EK-06- 0718-17/09 Kraków, dnia 2 czerwca 2009 r.
Dotyczy: Regulaminu wynagradzania pracowników administracji i obsługi, zwanego regulaminem wynagradzania pracowników samorządowych.
Szanowni Państwo
Dyrektorzy Szkół, Placówek
oraz Zespołów Ekonomiki Oświaty
w Krakowie
W myśl art. 58 ustawy z dnia 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. nr 2223, poz. 1458), wszystkie jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, w tym szkoły, placówki oświatowe oraz Zespoły Ekonomiki Oświaty zobowiązane są w terminie do 30.06.2009 r. dostosować obecnie obowiązujące regulaminy wynagradzania pracowników administracji i obsługi do zmian wynikających z niniejszej ustawy.
W związku z ww. przepisem, na wniosek organizacji związkowych obejmujących swoim zasięgiem miejskie jednostki organizacyjne działające w zakresie oświaty, podjęto prace związane z ustaleniem wzorcowego regulaminu wynagradzania dla pracowników administracji i obsługi. W dniu 22.05.br. uzgodniono ostateczną wersję wzorcowego regulaminu. Protokół uzgodnień stanowi załącznik nr 1 do przedmiotowego pisma.
Uzgodniony wzór regulaminu (załącznik nr 2 do przedmiotowego pisma) powinien zostać przyjęty w szkole, placówce oświatowej lub Zespole Ekonomiki Oświaty w drodze zarządzenia wewnętrznego wydanego przez Dyrektora danej jednostki. W przypadku przyjęcia ww. regulaminu bez wprowadzania jakichkolwiek zmian wystarczy skontaktować się z właściwymi organizacjami związkowymi w celu ustalenia terminu podpisania regulaminu. W sytuacji, gdy konieczne są zmiany do treści ww. regulaminu należy podjąć negocjację z organizacjami związkowymi oraz powiadomić Wydziału Edukacji UMK o zakresie zmian.
Zarządzenie wewnętrzne w sprawie regulaminu wynagradzania pracowników samorządowych powinno zostać wydane (ogłoszone) przez Dyrektora szkoły, placówki oświatowej lub Zespołu Ekonomiki Oświaty najpóźniej do dnia 15 czerwca 2009 r.
Jednocześnie informuję, że w toku negocjacji ustalono maksymalne kwoty wynagrodzeń zasadniczych i dodatków funkcyjnych. Ustalenie maksymalnych kwot nie stanowi podstawy do podwyższania wynagrodzeń pracowników. Obecnie nie przewiduje się dodatkowych środków na podwyżki wynagrodzeń ww. pracowników.
Dodatkowo wyjaśniam, iż zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DZ. U. z 2009 r. nr 50 z poźn. 398), danemu stanowisku przyporządkowana jest tylko jedna kategoria zaszeregowania (do tej pory stanowiska miały przyporządkowany zakres kategorii zaszeregowania np. I-V). Zatem po wprowadzeniu regulaminu należy sprawdzić u wszystkich pracowników administracji i obsługi:
1) czy w danej jednostce występują stanowiska wymienione w załączniku Nr 1 do Regulaminu,
2) czy kategoria zaszeregowania na danym stanowisku jest zgodna z załącznikiem Nr 1 do Regulaminu,
3) czy stawki (nie kwoty) dodatków funkcyjnych są zgodne z załącznikiem Nr 3 do Regulaminu,
4) czy na danym stanowisku, w danej kategorii zaszeregowania pracownik otrzymuje minimalne wynagrodzenie określone w Załączniku nr 2 do Regulaminu.
W przypadku niezgodności dotyczących kategorii zaszeregowania i stawek dodatku funkcyjnego należy dokonać stosownych zmian w związku z wprowadzeniem nowego regulaminu wynagradzania, w formie aneksu do umowy.
W związku z wprowadzeniem w Zintegrowanym Systemie Zarządzania Oświatą jednolitych zasad związanych z ustalaniem podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego oraz świadczeń wypłacanych z ZUS proszę o niedokonywanie zmian w zapisach dotyczących tych zagadnień (w szczególności w par. 6 ust. 5, par. 8 ust. 6, par.9 ust. 10 i par. 10 ust. 6 i zapisów z tym związanych).
Podpisał
Jan Żądło
Dyrektor
Wydziału Edukacji UMK