Pomoc w likwidacji barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym w ramach Obszaru B programu Aktywny samorząd w 2025 dla osób z niepełnosprawnością zamieszkałych na terenie GMK MOPS-48
MJO
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz otrzymać pomoc w likwidacji barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) poprzez:
dofinansowanie kosztów zakupu sprzętu elektronicznego, jego elementów lub oprogramowania (Zadanie 1 lub 3 lub 4);
dofinansowanie kosztów szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania (Zadanie 2);
złóż wniosek elektronicznie przez System Obsługi Wsparcia (dalej: SOW) w sposób opisany w pkt „Miejsce przyjmowania dokumentów” i „Dostępność usługi elektronicznej”;
dołącz dokumenty wskazane w pkt „Wymagane dokumenty”.
Kogo dotyczy usługa
w Zadaniu 1 – pomoc adresowana jest do osób w wieku do lat 18 lub w wieku aktywności zawodowej lub osób zatrudnionych, ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem o niepełnosprawności, z dysfunkcją obu kończyn górnych lub narządu wzroku;
w Zadaniu 2 – pomoc adresowana jest do osób, którym udzielono dofinansowania do zakupu sprzętu elektronicznego w programie Aktywny Samorząd;
w Zadaniu 3 – pomoc adresowana jest do osób w wieku aktywności zawodowej lub osób zatrudnionych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku;
w Zadaniu 4 – pomoc adresowana jest do osób w wieku do lat 18 lub w wieku aktywności zawodowej lub osób zatrudnionych, z orzeczeniem o niepełnosprawności lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy;
w Zadaniu 5 – pomoc adresowana jest do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności lub osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którym udzielono pomocy w Obszarze B w zadaniu 1, 3 lub 4.
Kryteria dla realizacji usług
Wnioski w ramach Obszaru B w 2025 r. rozpatrywane są według oceny merytorycznej oraz kolejności ich składania. Ocena merytoryczna przeprowadzana jest celem wyłonienia wniosków, które mają największe szansę na realizację celów programu.
W ocenie merytorycznej maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania przez Wnioskodawcę wynosi 100. Suma punktów preferencyjnych PFRON wynosi 50, pozostałe 50 punktów w ocenie merytorycznej określa Realizator programu, tj. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie. Punktacja ujęta została w „Karcie oceny wniosku Realizatora programu „Aktywny samorząd” – Moduł I”, stanowiącej załącznik do niniejszej procedury.
Kryteria ujęte w ww. Karcie to:
stopień niepełnosprawności i zakres niepełnosprawności:
znaczny (lub orzeczenie równoważne: I grupa inwalidzka) a w przypadku osób do 16 roku życia – posiadanie więcej niż jednej przyczyny wydania orzeczenia lub wydanie orzeczenia z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych (12-C) - 10 pkt;
umiarkowany (lub orzeczenie równoważne: II grupa inwalidzka), orzeczenie o niepełnosprawności do 16 r.ż. – 5 pkt (od Realizatora);
zatrudnienie – 10 pkt;
aktualnie realizowany etap kształcenia; osoby rozpoczynające lub kontynuujące naukę w szkole podstawowej, ponadpodstawowej, policealnej, studia (studia I lub II stopnia, magisterskie, podyplomowe, doktoranckie, przewód doktorski) – 10 pkt (od Realizatora);
osoba poszkodowana w 2024 lub 2025r. w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych (odpowiednio udokumentowane) – 5 pkt;
osoba posiadająca podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożenie wniosku o dofinansowanie w formie elektronicznej w SOW (dotyczy tylko tych Wnioskodawców którzy kryterium spełniają po raz pierwszy) – 10 pkt;
osoba złożyła wniosek zgodnie z właściwością miejscową, tj. mieszkaniec Krakowa przesłał wniosek w SOW bezpośrednio do Realizatora – 10 pkt (od Realizatora);
pozytywna opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności Wnioskodawcy (eksperta PFRON w ramach Obszaru C Zadania: 1, 3-4, a także eksperta w ramach programu pn. „Centra informacyjno-doradcze dla osób z niepełnosprawnością”) – 10 pkt;
osoba złożyła wniosek w pierwszym półroczu 2024 roku – 5 pkt;
uzasadnienie wyboru danego przedmiotu w odniesieniu do posiadanych zasobów; uzasadnienie wniosku wskazujące, że wnioskowany przedmiot pomocy podniesie jakość wykonywanej pracy lub poziom wykształcenia – 10 pkt (od Realizatora);
wniosek był kompletny w dniu przyjęcia – 15 pkt (od Realizatora).
W przypadku rozpatrzenia i zabezpieczenia wszystkich potrzeb osób, których wnioski osiągnęły co najmniej 40 punktów w ocenie merytorycznej, Realizator może obniżyć minimalną ilość punktów, biorąc pod uwagę środki finansowe przekazane przez PFRON na realizację programu. Minimalny próg punktowy umożliwiający bieżące udzielanie dofinansowania wynosi 10 punktów.
Realizator programu na prośbę Wnioskodawcy może zwolnić Wnioskodawcę z wymogu złożenia we wniosku oświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, przy czym brak tego oświadczenia oznaczać będzie brak preferencji dla Wnioskodawcy w zakresie kolejności realizacji wniosku oraz brak możliwości ewentualnego zwiększenia kwoty dofinansowania z tytułu osiąganej wysokości dochodu (dotyczy Zadania 2).
Wymagane dokumenty
wniosek złożony w formie elektronicznej w SOW. Do wniosku składanego w formie elektronicznej należy dołączyć poniższe załączniki zawarte w pkt 2) – 10), w formie skanu/zdjęcia, o ile dotyczą;
oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące realizacji programu – załącznik nr 1 do wniosku dostępnego w SOW;
zgoda dotycząca przetwarzania danych osobowych przez Realizatora oraz klauzula informacyjna – załącznik nr 2 do wniosku dostępnego w SOW;
zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę o specjalizacji adekwatnej do rodzaju niepełnosprawności, zawierające opis rodzaju schorzenia/niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy, wypełnione czytelnie w języku polskim i wystawione nie wcześniej niż 120 dni przed dniem złożenia wniosku:
– w zadaniu 1 i 3 – załącznik nr 3 do wniosku dostępnego w SOW - w przypadku osoby z dysfunkcją narządu wzroku, nie wskazaną w orzeczeniu lub osoby do 16 roku życia z dysfunkcją narządu wzroku – nawet jeżeli jest ona wskazana w orzeczeniu;
– w zadaniu 1 – załącznik nr 6 do wniosku dostępnego w SOW - w przypadku osoby z dysfunkcją narządu wzroku, nie wskazaną w orzeczeniu lub osoby do 16 roku życia z dysfunkcją narządu wzroku, która wnioskuje o sprzęt elektroniczny w tym o sprzęt brajlowski;
– w zadaniu 1 – załącznik nr 4 do wniosku dostępnego w SOW - w przypadku osoby z dysfunkcją obu kończyn górnych;
– w zadaniu 4 – załącznik nr 5 do wniosku dostępnego w SOW – w przypadku osoby z dysfunkcją narządu słuchu nie wskazaną w orzeczeniu lub osoby do 16 roku życia z dysfunkcją narządu słuchu – nawet jeżeli jest ona wskazana w orzeczeniu.
aktualne orzeczenie o niepełnosprawności w przypadku osób do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne;
akt urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej. Jeżeli w dokumencie są dane osobowe drugiego rodzica, który nie jest Wnioskodawcą, wówczas należy dołączyć również załącznik nr 2 do wniosku dostępnego w SOW podpisany przez drugiego rodzica;
odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna działa przez opiekuna prawnego;
faktura proforma (oferta cenowa) określająca koszt i przedmiot dofinansowania wskazany we wniosku w SOW wraz z jego specyfikacją. W specyfikacji muszą być określone dokładne parametry sprzętu lub oprogramowania, a w przypadku szkoleń związanych tylko i wyłącznie z obsługą dofinansowanego sprzętu lub oprogramowania należy podać: dokładny zakres tematyczny zajęć; ilość godzin przewidzianą na daną tematykę; umiejętności, które winny być nabyte po jego przeprowadzeniu; adres, gdzie będzie przeprowadzone szkolenie; termin szkolenia;
dokumenty, potwierdzające wysokość poniesionych kosztów w okresie do 180 dni przed złożeniem wniosku, jednakże nie wcześniej niż przed dniem 1 stycznia 2024 r., podpisane przez Wnioskodawcę tj. faktura VAT lub rachunek, dotyczące refundacji utrzymania sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, dla osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, lub z orzeczeniem o niepełnosprawności w przypadku osób do 16 roku życia – dotyczy wyłącznie Zadania 5;
decyzja o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych albo dokument potwierdzający inne zdarzenie losowe, skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie) wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, Policję) – jeśli dotyczy
Zaloguj się do SOW. Jeżeli nie posiadasz konta kliknij „ZAREJESTRUJ SIĘ” i postępuj zgodnie z instrukcjami. Jeśli nie możesz się zarejestrować może to oznaczać, że posiadasz konto w SOW założone przez MOPS na podstawie wcześniej złożonych wniosków w wersji papierowej. System umożliwia logowanie z wykorzystaniem profilu zaufanego poprzez użycie przycisku „Zaloguj poprzez Węzeł Krajowy (tylko dla Wnioskodawców)”. Po zalogowaniu kliknij „Wnioski-nowy wniosek” wybierz województwo małopolskie i powiat Kraków. Wybierz „osoba niepełnosprawna” lub „opiekun osoby niepełnosprawnej”. Następnie „Aktywny samorząd” i kliknij „utwórz nowy” w miejscu Modułu I Obszaru B – Pomoc w likwidacji barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym. Wypełnij wniosek i kliknij „\Wyślij do instytucji.
