Udostępnianie danych z rejestru mieszkańców , rejestru PESEL i danych jednostkowych z rejestru dowodów osobistych oraz dokumentacji związanych z dowodami osobistymi
SA-18
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Spraw Administracyjnych
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz:
uzyskać zaświadczenie o liczbie osób zameldowanych lub o ich braku,- obsługuje Referat SA-10.
uzyskać zaświadczenie o swoim aktualnym zameldowaniu - obsługują Referaty SA-02, SA- 03, SA-04
potwierdzić numer PESEL zmarłej osoby -obsługuje Referat SA-10
uzyskać dane osoby trzeciej lub listę osób zameldowanych pod konkretnym adresem i posiadasz do tego interes prawny- obsługuje Referat SA-10
wnieść o udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym, danych z RDO- obsługują Referaty SA-02, SA- 03, SA-04
wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij wielkimi literami, kolorem czarnym lub niebieskim odpowiedni wniosek:
o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL
o udostępnieniu danych z rejestru dowodów osobistych
uproszczonyc wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych
o udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym
lub napisz pismo ogólne (szczegóły w sekcji „Sposób realizacji usługi”).
Dokonaj opłaty jeśli jest wymagana (szczegóły w sekcji „Opłaty”).
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje możliwość złożenia wniosku również drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Twoja sprawa może zakończyć się wydaniem: zaświadczenia, decyzji administracyjnej lub postanowienia. W zależności od rodzaju sprawy rozstrzygnięcie może zostać wydane od ręki, przesłane drogą pocztową, elektroniczną, lub przekazane do paczkomatu przy urzędzie właściwym do załatwienia sprawy.
Kogo dotyczy usługa
Osób działających we własnej sprawie osobiście lub przez pełnomocnika
organów administracji publicznej, sądów i prokuratur;
Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Celnej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Szefa Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, organów wyborczych i straży gminnych (miejskich);
komorników sądowych (w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego);
organów kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego;
państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów (w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach);
Polskiego Czerwonego Krzyża (w zakresie danych osób poszukiwanych).
Usługa może dotyczyć poniższych podmiotów:
osób i jednostek organizacyjnych, jeżeli wykażą w tym interes prawny;
jednostek organizacyjnych, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą;
innych osób i jednostek organizacyjnych, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem występuje osoba lub jednostka organizacyjna jeżeli:
Działa we własnej sprawie
wykaże interes prawny,
po wykorzystaniu dane zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą,
uzyska zgodę osób, których dane dotyczą.
Wymagane dokumenty
Jeden z wniosków:
wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL,
wniosek o udostępnienie danych z rejestru dowodów osobistych,
uproszczony wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych,
wniosek o udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym
lub pismo ogólne.
Dowód dokonania opłaty jeśli jest wymagana (szczegóły w sekcji „Opłaty”).
Dokumenty potwierdzające interes prawny w uzyskaniu przez wnioskodawcę danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi.
Opłaty
Opłata za udostępnienie danych dla celów badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, ustalana według wzoru obliczenia opłaty. Nr konta bankowego: 97 1020 2892 2273 3086 0000 0000.
W placówkach banku PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa można dokonać płatności bez ponoszenia opłat.
Potwierdzenie numeru PESEL osoby zmarłej celem uzyskania aktu do poświadczenia dziedziczenia wydawane jest bezpłatnie. Wniosek można złożyć osobiście na każdym punkcie podawczym, elektronicznie lub przesłać na adres urzędu. Zaświadczenie o swoim aktualnym zameldowaniu wydane jedynie drogą elektroniczną (za pomocą usługi mobywatel) jest bezpłatne. Każde inny wniosek dotyczący wydania zaświadczenia złożone w formie elektronicznej w zależności od celu wydania jest płatne lub zwolnione z opłaty, ale wydawane jest w terminie 7 dni.
