Jeśli chcesz załatwić sprawę związaną z rejestracją urodzenia dziecka, wykonaj poniższe czynności:
Zabierz ze sobą wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”) i udaj się do Urzędu Stanu Cywilnego (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Okaż ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport.
Rejestracja urodzenia nie podlega opłacie skarbowej.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób, którym urodziło się dziecko w Krakowie.
Kryteria dla realizacji usług
Zgłoszenia urodzenia dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika.
Wymagane dokumenty
Ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport osoby zgłaszającej urodzenie (do okazania).
Pełnomocnictwo – w przypadku rejestracji urodzenia przez pełnomocnika.
Opłaty
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Opłatę dokonywaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Krakowa:
Nr rachunku/IBAN: PL49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 PKO Bank Polski Numer BIC/SWIFT: BPKOPLPW.
Informacje o miejscach, w których można składać dokumenty:
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
I Referat Rejestracji Stanu Cywilnego (szpitale: Narutowicza, Czerwiakowskiego)
ul. Lubelska 29, 30-003 Kraków
Poniedziałek-piątek 7:40-18:00.
Obsługa bezpośrednia klientów odbywa się przy pomocy systemu kolejkowego, ostatni bilet klient może pobrać o godzinie 17:30 lub do wyczerpania się puli biletów przeznaczonych na dany dzień.
II Referat Rejestracji Stanu Cywilnego (szpitale: Uniwersytecki, NEO Hospital-Leczenie Szpitalne)
ul. Wadowicka 8W, 30-415 Kraków
Poniedziałek-piątek 7:40-18:00.
Obsługa bezpośrednia klientów odbywa się przy pomocy systemu kolejkowego, ostatni bilet klient może pobrać o godzinie 17:30 lub do wyczerpania się puli biletów przeznaczonych na dany dzień
III Referat Rejestracji Stanu Cywilnego (szpitale: Żeromskiego, Rydygiera, Ujastek)
os. Zgody 2, 31-949 Kraków
Poniedziałek-piątek 7:40-18:00.
Obsługa bezpośrednia klientów odbywa się przy pomocy systemu kolejkowego, ostatni bilet klient może pobrać o godzinie 17:30 lub do wyczerpania się puli biletów przeznaczonych na dany dzień.
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz przekaże:
jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia,
powiadomienie o nadaniu numeru PESEL (jeśli dziecko otrzymało numer PESEL),
zaświadczenie o zameldowaniu dziecka (jeśli dziecko zostało zameldowane na pobyt stały).
Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy jest wydawane na wniosek.
Informacje dodatkowe
Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, aktu zgonu nie sporządza się, a sporządza się akt urodzenia z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe.
Jeżeli nie dokonacie zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzi z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu (i wybierze przy tym dziecku imię z urzędu), oraz poinformuje Was o jego sporządzeniu.
Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo przed upływem trzystu dni od jego ustania lub unieważnienia, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki. Domniemania tego nie stosuje się, jeżeli dziecko urodziło się po upływie trzystu dni od orzeczenia separacji.
Odpis skrócony aktu urodzenia jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej urodzenie.
Kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia występuje o nadanie numeru PESEL i powiadamia osobę o nadaniu tego numeru.
Zameldowanie dziecka urodzonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia.
Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały jest wydawane z urzędu.
Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy jest wydawane na wniosek.
Termin załatwienia
Sporządzenie aktu urodzenia - w dniu zgłoszenia urodzenia.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Karta urodzenia/karta martwego urodzenia przekazana przez szpital lub inną jednostkę służby zdrowia.
Podstawa prawna
Art. 2 ust. 6, art. 12, 13, 14, 17, 20, 22, 30, 32, 47, 52-61 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Art. 62, 72, 88, 89, 891 i 901 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
Art. 33, 35, 127 § 1 i 2, 127a oraz art. 129 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Art. 17 ust. 1 pkt.1, art. 21, 29, 32 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Obowiązek informacyjny
Informacja administratora o przetwarzaniu danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawania zaświadczeń i odpisów aktów stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia lub nazwiska – w celu wydania decyzji administracyjnej.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie.
Informujemy, że:
Ma Pani/Pan prawo dostępu do Swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe przechowywane są w przypadku aktów stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego przez okres:
100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia.
80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.
Po upływie tych okresów akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu 2 lat do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Pozostałe dane osobowe są przechowywane odpowiednio przez:
10 lat - Wpisywanie akt stanu cywilnego sporządzonych za granicą do polskich ksiąg; Zmiany imion i nazwisk. Po 10 latach poddawane są brakowaniu.
5 lat - Unieważnienie, sprostowanie, ustalenie treści, odtworzenie i uzupełnienie aktu stanu cywilnego; Zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca; Zaświadczenia o zdolności do zawarcia małżeństwa za granicą; Zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa; Odpisy zupełne, skrócone i wielojęzyczne aktów stanu cywilnego; Powiadamianie innych podmiotów i jednostek organizacyjnych o zmianach dokonywanych w aktach stanu cywilnego; Udostępnianie innych informacji na podstawie akt stanu cywilnego; Sprawy konsularne. Po 5 latach poddawane są brakowaniu.
Ponadto Statystyka urodzeń, małżeństw, zgonów przechowywana jest przez 25 lat, a następnie przekazywana do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia i nazwiska – także ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków