Do zakresu działania Referatu ds. Bezpieczeństwa Publicznego (OC-01) należą sprawy:
1. Opiniowania i realizacji wniosków inwestycyjnych i bieżących dotyczących przekazywania środków finansowych na rzecz Komendy Miejskiej Policji;
2. Współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie bezpieczeństwa;
3. Koordynacji i nadzoru nad realizowanymi programami poprawy bezpieczeństwa;
4. Organizacji i obsługi posiedzeń kapituły Nagrody Bezpieczny Kraków;
5. Obsługi kancelaryjno - biurowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku;
6. Prowadzenia postępowań w sprawach wydawania decyzji zezwalających, zakazujących, przerywających bądź odmawiających organizowania imprez masowych;
7. Kontroli zgodności przebiegu imprez masowych z warunkami określonymi w zezwoleniach;
8. Przyjmowania zawiadomień o zgromadzeniach zgłaszanych w trybie zwykłym, wydawania decyzji o rozwiązaniu lub o zakazie odbycia zgromadzeń, reprezentowanie organu gminy na zgromadzeniach oraz pełnienia zadań miejskiego centrum zarządzania kryzysowego w zakresie przyjmowania zawiadomień o zgromadzeniach zgłaszanych w trybie uproszczonym w godzinach pracy Urzędu;
9. Wykonywania zadań wynikających z przepisów o przelotach statków powietrznych nad terenem Gminy Miejskiej Kraków;
10. Koordynacji zadań wynikających z przepisów ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych;
11. Prowadzenia i aktualizacji wykazu terenów uczelni o których mowa w art. 227 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;
12. Nadzoru i finansowania Ochotniczych Straży Pożarnych;
13. Opiniowania i realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego;
14. Koordynacji spraw dotyczących skarg, wniosków, interpelacji, petycji, zapytań itp.;
15. Obsługi budżetu Wydziału;
16. Prowadzenia obsługi kancelaryjno - biurowej Wydziału;
17. Kadrowe pracowników Wydziału;
18. Bezpieczeństwa i higieny pracy;
19. Związane z dostępem do informacji publicznej oraz przestrzeganiem zapisów ustawy o ochronie danych osobowych i Polityki Bezpieczeństwa Informacji;
20. Związane z dokumentowaniem Systemu Zarządzania Jakością;
21. Prowadzenia gospodarki materiałowej Wydziału, ksiąg inwentarzowych, kartotek osobistego wyposażenia pracowników;
22. Opracowywania projektów zarządzeń i poleceń wewnętrznych Dyrektora Wydziału oraz prowadzenia ich rejestru;
23. Opracowywania projektów procedur wewnętrznych i zewnętrznych określających tryb załatwiania spraw należących do kompetencji Wydziału, kontrola ich wykonania.
Pracownicy Referatu mogą być oddelegowani do pełnienia dyżuru w Centrum Zarządzania Kryzysowego Miasta Krakowa.