Rozdział III
§ 11.
1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy.
§ 12.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.
2. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę przedmiotów nadobowiązkowych.
§ 13.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczestniczą w zajęciach edukacyjnych, zgodnych z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego. Program ustala zespół nauczycieli prowadzących zajęcia w danej klasie.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
3. W przypadkach oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ustępie 3 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV - VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów; dopuszcza się łączenie między oddziałami (chłopcy, dziewczynki).
§ 14.
1. Organizację stałych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I - III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 15.
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwy międzylekcyjne 5, 10 lub 15 minut.
§ 16.
1. Niektóre zajęcia nadobowiązkowe np. koła zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym, w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych, a także w czasie wycieczek oraz „Zielonych Szkół".
2. Zajęcia pozalekcyjne organizowane są na podstawie artykułu 42 ust. 2 pkt. 2 ustawy Karta Nauczyciela.
2a. Zajęcia pozalekcyjne, innowacje pedagogiczne są organizowane wg zasady powszechnej dostępności.
3. Liczba uczniów kół i zespołów zainteresowań finansowanych z budżetu szkoły nie może być mniejsza niż 10 osób. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjnej lub kompensacyjnej powinna być większa od 5 osób, a mniejsza od 12.
4. W przypadku zajęć finansowanych przez Radę Rodziców lub rodziców liczba uczniów może być mniejsza.
5. Szkoła może, na wniosek zainteresowanych, prowadzić dodatkowe odpłatne zajęcia np. kursy języków obcych, tańca i inne.
§ 17.
1. Szkoła otacza szczególną opieką dzieci niepełnosprawne i specjalnej troski oraz uczniów klasy l, a także dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym.
2. Dzieci niepełnosprawne mogą korzystać z nauczania indywidualnego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Uczniowie mający trudności z opanowaniem materiału oraz posiadający orzeczenia Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej zalecające obniżenie wymagań mogą korzystać z zajęć wyrównawczych uzupełniających wiedzę i umiejętności w zakresie zajęć edukacyjnych z języka polskiego, matematyki i innych przedmiotów w zależności od potrzeb.
4. Dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym objęte są opieką pedagoga szkolnego.
§ 18.
1. Szkoła prowadzi bibliotekę służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają gromadzenie i opracowywanie zbiorów, a także korzystanie ze zbiorów w bibliotece i wypożyczanie ich poza teren biblioteki.
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Do zadań nauczyciela - bibliotekarza należy:
a) dobór i zakup książek, ich zabezpieczenie i utrzymanie w należytym stanie,
b) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów i lekcji bibliotecznych,
c) organizowanie i popularyzowanie czytelnictwa na terenie szkoły poprzez formy wizualne oraz słowne,
d) prowadzenie katalogów,
e) współpraca w wychowawcami i innymi nauczycielami,
f) prowadzenie dokumentacji pracy własnej,
g) prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej,
h) opracowywanie zbiorów,
i) tworzenie warsztatu bibliograficznego.
Szczegółowe zasady pracy biblioteki określa regulamin.
§ 19.
1. W szkole działa świetlica, z której mogą korzystać uczniowie klas I - IV.
2. Do zadań nauczyciela świetlicy należy:
a) zapewnienie opieki i pomocy dzieciom przebywającym w świetlicy,
b) zapewnienie uczniom czynnego odpoczynku szczególnie poprzez ruch na świeżym powietrzu i kontakt z przyrodą,
c) organizowanie pomocy w nauce i odrabianiu zadań - za zgodą rodziców,
d) organizowanie rozrywki i zabaw,
e) wzbudzanie i rozwijanie zainteresowań, dostarczanie okazji do wypowiadania się uczniów w różnych formach ekspresji plastycznej, muzycznej i dramatycznej.
§ 20.
1. W celu zapewnienia opieki pedagogiczno - psychologicznej w szkole zatrudniony jest pedagog.
2. Do zadań pedagoga należą:
a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
b) określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym (np. przez występowanie o indywidualny tok nauki),
c) opieka pedagogiczno - psychologiczna nad uczniami mającymi trudności w nauce oraz z zaburzeniami zachowania - kierowanie ich do Poradni Pedagogiczno - Psychologicznej,
d) współpraca z wychowawcami klas i nauczycielami przedmiotów w realizacji zaleceń PPP, dbałość o realizację tych zaleceń,
e) współorganizowanie zajęć dydaktyczno - wyrównawczych,
f) rozpoznawanie sytuacji uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i organizowanie dla nich pomocy we współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi organizacjami,
g) rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno - wychowawczego,
h) współpraca z PPP, sądem rodzinnym, Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi,
i) Pomoc indywidualna uczniom i ich rodzicom w rozwiązywaniu problemów związanych z nauką i zachowaniem (prowadzenie terapii indywidualnej),
j) współpraca z wychowawcami klas i nauczycielami mająca na celu upowszechnianie metod psychologii humanistycznej
k) prowadzenie zajęć psychologiczno - pedagogicznych dla uczniów,
§ 21.
Do realizacji celów statutowych szkoła posiada pomieszczenia zgodnie z odpowiednimi wymogami:
a) 9 sal lekcyjnych,
b) świetlicę,
c) bibliotekę,
d) gabinet pedagoga,
e) salę gimnastyczną.
§ 22.
W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem jest działalność wychowawcza wśród młodzieży. Zgodę na podjęcie ich działalności wyraża Dyrektor Szkoły. Partie i organizacje polityczne nie mogą działać na terenie szkoły.
§ 23.
1. Szkoła zapewnia opiekę przebywającym na jej terenie uczniom według zasad określonych w ustawie o systemie oświaty. Opiekę sprawują nauczyciele prowadzący zajęcia dydaktyczne zgodnie z planem zajęć i harmonogramem dyżurów.
2. Opieka nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych polega na:
a) punktualnym rozpoczynaniu i kończeniu lekcji,
b) sprowadzaniu dzieci do szatni lub do wyjścia po zakończonych lekcjach,
c) pełnieniu przez nauczycieli dyżurów w czasie przerw zgodnie z harmonogramem dyżurów,
d) dyżury rozpoczynają się o godzinie 7.30 a kończą się na ostatniej przerwie po zakończeniu lekcji i są pełnione przez nauczycieli,
e) na każdej kondygnacji dyżur pełni co najmniej jeden nauczyciel,
f) nauczyciele klas I - III sprawują opiekę nad dziećmi ze swojej klasy od rozpoczęcia zajęć do ich zakończenia,
g) dyżury na przerwach za nieobecnych pełnią nauczyciele zastępujący ich podczas lekcji poprzedzającej przerwę.
3. Opiekę nad uczniami podczas zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia.
4. Podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek wraz z nauczycielem opiekę mogą sprawować osoby dorosłe /rodzice/, które zostaną zapoznane z obowiązkami opiekuna wycieczki, ale nie ponoszą odpowiedzialności za bezpieczeństwo, a jedynie służą pomocą nauczycielowi.
5. Podczas wycieczek organizowanych na terenie miasta jedna osoba dorosła sprawuje opiekę nad 15 uczniami, w czasie wycieczek poza miasto jedna osoba ma pod opieką 10 uczniów. Wycieczki turystyczne organizowane są zgodnie z odpowiednimi przepisami.
6. Podczas obowiązkowych zajęć na basenie (uczniowie klasy III) znajdującym się poza terenem szkoły, osoba dorosła sprawuje opiekę nad 15 uczniami. W przypadku braku odpowiedniej ilości opiekunów pisemną decyzję o odbyciu lub odwołaniu zajęć na basenie podejmuje Dyrektor szkoły.