Do zakresu działania Referatu Funduszy Europejskich (SI-02) należy:
1) pozyskiwanie i analiza informacji o istniejących źródłach finansowania z programów i funduszy UE w zakresie możliwości ich wykorzystania przez komórki organizacyjne UMK oraz miejskie jednostki organizacyjne;
2) rozpoznawanie potrzeb komórek organizacyjnych UMK oraz miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie potrzeby pozyskania środków z funduszy i programów Unii Europejskiej;
3) pomoc i konsultacje w zakresie przygotowania i aplikacji projektów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych do pozyskania dofinansowania w ramach środków bezzwrotnych;
4) pomoc i konsultacje przy wdrażaniu i rozliczaniu projektów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych współfinansowanych w ramach środków bezzwrotnych;
5) konsulting obejmujący indywidualną współpracę z komórkami organizacyjnymi UMK oraz miejskimi jednostkami organizacyjnymi i podmiotami gospodarczymi od podjęcia decyzji o przygotowaniu wniosku do jego ostatecznego rozliczenia;
6) koordynowanie procesu aplikacyjnego dla projektów planowanych i realizowanych w ramach obowiązującej Strategii dla Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Instytucji Zarządzających i Pośredniczących dla odpowiednich programów unijnych;
7) bieżąca analiza dokumentów programowych, strategii, wytycznych oraz innych dokumentów związanych z wdrażaniem przedsięwzięć unijnych. Koordynacja i konsultacje z komórkami organizacyjnymi UMK, miejskimi jednostkami organizacyjnymi oraz podmiotami gospodarczymi w zakresie zgłaszania uwag z ramienia Gminy Miejskiej Kraków do wyżej wymienionych dokumentów;
8) współpraca ze Stowarzyszeniem Metropolia Krakowska w ramach Zespołu Zadaniowego ds. współpracy metropolitalnej;
9) przygotowywanie, realizacja i rozliczanie projektów, dla których Wydział jest jednostką realizującą;
10) współpraca przy sporządzaniu sprawozdań, informacji oraz niezbędnych raportów z realizacji finansowej projektów, których beneficjentem jest Gmina Miejska Kraków oraz bieżąca weryfikacja danych dotyczących tych projektów w Systemie STRADOM w zakresie źródeł finansowania i etapu pozyskania dofinansowania;
11) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi UMK w zakresie prowadzenia działań promocyjnych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
12) organizacja szkoleń i konferencji o tematyce związanej z przygotowaniem i realizacją projektów współfinansowanych z funduszy i programów Unii Europejskiej;
13) weryfikacja, opracowywanie i publikacja danych w Biuletynie Informacji Publicznej w zakresie zadań realizowanych przez Referat;
14) przygotowywanie informacji i analiz w zakresie działalności Referatu;
15) prowadzenie, redagowanie i administrowanie serwisem www.ue.krakow.pl w ramach Miejskiej Platformy Internetowej Magiczny Kraków;
16) prowadzenie Internetowego Dziennika Zapytań Wydziału (IDZ).