Jeśli musisz załatwić sprawę związaną z rejestracją zgonu osoby zmarłej:
Przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Stanu Cywilnego (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”), zabierając ze sobą wymagane dokumenty.
Okaż ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport.
Rejestracja zgonu nie podlega opłacie skarbowej.
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt zgonu.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób uprawnionych do pochówku osoby, która zmarła na terenie Krakowa.
Kryteria dla realizacji usług
Rejestracji zgonu dokonują osoby uprawnione do pochówku:
małżonek/małżonka,
najbliższa rodzina, tj. krewni zstępni, rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, kuzyni do 4 stopnia pokrewieństwa,
powinowaci w linii prostej do 1 stopnia np. zięć, teściowa,
osoba, która do tego się dobrowolnie zobowiąże,
w przypadku braku wyżej wymienionych osób - właściwy organ państwowy.
Wymagane dokumenty
Ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport osoby zgłaszającej zgon (do okazania).
Karta zgonu stwierdzająca zgon, wydana przez lekarza lub kierownika zespołu ratownictwa medycznego.
Dowód osobisty lub paszport osoby zmarłej - jeżeli jest w posiadaniu osoby zgłaszającej zgon.
Książeczka wojskowa osoby zmarłej - jeżeli jest w posiadaniu osoby zgłaszającej zgon.
Pełnomocnictwo - w przypadku rejestracji zgonu przez pełnomocnika.
Opłaty
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Opłatę dokonywaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Krakowa:
Numer rachunku/IBAN: PL49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 PKO Bank Polski Numer BIC/SWIFT: BPKOPLPW.
Informacje o miejscach, w których można złożyć dokumenty:
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
III Referat Rejestracji Stanu Cywilnego
os. Zgody 2, 31-949 Kraków
Poniedziałek-piątek 7:40-18:00
brak
12 616 55 55
I Referat Rejestracji Stanu Cywilnego
ul. Lubelska 29, 30-003 Kraków
Poniedziałek-piątek 7:40-18:00
brak
12 616 55 55
II Referat Rejestracji Stanu Cywilnego
ul. Wadowicka 8W, 30-415 Kraków
Poniedziałek-piątek 7:40-18:00
brak
12 616 55 55
Sposób realizacji usługi
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt zgonu oraz przekaże jeden bezpłatny odpis skrócony aktu zgonu.
Informacje dodatkowe
Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu.
Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Odpis skrócony aktu zgonu jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej zgon.
Zgłoszenie zgonu zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej.
Ważne:
W przypadku niedostępności rejestru stanu cywilnego, urząd zamieszcza w przedłożonej przez Klienta karcie zgonu adnotację o zgłoszeniu zgonu, co umożliwi pochowanie osoby zmarłej.
Akt zgonu zostanie sporządzony (na podstawie karty zgonu oraz protokołu zgłoszenia zgonu) niezwłocznie po przywróceniu sprawności aplikacji, a osobie zgłaszającej zgon zostaną wydane z urzędu 2 odpisy skrócone aktu zgonu.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Podstawa prawna
Art. 13, 16–17, 22-23, 47, 92–95 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
§ 7 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie książeczki wojskowej.
Art. 33, 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Art. 10–11 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
Art. 38 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Obowiązek informacyjny
Informacja Administratora o przetwarzaniu danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawania zaświadczeń i odpisów aktów stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia lub nazwiska – w celu wydania decyzji administracyjnej.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie.
Informujemy, że:
Ma Pani/Pan prawo dostępu do Swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe przechowywane są w przypadku aktów stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego przez okres:
100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia;
80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu;
Po upływie tych okresów akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu 2 lat do Archiwum Narodowego w Krakowie;
Pozostałe dane osobowe są przechowywane odpowiednio przez:
10 lat - Wpisywanie akt stanu cywilnego sporządzonych za granicą do polskich ksiąg; Zmiany imion i nazwisk. Po 10 latach poddawane są brakowaniu;
5 lat - Unieważnienie, sprostowanie, ustalenie treści, odtworzenie i uzupełnienie aktu stanu cywilnego; Zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca; Zaświadczenia o zdolności do zawarcia małżeństwa za granicą; Zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa; Odpisy zupełne, skrócone i wielojęzyczne aktów stanu cywilnego; Powiadamianie innych podmiotów i jednostek organizacyjnych o zmianach dokonywanych w aktach stanu cywilnego; Udostępnianie innych informacji na podstawie akt stanu cywilnego; Sprawy konsularne. Po 5 latach poddawane są brakowaniu;
Ponadto Statystyka urodzeń, małżeństw, zgonów przechowywana jest przez 25 lat, a następnie przekazywana do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia i nazwiska – także ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków