Filia nr 6 (Dzielnica I i II)
Kierownik: Urszula Nowak
Adres: ul. Dietla 64
tel. 12 423-23-15, 12 421-61-44, 12 422 17 74
fax 12 422-17-74
e-mail: f6@mops.krakow.pl
Zespół Problemowy ds. Osób Starszych i Niepełnosprawnych (ZdsN), oraz Zespół Problemowy ds. Rodzin i Osób Bezrobotnych (ZdsR) odpowiadają za następujące zadania:
1) organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym;
2) praca socjalna z osobą i/lub rodziną;
3) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;
4) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
5) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa;
6) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej:
a) świadczeń pieniężnych:
- zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,
- zasiłek okresowy,
- zasiłek stały,
b) świadczeń niepieniężnych:
- posiłek,
- usługi opiekuńcze,
- usługi opiekuńcze specjalistyczne,
- sprawienie pogrzebu,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne,
- składki na ubezpieczenie społeczne,
- pobyt w mieszkaniu chronionym dla kobiet i kobiet z dziećmi.
7) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach należących do zadań innych komórek organizacyjnych:
a) kierowanie do domów pomocy społecznej oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,
b) kierowanie do mieszkań chronionych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz osób starszych i niepełnosprawnych,
c) zapewnienie usług w ośrodkach wsparcia,
d) udzielanie dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, w przypadkach zwrócenia się z prośbą przez osoby o zwiększenie limitu dofinansowania;
8) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach należących do zadań Urzędu Miasta Krakowa albo innych jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków, w szczególności w sprawach ustalenia uprawnień do:
a) świadczeń zdrowotnych,
b) świadczeń opiekuńczych,
c) dodatków mieszkaniowych,
d) obniżki czynszu za używanie mieszkania pozostającego w mieszkaniowych zasobach Gminy Miejskiej Kraków,
f) potwierdzania sprawowania opieki faktycznej nad osobą uprawnioną do renty socjalnej na podstawie przepisów ustawy o rencie socjalnej,
g) świadczenia wychowawczego określonego w przepisach o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
9) ustalanie sytuacji materialnej osób i rodzin w oparciu o kartę informacyjną na rzecz innych instytucji, w szczególności Grodzkiego Urzędu Pracy, sądów powszechnych, zakładów karnych, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego;
10) przeprowadzanie wywiadów na rzecz innych ośrodków pomocy społecznej lub powiatowych centrów pomocy rodzinie;
11) realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w szczególności:
a) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej,
b) realizację usługi asystenta rodziny,
c) przeprowadzanie wywiadów w trybie art. 11 ustawy oraz 30 ust.2 ustawy.
12) realizacja zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w szczególności:
a) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych i opiniowanie, na ich podstawie, wniosków w sprawie skierowania do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centrum integracji społecznej,
b) zawieranie i realizacja kontraktu socjalnego z uczestnikami zajęć Klubu Integracji Społecznej, z wyłączeniem uczestników Klubu Integracji Społecznej, o którym mowa w rozdziale 19 Regulaminu organizacyjnego MOPS;
13) realizacja zadań w ramach procedury Niebieskie Karty;
14) realizacja zadań z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego;
15) pomoc osobom, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą w formach przewidzianych prawem.
Pracownicy socjalni w ramach Zespołów Problemowych wykorzystują różnorodne formy, metody i techniki pracy socjalnej dostosowane do specyfiki odbiorców.
Zespół Informacji i Obsługi (ZI) odpowiada za:
1) udzielanie klientom informacji w sprawach pomocy społecznej, oraz organizacji pracy MOPS, przyjmowanie wniosków PFRON;
2) przyjmowanie osób zgłaszających się po raz pierwszy do MOPS i kierowanie ich do właściwego Zespołu / Działu po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy;
3) wydawanie zaświadczeń osobom zainteresowanym;
4) obsługa systemu informatycznego OU POMOST STD oraz innych systemów informatycznych niezbędnych do realizacji zadań;
5) prowadzenie obowiązujących rejestrów;
6) wydawanie i obsługa kart przepłaconych;
7) prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących świadczeń materialnych o charakterze socjalnym przyznawanych na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty dla mieszkańców obszaru objętego działaniami Filii;
8) przygotowywanie i obsługa dokumentów księgowych dotyczących zadań realizowanych przez Filię ;
9) prowadzenie bieżącej analizy wydatkowanych środków i przedstawianie analiz Kierownikowi Filii w szczególności w zakresie wykonania planów finansowych i rzeczowych, także na jego wniosek;
10) sporządzanie w terminie wymaganej sprawozdawczości (w tym monitoringu) z pracy Filii;
11) obsługa kancelaryjna Filii;
12) koordynacja obsługi Filii w zakresie spraw gospodarczych oraz personalnych w tym obsługa biletów komunikacji miejskiej dla celów służbowych;
13) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osób pobierających świadczenia pomocy społecznej objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego;
14) przygotowywanie i dostarczanie list do realizatorów świadczeń przyznanych w formie niepieniężnej.