Opłatę za udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru PESEL, rejestru dowodów osobistych, do celów badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej należy wnieść w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wezwania z urzędu.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od wydania zaświadczenia
17
kasa UMK
; przelew
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Opłata za udostępnienie jednostkowych danych osobom, jednostkom organizacyjnym i innym podmiotom
31
kasa UMK
; przelew
; poczta
97 1020 2892 2273 3086 0000 0000
Opłata za udostępnienie dokumentacji związanej z jednym dowodem osobistym
31
kasa UMK
; przelew
; poczta
97 1020 2892 2273 3086 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wniosek o wydanie zaświadczenia lub o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców, Rejestru Dowodów Osobistych oraz udostępnienie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi można również złożyć za pośrednictwem poczty na ww. adresy.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Spraw Administracyjnych Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic I-VII (Śródmieście, Krowodrza) (SA-02)
Zaświadczenia o aktualnym zameldowaniu: I piętro, stanowiska 60-65 jest system kolejkowy.
Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodem osobistym:
Dziennik podawczy, parter, stanowisko 43 - nie ma systemu kolejkowego
al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, 31-541 Kraków
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic VIII-XIII (Podgórze) (SA-03),
Zaświadczenia o aktualnym zameldowaniu: III piętro, stanowiska 10-13,
Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodem osobistym:
Punkt podawczy, parter, stanowisko 1
ul. Wielicka 28a, 30-552 Kraków
Pn-Pt: 7:40-18:00
brak
12 616 56 91 / 12 616 56 93 / 12 616 56 88
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic XIV-XVIII (Nowa Huta) (SA-04)
os. Zgody 2, pok. nr 18, 31-949 Kraków
Pn-Pt: 7:40-18:00
brak
12 616 87 62 / 12 616 88 63 / 12 616 87 23
Referat Udostępniania Danych i Informacji Adresowej,
W każdym punkcie podawczym Urzędu Miasta Krakowa (bez udziału pracownika merytorycznego)
Wniosek o wydanie zaświadczenia o liczbie osób zameldowanych lub o ich braku, możesz złożyć drogą tradycyjną lub elektroniczną przy użyciu formularza pisma ogólnego. We wniosku zobowiązany/a jesteś wykazać prawo własności (np. wskazać numer księgi wieczystej nieruchomości) oraz dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Wskaż również formę odbioru zaświadczenia (np. elektroniczna, drogą pocztową lub do paczkomatu przy urzędzie Aleja Powstania Warszawskiego 10). Jeżeli wniosek składa pełnomocnik, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa (do wniosku składanego w formie elektronicznej pełnomocnictwo musi być opatrzone podpisem elektronicznym). Jeżeli pełnomocnikiem nie jest członek najbliższej rodziny (małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo) do wniosku należy dołączyć także potwierdzenie uiszczenia kolejnej opłaty 17 zł za złożenie dokumentu pełnomocnictwa (numer konta taki jak w przypadku opłaty skarbowej). Zaświadczenie nie jest wydawane od ręki.
Zaświadczenie o swoim zameldowaniu możesz uzyskać bezpłatnie drogą elektroniczną. Dokument taki ma tylko formę elektroniczną. Opatrzony jest kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji złożoną przez aplikację państwową – potwierdza ona, że dokument jest autentyczny i przedstawia dane z rejestru państwowego.
Jeżeli potrzebne jest Ci zaświadczenie o zameldowaniu w formie papierowej lub zaświadczenie z innymi danymi, konieczne jest złożenie wniosku w urzędzie, pocztą lub drogą elektroniczną przy użyciu formularza pisma ogólnego. We wniosku wskaż zakres żądanych danych oraz formę odbioru zaświadczenia (np. drogą pocztową, elektroniczną lub do paczkomatu przy urzędzie Aleja Powstania Warszawskiego 10) i dołącz potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Zaświadczenie w formie papierowej o standardowej treści wydawane jest w urzędzie na miejscu „od ręki” na stanowiskach ewidencji ludności właściwych dla dzielnicy, w której jesteś zameldowany/a.
Jeżeli chcesz potwierdzić numer PESEL dla notariusza w celu sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia, zobowiązany jesteś wypełnić wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL. We wniosku wskaż jaki był Twój stosunek rodzinny do zmarłego oraz formę odbioru dokumentu (np. drogą pocztową, elektroniczną lub do paczkomatu przy urzędzie Aleja Powstania Warszawskiego 10). Wniosek możesz złożyć w formie papierowej lub elektronicznie przy użyciu formularza wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL. Potwierdzenie numeru PESEL do poświadczenia dziedziczenia jest bezpłatne. Informacje nie są wydawane od ręki.
