STATUT
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 2
W KRAKOWIE
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§1
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Krakowie, zwana dalej Poradnią, jest publiczną placówką oświatową.
§2
Siedziba Poradni mieści się w Krakowie przy ul. Siewnej 23d
§3
Terenem działania Poradni jest obszar określony granicami administracyjnymi dzielnic:
IV, V, VI i VII w Krakowie
§4
Poradnia jest jednostką budżetową.
§5
Organem prowadzącym jest Miasto Kraków
§6
Organem sprawującym nadzór merytoryczny jest Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie.
§7
Poradnia używa pieczęci podłużnej o treści:
PORADNIA
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA NR 2
31-231 Kraków ul. Siewna 23d
NIP 676-17-09-318 Regon 000705634
tel: 12.415-69-68
§8
Podstawę prawną działalności Poradni stanowią w szczególności:
1. Ustawa z dn. 26.01.1982r – Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006r, Nr 97, poz 674)
z późn. zmianami
2. Ustawa z dn. 07.09.1991r – o systemie oświaty (Dz. U. 2004r Nr.256 poz. 2572)
z późn. zmianami.
3. Rozporządzenie MENiS z dn. 11.12.2002r, w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. 2002r Nr 223 poz.1869).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (D.U. z 2013r. poz.199).”;
5. Decyzja Małopolskiego Kuratora Oświaty Nr KO III OP. 021/115/93 z dn. 1993r
o powołaniu PPP Nr 2 w Krakowie.
Rozdział 2.
Cele i zadania Poradni
§9
Celem poradni jest, udzielanie dzieciom od momentu urodzenia i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.”;
§10
Do zadań poradni należy:
1. diagnozowanie dzieci i młodzieży;
2. udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3. realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
4. organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych.
2. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
1. wydanie opinii;
2. wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
3. objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
4. wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
1. prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
2. udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
3. udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
4. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki polega w szczególności na:
1. udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
2. współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu
i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
3. współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
4. udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
5. podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
6. prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród
młodzieży, rodziców i nauczycieli;
7. udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
5. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
1. pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
2. ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
3. zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
4. wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.”;
§11
Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności przez:
1. diagnozowanie,
2. opiniowanie,
3. działalność terapeutyczną,
4. prowadzenie grup wsparcia,
5. prowadzenie mediacji,
6. interwencję kryzysową,
7. działalność profilaktyczną,
8. poradnictwo,
9. konsultacje,
10. działalność informacyjno-szkoleniową.
§12
Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach a także w innych sprawach związanych z kształceniem i wychowywaniem dzieci i młodzieży.
§13
W Poradni są organizowane i działają na zasadach określonych w odrębnych przepisach Zespoły Orzekające, które wydają:
1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
2. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
3. orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży,
4. orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
5. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
§14
Zespół Orzekający Poradni nie wydają orzeczeń ani opinii o potrzebie wczesnego wspomagania dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera.
§15
W poradni może być zorganizowany „zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”.
§16
Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli, bibliotekami pedagogicznymi, a także przedszkolami, szkołami i placówkami
z terenu swojego działania (w szczególności z dyrektorami, pedagogami i psychologami szkolnymi, nauczycielami i wychowawcami klas) oraz organizacjami pozarządowymi
innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.”;
§17
1. W ramach współpracy z innymi placówkami i instytucjami Poradnia działa
w budowaniu lokalnych koalicji w przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
2. Poradnia jest placówką koordynującą działania z doradztwa edukacyjno-zawodowego
w gimnazjach na terenie Gminy Kraków.
3. Poradnia współpracuje z Radami Dzielnic z rejonu działania Poradni wspierając realizację zadań wychowawczych, sportowo-kulturalnych i innych.
§18
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
Rozdział 3
Organy Poradni i ich kompetencje
§19
Organami Poradni są:
1. Dyrektor Poradni
2. Rada Pedagogiczna
§20
Dyrektorem Poradni może być pracownik pedagogiczny, ponadto dopuszcza się możliwość powierzenia tego stanowiska innej osobie powołanej na podstawie odrębnych przepisów.
§21
Dyrektor Poradni w szczególności:
1. kieruje całokształtem działalności Poradni, organizuje i nadzoruje pracę osób zatrudnionych w placówce,
2. reprezentuje Poradnię i jej interesy na zewnątrz,
3. zatrudnia i zwalnia pracowników Poradni,
4. powołuje i odwołuje wicedyrektora oraz ustala zakres jego obowiązków,
5. dokonuje oceny pracy pracowników,
6. występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla wszystkich pracowników Poradni,
7. umożliwia pracownikom Poradni korzystanie z różnych form doskonalenia zawodowego,
8. realizuje zadania związane z procedurą awansu zawodowego nauczyciela,
9. egzekwuje przestrzeganie zasad dyscypliny pracy oraz prawidłowego prowadzenia dokumentacji pracy,
10. sporządza plan pracy i arkusz organizacyjny placówki,
11. kieruje pracą Zespołu Orzekającego,
12. przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej,
13. wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
14. dysponuje środkami finansowymi Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich wykonanie,
15. odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy wszystkich pracowników Poradni,
16. tworzy warunki sprzyjające rozwojowi Poradni,
17. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§22
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Poradni i wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Poradni jest Dyrektor Poradni.
3. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej Poradni, przewodniczy jej obradom i przeprowadza głosowanie.
§23
1. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego rady, organu prowadzącego lub sprawującego nadzór merytoryczny oraz na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.
2. Rada Pedagogiczna Poradni zobowiązana jest do odbycia co najmniej dwóch zebrań w ciągu roku szkolnego.
3. Wszystkie zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
4. W zebraniach Rady Pedagogicznej Poradni mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej Poradni.
§24
Uchwała Rady Pedagogicznej Poradni podejmowane są zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej ½ jej członków.
