Budżet Obywatelski Miasta Krakowa - III edycja - 2016 rok
Budżet Obywatelski jest narzędziem umożliwiającym mieszkańcom współdecydowanie o wydatkowaniu części środków z lokalnego budżetu. Zgłaszając projekty dotyczące lokalnych potrzeb i biorąc udział w głosowaniu, każdy mieszkaniec Krakowa może mieć wpływ na rozwój swojej dzielnicy i całego miasta.
Kampania informacyjno-promocyjna została podzielona na dwa etapy.
I tura kampanii była realizowana w terminie 1-31 marca 2016 r.
Głównym celem prowadzonych działań było zachęcenie mieszkańców Krakowa do tworzenia swoich projektów w ramach Budżetu Obywatelskiego na poziomie ogólnomiejskim i dzielnicowym.
II tura kampanii będzie realizowana w terminie 1-30 czerwca 2016 r.
Na tym etapie mieszkańcy Krakowa byli zachęcani do brania udziału w głosowaniu na wybrane projekty.
I etap
Zgłoś projekt, to się opłaca!
1-31 marca 2016
CEL KAMPANII
Głównym celem było utrzymanie wysokiej liczby składanych wniosków, porównywalnej do uzyskanej w poprzednich edycjach.
- złożono 215 wniosków na projekty ogólnomiejskie
- złożono 396 wniosków na projekty dzielnicowe
- w sumie 611 wniosków
KONCEPCJA KREATYWNA
W projektach wykorzystane zostały ikony symbolizujące różne formy przestrzeni miejskiej. Ikony te pochodzą bezpośrednio z platformy internetowej, na której odbędzie się głosowanie. W pierwszej odsłonie kampanii pojawia się znany już symbol megafonu, nawiązujący do decydowania, zabierania głosu, artykułowania swoich potrzeb oraz do kreacji z dwóch poprzednich edycji kampanii.
REALIZACJA
1. Konferencja Prasowa w Urzędzie Miasta Krakowa z udziałem Pana Andrzeja Kuliga - Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa, Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa Pana Bogusława Kośmidera, Zastępcy Dyrektora Wydziału Spraw Społecznych Pana Mateusza Płoskonki oraz Dyrektora Wydziału Promocji i Turystyki Pana Rafała Perłowskiego – 29 lutego
2. Punkt Obywatelski - obandowane stoisko konsultacyjne w przestrzeni galerii handlowych.
W Punktach Obywatelskich konsultacje przeprowadzali pracownicy UMK oraz MJO. Konsultanci odpowiadali na pytania mieszkańców, przedstawiali ideę Budżetu Obywatelskiego oraz pomagali wypełnić wnioski. Godziny otwarcia 12.00-20.00:
- 01-07 marca 2016 - M1
- 07-13 marca 2016 – Bonarka
- 14-20 marca 2016 - Bronowice
Szacunkowa liczba osób, która odwiedziła wszystkie trzy Punkty Obywatelskie:
- ok. 1400 osób odwiedziło stoiska, zabrało ulotkę lub gadżet,
- ok. 420 osób konsultowało swój projekt lub podjęło rozmowę z przedstawicielami UMK i MJO.
Dodatkową atrakcją w Punktach Obywatelskich były animacje, które odbyły się 6, 7, 13 i 20 marca. Mieszkańcy mogli zrobić sobie zdjęcie w fotobudce, a smok i lajkonik zachęcali do składania projektów rozdając gadżety.
3. Spot LED na Tauron Arena Kraków – 1 marca
4. Briefing w Galerii Bonarka przy Punkcie Obywatelskim z udziałem Pana Andrzeja Kuliga - Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa oraz Pana Bogusława Kośmidera - Przewodniczącego RMK – 7 marca
5. Citylight – 100 lokalizacji – 15-31 marca
6. Spoty na ekranach LED - 22 ekrany - 7-13 marca
7. Spot reklamowy emitowany w telewizji autobusowej Bus-TV – 200 autobusów, 2 spoty – 6-31 marca
8. Plansze reklamowe w automatach KKM – 65 automatów – 3-31 marca
9. Plakat A3 – 1800 szt. – kolportaż Dzielnice, MJO, UMK
10. Plakat A4 – 1400 szt. – kolportaż Dzielnice
11. Ulotki miejskie - kolportaż w budynkach UMK, Radach Dzielnic, Punktach Obywatelskich, samorządowych placówkach edukacyjnych etc. – 100 000 szt. – od 1 marca
12. Gadżety:
- kostki Rubika – 100 szt.
- koszulki – 100 szt.
- długopisy – 3000 szt.
- krówki promocyjne – 6000 szt.
13. Dwutygodnik Miejski Kraków.pl - 2 marca 2016 - reklama 1/3, 16 marca 2016 - reklama full page, artykuł, wywiad
14. Reklama prasowa w Tygodniku Nowohuckim – full page – 11 marca
15. Spoty reklamowe w Radiu Kraków – 7-21 marca
16. Banner stały na stronie Krakow.Wyborcza.pl – 7-13 marca
17. Bannery stałe na stronach miejskich jednostek organizacyjnych (KBF, ZIKiT, ZIS, ZBK, ZZM, MOPS) – 23 lutego – 30 czerwca
18. Bannery stałe na stronach Rad Dzielnic – 23 lutego – 30 czerwca
19. Magiczny Kraków - działania informacyjno-promocyjne na stronie głównej www.krakow.pl oraz w specjalnej zakładce poświęconej kampanii www.budzet.krakow.pl + 2 x banner reklamowy na stronie głównej (jedynka) oraz w sekcji polecamy – 1 marca – 30 czerwca
20. Działania informacyjne na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w specjalnym dziale poświęconym BO + banner reklamowy – 1 marca – 30 czerwca
21. Bieżąca działalność w Telewizji internetowej Kraków.pl – 1 marca – 30 czerwca
22. Newsletter biuletynu Kraków.pl – 1 marca – 30 czerwca
23. Działania informacyjno-promocyjne na profilach Budżet Obywatelski Miasta Krakowa, Kraków.pl, Miejskie Centrum Dialogu, Rada Miasta Krakowa – 1 marca – 30 czerwca
24. Reklama w aktualnościach typu sponsoring na portalu Facebook - promocja profilu Budżet Obywatelski Miasta Krakowa - 7-31 marca 2016 – liczba fanów zwiększyła się w tym okresie o 1600
25. W ramach konsultacji społecznych i akcji promocyjnej zorganizowane zostały trzy eventy, dzięki którym mieszkańcy mogli zapoznać się z ideą budżetu obywatelskiego oraz skonsultować swoje projekty z przedstawicielami UMK oraz MJO.
- 16 marca – „Maraton Projektów” w Miejskim Centrum Dialogu – ilość uczestników ok. 14
- 21 marca – „Wielka-Noc Projektów” w MOWIS – ilość uczestników ok. 10
- 30 marca – „Projekt/Meta/Cricoteka” w Cricotece – ilość uczestników ok. 21
26. 1 kwietnia odbyła się konferencja prasowa podsumowująca dotychczasową kampanię promocyjną, przedstawiono także liczbę zgłoszonych wniosków na realizację projektów.
W okresie od 29 lutego do 4 kwietnia ukazało się:
- 46 informacji prasowych
- 61 informacji w internecie
- 16 informacji w telewizji i w radiu
Za opracowanie koncepcji kreatywnej kampanii odpowiadała agencja Adheads Sp. z o.o., a za realizację (zakup mediów) Agencja Reklamowa DSK Sp. z o.o.