Funkcjonowanie Urzędu Miasta Krakowa w zakresie bezpośredniej obsługi klienta
Od 22 marca br. budynki Urzędu Miasta Krakowa będą dostępne wyłącznie dla klientów umówionych na wizytę bądź tych, którzy mają zamiar umieścić przesyłkę w odpowiednim pojemniku wrzutowym (Punkty Obsługi Mieszkańców w galeriach handlowych będą nieczynne). Prosimy, by załatwianie spraw urzędowych odłożyć w czasie.
Wszelkie dokumenty i wnioski do Urzędu Miasta Krakowa będzie można złożyć elektronicznie, za pośrednictwem Poczty Polskiej, za pośrednictwem usługi Paczkomat Urząd 24, bądź poprzez wrzucenie specjalnej koperty do odpowiedniego pojemnika umieszczonego w pobliżu wejścia do urzędu w 16 poniższych lokalizacjach w godzinach 8.00 - 15.00 od poniedziałku do piątku:
- al. Powstania Warszawskiego 10
- os. Zgody 2
- pl. Wszystkich Świętych 3-4
- Rynek Podgórski 1
- ul. Biskupia 18
- ul. Dekerta 24
- ul. Grunwaldzka 8
- ul. Kasprowicza 29
- ul. Lubelska 27
- ul. Lubelska 29
- ul. Mogilska 41
- ul. Sarego 4
- ul. Stachowicza 18
- ul. Wielicka 28a
- ul. Nowohucka 1
- ul. Wadowicka 8W.
Wyjątki:
- Sprawy rejestracji bieżącej zgonów, sporządzania aktów zgonów, zawierania małżeństw i składania oświadczeń w ramach prowadzonych rejestrów przez Urząd Stanu Cywilnego. W tych sprawach pracownicy USC przyjmują osobiście w trzech lokalizacjach: ul. Lubelska 27, os. Zgody 2 oraz ul. Wadowicka 8W. Dla spraw dotyczących zawarcia związku małżeńskiego i składania oświadczeń (uznanie ojcostwa, powrót do nazwiska noszonego przed ślubem po rozwodzie) należy umawiać wizyty w USC poprzez internetową elektroniczną rejestrację kolejki mailowo lub telefonicznie.
- Odbiór dowodu osobistego będzie możliwy wyłącznie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu w Wydziale Spraw Administracyjnych. Nie jest możliwe złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego do urny.
- Wszystkie umówione wcześniej i niezrealizowane dotychczas wizyty w UMK oraz wszelkie wszczęte wcześniej i niezałatwione dotychczas sprawy w UMK, zachowują swoją ważność i podlegają obsłudze przez właściwe komórki organizacyjne UMK w zwyczajowy sposób.
Usługi Paczkomat Urząd 24:
- odbiór przesyłek (bezpłatny) odbywa się w jednym z czterech paczkomatów zlokalizowanych przy: al. Powstania Warszawskiego 10, ul. Wielickiej 28a, os. Zgody 2 oraz ul. B. Zaleskiego 23;
- nadawanie przez interesantów przesyłek do UMK odbywa się poprzez stronę internetową urzad24.inpost.pl, wypełnienie formularza, wniesienie opłaty oraz użycie paczkomatu.
Punkty Obsługi Mieszkańców
Punkty Obsługi Mieszkańców w galeriach handlowych zostają zamknięte.
