W celu rozliczenia dotacji w ramach Programu termomodernizacji budynków jednorodzinnych dla Miasta Krakowa:
Inwestor przedkłada wniosek o rozliczenie dotacji którego wzór znajduje się na stronie BIP miasta Krakowa – www.bip.krakow.pl z załączonym protokołem odbioru prac, oryginałami faktur/rachunków zawierającą/y opis sporządzony przez Wykonawcę i przez niego podpisany z wyodrębnieniem wartości kosztów, o których mowa w § 1 ust. 2 umowy dotacyjnej, potwierdzeniem dokonanej przez siebie zapłaty za fakturę/rachunek w terminie realizacji zadania oraz innymi dokumentami potwierdzającymi wykonanie zadania.
Umowa dotacyjna sporządzana jest na podstawie przeprowadzonego audytu/oceny energetycznej dla budynku jednorodzinnego. W § 1 ust. 3 umowy dotacyjnej wskazany jest wariant termomodernizacji określający zakres realizacji zadania. Wykonanie zadania w zakresie innym niż wskazuje umowa skutkuje odmową wypłaty dotacji.
Inwestor zobowiązany jest przedłożyć faktury/rachunki wystawione w terminie realizacji zadania oraz potwierdzenie dokonanej przez siebie zapłaty za fakturę/rachunek. Zapłata powinna nastąpić w terminie wskazanym w § 2 ust.1 umowy dotacyjnej (termin realizacji zadania). W przypadku wystawienia faktury/rachunku oraz potwierdzenia zapłaty poza wskazanym terminem realizacji zadania faktura/rachunek nie zostanie uwzględniona/y przy rozliczeniu dotacji.
Konieczne jest zwrócenie się do Autora audytu/oceny energetycznej w celu wykonania ponownych obliczeń sprawdzających czy planowany do zamontowania wymiar okien/drzwi zewnętrznych/bramy garażowej pozwolą osiągnąć wymagany efekt ekologiczny w postaci zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło grzewcze budynku.
Wszelkie zmiany w zakresie danych w audycie/ocenie energetycznej należy przedłożyć w oryginale do UMK jeszcze przed podpisaniem umowy.
Informacja dotycząca kosztów kwalifikowanych zawarta jest w Rozdziale 2 § 8 ust.1 Uchwały nr CII/2657/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie przyjęcia Programu termomodernizacji budynków jednorodzinnych dla Miasta Krakowa (z późn. zm.).
Kosztami kwalifikowanymi są koszty wykonania robót budowlanych wraz z niezbędnymi materiałami, takie jak:
Informacja dotycząca kosztów kwalifikowanych zawarta jest w Rozdziale 2 § 8 ust.2 Uchwały nr CII/2657/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie przyjęcia Programu termomodernizacji budynków jednorodzinnych dla Miasta Krakowa (z późn. zm.).
Kosztami niekwalifikowanymi są w szczególności:
1) koszty sporządzenia dokumentacji w ramach zadania (dokumentacja techniczna, audyt energetyczny, ocena energetyczna i inne);
2) koszty sprawowania nadzoru inwestorskiego.
3) koszty dostawy materiałów wykorzystanych podczas wykonywania zadania oraz wywozu gruzu, czy innych odpadów powstałych w trakcie realizacji inwestycji.
Należy podać parametry materiałów użytych do termomodernizacji budynku jednorodzinnego.
Parametry λ- współczynnik przewodzenia ciepła, U - współczynnik przenikania ciepła, powinny być zgodne z parametrami wskazanymi w wariancie prac do realizacji zadania. Wariant termomodernizacji określony jest w § 1 ust. 3 umowy dotacyjnej. Zastosowanie materiałów o gorszych parametrach może skutkować odmową wypłaty dotacji.
Tak, można.
Zgodnie z w § 4 ust. 5 umowy dotacyjnej stanowiącej załącznik nr 4 do uchwały faktura/rachunek winien posiadać opis informujący o podziale na pozycje finansowane z dotacji oraz finansowane z innych środków ze wskazaniem metrażu powierzchni poszczególnych zadań:
1) docieplenie ścian zewnętrznych;
2) docieplenie dachu;
3) docieplenie stropodachu;
4) docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją;
5) docieplenie stropu nad ostatnią ogrzewaną kondygnacją;
6) docieplenie stropu nad nieogrzewaną piwnicą;
7) docieplenie podłogi na gruncie;
8) wymiana okien;
9) wymiana drzwi zewnętrznych;
10) wymiana bram garażowych;
11) inne – wskazane w harmonogramie rzeczowo – finansowym
o ile takie koszty wystąpią.
Data protokołu odbioru prac powinna być zgodna z datą sprzedaży/zakończenia usługi/dostawy ostatniej faktury/rachunku bądź datą sprzedaży/zakończenia usługi/dostawy wskazaną na fakturze/rachunku (w przypadku gdy inwestycję wykonała jedna firma).
W przypadku wykonywania poszczególnych prac przez różnych wykonawców do każdej wystawionej faktury/rachunku powinien być sporządzony odrębny protokół.
Inwestor zobowiązany jest złożenia wniosku o rozliczenie dotacji w terminie określonym § 4 ust. 1 umowy dotacyjnej. Złożenie wniosku o rozliczenie dotacji po upływie terminu realizacji zadania może skutkować odmową przekazania dotacji.
Gmina Miejska Kraków odmówi wypłacenia dotacji w przypadku stwierdzenia:
1) niewykonania prac określonych w wybranym wariancie prac termomodernizacyjnych
2) niezgodności zakresu faktycznie wykonanych prac z dokumentami przedstawionymi jako załączniki do wniosku o rozliczenie dotacji;
3) niezrealizowania zadania w terminie określonym w umowie dotacyjnej;
4) niezastosowania się do wezwania o uzupełnienie braków formalnych we wniosku o rozliczenie dotacji;
5) niezachowania statusu inwestora zgodnie z §2pkt20 Uchwały
6) niedokonania przez inwestora zapłaty za fakturę/rachunek w terminie realizacji zadania wskazanym w §2ust.1 umowy dotacyjnej stanowiącej załącznik nr 4 do uchwały, z uwzględnieniem §34 ust. 4 uchwały
7) jeżeli po zawarciu umowy, lecz przed terminem wypłaty dotacji ujawnią się okoliczności uzasadniające zwrot dotacji.
1) Zastrzega się możliwość przeprowadzenia kontroli przedwykonawczej przez upoważnionych pracowników Urzędu Miasta Krakowa, przed zawarciem umowy w sprawie realizacji zadania, w celu weryfikacji informacji wskazanych we wniosku o udzielenie dotacji. W przypadku niemożności przeprowadzenia kontroli z przyczyn leżących po stronie wnioskodawcy, w wyznaczonym przez komórkę właściwą ds. Programu terminie i niewskazania przez wnioskodawcę innego terminu, wniosek o udzielenie dotacji rozpatrzony zostanie negatywnie.
W przypadku budynku z dwoma wydzielonymi lokalami na Inwestorze spoczywa obowiązek umożliwienia przeprowadzenia kontroli całego budynku.
2) Kontrola może być również przeprowadzona w toku realizacji zadania publicznego oraz po jego zakończeniu. Kontrola dotyczy stanu zgodności wykonanego Zadania z warunkami umowy.
Inwestor wyraża zgodę na kontrolę realizacji Zadania przez upoważnionego pracownika Miasta:
Niemożność przeprowadzenia kontroli lub stwierdzenie nieprawidłowości może skutkować obowiązkiem zwrotu dotacji.
