożyczonym samochodem? Wiesz ile masz czasu na zgłoszenie reklamacji? Sprawdź swoje prawa. Pobierz darmowy poradnik przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dostępny w angielskiej wersji językowej)

 

World Youth Day. A Tourist in Poland. Advice for consumers

Free guidebook by Poland's Office of Competition and Consumer Protection (UOKiK).

Currency

The currency in Poland is the Polish zloty (PLN, zł). Currency can be exchanged at a kantor (the Polish word for acurrency exchange office) or at a bank.

1 EUR = 4.40 PLN

1 USD = 4.00 PLN

For current exchange rates, see www.nbp.pl (available in English).

Careful! When exchanging money at a currency exchange office, be aware of the exchange rate, and always ask if the office charges a commission.

Payment cards are accepted in the majority of Polish shops, though some may require a minimum purchase amount e.g. PLN 20 (approx. EUR 4.5). Some larger shops accept payments in EUR. You can find information about the exchange rates for such payments at the cash desk.

Shopping

Remember: Think before you make a purchase. In Poland, products that aren’t defective can’t be returned only because you don’t like them or they don’t fit.Returns depend only on the goodwill of the seller—inquire before you make a purchase.

If a product you have purchased in Poland is defective, you have the right to file a complaint—up to 2 years from the date of the purchase. To do so, contact the seller. You’ll need proof of purchase, so don’t throw your receipts away. Remember that you have options when filing the complaint: you can demand that a product be repaired or replaced, or that the seller reduce the price or refund your money.

Shopping hours

In cities, large shops and shopping malls are open 7 days a week, usually from 10:00 am till late evening. They are closed on bank and religious holidays, e.g. on 15 August.

Accommodation

You can find accommodation at hotels, motels, boarding houses, hostels, camping or private rooms. Check beforehand if amenities such as meals, parking, and saunas are complimentary.

In *****, ****, and *** hotels and motels, every room must have a bathroom. Rooms in boarding and guest houses have their own bathrooms only if they are four- or five-star facilities. Each of these must accept payment by card.

If you rent a room from an individual, for example on-line, make sure there are no additional fees, such as for bed linen, water, electricity, or cleaning.

Restaurants

The ingredients in each dish are included on the menu as restaurants are required by law to offer that information. If a service charge is going to be added to the bill, that too will be in the menu, but ask the waiter about it before ordering. Also be sure to ascertain that the restaurant accepts payment by card before you order.

Smoking

In Poland, smoking is prohibited – and subject to a 500 PLN fine – on trains, public transport vehicles, in taxis, administrative offices, hospitals, bus and train stations and tram and bus stops. In restaurants, smoking is permitted only in specially designated smoking rooms.

Public transport

You can buy a ticket for a bus or tram at a kiosk, from the driver or in vending machines located near bus/tram stops or inside the buses and trams.

Public transport journey planner: www.jakdojade.pl (available in English). This site provides the best routes and directions to take some of the mystery out of getting around abroad.

Important notice: You must validate your ticket immediately after boarding any public transport vehicle. 

Trains

You can buy train tickets at stations or online, and also from the conductor, though these are more expensive as they include a commission for the ticket. Inform the train conductor immediately that you don’t have a ticket.Otherwise, you may be slapped with a fine.

Train timetable: www.rozklad-pkp.pl (available in English, German and Russian).

Taxi

You pay for the trip at the destination by cash or card – ask beforehand if the driver accepts cards. The price for a taxi already on location in popular tourist destinations, at airports and stations may be higher than if you call for one. Average prices per 1 km in major Polish cities are: PLN 2.70 or EUR 0.55 (day fare); PLN 4 or EUR 1 (night fare). Apart from the price for the distance travelled, there is also a start fee of about PLN 6 or EUR 1.4.

Note: The price is displayed on a sticker on a side window of traditional taxis.

You can order a taxi using one of many popular smartphone apps.

