Przypominamy, że rozpoczynający działalność Pracodawca (tj. przedsiębiorca zatrudniający pracownika) bądź Przedsiębiorca z chwilą zatrudnienia pierwszego pracownika jest obowiązany w myśl art. 209 Kodeksu Pracy, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności bądź zatrudnienia pierwszego pracownika, zawiadomić na piśmie właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Obowiązek, o którym mowa ciąży również na pracodawcy w przypadku zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności. Ww. zawiadomienie jest bezpłatne , powinno być dokonane pisemnie (nie wymaga formularza) i zawierać: nazwę przedsiębiorcy, jego numer NIP, REGON i PKD , informację o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz przewidywaną liczbę pracowników.
Zawiadomienia jw. pracodawca dokonuje w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie ul. Gazowa 15, 31-060 Kraków , www.krakow.psse.alte.pl oraz w Okręgowym Inspektoracie Pracy pl. Szczepański 5, 31-011 Kraków, drogą internetową: https://zgloszenia.pip.gov.pl lub za pośrednictwem Punktu Obsługi Przedsiębiorcy UMK .
Niezawiadomienie właściwego inspektora pracy i właściwego inspektora sanitarnego stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika i podlega karze grzywnyod 1.000 zł do 30.000 zł (art. 283 § 2 pkt 1 k.p.).