1) prowadzenie ewidencji księgowej syntetycznej i analitycznej na podstawie dowodów księgowych w zakresie:
a) podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego osób fizycznych,
b) podatku od środków transportowych,
c) zwrotu kosztów zastępstwa sądowego,
d) opłaty za niedopełnienie obowiązku ubezpieczenia rolników,
e) opłaty za udostępnianie informacji o środowisku,
f) opłaty eksploatacyjnej,
g) grzywien i kar porządkowych,
h) opłaty za trwałą i zupełną utratę pojazdu,
i) opłaty za informację publiczną,
j) opłaty za dziennik budowy,
k) odszkodowania za korzystanie z lokalu (regres),
l) zwrotu odszkodowań z tytułu wywłaszczonej nieruchomości,
m) opłaty za trwały zarząd gruntów Gminy,
n) dodatkowej opłaty rocznej,
o) kosztów postępowania sądowego SMMK,
p) kosztów utrzymania zwierząt,
q) zwrotu kosztów procesu z odsetkami,
r) pozostałych dochodów;
2) sporządzanie sprawozdań budżetowych z zakresu działania referatu;
3) zwrot nadpłat;
4) prowadzenie postępowań przedegzekucyjnych (egzekucja miękka, wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych);
5) wydawanie zaświadczeń i udzielanie informacji;
6) przygotowanie informacji do zgłoszenia wierzytelności w związku z toczącymi się postępowaniami upadłościowymi;
7) uzgadnianie z referatem wymiaru przypisów i odpisów;
8) przekazywanie dochodów.