Rusza nowa ogólnopolska społeczna kampania edukacyjna Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pod hasłem „Sprawdź, czy twoje picie jest bezpieczne". Jej celem jest ograniczenie liczby osób pijących alkohol w sposób ryzykowny i szkodliwy oraz przekazanie wiedzy na temat zdrowotnych i społecznych szkód, jakie mogą wiązać się ze spożyciem alkoholu. W uroczystej inauguracji kampanii, 7 kwietnia w gmachu Sejmu RP w Warszawie, wziął udział przedstawiciel Gminy Miejskiej Kraków, która planuje lokalne działania w ramach tego ogólnopolskiego przedsięwzięcia.
Rusza nowa ogólnopolska społeczna kampania edukacyjna Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pod hasłem „Sprawdź, czy twoje picie jest bezpieczne". Jej celem jest ograniczenie liczby osób pijących alkohol w sposób ryzykowny i szkodliwy oraz przekazanie wiedzy na temat zdrowotnych i społecznych szkód, jakie mogą wiązać się ze spożyciem alkoholu. W uroczystej inauguracji kampanii, 7 kwietnia w gmachu Sejmu RP w Warszawie, wziął udział przedstawiciel Gminy Miejskiej Kraków, która planuje lokalne działania w ramach tego ogólnopolskiego przedsięwzięcia.
Od kilku lat w skali kraju obserwowane są niekorzystne zmiany we wzorach konsumpcji alkoholu. Wzrasta średnie spożycie stuprocentowego alkoholu, rośnie udział napojów spirytusowych w strukturze spożycia, a także liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych, równocześnie maleje odsetek abstynentów. Z najnowszych badań PBS wynika, że w Krakowie mamy do czynienia z nieznacznym wzrostem deklarowanego spożycia alkoholu (z 3,44 litra w 2005 r. do 3,58 litra w 2008 r.). Niepokoi jednak fakt, że prawie 16% całej populacji konsumentów alkoholu w naszym mieście to osoby, które piją ryzykownie i szkodliwie, czyli w przypadku mężczyzn ponad 10 litrów czystego alkoholu, a w przypadku kobiet - 7,5 litra. Populacja ta jest więc pięć razy większa niż liczba osób już uzależnionych od alkoholu!
Dane te pokazują wyraźnie, że priorytetem lokalnej polityki w zakresie zdrowia publicznego i polityki społecznej powinno być dotarcie do tej grupy osób z edukacją i interwencją - zanim dojdzie do kumulacji szkód i uzależnienia. „Sprawdź czy twoje picie jest bezpieczne" to przekaz, zachęcający do ograniczania ilości i zmiany wzoru picia na mniej destrukcyjny, przekaz, na który powinien zwrócić uwagę każdy. "Żeby nie przekroczyć granicy, zza której powrót nie będzie już możliwy" - jak podkreśla Marek Jachowicz, główny specjalista ds. uzależnień w UMK i ambasador kampanii w Krakowie.
Kampania potrwa do końca roku i będzie miała charakter edukacyjny. Medialny przekaz skierowany do dorosłych konsumentów napojów alkoholowych ma zachęcać do bardziej świadomego i ostrożnego ich spożywania (UWAŻAJ jak pijesz!), natomiast celem działań profilaktycznych wśród młodzieży jest propagowanie abstynencji i trzeźwości - ZACZEKAJ, nie pij! Kampanię objęło honorowym patronatem Biuro Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w Polsce.