1) nadzór nad działalnością samorządowych przedszkoli specjalnych, szkół specjalnych wszystkich typów, szkół wchodzących w skład zespołów szkół zawodowych, centrów kształcenia zawodowego, szkół muzycznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, Zespołu Placówek Resocjalizacyjno - Socjoterapeutycznych, młodzieżowych domów kultury, burs szkolnictwa ponadpodstawowego i szkolnego schroniska młodzieżowego oraz prowadzenie obsługi Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji, Sportu i Turystyki w zakresie wykonywania przez niego funkcji nadzorczych nad tymi jednostkami w zakresie określonym odrębnym zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa, w szczególności dotyczących:
a) przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących organizacji pracy nadzorowanych szkół i placówek,
b) przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów, słuchaczy i pracowników,
c) formułowania, w wyniku przeprowadzonych kontroli, zaleceń pokontrolnych,
d) koordynacji kontroli spełniania obowiązku szkolnego,
e) koordynacji prowadzenia ewidencji spełniania obowiązku nauki,
f) koordynacji egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w przypadku nie spełniania obowiązku szkolnego;
2) sprawowanie nadzoru nad działalnością placówek oświatowo – wychowawczych w obszarze sportu i monitorowanie ich działań w zakresie spraw finansowych i administracyjnych z uwzględnieniem odrębnych przepisów;
3) monitorowanie i korekta sieci samorządowych szkół i placówek;
4) analiza sieci szkół i placówek w zakresie sytuacji demograficznej, potrzeb edukacyjnych oraz kosztów utrzymania;
5) koordynacja działań związanych z opracowaniem i aktualizacją standardów funkcjonowania samorządowych szkół i placówek w obszarach należących do kompetencji organu prowadzącego;
6) zatwierdzanie arkuszy organizacji samorządowych szkół i placówek oraz aneksów do arkuszy organizacji samorządowych szkół i placówek;
7) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących zakładania, likwidacji oraz przekształcania samorządowych szkół i placówek oraz nadawania im imion;
8) nadzór nad realizacją zadań administracyjno-kadrowych związanych z likwidacją oraz przekształcaniem szkół i placówek;
9) koordynowanie elektronicznej formy rekrutacji do samorządowych szkół ponadpodstawowych;
10) współpraca z Kuratorium Oświaty w Krakowie w zakresie:
a) przekształcania, zakładania, likwidacji samorządowych szkół i placówek,
b) oceny pracy dyrektorów samorządowych szkół i placówek,
c) interwencji dotyczących realizacji zadań przez dyrektorów samorządowych szkół i placówek,
d) powierzania stanowisk dyrektorów samorządowych szkół i placówek,
e) odwołania ze stanowisk dyrektorów samorządowych szkół i placówek,
f) innych zadań wynikających z bieżącej działalności;
11) organizowanie i koordynacja działań związanych z zapewnieniem dowozu uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych do szkół i przedszkoli;
12) realizacja zadań związanych z obszarem wielokulturowości w zakresie działania Wydziału;
13) zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dzieciom i uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
14) uzgadnianie z dyrektorami szkół liczby godzin realizowanych w ramach indywidualnego nauczania, indywidualnego przygotowania przedszkolnego, indywidualnej ścieżki kształcenia oraz innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzenie ewidencji oraz sporządzanie zbiorczej informacji w tym zakresie;
15) prowadzenie ewidencji realizowanych w szkołach zajęć rewalidacyjnych;
16) organizacja dodatkowej nauki języka polskiego dla uczniów szkół samorządowych niebędących obywatelami polskimi i obywateli polskich, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki oraz organizacja dla takich uczniów dodatkowych zajęć wyrównawczych;
17) wydawanie skierowań do młodzieżowych ośrodków socjoterapii;
18) wydawanie skierowań do młodzieżowych ośrodków wychowawczych dla nieletnich posiadających postanowienie sądowe;
19) realizacja zadań związanych z organizacją wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
20) współpraca z Powiatową Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych w zakresie konsultowania projektów uchwał Rady Miasta Krakowa, mających wpływ na sytuację osób niepełnosprawnych;
21) współpraca z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Krakowa ds. Osób z Niepełnosprawnościami w zakresie m.in. realizacji Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w sprawach dot. szkół specjalnych oraz innych bieżących spraw uczniów niepełnosprawnych;