Jeśli posiadasz interes prawny w uzyskaniu danych osoby trzeciej lub w uzyskaniu listy osób zameldowanych pod konkretnym adresem, w tym celu należy wypełnić wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL. W przypadku udostępniania danych dotyczących konkretnej osoby, we wniosku wskaż dane osoby poszukiwanej, które umożliwią zidentyfikowanie jej w odpowiednim rejestrze, wskaż zakres żądanych danych oraz wykaż (tj. opisz i udowodnij odpowiednimi dokumentami) interes prawny w uzyskaniu danych. W przypadku udostępniania danych dotyczących listy osób zameldowanych pod konkretnym adresem, we wniosku wskaż adres, jako zakres żądanych danych wpisz „lista osób zameldowanych”, wykaż interes prawny w uzyskaniu danych (wskaż cel i udokumentuj własność). Wniosek możesz złożyć w formie papierowej lub elektronicznie przy użyciu formularza wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL. We wniosku wskaż formę odbioru dokumentu (np. drogą pocztową, elektroniczną lub do paczkomatu przy urzędzie Aleja Powstania Warszawskiego 10) Opłata to 31 zł od jednej osoby/jednego adresu.
Po złożeniu pisemnego wniosku możesz otrzymać:
decyzję administracyjną w przypadku odmowy udostępnienia danych osobowych;
zaświadczenie lub pisemną informację (w formie zaświadczenia udostępnia się dane osobowe dotyczące wnioskodawcy);
postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o żądanej treści.
Z uwagi na stopień skomplikowania procedury zalecamy jednak kontakt z osobami odpowiedzialnymi za realizację tego zadania.
SA-02: tel. 12 616 92 51, 12 616 91 42 – zaświadczenie o swoim zameldowaniu Śródmieście, Krowodrza
SA-03: tel. 12 616 56 91, 12 616 56 93, 12 616 56 88 zaświadczenie o swoim zameldowaniu Podgórze
SA-04: tel, 12 616 87 62, 12 616 88 63 zaświadczenie o swoim zameldowaniu Nowa Huta
SA-10 tel. 12 616 93 24, 94 85- pozostałe zaświadczenia
Informacje dodatkowe
Jeżeli żądanie udostępnienia danych dotyczy zbioru osób, masz możliwość załączenia do wniosku wykazu osób, bez konieczności sporządzania odrębnego wniosku dla każdej osoby.
Termin załatwienia
Twoja sprawa zostanie załatwiona w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia złożenia wniosku w przypadku zaświadczenia lub postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia. W przypadku udostępnienia danych oraz wydania decyzji termin załatwienia sprawy wynosi 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Tryb odwoławczy
W przypadku, gdy otrzymasz decyzję o odmowie udostępnienia danych osobowych z rejestru mieszkańców i rejestru zamieszkania cudzoziemców możesz złożyć pisemne odwołanie w Wydziale Spraw Administracyjnych UMK w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji. W dokumencie należy zwrócić się do Wojewody Małopolskiego (jako instancji odwoławczej) oraz podać nr decyzji, od której się odwołujesz.
W przypadku, gdy otrzymasz postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o żądanej treści możesz złożyć pisemne zażalenie w Wydziale Spraw Administracyjnych UMK w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia doręczenia postanowienia. W dokumencie należy zwrócić się do Wojewody Małopolskiego (jako instancji, do której przysługuje Ci zażalenie) oraz podać nr postanowienia, od którego wnosisz zażalenie.
Podstawa prawna
Art. 46 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Art. 72 i art. 75 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 czerwca 2019 r. r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego.
Rozporządzenie Rady Ministrów dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie wysokości opłat za udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie wysokości opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu zarządzania wszystkimi elementami środowiska poprzez ustalanie warunków na korzystanie ze środowiska w drodze postępowania administracyjnego w zakresie kompetencji Prezydenta Miasta
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 5 lat, po czym mogą ulec zniszczeniu
Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest pozostawienie sprawy bez rozpoznania
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi przepis prawa: ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.