Gmina Miejska Kraków przystąpiła do aktualizacji „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe". W chwili obecnej trwają działania zmierzające do wyłonienia wykonawcy opracowania.
Gmina Miejska Kraków przystąpiła do aktualizacji „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe". W chwili obecnej trwają działania zmierzające do wyłonienia wykonawcy opracowania.
Projekt „Założeń do planu zaopatrzenia Gminy Miejskiej Kraków w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe" opracowany w roku 2003, w wyniku procedowania uzyskał:
• pozytywną opinię Zarządu Województwa Małopolskiego w drodze uchwały nr 906/03 z dnia 29 grudnia 2003 r. w zakresie koordynacji współpracy z innymi gminami
• pozytywną opinię Wojewody Małopolskiego w dniu 6 stycznia 2004 r. w zakresie zgodności z polityką energetyczną Polski
• został przyjęty w drodze uchwały nr XLVII/444/04 Rady Miasta Krakowa w dniu 12 maja 2004 r.
Zgodnie z zapisem par.2, pkt 4 wymienionej uchwały, Założenia winny podlegać aktualizacji i weryfikacji nie rzadziej niż co 5 lat.
W art. 7 ust.1 dyrektywy 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 18 stycznia 2006 r. w projekcie zmian do ustawy prawo energetyczne w art. 18 przewiduje się zapis „Dla zachowania spójności z planami przedsiębiorstw energetycznych plany zaopatrzenia proponuje się opracowywać na okres 15 lat i aktualizować co 5 lat.
Zaistniałe zmiany aktów prawnych i dokumentów programowych w zakresie polityki energetycznej państwa i ustawy prawo energetyczne wprowadziły uregulowania w zakresie takich zagadnień jak: kogeneracja, świadectwa pochodzenia energii, możliwość wyboru dostawcy i dystrybutora energii, rozdział operatorów systemu przesyłowego i dystrybucji, procedury na wypadek gwałtownych i nieprzewidzianych uszkodzeń lub zniszczeniu elementów systemów energetycznych.
Zapowiedź wprowadzenia ustawy o efektywności energetycznej, lokalne zmiany w strukturze przedsiębiorstw energetycznych, uzależnienie kosztów nośników energii od uwarunkowań zewnętrznych wynikających ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej (plany ograniczenia emisji CO2), podwyższone wymagania środowiskowe, konieczność poszanowania energii, rozwój technologii źródeł energii odnawialnej, konieczność optymalizacji gospodarki energetycznej, konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w dostawach energii są czynnikami oddziaływującymi na zaopatrzenie energetyczne gminy.
W związku z powyższym niezbędne jest dokonanie aktualizacji Założeń z uwzględnieniem wymienionych uwarunkowań oraz zagadnień podstawowych przewidzianych w art. 19 ustawy Prawo energetyczne.