Wydanie zezwolenia uprawniającego do wjazdu w strefę ograniczonego ruchu na obszarze Starego Miasta oraz Kazimierza ZDMK-70
MJO
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
Krótki opis usługi
Po złożeniu poprawnie wypełnionego i podpisanego wniosku stanowiącego załącznik do niniejszej procedury, weryfikowany jest tonaż pojazdu oraz, jeżeli występuje taka konieczność, wyznaczana optymalna trasa dojazdu przez obszar objęty ograniczeniami w ruchu. Następnie wnioskodawca informowany jest telefonicznie bądź e-mailem o możliwości odbioru zezwolenia.
Kogo dotyczy usługa
Zezwolenia długoterminowe wydawane są na wniosek:
komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa dla potrzeb Urzędu Miasta Krakowa, Rady Miasta Krakowa, Rad i Zarządów Dzielnic Miasta Krakowa oraz podmiotów pomocniczych i doradczych Prezydenta Miasta Krakowa,
kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków, osób prawnych Gminy Miejskiej Kraków, spółek prawa handlowego, których właścicielem są gminne osoby prawne – dla pojazdów użytku służbowego,
organizacji pożytku publicznego,
podmiotów wymienionych w art. 13 ust. 3-3a oraz ust. 5 i 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
organów administracji publicznej i instytucji publicznych – dla pojazdów użytku służbowego,
stowarzyszeń i organizacji jednostek samorządu terytorialnego, którego członkiem jest Gmina Miejska Kraków,
placówek dyplomatycznych oraz konsulatów,
związków zawodowych, partii politycznych, posłów, senatorów, europarlamentarzystów,
organizacji lub podmiotów realizujących zadania własne Gminy na podstawie decyzji lub umów z Gminą Miejską Kraków – gdy jest to niezbędne dla wykonania decyzji lub umowy,
byłych Prezydentów Miasta Krakowa oraz byłych Zastępców Prezydenta Miasta Krakowa,
dla potrzeb zarządcy dróg.
Zezwolenia krótkoterminowe (okolicznościowe) wydaje się w sytuacjach, które mają charakter potrzeb doraźnych, w szczególności:
przeprowadzka,
dostawa sprzętu i wyposażenia mieszkań i lokali użytkowych,
przewóz osób uczestniczących w jednorazowych wydarzeniach okolicznościowych (ślub, pogrzeb, koncert itp.),
przygotowanie imprezy masowej,
remonty i naprawy,
realizacji sesji zdjęciowych i zdjęć do filmu,
wykonywanie umów realizowanych na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków lub organów i podmiotów publicznych.
Kryteria dla realizacji usług
Wskazanie we wniosku miejsca wjazdu, a także numeru rejestracyjnego oraz dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) mającego wjeżdżać pojazdu,
Pisemne uzasadnienie konieczności wjazdu.
Wymagane dokumenty
Prawidłowo wypełniony i podpisany wniosek o wydanie zezwolenia stanowiący załącznik do niniejszej procedury,
W zależności od rodzaju wjazdu:
kopia umowy – w przypadku realizacji umowy zawartej m.in. z ZDMK, UMK, MPO, MPEC, TAURON, ZG, podmiotem zlecającym roboty budowlane/dostawy/montaż,
potwierdzenie wykonywania robót budowlanych/remontowych w postaci oświadczenia właściciela posesji lub pozwolenia na wykonywanie prac remontowo-budowlanych w przypadku osób fizycznych.
Dokumenty konieczne do okazania przy odbiorze:
dowód osobisty osoby odbierającej, ewentualnie upoważnienie wraz z dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, jeśli jest ona wymagana,
w przypadku pojazdu elektrycznego osoby zameldowanej w obszarze objętym ograniczeniami w ruchu - dowód rejestracyjny pojazdu /umowę leasingową/inną podstawę użytkowania pojazdu.
Opłaty
Opłata skarbowa jest opłatą fakultatywną, znajduje zastosowanie jedynie w sytuacji, kiedy wnioskodawca działa przez pełnomocnika lub prokurenta.
Wyłączone są pełnomocnictwa udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii
Usługa jest realizowana w formie tradycyjnej, jednakże istnieje możliwość złożenia skanu wniosku za pośrednictwem poczty elektronicznej (sekretariat@zdmk.krakow.pl) lub elektronicznej skrzynki podawczej.
Dokumenty można przesłać przy wykorzystaniu formularza pod nazwą: Pismo ogólne do podmiotu publicznego. Wymagane procedurą dokumenty należy dodać do formularza „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” w formie załączników. W piśmie ogólnym, w polu "Wybierz urząd lub instytucję, do której składasz pismo wpisz minimum 3 znaki" należy wybrać Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Sposób realizacji usługi
Wydanie zezwolenia uprawniającego do wjazdu w obszar objęty ograniczeniami w ruchu na terenie Gminy Miejskiej Kraków lub pisemna odmowa wydania zezwolenia.
W przypadku wydania zezwolenia należy odebrać je osobiście w siedzibie Zarządu przy ul. Centralnej 53 (dziennik podawczy) od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:30 – 14:30, a fakt odbioru zezwolenia potwierdzić czytelnym podpisem na przedłożonej przez pracownika ZDMK karcie wydania identyfikatora.
Osoby, które złożyły wniosek nie korzystając z przewidzianego formularza zostaną poinformowane o przetwarzaniu danych osobowych.
