Bonifikaty wynoszące 99% wysokości od opłat jednorazowych z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów GS-63
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz otrzymać bonifikatę od opłaty przekształceniowej, należnej za dany rok:
Wypełnij i podpisz wniosek o bonifikatę - wniosek o udzielenie 99% bonifikaty od opłaty jednorazowej – Karta Dużej Rodziny lub wniosek o udzielenie 99% bonifikaty od opłaty jednorazowej - przypadki inne niż KDR,
Złóż podpisany wniosek osobiście, wyślij pocztą lub drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz pisemną odpowiedź.
Kogo dotyczy usługa
Właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości gruntowych, stanowiących wcześniej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa, położonych na terenie Miasta Krakowa i przekształconych na rzecz ich użytkowników wieczystych w trybie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona lub wykorzystywana na cele mieszkaniowe.
Kryteria dla realizacji usług
Bonifikata jest przyznawana osobom, które posiadają Kartę Dużej Rodziny lub są uprawnione z innych tytułów wskazanych w sekcji "Wymagane dokumenty" niniejszej procedury.
Wymagane dokumenty
Członkowie rodzin wielodzietnych:
pisemny wniosek o przyznanie bonifikaty (załącznik nr 1 do procedury),
dokument potwierdzający prawo do bonifikaty:
poświadczona za zgodność z oryginałem kopia Karty Dużej Rodziny lub
oryginał lub poświadczona za zgodność z oryginałem kopia zaświadczenia o posiadaniu Karty Dużej Rodziny (w przypadku posiadania Karty w formie elektronicznej);
Osoby inne niż wskazane w pkt 1:
pisemny wniosek o przyznanie bonifikaty (załącznik nr 2 do procedury),
w przypadku osób, w stosunku do których orzeczono niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym lub znacznym, oraz osób, w stosunku do których orzeczono niepełnosprawność przed ukończeniem 16 roku życia, lub zamieszkującym w dniu przekształcenia z tymi osobami opiekunom prawnym lub przedstawicielom ustawowym tych osób:
oryginał lub poświadczona za zgodność z oryginałem kopia orzeczenia o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności lub
oryginał lub poświadczona za zgodność z oryginałem kopia orzeczenia o niepełnosprawności osoby, w stosunku do której orzeczono niepełnosprawność przed ukończeniem 16 roku życia lub
oryginał lub poświadczona za zgodność z oryginałem kopia orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień – w związku z umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności lub
oświadczenie o wspólnym zamieszkaniu w dniu przekształcenia – dotyczy właścicieli będących opiekunami prawnymi lub przedstawicielami ustawowymi osób posiadających ww. orzeczenia,
w przypadku inwalidów wojennych i wojskowych:
poświadczona za zgodność z oryginałem kopia książki inwalidy wojennego/wojskowego,
w przypadku kombatantów oraz ofiar represji wojennych i okresu powojennego:
poświadczona za zgodność z oryginałem kopia legitymacji członka Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej lub
poświadczona za zgodność z oryginałem kopia karty kombatanta lub
poświadczona za zgodność z oryginałem kopia legitymacji osoby represjonowanej,
w przypadku wnioskodawców do ukończenia 18 roku życia, u których stwierdzono ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu lub ich opiekunów prawnych:
oryginał lub poświadczona za zgodność z oryginałem kopia zaświadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, posiadającego specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie: położnictwa i ginekologii, perinatologii, neonatologii, pediatrii, neurologii dziecięcej, kardiologii dziecięcej lub chirurgii dziecięcej,
kopia dokumentu potwierdzającego przedstawicielstwo ustawowe lub opiekę prawną, jeżeli dokument ten nie znajduje się w aktach sprawy – dotyczy przedstawicieli ustawowych i opiekunów prawnych
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Urząd Miasta Krakowa obsługuje klientów od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30.
Po złożeniu wniosku następuje weryfikacja przedłożonych dokumentów potwierdzających uprawnienia do otrzymania bonifikaty.
Forma załatwienia sprawy:
Pisemna zgoda na udzielenie 99% bonifikaty od opłat rocznych z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności tych gruntów, wyrażona w imieniu Prezydenta Miasta Krakowa przez osoby upoważnione do jej udzielania,
W przypadku odmowy – pismo Wydziału Skarbu Miasta UMK kończące sprawę.
Odpowiedź jest doręczana listownie za potwierdzeniem odbioru lub może zostać odebrana osobiście w siedzibie Wydziału Skarbu Miasta.
Informacje dodatkowe
Niniejsza bonifikata jest przyznawana wnioskodawcom, będącym właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych służących wyłącznie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych tych osób – oświadczenia o spełnianiu powyższego kryterium zawarte są w treści wniosków o udzielenie bonifikaty.
Opłata jednorazowa jest liczona jako iloczyn wysokości opłaty obowiązującej w roku, w którym zgłoszono zamiar wniesienia tej opłaty oraz liczby lat pozostałych do upływu okresu, za który opłaty z tego tytułu mają być wnoszone.
Kopia dokumentu może być dowodem w niniejszym postępowaniu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez:
notariusza,
upoważnionego pracownika urzędu/instytucji, która wystawiła dokument lub upoważnionego pracownika Urzędu Miasta Krakowa,
występującego w sprawie pełnomocnika wnioskodawcy - będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, raportów oraz wydruków map z programu GEO-INFO Mapa.
Podstawa prawna
Art. 9a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31 004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 5 lat, po czym ulegną zniszczeniu (zgodnie z kategorią archiwalną B5).
Odbiorcą Twoich danych osobowych jest Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.