§25
Pracownicy Poradni są obowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste pracowników lub osób korzystających
z usług Poradni.
§26
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej Poradni należy:
1. zatwierdzanie planów pracy Poradni,
2. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników Poradni,
3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni,
4. Rada Pedagogiczna Poradni przygotowuje projekt i uchwala statut Poradni albo jego zmiany.
§27
Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej Poradni należy w szczególności:
1. organizacja pracy Poradni, w tym tygodniowy harmonogram zajęć,
2. projekt planu finansowego,
3. propozycje Dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4. wnioski Dyrektora Poradni w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli,
5. regulaminy: pracy, nagród, premiowania i wynagradzania pracowników Poradni, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i inne,
6. standardy i procedury w szczególności: działalności diagnostycznej i terapeutycznej
w Poradni.
§28
Rada Pedagogiczna Poradni może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
§29
1. Każdy z organów ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich kompetencji.
2. Dyrektor wstrzymuje realizowanie uchwał Rady pedagogicznej Poradni niezgodnych
z przepisami prawa, zawiadamiając o tym organ prowadzący.
3. w przypadku sporu kompetencyjnego dotyczącego właściwości organów Poradni i ich kompetencji, Dyrektor powołuje zespół negocjacyjny, który podejmuje próby rozwiązania konfliktu, a w szczególnych przypadkach zwraca się do odpowiednich władz zwierzchnich (organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny).
Rozdział 4
Organizacja działania Poradni
§30
Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez Dyrektora z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący Poradnię do dnia 25 maja danego roku.
§31
W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§32
Za zgodą organu prowadzącego Poradnia może tworzyć komórki organizacyjne.
§33
Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Dopuszcza się przerwę w pracy Poradni w okresie wakacyjnym, jednak nie dłuższą niż jeden miesiąc i kończącą się nie później niż 20 sierpnia.
§34
Pracownicy Poradni wykorzystują urlop wypoczynkowy w zasadniczej części w okresie przerwy pracy Poradni, a pozostałą część w innym czasie (ustalonym w planie urlopów).
Rozdział 5
Pracownicy Poradni
§35
Dyrektor Poradni jest przełożonym pracowników Poradni.
§36
Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego Poradnię, może utworzyć stanowiska wicedyrektora lub wicedyrektorów oraz, w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze.
§37
Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, doradcę zawodowego oraz lekarza – konsultanta, a także innych specjalistów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
§38
Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, których status określa ustawa „Karta Nauczyciela”.
§39
1. Czas pracy pracownika pedagogicznego Poradni zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2. W ramach czasu pracy o którym mowa w ust.1 pracownik pedagogiczny Poradni obowiązany jest realizować:
• obowiązkowe zajęcia prowadzone bezpośrednio z dziećmi i młodzieżą i na ich rzecz w wymiarze 20 godzin tygodniowo,
• inne zajęcia i czynności wynikające ze statutowych zadań Poradni,
• zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
§40
Pracownicy pedagogiczni Poradni są zobowiązani do doskonalenia kompetencji zawodowych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej.
§41
Zakres zadań pracowników pedagogicznych Poradni określa Dyrektor Poradni w indywidualnym przydziale czynności. Obejmuje on zarówno działania na terenie Poradni jak również zadania realizowane poza Poradnią, w szczególności w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
§42
Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi, których status określają odrębne przepisy.
§43
Zakres zadań pracowników niepedagogicznych Poradni określa Dyrektor Poradni w indywidualnym przydziale czynności zgodnie z kwalifikacjami i stanowiskiem pracownika.
§44
Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy na zasadach przewidzianych obowiązującymi przepisami prawa.
§45
Pracowników Poradni obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej.
Rozdział 6
Dokumentacja Poradni
§46
Poradnia prowadzi następująca dokumentację:
1. plan pracy Poradni
2. księgę protokołów Rady Pedagogicznej (oraz innych zebrań i narad)
3. protokoły posiedzeń Zespołu Orzekającego (oraz dokumentację rozpatrywanych przypadków)
4. rejestr pacjentów przyjętych w Poradni,
5. wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona)
i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
6. rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń , zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt.1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia,
7. teczki indywidualne zawierające dokumentację diagnostyczno-terapeutyczną klienta,
8. dzienniki indywidualnych zajęć (terminarze) pracowników pedagogicznych Poradni,
9. księgi wyjść (wizyty terenowe),
10. harmonogram zajęć pracowników Poradni,
11. listę obecności pracowników Poradni,
12. inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§47
Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 7
Zasady gospodarki finansowej Poradni
§48
1. Za prowadzenie przez Poradnię prawidłowej gospodarki finansowej wyłączną odpowiedzialność ponosi Dyrektor Poradni.
2. Dyrektor Poradni ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe tj. rzetelne , celowe, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem Poradni.
§49
W ramach odpowiedzialności, o której mowa w §48 Dyrektor Poradni odpowiada w szczególności za:
• prawidłowe tj. zgodne z zapisami rocznego planu finansowego, gospodarowanie środkami finansowymi Poradni,
• terminowe rozliczanie za pomocą stosownych dokumentów z organem prowadzącym Poradnię, środków otrzymanych z budżetu tego organu,
• stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych ze środków budżetowych otrzymanych od organu prowadzącego Poradnię, objętych rocznym planem finansowym Poradni.
§50
W zakresie spraw o których mowa w §48-§49 Dyrektor Poradni podlega nadzorowi organu prowadzącego Poradnię, na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§51
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem obowiązują powszechnie obowiązujące przepisy oraz przepisy regulaminów, procedur i standardów wewnętrznych Poradni.