Funkcjonowanie Urzędu Miasta Krakowa w zakresie bezpośredniej obsługi klienta
Wszystkie budynki Urzędu Miasta Krakowa są dostępne wyłącznie dla klientów umówionych na wizytę bądź tych, którzy mają zamiar złożyć przesyłkę na dzienniku podawczym lub uzyskać informacje na odpowiednim stanowisku.
Od dnia 17 maja br. likwiduje się specjalne pojemniki wrzutowe na przesyłki i uruchamia stacjonarne dzienniki podawcze i informacyjne w 10 następujących lokalizacjach:
- al. Powstania Warszawskiego 10
- os. Zgody 2
- pl. Wszystkich Świętych 3-4
- Rynek Podgórski 1
- ul. Grunwaldzka 8
- ul. Kasprowicza 29
- ul. Mogilska 41
- ul. Stachowicza 18
- ul. Wielicka 28a
- ul. Nowohucka 1
(w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi).
Wydłużone godziny pracy urzędu w każdy poniedziałek.
Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Wydział Spraw Administracyjnych, Urząd Stanu Cywilnego oraz Wydział Podatków i Opłat (obsługa kas) - realizujące zadania związane z bezpośrednią obsługą klienta jak również obsługą branżowych infolinii – od dnia 17 maja br. rozpoczynają obsługę interesantów w każdy pierwszy dzień tygodnia w godzinach 7.40 – 18.00 (w przypadku kas UMK w godzinach 7.40 – 17.45).
Punkty Obsługi Mieszkańców
Punkty Obsługi Mieszkańców w galeriach handlowych zostają zamknięte.
Sposoby i zakresy realizacji usług dotyczących aktów stanu cywilnego, ewidencji ludności oraz pojazdów i kierowców:
Urząd Stanu Cywilnego:
- składanie dokumentów i wniosków odbywa się poprzez funkcjonujące kanały komunikacji elektronicznej, urzędowej telefonii stacjonarnej i komórkowej bądź za pośrednictwem operatora pocztowego (przede wszystkim wydawanie odpisów, zaświadczeń, transkrypcji), z wyjątkiem spraw dotyczących rejestracji bieżącej zgonów, sporządzania aktów zgonów, zawierania małżeństw i składania oświadczeń w ramach prowadzonych rejestrów przez USC (w tych sprawach pracownicy USC obsługują interesantów w sposób bezpośredni, w trzech lokalizacjach Urzędu Miasta Krakowa: ul. Lubelska 29, os. Zgody 2 oraz ul. Wadowicka 8 W),
- interesanci w zakresie rejestracji bieżącej zgonów będą przyjmowani bezpośrednio, bez wcześniejszego umówienia,
- dla spraw dotyczących zawarcia związku małżeńskiego i składania oświadczeń (uznanie ojcostwa, powrót do nazwiska noszonego przed ślubem po rozwodzie) należy umawiać wizyty w USC poprzez internetowy system kolejkowy (bip.krakow.pl), mailowo lub telefonicznie (oświadczenia muszą być składane osobiście, a dotyczą uznania ojcostwa czy powrotu do nazwiska noszonego przed ślubem po uzyskaniu rozwodu),
- w sprawach niecierpiących zwłoki, innych niż określone w lit. c, możliwe jest umówienie wizyty
Wydział Spraw Administracyjnych
składanie dokumentów i wniosków dotyczących:
- dowodów osobistych – możliwe jest wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy www.obywatel.gov.pl, a w uzasadnionych przypadkach możliwa jest obsługa bezpośrednia, po wcześniejszym umówieniu się na wizytę; odbiór dowodu osobistego możliwy jest po wcześniejszym umówieniu wizyty, jeżeli klient nie posiada innego ważnego dokumentu tożsamości (paszportu) albo w sprawach niecierpiących zwłoki,
- spraw meldunkowych - odbywa się poprzez funkcjonujące kanały komunikacji elektronicznej, urzędowej telefonii stacjonarnej i komórkowej bądź za pośrednictwem operatora pocztowego, a w uzasadnionych przypadkach możliwa jest obsługa bezpośrednia, po wcześniejszym umówieniu się na wizytę,
- spraw z zakresu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (założenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, zmiana/zawieszenie/wznowienie/zaprzestanie) – możliwe jest w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy www.ceidg.gov.pl, a w uzasadnionych przypadkach możliwa jest obsługa bezpośrednia, po wcześniejszym umówieniu się na wizytę,
- stanowiska do samospisu w Narodowym Spisie Powszechnym w budynkach Urzędu Miasta Krakowa przy al. Powstania Warszawskiego 10 oraz ul. Wielickiej 28a, będą dostępne dla respondentów od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:00 po wcześniejszym umówieniu wizyty pod numerem telefonu 12 616 93 20.
Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców
składanie dokumentów i wniosków odbywa się poprzez funkcjonujące kanały komunikacji elektronicznej, urzędowej telefonii stacjonarnej i komórkowej bądź za pośrednictwem operatora pocztowego, z zastrzeżeniem, że klienci zgłaszający się po odbiór wnioskowanych wcześniej dokumentów obsługiwani są bezpośrednio, jak również klienci w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym umówieniu się na wizytę przy użyciu komunikacji elektronicznej lub telefonicznej. Usługa dostarczania poniższych przesyłek urzędowych realizowana może być za pośrednictwem Paczkomatu Urząd 24, tj.:
- odbiór dowodu rejestracyjnego wydanego w związku z brakiem miejsca na kolejne wpisy dotyczące terminu badania technicznego oraz wydanego w związku ze zmianą danych w nim zamieszczonych,
- odbiór wtórników prawa jazdy, karty pojazdu, dowodu rejestracyjnego,
- odbiór wtórnika tablicy rejestracyjnej, dodatkowej tablicy na bagażnik lub tablic o nowym wyróżniku wydanych w skutek ich utraty bądź zniszczenia,
- wydanie zaświadczeń, za wyjątkiem postanowień o odmowie wydania zaświadczenia, na które służy zażalenie.
Kontakt z Urzędem, co do zasady odbywa się poprzez komunikację elektroniczną, telefony stacjonarne i komórkowe, operatora pocztowego bądź usługę Paczkomat Urząd 24.
Usługa Paczkomat Urząd 24:
1) odbiór przesyłek (bezpłatny) odbywa się w jednym z pięciu paczkomatów zlokalizowanych przy: al. Powstania Warszawskiego 10, ul. Wielickiej 28a, os. Zgody 2, ul. B. Zaleskiego 23 oraz ul. Mogilskiej 41;
2) nadawanie przez interesantów przesyłek do UMK odbywa się poprzez stronę internetową urzad24.inpost.pl, wypełnienie formularza, dokonanie opłaty oraz umieszczenie przesyłki w jednym z ww. paczkomatów lub innym paczkomacie InPost na terenie Krakowa.
POWRÓT DO STRONY ALERT EPIDEMICZNY - SYTUACJA W MIEŚCIE