Informacje dodatkowe
Zezwolenia obowiązują jedynie w przypadku, gdy pod znakiem zakazu ruchu w obu kierunkach (B-1) znajduje się tabliczka dopuszczeniowa (informacyjna) z napisem „nie dotyczy pojazdów z zezwoleniem zarządu drogi”,
Zezwolenie uprawnia do wjazdu w określonym na nim terminie, na warunkach określonych treścią zezwolenia,
Zezwolenia wydaje Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa lub osoba przez niego upoważniona, zwany dalej organem wydającym,
Zezwolenie nie zwalnia z obowiązku uiszczania opłaty za parkowanie na terenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, a także nie zwalnia z konieczności przestrzegania ograniczeń tonażu na drogach znajdujących się w obszarze objętym ograniczeniami w ruchu,
Zezwolenie jest ważne wyłącznie w oryginale, w postaci w jakiej wydał je ZDMK,
Zezwolenie należy umieścić w widocznym z zewnątrz miejscu za przednią szybą pojazdu, w sposób umożliwiający odczytanie wszystkich zawartych na nim danych. Umieszczenie zezwolenia w sposób uniemożliwiający odczytanie danych traktowane jest jak jego brak,
Za wydanie zezwolenia nie pobiera się opłaty,
Organ wydający, niezależnie od złożonego wniosku, mając na uwadze konieczność ograniczenia ruchu w historycznym obszarze Krakowa, może zdecydować o wydaniu zezwolenia „na okaziciela” lub na wskazany numer rejestracyjny pojazdu,
W uzasadnionych przypadkach, mających na celu ograniczenie liczby pojazdów mogących przebywać w jednym czasie na terenie obszaru objętego ograniczeniami w ruchu, dopuszcza się wskazanie na jednym zezwoleniu kilku numerów rejestracyjnych jednego podmiotu (maksymalnie 3). W takim przypadku w tym samym czasie możliwy jest wjazd tylko jednego pojazdu spośród wskazanych na zezwoleniu,
W przypadku zmiany pojazdu (bądź numerów rejestracyjnych) na który zostało wydane zezwolenie, na wniosek wnioskodawcy wydawane jest nowe zezwolenie po uprzednim zwrocie oryginału dotychczasowego zezwolenia,
Organ wydający ma prawo odmówić wydania zezwolenia, w szczególności w następujących przypadkach:
stwierdzenia możliwości wjazdu zgodnie z istniejącym oznakowaniem,
stwierdzenia braku podstaw do wydania zezwolenia,
uznania, że podany w uzasadnieniu wniosku cel wjazdu jest nieaktualny,
negatywnej opinii organów kontrolnych (Policji, Straży Miejskiej),
jeśli wniosek jest niekompletny lub nie zawiera wszystkich koniecznych danych,
jeśli wniosek został złożony bezpośrednio przed planowanym wjazdem bez zachowania terminu koniecznego do jego rozpatrzenia.
Zezwolenie zawiera w szczególności: numer zezwolenia, czas obowiązywania, numer rejestracyjny pojazdu lub wskazanie, że zezwolenie wydano na okaziciela, wskazanie oznaczenia obszaru objętego ograniczeniami w ruchu, a w przypadku stosowania art. 13 ust. 3-3a oraz ust. 5 i 6 ustawy o drogach publicznych przywołanie jedynie podstawy prawnej,
Na potrzeby związane z organizacją ruchu w obszarze objętym ograniczeniami w ruchu, archiwizacją oraz udostępnianiem informacji publicznej Zarząd Dróg Miasta Krakowa może prowadzić elektroniczny rejestr wydanych zezwoleń.
Termin załatwienia
w przypadku zezwoleń krótkoterminowych – do 5 dni roboczych od daty wpływu kompletnego wniosku,
w przypadku zezwoleń długoterminowych – do 30 dni od daty wpływu kompletnego wniosku,
w przypadkach konieczności uzyskania opinii z innych komórek organizacyjnych, wymagających zebrania szczegółowych informacji lub danych, termin może ulec wydłużeniu.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem.
Obowiązek informacyjny
Rozpatrzenie sprawy zgodnie z tą procedurą wymaga podania danych osobowych wnioskodawcy w zakresie: imienia, nazwiska, adresu do korespondencji, adresu e-mail, numeru rejestracyjnego pojazdu oraz numeru telefonu Zarządowi Dróg Miasta Krakowa z siedzibą ul. Centralna 53, 31-586 Kraków, który będzie ich administratorem. Odbiorcami danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniony zostanie wniosek oraz dokumentacja związana z jego wykonywaniem w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Podane dane osobowe będą przetwarzane w celu wydania zezwolenia uprawniającego do wjazdu w obszar objęty ograniczeniami w ruchu na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Podanie danych ma charakter dobrowolny. Konsekwencją niepodania danych jest odmowa wydania wnioskowanego zezwolenia. Administrator nie przewiduje profilowania na podstawie otrzymanych danych osobowych.
Wnioskodawca ma prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Ponadto wnioskodawca ma prawo do wniesienia skargi do krajowego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych nie powoduje cofnięcia skutków ich dotychczasowego przetwarzania.
Dane wnioskodawcy będą przechowywane przez okres 5 lat, wynikający z zapisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach w związku z Instrukcją Kancelaryjną, Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, Instrukcją Archiwalną, stanowiącymi załącznik do Zarządzenia Nr 130/2017 Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych: iod@zdmk.krakow.pl
Podstawę przetwarzania danych osobowych wnioskodawcy stanowi art. 6 ust. 1 lit. e Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) w związku z art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.