Przygotuj dokumenty potwierdzające dochody gospodarstwa domowego oraz inne dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż wniosek, deklarację, oświadczenie o stanie majątkowym oraz pozostałe wymagane dokumenty w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
W ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o wyniku weryfikacji wniosku.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby, która posiada umowę najmu samodzielnego lokalu wchodzącego w skład zasobu Gminy Miejskiej Kraków zawartą na czas nieoznaczony.
Kryteria dla realizacji usług
Kryterium nr 1 – musisz być najemcą samodzielnego lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków,
Kryterium nr 2 – posiadasz umowę najmu zawartą na czas nieoznaczony,
Kryterium nr 3 – musisz posiadać centrum życiowe w Krakowie, czyli faktycznie zamieszkiwać na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Brak udokumentowania w złożonym wniosku posiadania centrum życiowego w Gminie wyklucza możliwość starania się o lokal z zasobu Gminy.
Dokument/y potwierdzający/e wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskanych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, w szczególności:
zaświadczenie o dochodzie z zakładu pracy (dotyczy osób zatrudnionych na podstawie m.in. umowy o pracę, umowy zlecenia, o dzieło);
zaświadczenie z ZUS/KRUS lub odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury lub wyciąg z konta bankowego (dotyczy osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe);
odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego lub odpis wyroku sądowego przyznającego alimenty/ ugody (dotyczy osób otrzymujących alimenty na podstawie wyroku sądowego/ ugody);
karta zasiłkowa o wypłaconych świadczeniach rodzinnych/z funduszu alimentacyjnego lub odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego (dotyczy osób pobierających świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego);
zaświadczenie/decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku/stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów (dotyczy pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym np. stypendium szkolne i zasiłek szkolny, pomocy materialnej dla studentów np. stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendia doktoranckie, stypendia sportowe oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom);
zaświadczenie z urzędu gminy o dochodowości z hektara przeliczeniowego (dotyczy osób posiadających gospodarstwo rolne);
oświadczenie o dochodach w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dokumenty pozwalające na weryfikację uzyskanego dochodu np. rozliczenie z biura rachunkowego prowadzącego obsługę księgową;
oświadczenie o wysokości przychodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ryczałt, karta podatkowa);
zaświadczenie z urzędu pracy o posiadaniu statusu osoby bezrobotnej i wypłaconych zasiłkach/ braku prawa do zasiłku albo braku rejestracji w urzędzie pracy (dotyczy osób bezrobotnych)
karta zasiłkowa z urzędu pracy (dotyczy osób pobierających stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej);
przekazy/przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów w przypadku, gdy wnioskodawca lub członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub inną ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego.
Oświadczenie o dopełnieniu obowiązku wynikającego z art. 6e ustawy o ochronie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu.
Dokumenty potwierdzające stan zdrowia uzasadniające dokonanie zamiany wystawione przez lekarza specjalistę (dotyczy zamiany z urzędu na lokal równorzędny, położony na niższej kondygnacji, ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim lub inne schorzenia).
Prawomocne orzeczenie o separacji (dotyczy osób pozostających w separacji).
Prawomocne orzeczenie sądu lub ugodę o podziale majątku dorobkowego po rozwiązaniu małżeństwa/ oświadczenie w przypadku braku majątku dorobkowego (dotyczy osób które są po rozwodzie).
Dokument potwierdzający zawarcie porozumienia o rozłożeniu na raty istniejących zaległości czynszowych oraz innych opłat za używanie lokalu (dotyczy osób starających się o zamianę na lokal o mniejszej powierzchni użytkowej i posiadają zadłużenie z tego tytułu).
Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku wraz z działem spadku/ akt poświadczenia dziedziczenia/ odrzucenia spadku sporządzony przez notariusza/ oświadczenie w przypadku gdy postępowanie spadkowe nie zostało przeprowadzone z uwagi na brak masy spadkowej (dotyczy osób, których rodzice/ współmałżonek nie żyją).
