Do zakresu działania Referatu Handlu i Usług (SA-05) należy:
1) Opracowywanie warunków dla organizacji targowisk miejskich, określanie lokalizacji i regulaminów targowisk miejskich oraz sprawowanie nadzoru w zakresie realizacji zawartych umów oraz obowiązujących regulaminów. Sporządzanie analiz i ocen na temat funkcjonowania targowisk miejskich, wniosków i zaleceń pokontrolnych oraz ich egzekwowanie, w tym opracowywanie odpowiednich projektów uchwał Rady Miasta Krakowa oraz zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa. Przygotowanie stanowisk w postępowaniach dotyczących terenów, na których znajdują się targowiska miejskie lub sąsiadujących.
2) Organizowanie przetargów oraz zawieranie umów na prowadzenie i dzierżawę targowisk na terenach miejskich.
3) Prowadzenie spraw związanych z realizacją robót remontowych i modernizacyjnych na targowiskach oraz rozliczaniem ulg inwestycyjnych.
4) Prowadzenie postępowań o rozgraniczenie, podział lub scalenie nieruchomości będących własnością Gminy Miejskiej Kraków oraz nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa, a położonych w obrębie Gminy Miejskiej Kraków, na których znajdują się lub są projektowane targowiska miejskie.
5) Występowanie z wnioskami do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego dla Krakowa Podgórza w Krakowie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu.
6) Prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem Rynkiem Głównym, Małym Rynkiem, placem Szczepańskim oraz placem Wolnica (zwanych dalej placami miejskimi), w tym w zakresie:
a) czasowego udostępniania nieruchomości zlokalizowanych w ich obrębie,
b) czasowego udostępniania nieruchomości Rynku ustalania zasad i wydawania zgody na wjazd, przejazd i postój pojazdów, w tym zaprzęgowych,
c) naliczania opłat za zajęcie nieruchomości oraz ustalania poboru i zwrotu kaucji,
d) wydawania zezwoleń na przedsięwzięcia odbywające się w ich obrębie, dla których wymagane jest korzystanie z drogi w sposób szczególny,
e) opiniowania wniosków dotyczących wydania zezwoleń na korzystanie z dróg w sposób szczególny, w przypadku przedsięwzięć rozpoczynających lub kończących się na placach miejskich albo przez nie przechodzących i kontynuowanych na innych drogach,
f) kontrolowania prawidłowości zajęcia placów miejskich, opracowywanie wniosków i zaleceń pokontrolnych oraz egzekwowanie ich realizacji,
g) prowadzenia postępowań związanych z samowolnym zajęciem nieruchomości znajdujących się w obrębie placów miejskich oraz z przywróceniem miejsca do stanu pierwotnego,
h) koordynowania zadań realizowanych w obrębie placów miejskich przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania sp. z o.o. w Krakowie oraz Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie,
i) współpracy ze Strażą Miejską Miasta Krakowa, upoważnioną do kontroli ładu i porządku podczas wszelkich przedsięwzięć związanych z zajęciem placów miejskich.
7) Prowadzenie spraw związanych z czasowym udostępnianiem nieruchomości i przestrzeni będących własnością Gminy Miejskiej Kraków oraz nieruchomości i przestrzeni będących własnością Skarbu Państwa, a położonych w obrębie Gminy Miejskiej Kraków, w tym terenów zieleni miejskiej oddanych w trwały zarząd jednostce miejskiej zarządzającej zielenią miejską (za wyjątkiem nieruchomości będących drogami publicznymi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, terenów objętych umowami użytkowania wieczystego, użyczenia, najmu, dzierżawy) na podstawie odrębnych zarządzeń.
8) Udział w wizjach lokalnych związanych z przekazywaniem i odbiorem nieruchomości gminnych, w prowadzonych przez Referat sprawach.
9) Naliczanie oraz ustalanie poboru i zwrotu kaucji opłat za zajęcie nieruchomości Błoń Krakowskich.
10) Organizowanie przetargów na uzyskanie uprawnień do wjazdu i postoju pojazdów zaprzęgowych na zarządzanych terenach lub na czasowe udostępnianie nieruchomości. Opracowywanie dokumentacji przetargowej, tj. ogłoszeń przetargu, komunikatów prasowych i przeznaczonych do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa oraz poleceń służbowych Dyrektora Wydziału powołujących komisje przetargowe.
11) Prowadzenie spraw związanych z naliczaniem wynagrodzenia za czasowe bezumowne zajęcie nieruchomości gminnych.
12) Przygotowywanie materiałów niezbędnych do zaopiniowania przez Radę Miasta Krakowa lokalizacji kasyn gry lub salonów gry ?Bingo? pieniężne.
13) Opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz wdrożeń przepisów po zmianach.
14) Opracowywanie projektów uchwał Rady Miasta Krakowa w sprawie:
a) utworzenia Społecznej Straży Rybackiej,
b) uchwalenia regulaminu Społecznej Straży Rybackiej.
15) Wydawanie kart wędkarskich i łowiectwa podwodnego.
16) Wydawanie zezwoleń na:
a) przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej,
b) ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie.
17) Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
18) Wydawanie legitymacji strażnikom Społecznej Straży Rybackiej w Krakowie.
19) Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie zatwierdzenia regulaminu strzelnicy.
20) Wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie chartów lub ich mieszańców.
21) Przygotowywanie dokumentacji oraz projektów umów do tyczących zlecenia wykonania zadań innym podmiotom.
22) Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy de minimis ? jako odstąpienie od naliczania opłaty za czasowe udostępnienie nieruchomości i przestrzeni Gminy Miejskiej Kraków oraz obniżenie czynszu za dzierżawę targowisk miejskich.
23) Opiniowanie projektów i formułowanie wniosków do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.