Dotacja może zostać udzielona do budynków mieszkalnych, służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiących konstrukcyjnie samodzielną całość, w których dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku, w których nie jest zarejestrowana działalność gospodarcza przedsiębiorcy lub siedziba przedsiębiorcy lub prowadzona działalność gospodarcza przedsiębiorcy.
Nie, ponieważ budynek w budowie nie może spełniać najważniejszej swojej funkcji tzn. nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Realizacja inwestycji w budynku, który nie został oddany do użytkowania lub nie zostało zgłoszone do organu nadzoru budowlanego zakończenie robót budowlanych nie zapewnia osiągnięcia celu szczegółowego Programów dotacyjnych jakim jest dofinansowanie przez Gminę Miejską Kraków działań służących redukcji emisji gazów cieplarnianych (CO2), służących poprawie jakości powietrza oraz ograniczeniu niskiej emisji.
Jest to dokument opisujący stan techniczny budynku jednorodzinnego przed termomodernizacją oraz zawierający zalecenia termomodernizacyjne dla tego budynku. Audyt energetyczny wskazuje, jakie elementy konstrukcyjne w domu jednorodzinnym należy docieplić, aby zmniejszyć w nim zapotrzebowanie na ciepło grzewcze oraz zredukować koszty ogrzewania domu. Audyt energetyczny powinien zostać wykonany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części budynku remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz. U. 2009 r., Nr 43 poz. 346 ze zm.).
Ocena charakterystyki energetycznej budynku to sporządzona w formie świadectwa charakterystyka energetyczna budynku, zawierająca wszystkie niezbędne dane potrzebne do oceny wniosku w Programie, wykonana w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 376);
Termomodernizacja ma na celu dostosowanie budynku do obowiązujących od 31 grudnia 2020 r. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki, określonych w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12.04.2002 r.
Audyt energetyczny, który zawiera zalecenia dostosowania przegród budowlanych domu do warunków technicznych obowiązujących od 31 grudnia 2020 (warunki techniczne 2021, WT2021), jest ważny 5 lat przed złożeniem wniosku. Audyt energetyczny wskazujący wykonanie zaleceń zgodnie z warunkami technicznymi 2017 r. nie jest już aktualny, i aby starać się o dotację należy go zaktualizować do warunków technicznych 2021 r.
Audyt energetyczny nie jest kosztem kwalifikowanym dotacji, tzn. należy go wykonać
na własny koszt. Dotacja nie uwzględnia zwrotu kosztów audytu.
Tak, jest to wymagany dokument, gdyż na podstawie zaleceń wskazanych w audycie
oraz wyliczonych powierzchni przegród budynku jest przyznawana dotacja.
Audyt energetyczny budynku może sporządzić uprawniony audytor energetyczny lub doradca energetyczny. Audytor powinien posiadać wiedzę z zakresu budownictwa, instalacji elektrycznych oraz ogrzewnictwa i wentylacji.
Nie, Wydział ds. Jakości Powietrza Urzędu Miasta Krakowa nie dysponuje listą rekomendowanych audytorów. Osoba zainteresowana udziałem w Programie powinna znaleźć audytora (firmę zajmującą się wykonywaniem audytów/ocen energetycznych) we własnym zakresie.
Firma wykonująca takie usługi, posiadająca wpis do krajowego rejestru przedsiębiorców lub do centralnej ewidencji działalności gospodarczej z odpowiednio dla tego rodzaju usług przypisanymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności. Właściciel nieruchomości, na którą otrzymano dotację w ramach programu TERMO będący właścicielem takiej firmy nie może sobie sam wykonać termomodernizacji, ponieważ dotacja może zostać udzielona do realizacji prac w budynkach, w których nie jest zarejestrowania działalność gospodarcza lub siedziba przedsiębiorcy lub prowadzona działalność gospodarcza.