Szczegółowe informacje dotyczące najczęściej załatwianych spraw w urzędzie:
Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców
W zakresie Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców składanie dokumentów i wniosków odbywa się elektronicznie, za pośrednictwem Poczty Polskiej, za pośrednictwem usługi Paczkomat Urząd 24, bądź poprzez wrzucenie specjalnej koperty do odpowiedniego pojemnika, z zastrzeżeniem, że w uzasadnionych przypadkach możliwa jest obsługa bezpośrednia, po wcześniejszym umówieniu się na wizytę przy użyciu komunikacji elektronicznej lub telefonicznej, a dostarczanie poniższych przesyłek realizowana może być za pośrednictwem usługi Paczkomatu Urząd 24, tj.:
- odbiór dowodu rejestracyjnego wydanego w związku z brakiem miejsca na kolejne wpisy dotyczące terminu badania technicznego oraz wydanego w związku ze zmianą danych w nim zamieszczonych,
- odbiór wtórników prawa jazdy, karty pojazdu, dowodu rejestracyjnego,
- odbiór wtórnika tablicy rejestracyjnej, dodatkowej tablicy na bagażnik lub tablic o nowym wyróżniku wydanych w skutek ich utraty bądź zniszczenia,
- wydanie zaświadczeń, za wyjątkiem postanowień o odmowie wydania zaświadczenia, na które służy zażalenie.
Wydział Spraw Administracyjnych
Składanie dokumentów i wniosków dotyczących:
- dowodów osobistych - możliwe jest wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy www.obywatel.gov.pl, a w uzasadnionych przypadkach możliwa jest obsługa bezpośrednia, po wcześniejszym umówieniu się na wizytę; odbiór dowodu osobistego możliwy jest po wcześniejszym umówieniu wizyty, jeżeli klient nie posiada innego ważnego dokumentu tożsamości (paszportu) albo w sprawach niecierpiących zwłoki,
- spraw meldunkowych - w uzasadnionych przypadkach możliwa jest obsługa bezpośrednia, po wcześniejszym umówieniu się na wizytę,
- spraw z zakresu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (założenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, zmiana/zawieszenie/wznowienie/zaprzestanie) – możliwe jest w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy www.ceidg.gov.pl, a w uzasadnionych przypadkach możliwa jest obsługa bezpośrednia, po wcześniejszym umówieniu się na wizytę.
Urząd Stanu Cywilnego
- Składanie dokumentów i wniosków odbywa się elektronicznie, za pośrednictwem Poczty Polskiej, za pośrednictwem usługi Paczkomat Urząd 24, bądź poprzez wrzucenie specjalnej koperty do odpowiedniego pojemnika (przede wszystkim wydawanie odpisów, zaświadczeń, transkrypcji), z wyjątkiem spraw dotyczących rejestracji bieżącej zgonów, sporządzania aktów zgonów, zawierania małżeństw i składania oświadczeń w ramach prowadzonych rejestrów przez USC (w tych sprawach pracownicy USC obsługują interesantów w sposób bezpośredni, w trzech lokalizacjach Urzędu Miasta Krakowa: ul. Lubelska 29, os. Zgody 2 oraz ul. Wadowicka 8 W);
- Interesanci w zakresie rejestracji bieżącej zgonów będą przyjmowani bezpośrednio, bez wcześniejszego umówienia.
- Dla spraw dotyczących zawarcia związku małżeńskiego i składania oświadczeń (uznanie ojcostwa, powrót do nazwiska noszonego przed ślubem po rozwodzie) należy umawiać wizyty w USC poprzez internetową elektroniczną rejestrację kolejki , mailowo lub telefonicznie (oświadczenia muszą być składane osobiście, a dotyczą uznania ojcostwa czy powrotu do nazwiska noszonego przed ślubem po uzyskaniu rozwodu).
Apelujemy, by z urzędnikami kontaktować się poprzez internet lub telefon. Prosimy o wyrozumiałość ze względu na aktualny stan zagrożenia epidemicznego i liczne przypadki zakażeń wirusem SARS-CoV-2. Urząd – jak każdy pracodawca – musi się liczyć z nieobecnością pracowników wynikającą ze stanu zagrożenia czy funkcjonowania pracowników w trybie pracy zdalnej, mając na uwadze niezbędne środki ostrożności.
POWRÓT DO STRONY ALERT EPIDEMICZNY - SYTUACJA W MIEŚCIE