sprawdza prawidłowość i kompletność wypełnienia wniosku w SOW;
ocenia, czy spełnione są warunki formalne i merytoryczne do przyznania dofinansowania, a w przypadku wątpliwości przeprowadzą postępowania wyjaśniające, jeśli wniosek ma braki lub błędy, Realizator – za pośrednictwem SOW – zwraca się z prośbą o jego uzupełnienie lub poprawienie i wskazuje termin, w jakim należy to zrobić; brak uzupełnienia lub poprawy wniosku powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
Po dokonaniu oceny kompletnego wniosku Realizator:
informuje w formie elektronicznej w SOW o przyznaniu dofinansowania kierując do Wnioskodawcy umowę, której podpisanie jest konieczne do otrzymania dofinansowania albo;
informuje w formie elektronicznej w SOW o negatywnym rozpatrzeniu wniosku wraz z uzasadnieniem.
Przekazane przez Realizatora wiadomości, pisma i umowy dostępne są w SOW, po zalogowaniu się na konto użytkownika.
Informacje dodatkowe
Definicje pojęć tj.: aktywność zawodowa, zatrudnienie, osoba niewidoma, dysfunkcja narządu wzroku i inne znajdują się w ust. 31 Kierunków działań oraz warunków brzegowych obowiązujących realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku (zwanych dalej; „Kierunkami”).
W programie w Obszarze B nie mogą uczestniczyć Wnioskodawcy, którzy posiadają wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec Realizatora programu, oraz którzy byli, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy w sprawie pomocy ze środków PFRON, rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy.
Wnioskodawca ubiegający się o refundację w zadaniu 5, musi spełniać warunki uczestnictwa w programie, także w terminie poniesienia kosztu objętego refundacją.
Częstotliwość udzielania pomocy w ramach Obszaru B. Dofinansowanie może być udzielone:
w Zadaniu 1, 2, 3 i 4 - po upływie 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy,
w Zadaniu 5 - po zakończeniu okresu gwarancji na przedmiot/usługę.
Warunki te dotyczą:
pomocy udzielanej w ramach wskazanych zadań,
osoby niepełnosprawnej, będącej beneficjentem pomocy,
tego samego celu pomocy, przez który należy rozumieć przedmiot dofinansowania określony ogólnie w Zadaniu 1, 2, 3 i 4,
gwarancji, dotyczącej przedmiotu (Zadanie 5), przy czym o pomoc można ubiegać się nie częściej niż jeden raz w roku kalendarzowym.
Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego Wnioskodawcy ze środków PFRON w 2025 roku w ramach Obszaru B wynosi:
w Zadaniu 1:
dla osoby niewidomej: 10 500 zł na sprzęt elektroniczny i oprogramowanie oraz 17 325 zł na urządzenia brajlowskie (łącznie 27 825 zł),
dla pozostałych adresatów w zadaniu: 10 500 zł na sprzęt elektroniczny oraz oprogramowanie,
w Zadaniu 2 - dofinansowanie szkoleń w zakresie nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
dla osoby głuchoniewidomej: 4 620 zł,
dla osoby z dysfunkcją narządu słuchu: 3 465 zł,
dla pozostałych adresatów Obszaru: 2 310 zł,
z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w indywidualnych przypadkach, maksymalnie o 100%, wyłącznie w przypadku, gdy poziom dysfunkcji narządu wzroku lub słuchu wymaga zwiększenia liczby godzin szkolenia;
w Zadaniu 3: 10 500 zł na sprzęt elektroniczny oraz oprogramowanie,
w Zadaniu 4: 6 300 zł na sprzęt elektroniczny oraz oprogramowanie,
w Zadaniu 5: 1 733 zł na utrzymanie sprawności technicznej dofinansowanego w programie sprzętu elektronicznego.