Nie, Wydział ds. Jakości Powietrza Urzędu Miasta Krakowa nie dysponuje listą firm rekomendowanych wykonujących prace termomodernizacyjne. Osoba, która podpisała umowę dotacyjną, sama wybiera spośród dostępnych na rynku, firmę zajmującą się pracami z zakresu termomodernizacji domów.
Tak, można uzyskać dofinansowanie na ten sam cel (termomodernizacja budynku) z dwóch wymienionych wyżej programów. Należy jednak pamiętać, że uzyskane środki z obu programów nie mogą przekraczać 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.
Tak, można skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, ale tylko na koszty nie objęte dotacją.
Tak, istnieje taka możliwość, jeżeli powód przez który wniosek został negatywnie rozpatrzony został usunięty.
Termomodernizację domu jednorodzinnego można rozpocząć po podpisaniu umowy dotacyjnej zawartej pomiędzy beneficjentem dotacji a Urzędem Miasta Krakowa.
Nie, prace wykonane wcześniej, czyli przed podpisaniem umowy dotacyjnej, nie zostają objęte dotacją. Również zakupione wcześniej materiały nie zostaną rozliczone.
Termomodernizację budynku oraz wszystkie dokumenty potwierdzające dokonanie płatności należy zrealizować do dnia wskazanego w umowie. Podczas trwania wcześniejszych naborów czas realizacji inwestycji obowiązywał do 10.11 danego roku.
Jeśli osoba, która podpisała umowę dotacyjną, nie może przeprowadzić w danym roku termomodernizacji domu, musi złożyć pisemną rezygnację z przyznanej dotacji wskazując w niej powód niewykonania zadania. Aby ubiegać się o dotację w następnym roku należy powtórnie złożyć wniosek wraz z wszystkimi aktualnymi wymaganymi załącznikami. Jeśli audyt opisuje zalecenia termomodernizacyjne zgodnie z warunkami technicznymi obowiązującymi od 31 grudnia 2020 (warunki techniczne 2021, WT2021), to jest ważny w następnym roku. (patrz pkt. 3). Nie ma możliwości przeniesienia podpisanej umowy na rok następny, a także podziału inwestycji na lata, całość należy wykonać w roku i terminie wskazanym w umowie.
Dotację w ramach ww. Programu przyznaje się do:
1) kosztów docieplenia ścian zewnętrznych;
2) kosztów docieplenia dachu/stropodachu, stropu nad ostatnią kondygnacją lub ostatnią ogrzewaną kondygnacją;
3) kosztów docieplenia podłogi na gruncie/stropu nad nieogrzewaną piwnicą;
4) kosztów wymiany okien, drzwi zewnętrznych, bramy garażowej wyrażonych w m2 pow. stolarki.
Maksymalny koszt jednostkowy dotacji nie może przekroczyć 150 zł/m2 dla:
Maksymalny koszt jednostkowy dotacji nie może przekroczyć 700 zł/m2 pow. stolarki dla:
Maksymalny koszt jednostkowy dotacji nie może przekroczyć 1 800 zł/m2 pow. stolarki dla:
Maksymalny koszt jednostkowy dotacji nie może przekroczyć 850 zł/m2 pow. stolarki dla:
Maksymalna łączna wysokość dotacji do ww. elementów nie może przekroczyć:
50% poniesionych kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż 25 000 zł.
Maksymalna łączna wysokość dotacji do elementów wymienionych w punkcie 33. nie może przekroczyć:
50% poniesionych kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż 25 000 zł.
Nie można uzyskać dotacji do nowego domu lub domu będącego w trakcie budowy. Dotacja może być przyznana tylko do budynku, którego rok budowy/rok oddania do użytkowania określony w audycie bądź ocenie energetycznej nie jest późniejszy niż 31.12.2013 r.
Tak, dotacja udzielana jest do budynków posiadających ogrzewanie proekologiczne. W przypadku, gdy w budynku znajdują się paleniska, warunkiem otrzymania dotacji jest ich likwidacja.
