Do zakresu działania Referatu Transportu i Działalności Regulowanej należą sprawy:
1) Zmiany, wydawania wtórników, cofania i stwierdzania wygaśnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy i osób.
2) Udzielania, odmowy udzielenia, zmiany, wydawania wtórników, cofania i stwierdzania wygaśnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego.
3) Udzielania, odmowy udzielenia, zmiany, wydawania wtórników, cofania i stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób/rzeczy.
4) Wydawania i zmian zaświadczeń na wykonywanie przewozów drogowych na potrzeby własne.
5) Wydawania decyzji administracyjnych w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za niezwrócenie licencji lub wypisów z licencji w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o cofnięciu licencji stała się ostateczna.
6) Wydawania decyzji administracyjnych w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za niezwrócenie certyfikatu kompetencji zawodowych w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o stwierdzeniu utraty dobrej reputacji stała się ostateczna.
7) Wyrażania zgody na przeniesienie uprawnień w zakresie transportu drogowego.
8) Sprawowania nadzoru nad wykonywaniem transportu drogowego.
9) Przeprowadzania kontroli przedsiębiorców w zakresie spełniania wymogów będących podstawą wydania licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób/rzeczy oraz zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne.
10) Nakładania na przewoźnika drogowego obowiązku przedstawiania informacji i dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań ustawowych i warunków określonych w licencji.
11) Przeprowadzania czynności wyjaśniających i występowania do sądów z wnioskami o ukaranie w sprawach dotyczących wykroczeń związanych z wykonywaniem transportu drogowego.
12) Przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i uwag dotyczących wykonywania transportu drogowego.
13) Dokonywania lub odmowy dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów, oraz zmiany i wykreślania wpisu z rejestru.
14) Sprawowania nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów, a w szczególności:
a) co najmniej raz w roku przeprowadzania kontroli stacji kontroli pojazdów,
b) wydawania zaleceń pokontrolnych i wyznaczanie terminu usunięcia naruszeń warunków wykonywanej działalności w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów,
c) wydawania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów.
15) Wydawania i cofania diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych pojazdów.
16) Dokonywania lub odmowy dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców, oraz zmiany i wykreślania wpisu z rejestru.
17) Dokonywania, odmowy dokonania wpisu oraz skreślenia osoby z ewidencji instruktorów i wykładowców nauki jazdy.
18) Sprawowania nadzoru nad szkoleniem osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem, a w szczególności:
a) przyjmowania i weryfikowania informacji o terminie, czasie i miejscu, w którym będą prowadzone zajęcia wraz z listą uczestników kursu,
b) przyjmowania i weryfikowania informacji o wszystkich przeprowadzonych kursach w ciągu roku przez ośrodek szkolenia kierowców,
c) kontrolowania dokumentacji i działalności związanej ze szkoleniem,
d) wyznaczania terminu usunięcia naruszeń warunków wykonywania działalności,
e) wydawania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę ośrodka szkolenia kierowców.
19) Wydawania zaświadczeń o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów lub ośrodek szkolenia kierowców.
20) Wydawania poświadczeń o spełnieniu dodatkowych wymagań przez ośrodek szkolenia kierowców.
21) Opracowywania projektów uchwał Rady Miasta Krakowa w sprawach:
a) przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu taksówkami oraz dodatkowego oznaczenia i wyposażenia technicznego taksówek na terenie Gminy Miejskiej Kraków,
b) ustalenia cen urzędowych i określenia stref cen (stawek taryfowych) za przewozy taksówkami na terenie Gminy Miejskiej Kraków,
c) wymagań uprawniających do wykonywania transportu drogowego taksówką.
22) Opracowywania projektów zarządzeń i poleceń służbowych Prezydenta, Dyrektora Magistratu, Dyrektora Wydziału i Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej w sprawach związanych z transportem drogowym oraz sporządzanie informacji o ich wykonaniu.
23) Powoływania i obsługi administracyjnej Komisji Egzaminacyjnej oraz przygotowywanie testów egzaminacyjnych w zakresie transportu drogowego taksówką.
24) Obsługa osób przystępujących do egzaminu w zakresie transportu drogowego taksówką oraz przygotowania materiałów na egzamin.
25) Organizowania posiedzeń Zespołu Roboczego ds. realizacji wniosków środowiska krakowskich taksówkarzy i przewoźników osób oraz jego obsługa kancelaryjno-biurowa.
26) Współpracy z organami wymiaru sprawiedliwości, ścigania, kontrolnymi, skarbowymi oraz związkami zawodowymi, organizacjami zrzeszającymi krakowskich taksówkarzy i organizacjami, których statutowym celem jest ochrona praw konsumenta.
27) Wydawania zaświadczeń wymagających urzędowego potwierdzenia określonych faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonych przez Referat ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.
28) Prowadzenia rejestrów przedsiębiorców posiadających licencje, zezwolenie w zakresie transportu drogowego lub zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne.
29) Prowadzenia ewidencji diagnostów i instruktorów oraz rejestrów działalności regulowanej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów i ośrodków szkolenia kierowców.
30) Organizowania i prowadzenia warsztatów szkoleniowych dla nadzorowanych przedsiębiorców.
31) Dokonywania adnotacji w dowodach rejestracyjnych i kartach pojazdu.
32) Sprawozdawczości z zakresu działania Referatu oraz z realizacji na terenie gminy zadań określonych ustawą o kierujących pojazdami oraz ustawą o transporcie drogowym.
33) Potwierdzania, przedłużania ważności lub unieważniania profilu zaufanego ePUAP.
34) Publikowania i aktualizowania stron internetowych w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Miasta Krakowa dotyczących:
a) informacji dla przedsiębiorców prowadzących transport drogowy, ośrodek szkolenia kierowców, stacje kontroli pojazdów,
b) bieżącej informacji dotyczącej wyników i efektów kontroli przedsiębiorców,
c) wykazów ośrodków szkolenia kierowców i stacji kontroli Pojazdów,
d) egzaminów z zakresu transportu drogowego taksówką.
35) Użytkowania podsystemu "Rejestracja i Śledzenie Spraw Urzędu".
36) Prowadzenia ewidencji druków ścisłego zarachowania.
37) Wprowadzenia i przetwarzania danych w systemach POJAZD, KIEROWCA, PORTAL STAROSTY, Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD) oraz Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG).
38) Prowadzenia książki wyjść prywatnych oraz rejestru godzin nadliczbowych dla pracowników Referatu.