22) przygotowywanie projektów zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa ustalających zawody, w których kształcą samorządowe szkoły i centra kształcenia zawodowego;
23) współpraca z Grodzkim Urzędem Pracy;
24) prowadzenie spraw i wydawanie decyzji dotyczących opłat za naukę w samorządowych szkołach i placówkach, pobieranych od cudzoziemców;
25) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli zatrudnionych w samorządowych szkołach i placówkach;
26) udział w komisjach kwalifikacyjnych dla dyrektorów i nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego oraz kontraktowego;
27) ustalanie cząstkowej oceny pracy dyrektorów samorządowych szkół i placówek;
28) udział w pracach zespołów rozpatrujących wnioski dyrektorów samorządowych szkół i placówek o ponowne ustalenie oceny pracy;
29) występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczycieli samorządowych szkół i placówek;
30) organizowanie i przeprowadzanie konkursów na stanowiska dyrektorów samorządowych szkół i placówek;
31) przygotowywanie opinii i wniosków w sprawach powierzania stanowisk kierowniczych w samorządowych szkołach i placówkach oraz odwoływania z tych stanowisk;
32) przygotowywanie upoważnień i pełnomocnictw Prezydenta Miasta Krakowa dla dyrektorów samorządowych szkół i placówek;
33) przygotowywanie wniosków o nagrody i odznaczenia dla dyrektorów samorządowych szkół i placówek, ustalanie propozycji wysokości dodatków funkcyjnych, motywacyjnych i za warunki pracy dla dyrektorów nadzorowanych szkół i placówek;
34) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem urlopów oraz wyjazdami służbowymi krajowymi i zagranicznymi dyrektorów samorządowych szkół i placówek;
35) określanie przypadków, w jakich nauczycielom zatrudnionym w samorządowych szkołach i placówkach w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć oraz rozmiaru obniżek;
36) określanie zasad rozliczania obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych w samorządowych szkołach i placówkach dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego;
37) udzielanie zgody na przydzielenie godzin ponadwymiarowych w więcej niż jednym oddziale nauczycielom zatrudnionym w szkołach samorządowych zajmującym stanowiska kierownicze, a także nauczycielom pełniącym obowiązki kierownicze w zastępstwie, korzystającym z obniżonego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć;
38) przygotowywanie opinii w sprawie przeniesienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania w samorządowej szkole;
39) przygotowywanie decyzji w sprawie nałożenia na nauczycieli zatrudnionych w samorządowych szkołach i placówkach obowiązku podjęcia pracy w innych szkołach/placówkach, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych;
40) przeprowadzanie kontroli prawidłowości prowadzenia bazy danych Systemu Informacji Oświatowej przez dyrektorów szkół i placówek;
41) realizacja działań związanych z dofinansowaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników;
42) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem wyposażenia pracowni przedmiotów zawodowych w nadzorowanych szkołach i placówkach;
43) koordynowanie pomocy de minimis;
44) opiniowanie wynajmu, użyczania pomieszczeń i powierzchni przez szkoły i placówki oraz dzierżawy i użytkowania nieruchomości oświatowych;
45) udzielanie zgody na prowadzenie przez szkoły i placówki samorządowe dzienników wyłącznie w formie elektronicznej;
46) organizowanie zajęć z religii i etyki w grupach międzyszkolnych i międzyoddziałowych;
47) przygotowywanie wniosków o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 0,4% rezerwy;
48) wyrażanie zgody na ustalenie przez dyrektorów stawki opłaty za posiłki w samorządowych przedszkolach;
49) ustalanie, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, warunków korzystania z internatu, w tym wysokości opłat za zakwaterowanie i wyżywienie, a także terminu i sposobu ich wnoszenia;
50) rozpatrywanie zastrzeżeń do protokołów powypadkowych dzieci i uczniów w samorządowych szkołach i przedszkolach;
51) koordynacja działań związanych z przygotowaniem Sprawozdania z realizacji zadań oświatowych;
52) koordynacja działań związanych z przygotowaniem Raportu – Oświata krakowska;
53) rozpatrywanie wniosków w ramach Programu pn. „Poznanie dawnych Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej przez uczniów krakowskich szkół”;
54)rejestrowanie umów/porozumień w informatycznych systemach UMK – GRU, WYBUD dotyczących spraw realizowanych przez referat.