Do zakresu działania Referatu Organizacyjno-Prawnego i Edukacji Ekologicznej (WS - 01) należą następujące sprawy:
a) opracowywanie projektów wewnętrznych uregulowań odnoszących się do zakresu działania Wydziału,
b) prowadzenie ewidencji i nadzoru nad terminowością realizacji uchwał: Rady Miasta,Rad i Zarządów Dzielnic oraz wniosków i opinii Komisji Rady, zarządzeń, decyzji,poleceń służbowych Prezydenta Miasta Krakowa, a także Dyrektora Magistratu,zgłaszanych skarg i wniosków,
c) prowadzenie ewidencji i nadzoru nad poprawnością i terminowością oraz współudział w przygotowywaniu projektów odpowiedzi na: interpelacje,wnioski radnych, interwencje posłów RP i senatorów RP, korespondencję od Przewodniczącego Rady Miasta a także nadzór nad terminowością realizacji wynikających z nich zobowiązań,
d) prowadzenie ewidencji kart usług/procedur zewnętrznych i instrukcji postępowania/procedur wewnętrznych określających tryb załatwiania spraw należących do kompetencji Wydziału,
e) śledzenie zmian w obowiązujących przepisach prawa i powiadamianie właściwych merytorycznie referatów o ukazaniu się przepisów dotyczących ich zakresów działania,
f) sporządzanie zbiorczych informacji i zestawień, koordynację przygotowania odpowiedzi na polecenia, pisma okólne itp.,
g) organizację i zapewnienie prawidłowego obiegu informacji wewnętrznej, w tym właściwego obiegu poczty otrzymywanej i wysyłanej przez Wydział;
2) prowadzenie spraw osobowych pracowników Wydziału (listy obecności, ewidencja wyjść służbowych, plany urlopów wypoczynkowych, etatyzacja, zakresy czynności, karty badań lekarskich, sporządzania zestawień godzin nadliczbowych itp.);
3) współpraca z Wydziałem Organizacji i Nadzoru w zakresie: wynagrodzeń, nagród kwartalnych, dodatków specjalnych, spraw socjalnych, szkoleń pracowników, delegacji służbowych, naboru na wolne stanowiska urzędnicze;
4) prowadzenie ewidencji majątku trwałego, gospodarowanie składnikami majątkowymi powierzonymi Wydziałowi, w tym monitorowanie stanu ewidencji składników majątkowych oraz wykonywanie innych zadań wynikających z instrukcji gospodarowania składnikami majątkowymi;
5) sporządzanie zamówień na materiały biurowe, wyposażenie biurowe, materiały eksploatacyjne do drukarek komputerowych i kserokopiarek oraz bilety komunikacji miejskiej oraz ich rozdysponowanie dla potrzeb Wydziału;
6) wnioskowanie o zaopatrzenie w stosowną odzież ochronną stanowisk pracy zakwalifikowanych do jej przydziału; prowadzenie kart ewidencyjnych wyposażenia i wnioskowanie o wypłatę ekwiwalentu;
7) prowadzenie i aktualizacja kart użytkowników urządzeń informatycznych i osobistego wyposażenia;
8) prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych, w tym składanie zapotrzebowania na pieczęcie, przekazywanie ich pracownikom oraz prowadzenie ewidencji kasacji pieczęci urzędowych;
9) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Wydziale;
10) prowadzenie obsługi sekretarsko-kancelaryjno-biurowej Wydziału;
11) opracowywanie projektów upoważnień, pełnomocnictw Prezydenta Miasta Krakowa we współpracy z wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Wydziału, ich ewidencja i aktualizacja;
12) współpraca z wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Wydziału przy przygotowywaniu projektów uchwał, zarządzeń itp.;
13) bieżąca pomoc prawna, w szczególności konsultowanie spraw z zakresu zadań realizowanych przez Wydział, procedury administracyjnej i stosunków cywilno-prawnych;
14) konsultowanie projektów decyzji i postanowień pod względem formalno-prawnym,opracowywanie rozstrzygnięć w kwestiach szczególnie skomplikowanych prawnie;
15) koordynacja spraw i udzielanie odpowiedzi w zakresie udostępniania informacji publicznej, informacji o środowisku i ich publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej;
16) współpraca w zakresie zajęcia stanowiska co do konieczności wyłączenia jawności z podaniem podstawy prawnej i nazwy podmiotu, na rzecz którego dokonano wyłączenia jawności;
17) koordynacja współpracy z organizacjami pozarządowymi; zamieszczanie w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronach Miejskiej Platformy Internetowej Magiczny Kraków informacji związanych z ich działalnością oraz udział w posiedzeniach Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. Środowiska;
18) koordynacja realizacji działań związanych z Systemem Zarządzania Jakością i Polityką Bezpieczeństwa Informacji; współpraca z Inspektorem Ochrony Danych w zakresie przetwarzania danych oraz obsługa aplikacji informatycznej System Ewidencjonowania Zbiorów, Administrowania i Monitorowania SEZAM;
19) koordynacja publikacji na stronach Miejskiej Platformy Internetowej Magiczny Kraków w zakresie zadań realizowanych przez Wydział oraz udzielanie odpowiedzi w Internetowym Dzienniku Zapytań;
20) koordynacja działań w ramach tworzenia programów ochrony środowiska;
21) koordynacja działań w ramach sporządzania co dwa lata raportów z wykonania programów ochrony środowiska;
22) koordynacja realizacji działań związanych z Monitorowaniem Jakości Usług Publicznych-STRADOM;
23) koordynacja realizacji działań wynikających z obowiązujących w Gminie Miejskiej Kraków Polityk i Programów z zakresu spraw realizowanych przez Wydział.