1) prowadzenie spraw związanych z roszczeniami odszkodowawczymi właścicieli lokali, wobec których Gmina nie wywiązała się z obowiązku zrealizowania orzeczeń eksmisyjnych poprzez złożenie osobom uprawnionym oferty zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub wskazanie tymczasowego pomieszczenia, zgodnie z art. 18 ust. 5 i 25e ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego, art. 1046 § 4 ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz art. 417 ustawy Kodeks cywilny;
2) ewidencjonowanie wniosków o wypłatę odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowych pomieszczeń;
3) prowadzenie negocjacji i zawieranie porozumień z właścicielami nieruchomości w sprawie zrzeczenia się roszczeń odszkodowawczych w zamian za wcześniejszą realizację wyroków eksmisyjnych;
4) przeprowadzanie oględzin lokali w tym uczestnictwo w wizjach z biegłym sądowym w przypadku spraw skierowanych na drogę postępowania sądowego, celem oceny stanu technicznego zajmowanych lokali pod kątem oszacowania stawki odszkodowania;
5) bieżąca analiza wolnorynkowych stawek czynszowych;
6) szacowanie wysokości odszkodowań za lokale, które zajmują osoby objęte wyrokiem eksmisyjnym;
7) przygotowywanie projektów ugód w sprawie wypłaty odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania pomieszczeń tymczasowych;
8) zawieranie ugód w sprawie wypłaty odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowego pomieszczenia;
9) uznawanie roszczeń odszkodowawczych po uprzednim wezwaniu przez właścicieli lokali w wysokości zaakceptowanej przez Wydział;
10) prowadzenie spraw związanych z roszczeniami regresowymi w stosunku do osób eksmitowanych, za które Gmina Miejska Kraków na zasadzie ”in solidum” wypłaciła odszkodowania na rzecz właścicieli nieruchomości, a w szczególności ustalanie należnych z tego tytułu kwot oraz kierowanie wezwań do zapłaty;
11) ewidencjonowanie zawartych ugód o wypłatę odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowych pomieszczeń;
12) prowadzenie postępowań w sprawie udzielania ulg w spłacie należności Gminy Miejskiej Kraków powstałych z tytułu prowadzonych postępowań regresowych w oparciu o uchwałę Rady Miasta Krakowa nr LVI/1616/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miejskiej Kraków lub jej jednostkom organizacyjnym, a także wskazania organów do tego uprawnionych poprzez:
a) wzywanie dłużników w celu uzupełnienia braków formalnych wniosków,
b) przeprowadzanie postępowań wyjaśniających mających na celu ocenę zasadności udzielenia ulgi,
c) kompletowanie zebranego materiału i przedstawianie spraw pod obrady działającego w ramach Wydziału Mieszkalnictwa Zespołu ds. rozpatrywania wniosków o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miejskiej Kraków lub Zespołu Zadaniowego ds. ulg (…) powołanego zarządzeniem nr 1497/2021 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 1 czerwca 2021 r. w sprawach podlegających kompetencjom Prezydenta Miasta Krakowa lub Kierującego pionem UMK, z późn. zm.,
d) przygotowywanie projektów porozumień lub oświadczeń w zakresie zastosowania ulgi w spłacie zaległej należności,
13) opiniowanie wniosków o udzielenie ulgi w spłacie należności powstałych z tytułu wypłaty przez Gminę Miejską Kraków na rzecz właściciela nieruchomości odszkodowania, wynikającej z zajmowania lokalu bez tytułu prawnego przez osoby uprawnione z mocy wyroku do otrzymania lokalu socjalnego w sprawach prowadzonych przez Wydział Egzekucji Administracyjnej i Windykacji;
14) wyrażanie stanowiska w zakresie zasadności kierowania na drogę postępowania sądowego spraw dotyczących prowadzonych roszczeń regresowych oraz przekazywanie niezbędnych dokumentów;
15) współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie dotyczącym stosowania ulg w spłacie należności Gminy Miejskiej Kraków;
16) dokonywanie przypisu należności objętych wezwaniami do zapłaty w systemie WPBUD;
17) ewidencjonowanie skierowanych wezwań do zapłaty;
18) prowadzenie rejestru udzielonych ulg w spłacie należności cywilnoprawnych odrębnie dla porozumień i oświadczeń woli zgodnie z zarządzeniem nr 1471/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 11 czerwca 2018 r. w sprawie zasad postępowania dotyczących udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym wynikających z art. 60 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przypadających Gminie Miejskiej Kraków;
19) monitorowanie prawidłowości realizacji zawartych porozumień;
20) przygotowywanie pełnomocnictw dla radców prawnych reprezentujących Gminę Miejską Kraków przed sądem do zawierania ugód w sprawie odszkodowań z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowego pomieszczenia w związku z orzeczoną eksmisją;
21) szacowanie niezbędnych na odszkodowania środków finansowych, celem zabezpieczenia ich w budżecie Miasta;
22) szacowanie rezerw na zobowiązania z tytułu odszkodowań za niedostarczenia lokali socjalnych;
23) wnioskowanie o realizację odszkodowań;
24) pozyskiwanie i przekazywanie do właściwej komórki organizacyjnej Urzędu danych niezbędnych do wystawienia przez Gminę Miejską Kraków informacji o wysokości osiągniętego przychodu zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności: danych osobowych oraz wysokości udziałów w nieruchomości poszczególnych współwłaścicieli, którzy uzyskali przychód z tytułu odszkodowania wypłaconego przez Gminę Miejską Kraków za niedostarczenie przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazanie tymczasowego pomieszczenia w związku z orzeczoną eksmisją;
25) prowadzenie spraw związanych z realizacją Programu „Mieszkanie za remont” poprzez:
a) ustalanie terminu i ogłaszanie naboru wniosków,
b) kwalifikowanie, weryfikację i realizację wniosków osób o zawarcie umowy najmu lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków złożonych w ramach programu,
c) sporządzenie listy osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu – lista remontowa,
d) publikowanie listy lokali do remontu i informowanie uprawnionych o możliwości składania ofert,
e) rozpatrywanie złożonych ofert na remont lokalu,
f) wydawanie skierowań do zawarcia przedwstępnych umów najmu lokalu na czas wykonania remontu,
g) wydawanie skierowań do zawarcia przyrzeczonych umów najmu lokalu na czas nieoznaczony,
26) prowadzenie ewidencji wydanych skierowań do zawarcia umowy najmu lokali mieszkalnych w ramach programu „Mieszkanie za remont”;
27) prowadzenie bazy danych osób, ubiegających się o zawarcie umowy najmu lokalu w ramach programu „Mieszkanie za remont”;
28) wprowadzanie danych do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Nieruchomościami dotyczących czynności związanych z zakresem działalności Referatu;
29) okresowa weryfikacja pustostanów pozostających na koncie Referatu.