Tak, w przypadku współwłasności, wymagana jest zgoda wszystkich współwłaścicieli budynku jednorodzinnego. W przypadku, gdy wnioskodawca nie jest właścicielem, wymagana jest zgoda właściciela, a w przypadku współwłasności wszystkich współwłaścicieli nieruchomości na wykonanie zadania.
Nie, nie można starać się o dotację tylko do jednego lokalu. W przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym, w którym wydzielono nie więcej niż dwa lokale mieszkalne, można starać się o dotację do całego budynku. Audyt musi być wykonany dla całego budynku jednorodzinnego, a nie tylko dotyczyć wybranego lokalu. Wnioskodawcą są osoby legitymujące się tytułem prawnym do pierwszego lokalu i osoby legitymujące się tytułem prawnym do drugiego lokalu oraz wymagana jest zgoda wszystkich właścicieli/współwłaścicieli nieruchomości.
W przypadku stwierdzenia braków formalnych we wniosku, wnioskodawca wzywany jest pisemnie, telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej do ich usunięcia w terminie wskazanym przez komórkę właściwą ds. Programu. Rozpatrzenie wniosku następuje po jego uzupełnieniu. Wydział ds. Jakości Powietrza Urzędu Miasta Krakowa, aby usprawnić proces udzielania dotacji, wysyła do wnioskodawców wiadomość sms z informacją o brakach formalnych we wniosku. Wnioskodawca otrzymuje we wspominanej wiadomości sms również informację o terminie, do kiedy należy uzupełnić braki formalne we wniosku. Zazwyczaj brakujące dokumenty należy uzupełnić w terminie 7 dni. Ponieważ pracownicy Wydziału ds. Jakości Powietrza kontaktują się z wnioskodawcami telefonicznie, prosimy o dokładne wpisywanie numerów telefonów na wnioskach.
W harmonogramie rzeczowo – finansowym wnioskodawca wskazuje wariant prac termomodernizacyjnych obejmujący elementy, co do których wnioskuje o udzielenie dotacji oraz elementy, które wykona we własnym zakresie wraz ze wskazaniem źródeł finansowania. Wybrany wariant termomodernizacji powinien być wskazany w audycie energetycznym. W pozycji 3 tabeli, należy wpisać powierzchnię termomodernizowaną poszczególnych elementów wybranego wariantu termomodernizacji, wskazaną w audycie lub ocenie energetycznej (np. 100 m2). Pozycja 4, to koszt jednostkowy dotacji, który nie może przekroczyć 50% maksymalnego kosztu dotacji wskazanego w pozycji 5 (czyli odpowiednio do danej przegrody: 75 zł/m2 lub 350 zł/m2). W pozycji 6 oraz w ostatniej kolumnie harmonogramu nazwanej „pozostałe źródło finansowania” wpisujemy kwotę powstałą z przemnożenia powierzchni termomodernizowanej danego elementu przez koszt jednostkowy dotacji (np. 100m2 x 75 zł/m2 = 7 500 zł). Łączna kwota dotacji nie może przekroczyć 25 000 zł, dlatego jeśli suma kosztów termomodernizacji przekroczy kwotę 25 000 zł, to pozostałe koszty muszą zostać sfinansowane z innego źródła i muszą być wykazane w kolumnie „pozostałe źródło finansowania”. Np. jeśli podczas uzupełniania tabeli okaże się, że suma kosztów (poz. 6) poniesionych za termomodernizowane elementy wskazane w wariancie wynosi już 20 000 zł, a został nam jeszcze jeden element do uzupełnienia, który z pewnością przekroczy pozostałą kwotę dotacji, czyli 5 000 zł, to w pozycji 6 (środki z dotacji GMK) wpisujemy 5 000 zł, a w kolumnie „pozostałe źródło finansowania” – resztę wynikającą z przemnożenia poz. 3 i poz. 4 pomniejszoną o te 5 000 zł zsumowaną z kwotą wynikającą z przemnożenia poz. 3 i poz. 4. Wtedy łączna suma środków z dotacji GMK wyniesie 25 000 zł (50% kosztów kwalifikowanych), natomiast suma kosztów poniesionych przez Inwestora bądź finansowanych z innego źródła będzie równa kwocie 25 000 zł + kwota przekraczająca łączną kwotę inwestycji – 50 000 zł, a wynikającą z obliczeń.
Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, w sekcji Kształtowanie i Ochrona Środowiska-> Programy -> Program Termomodernizacji budynków jednorodzinnych, publikowane są Listy dotacyjne informujące o pozytywnym bądź negatywnym rozpatrzeniu wniosku. Dodatkowo osoby, które otrzymały dotacje zostaną poinformowane osobiście o tym fakcie i zaproszone do podpisania umowy.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, wnioskodawca zostanie zawiadomiony o tym pisemnie, telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej z podaniem przyczyny.
Beneficjent zostanie zawiadomiony o terminie i miejscu zawarcia umowy przez pracownika Wydziału ds. Jakości Powietrza za pomocą wiadomości SMS, telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej.
Zgodnie z § 10 Uchwały CII/2657/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie przyjęcia Programu termomodernizacji budynków jednorodzinnych dla Miasta Krakowa (z późn. zm.) audyt energetyczny lub ocena energetyczna termomodernizowanego budynku, powinny zawierać w szczególności wyliczenie zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło grzewcze bez uwzględnienia sprawności systemu grzewczego wyrażone w GJ/rok przed i po realizacji inwestycji oraz przewodności cieplnej. Wymagane jest osiągnięcie efektu ekologicznego, o którym mowa w § 2 pkt. 5 uchwały. Audyt energetyczny/ocena energetyczna nie mogą być sporządzone wcześniej niż na 5 lat przed terminem złożenia wniosku.
Zakres niezbędnych danych zawartych w ocenie energetycznej/audycie energetycznym budynku, potrzebnych do przyznania dotacji w ramach Programu obejmuje:
1) ogólny opis budynku zawierający rok budowy budynku/rok oddania do użytkowania budynku, opis konstrukcji przegród budowlanych wraz z określeniem grubości poszczególnych warstw, opis zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej, ewentualnie bram garażowych;
2) wyliczenie docieplanych powierzchni ścian zewnętrznych, dachów, stropodachów, stropów nad ostatnią kondygnacją lub ostatnią ogrzewaną kondygnacją, podłóg na gruncie lub stropów nad nieogrzewaną piwnicą, okien, drzwi zewnętrznych, bram garażowych i innych określonych w m2. Powierzchnię dachów, stropodachów, ścian zewnętrznych należy liczyć z wyłączeniem powierzchni otworów okiennych, drzwiowych, bramy garażowej;
3) rzuty poszczególnych kondygnacji, istotnych przekrojów, widoki elewacji budynku, które powinny posiadać naniesione wymiary umożliwiające weryfikację danych we wniosku takich jak: powierzchnia ścian zewnętrznych, dachów, stropodachów, stropów, okien, drzwi zewnętrznych, bram garażowych i innych;
4) dokumentacja fotograficzna wykonana dla każdego przedstawionego zadania;
5) informacja o sposobie ogrzewania budynku;
6) obliczenie współczynników przenikania ciepła dla przegród budowlanych dla stanu istniejącego oraz po wykonaniu projektowanego docieplenia;
7) obliczenie sezonowego zapotrzebowania ciepła dla ogrzewania budynku dla stanu istniejącego oraz po wykonaniu projektowanego docieplenia wyrażonego w GJ/rok;
8) opis proponowanych rozwiązań termomodernizacyjnych przegród budowlanych w tym okien, drzwi zewnętrznych, ewentualnie bram garażowych pozwalający określić zakres prac i położenie termomodernizowanych elementów zadania.