Wymagany udział własny Wnioskodawcy w ramach Obszaru B w Zadaniach 1, 3, 4 i 5 wynosi 10% ceny brutto zakupu/usługi. Środki stanowiące udział własny Wnioskodawcy, mogą pochodzić z różnych źródeł, jednak nie mogą pochodzić ze środków PFRON.
Wnioskodawca zobowiązany jest zgłosić bezzwłocznie do Realizatora informacje o wszelkich zmianach, dotyczących danych zawartych we wniosku.
W przypadku, gdy Wnioskodawca przedstawia do wniosku dokumenty wystawione w języku innym niż język polski, zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszty związane z tłumaczeniem tych dokumentów nie są refundowane ze środków PFRON.
Przyznana pomoc w ramach programu w Obszarze B nie może być przeznaczona na:
pożyczki i spłaty rat oraz odsetek;
koszty poniesione na przygotowanie wniosku;
opłaty związane z realizacją umowy zawartej pomiędzy Realizatorem z Wnioskodawcą;
koszty nieudokumentowane.
Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika, ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie – pełnomocnictwo dołącza się do wniosku wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika, iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.
Przyjmowanie wniosków następuje w trybie ciągłym, od 1 marca do 31 sierpnia 2025 r.
Wnioski o dofinansowanie złożone po upływie terminu naboru wniosków będą weryfikowane pozytywnie pod względem formalnym, jeśli do 31 grudnia 2025 r. zostaną złożone bez konieczności uzupełnienia braków (gdy wniosek będzie kompletny) wraz z prośbą uzasadniającą przywrócenie terminu.
Termin załatwienia
Wnioski rozpatrywane są w cyklach miesięcznych, nie później niż w terminie 30 dni od daty zamknięcia cyklu naboru wniosków. Warunkiem rozpatrzenia wniosku jest posiadanie przez Realizatora środków finansowych PFRON na realizację przedmiotowego programu w 2025 r. oraz kompletny status wniosku.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W razie podjętych wątpliwości co do danych przekazanych we wniosku, Realizator może zwrócić się do Wnioskodawcy z prośbą o dostarczenie dokumentów lub zaświadczeń wystawionych przez właściwe organy (Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Gminy, itp.), w celu weryfikacji danych złożonych we wniosku.
Podstawa prawna
art. 35a ust. 1 pkt. 4 w związku z art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i wydane na jej podstawie:
Załącznik do uchwały nr 19/2023 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 29 września 2023 r. - tekst programu „Aktywny samorząd”;
Załącznik do uchwały nr 38/2024 Zarządu PFRON z dnia 30 grudnia 2024 r. - Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku;
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Obowiązek informacyjny
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków, jako administrator Pani/Pana danych osobowych informuje, że:
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu przyznania dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a oraz art. 9 ust. 2 lit. a RODO, tj. na podstawie Pani/Pana zgody na przetwarzanie danych osobowych;
Pani/Pana dane osobowe mogą zostać udostępnione następującym kategoriom odbiorców danych (w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO):
podmioty świadczące asystę techniczną oprogramowania służącego do obsługi zadań PFRON;
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 10 lat od rozpatrzenia wniosku, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym Pani/Pan wniosek został rozpatrzony, z zastrzeżeniem pkt 4;
w przypadku zakwalifikowania Pani/Pana dokumentacji decyzją Dyrektora Archiwum Narodowego w Krakowie do kategorii archiwalnej „A”, Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przez okres 25 lat, liczony analogicznie, jak w pkt 3, a następnie zostaną przekazane do Archiwum Narodowego;
w zakresie przetwarzania Pani/Pana danych osobowych ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa;
ma Pani/Pan prawo do żądania od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie:
dostępu do swoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 15 RODO),
sprostowania Pani/Pana danych osobowych (na zasadach określonych w art. 16 RODO);
ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych (na zasadach określonych w art. 18 RODO);
ma Pani/Pan prawo do cofnięcia w dowolnym momencie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych, którego dokonywano na podstawie złożonej zgody do momentu wycofania zgody;
podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne;
Konsekwencją niepodania przez Panią/Pana danych osobowych będzie brak możliwości przyznania dofinansowania;
Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będą podlegały profilowaniu.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
Inspektor Ochrony Danych, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub iod@mops.krakow.pl