Car

Tourists from the U.S. and other countries that have not signed the Vienna Convention on Road Traffic need an international driving licence. Citizens of the EU, Norway, Iceland, Switzerland, etc. don’t need an international driving licence.

All cars must have civil liability insurance. And don’t forget, we drive on the right side of the road!

Car rental: Be sure to understand what insurance coverage is provided with the vehicle and what is included in the price, if there are any additional fees (for example for damage caused or for additional drivers), what the payment terms are and if there is a mileage limit. Check the condition of the car and make sure to sign a written agreement.

Note: When returning a rented car, sign a report confirming the car has not been damaged.

Speed limits in Poland: Built-up areas: 50 km/h (between 5 am and 11 pm); 60 km/h (between 11 pm and 5 am), non-built-up areas: 90 km/h; expressways: 120 km/h; motorways: 140 km/h.

There are fees for using city centre car parks: Monday – Friday between 10 am and 8 pm (Kraków), 8 am – 6 pm (Warszawa), 9 am – 5 pm (Gdańsk). One hour costs about PLN 3 (EUR 0.70). On Saturdays, Sundays, and bank holidays car parks are free.

Free consumer assistance

The European Consumer Center Network (ECC-Net) offers free of charge help and advice to consumers on their cross-border purchases when travelling or shopping online. ECC-Net  consists of 30 offices in the 28 EU Member States, Norway and Iceland. In order to find the center of your country contact European Consumer Center in Poland +48 22 55 60 118, info@konsument.gov.pl or visit www.konsument.gov.pl

Additional information for the media

Press Office, UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warsaw
Phone.: +48 22 827 28 92, +48 22 55 60 314, +48 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

 

Praktyczne informacje dla konsumentów i pielgrzymów “ECC-Net: Travel” – darmowa aplikacja


Jeżeli podczas wakacji np.: kupiliśmy wadliwy towar, mamy problemy z wynajmem samochodu, zakwaterowaniem w hotelu, nasz lot się opóźnia, to dzięki aplikacji „ECC-Net: Travel” możemy mieć szybki dostęp do porad i podpowiedzi, jak w danej sytuacji się zachować. I to w 25 językach.

 

Specjalnie w czasie okresu urlopowego Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) uruchomiło unikalną aplikację mobilną: „ECC-Net: Travel”. Aplikacja pomaga konsumentom radzić sobie z trudnymi sytuacjami podczas ich wakacji za granicą. „ECC-Net: Travel App” zapewnia wiedzę prawną i wsparcie językowe (automatyczne tłumaczenie praw konsumenckich na 25 języków).

Aplikacja jest skoncentrowana wokół kilku podstawowych tematów: zakupy, wynajem samochodów, zakwaterowanie w hotelu, opieka medyczna, środki transportu (lotniczy, kolejowy autokarowy i morski). W sekcji „Dobrze wiedzieć” znajdują się inne przydatne informacje np. ważne numery telefonów i dane kontaktowe niezbędne w sytuacjach kryzysowych. Dlatego warto, aby „ECC-Net: Travel App” stała się nieodzownym towarzyszem naszych podróży.

 

Aplikacja jest bezpłatna i działa również w trybie offline, dzięki czemu unikniemy pułapki roamingu.

Jest dostępna dla urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym iOS, Android i Microsoft Windows. Do pobrania:

 

Zasady funkcjonowania Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Krakowie

Miejski Rzecznik Konsumentów zachęca do korzystania z porad prawnych udzielanych przez studentów ze Studenckiej Poradni Prawnej Uniwersytetu Jagiellońskiego, szczególnie z zakresu szeroko rozumianego prawa karnego oraz prawa pracy. Poradnia mieści się przy al. Krasińskiego 18/3 w Krakowie, tel. 12 430 19 97, 506 006 672. Porady prawne udzielane są wyłącznie osobiście, po uprzednim ustaleniu terminu wizyty. Szczegóły dotyczące pracy Poradni i zasad udzielania porad prawnych można znaleźć na stronie internetowej www.law.uj.edu.pl/poradnia.