Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania oraz analizować ruch na stronie. Szczegółowe informacje w
polityce prywatności. Klikając "Tak", akceptujesz te warunki.
Odszkodowania za działki geodezyjnie wydzielone pod drogi publiczne na wniosek, w przypadku nieuzgodnienia wysokości odszkodowania w drodze negocjacji z właściwym organem GS-36
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeżeli chcesz uzyskać odszkodowanie za nieruchomość, której byłeś właścicielem lub użytkownikiem wieczystym, wydzieloną geodezyjnie na Twój wniosek pod drogi publiczne i nie doszło do uzgodnienia wysokości odszkodowania w drodze negocjacji z właściwym organem:
Wypełnij i podpisz wniosek o odszkodowanie i dołącz do niego wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż podpisany wniosek wraz z załącznikami osobiście, wyślij pocztą (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) lub drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz decyzję.
Właściciel lub użytkownik wieczysty na dzień ostateczności decyzji zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości albo na datę prawomocności orzeczenia o podziale nieruchomości, położonej na terenie Gminy Miejskiej Kraków, wydzielonej pod drogi publiczne (gminne, powiatowe, krajowe), jeżeli nie doszło do dobrowolnego uzgodnienia wysokości odszkodowania.
Wydzielenie działki gruntu pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Podział musi być zgodny z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Negatywny wynik rokowań dotyczących ustalenia odszkodowania, przeprowadzonych w trybie art. 98 ust. 3 zdanie pierwsze ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami, pomiędzy właściwym organem a dotychczasowym właścicielem lub użytkownikiem wieczystym.
Wniosek (może być złożony na formularzu stanowiącym załącznik do niniejszej usługi) o odszkodowanie za działki gruntu wydzielone na wniosek właściciela/użytkownika wieczystego pod drogę publiczną zawierający:
oznaczenie nieruchomości (nr działki, obręb, jednostka ewidencyjna, nr księgi wieczystej),
dane osobowe wnioskodawcy (w przypadku osoby fizycznej - imię, nazwisko, imiona rodziców, adres, PESEL; w przypadku osoby prawnej – nazwę, adres, numer KRS, REGON lub NIP),
wskazanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości (numer i data decyzji).
Ostateczna decyzja o podziale nieruchomości wraz z mapą z projektowanym podziałem nieruchomości, na podstawie której przedmiotowy grunt został wydzielony pod drogę publiczną (wymóg ten nie obowiązuje, gdy decyzja została wydana przez Prezydenta Miasta Krakowa).
Dokument potwierdzający prawo do nieruchomości (w przypadku, gdy wnioskodawca nie jest ujawniony w księdze wieczystej).
Dokumenty potwierdzające nabycie praw do spadku w przypadku gdy z wnioskiem występują spadkobiercy osoby posiadającej prawo własności/ użytkowania wieczystego nieruchomości na dzień ostateczności decyzji zatwierdzającej podział).
Pełnomocnictwo (w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika).
Dokumenty potwierdzające, że uzgodnienia dotyczące wysokości odszkodowania z dotychczasowym właścicielem/ użytkownikiem wieczystym zakończyły się wynikiem negatywnym.
Uwaga: wymóg ten nie obowiązuje w przypadku gdy wniosek złożony został do protokołu sporządzonego podczas negocjacji.
Poświadczenia za zgodność z oryginałem może dokonać notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem lub radcą prawnym, a także instytucja, która dokument wydała.
Podpis osobisty (z wykorzystaniem warstwy elektronicznej dowodu osobistego)
Analiza wniosku.
Ustalenie stron postępowania.
Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
Zgromadzenie materiału dowodowego.
Wydanie decyzji kończącej postępowanie administracyjne, która zostanie doręczona Wnioskodawcy w sposób określony przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
W trakcie postępowania może zaistnieć konieczność przedłożenia dodatkowej dokumentacji.
1 miesiąc, a w sprawie szczególnie skomplikowanej, 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania, z możliwością przedłużenia terminu załatwienia sprawy stosowanie do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Dokumenty określające stan prawny nieruchomości na dzień ostateczności decyzji podziałowej.
Poświadczenie prawa własności na dzień ostateczności decyzji podziałowej.
Informacja z archiwum w celu ustalenia czy odszkodowanie zostało wypłacone w latach ubiegłych (dotyczy decyzji podziałowych wydanych przez organ inny niż Prezydent Miasta Krakowa).
Operat szacunkowy określający wartość nieruchomości w przypadku potwierdzenia zasadności wniosku.
Inne dokumenty istotne dla sprawy (np. protokół z rozprawy administracyjnej).
Oświadczenie o sposobie odbioru ustalonego odszkodowania.
Od decyzji administracyjnej przysługuje stronom odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie 14 dni od daty doręczenia (art. 127§1 i 2 Kodeksu postepowania administracyjnego w związku z art. 9a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Art. 98 ust. 1 i 3 oraz art. 128 – 135 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa. Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.