Akt notarialny – umowę kupna -sprzedaży / umowę darowizny/ nieodpłatnego przekazania (dotyczy osób, które zbyły/ darowały / przekazały tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, budynku lub innej nieruchomości w tym działki niezabudowanej).
Dokumenty pozwalające na wykluczenie okoliczności, iż wnioskodawcy lub osobom objętym wnioskiem przysługuje lub przysługiwał tytuł prawny do lokali mieszkalnych lub innych nieruchomości, w których wnioskodawca, jego małżonek oraz osoby objęte wnioskiem były zameldowane w latach poprzednich.
Można również dołączyć:
zaświadczenie o poruszaniu się na wózku inwalidzkim;
orzeczenie potwierdzające: lekki, umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, częściową lub całkowitą niezdolność do pracy, lub całkowitą niezdolność do pracy i całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji (I, II lub III grupa inwalidzka);
inne dokumenty, zaświadczenia, orzeczenia, które mogą mieć wpływ na ocenę sytuacji, materialnej, rodzinnej lub zdrowotnej wnioskodawcy i osób objętych wnioskiem.
Wniosek i załączniki do niniejszej procedury winny być złożone w oryginale.
W przypadku doręczenia kserokopii pozostałych wymaganych dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa, Referat Pomocy Mieszkaniowej (ML-02)
Rynek Podgórski 1 - parter, 30-533 Kraków
7:40-15:30
brak
12 616 55 55
Sposób realizacji usługi
Po złożeniu wniosku wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku lub informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
Jeżeli złożony wniosek będzie niekompletny zostaniesz poproszony o przedłożenie niezbędnych dokumentów do jego rozpatrzenia. Nieuzupełnienie braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
W ramach postępowania może być przeprowadzona wizja lokalowa oraz wywiad środowiskowy.
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Mieszkalnictwa może wystąpić o opinię na temat wszystkich osób objętych wnioskiem do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Policji, Straży Miejskiej oraz właściwej Rady Dzielnicy.
W przypadku wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku oraz uzyskania odpowiedniej ilości punktów w oparciu o „Kwestionariusz kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych Wnioskodawcy” zostaniesz objęty ostateczną listą osób zakwalifikowanych do zamiany lokalu.
Następnie zostanie przedstawiona Ci oferta objęcia lokalu mieszkalnego, po przyjęciu propozycji, zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu. Przed przestawieniem propozycji lokalowej i wydaniem skierowania zostaniesz poproszony o ponowne udokumentowanie wysokości osiąganego dochodu.
Jeżeli dwukrotnie odmówisz przyjęcia propozycji zawarcia umowy najmu wskazanego lokalu zostaniesz w drodze zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa skreślony/a z ostatecznej listy mieszkaniowej z tytułu zamian lokali.
Informacje dodatkowe
Definicja dochodu została opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej: Definicja dochodu.
Termin załatwienia
W ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku, wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku lub informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
W uzasadnionych przypadkach, okres weryfikacji może być przedłużony o kolejne 30 dni, o czym zostaniesz pisemnie powiadomiona/y.
W ciągu 30 dni od dnia przyjęcia oferty zawarcia umowy najmu (w przypadku, gdy stan techniczny zaoferowanego lokalu umożliwia jego zasiedlenie) zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Mieszkalnictwa może wystąpić o opinię na Twój temat do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Policji, Straży Miejskiej oraz właściwej Rady Dzielnicy. Zostanie również wypełniony kwestionariusz kwalifikacji punktowej Twoich warunków socjalno-mieszkaniowych. W przypadku przeprowadzenia wizji lokalowej/ wywiadu środowiskowego zostanie sporządzony protokół.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną na adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu weryfikacji uprawnień wnioskodawcy do potwierdzenia tytułu prawnego, przedłużenia umowy najmu lub do przeprowadzenia zamiany lokali.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „Ewidencja wnioskodawców ubiegających się regulację tytułów prawnych, przedłużenie umowy najmu lub o zamianę zajmowanego lokalu”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 10 lat, po czym ulegną zniszczeniu.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń, Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl