Zawiadomienie o zbyciu lub nabyciu pojazdu zarejestrowanego w RP
Szanowny Kliencie,
zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych, 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu prowadzenia i aktualizacji danych w centralnej ewidencji pojazdów.
Informujemy, że:
1. Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
2. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat od daty zbycia lub wyrejestrowania pojazdu, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
3. Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
4. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
5. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
6. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi przepis prawa: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres – e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: Wielopole 17a, 31-072 Kraków
1) Zawiadomienie [wzór dostępny tutaj] o naniesieniu w ewidencji pojazdów adnotacji o zbyciu lub nabyciu pojazdu. W przypadku zgłoszenia zbycia bezpośrednio w Referacie Rejestracji Pojazdów na stanowisku obsługi nie wymaga się złożenia wniosku w formie pisemnej jeśli pojazd jest zarejestrowany w Krakowie.
2) Dokument na podstawie, którego nastąpiło zbycie lub nabycie pojazdu.
3) Dowód rejestracyjny i karta pojazdu (jeżeli była wydana) w przypadku zgłoszenia nabycia pojazdu.
4) Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej od upoważnienia / pełnomocnictwa.
5) Dokument określający tożsamość:
a) osoby fizycznej i osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą oraz osoby wchodzącej w skład spółki cywilnej, w tym również umowa spółki cywilnej,
b) pełnomocnika właściciela pojazdu [tutaj wzór pełnomocnictwa pkt. 3 g],
c) reprezentanta osoby prawnej lub jej pełnomocnika.
1) Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej), nr konta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000.
2) Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa i w kasach Urzędu. Potwierdzenie wniesienia opłat należy załączyć do wniosku.
Dokonanie stosownej adnotacji na dokumencie zbycia nabycia oraz w komputerowej bazie danych ewidencji pojazdów.
Niezwłocznie po zgłoszeniu faktu zbycia przez właściciela pojazdu.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym wraz z przepisami wykonawczymi.
1) Zachęcamy do przesyłania zawiadomień o zbyciu lub nabyciu pojazdu drogą elektroniczną.
2) Istnieje możliwość zgłoszenia zbycia pojazdu drogą pocztową. Należy wtedy przesłać zawiadomienie dołączając do niego kopię dokumentu, na podstawie którego nastąpiło zbycie pojazdu.
3) W przypadku, gdy współwłaściciel pojazdu zgłasza zbycie działając za zgodą i w imieniu pozostałych właścicieli , składa na tę okoliczność stosowne oświadczenie.