Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67
poz. 329 i Nr 106, poz.496, z 1997r. Nr 28, poz.153 i Nr 141, poz.943, z 1998r. Nr 117,
poz 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000r. Nr 12, poz.136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz.550, Nr
104, poz. 1104, Nr 120, poz.1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001r. Nr 111, poz. 1194
i Nr 144, poz. 1615 ) zwana Ustawą.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w
sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych
szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61 , poz. 624), rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2002r.
( Dz.U. Nr 10 z dnia 8.02.2002r.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004r.r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w szkołach publicznych (Dz.U. z 2001r. Nr 29 , poz. 20, poz. 323 , zmiana Dz.U. Nr 128
poz. 1419).
4. Ustawa Karta Nauczyciela ( Dz. U. Z 1997r. Nr 56 poz. 357 z późniejszymi zmianami )
5. Konwencja o prawach dziecka. Nowy Jork 20.11.1989r. (Dz.U. z 1991r. Nr 120 , poz. 526
i 527).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 marca 2005r.
w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw ( Dz. U. Nr 446 z 2002r.)
Rozdział I. Informacje o szkole i postanowienia ogólne
§ 1
Szkoła Podstawowa Nr 41 im. Jana Kochanowskiego w Krakowie
ul. Jerzmanowskiego 6.
Nazwa Szkoły używana jest przez Szkołę w pełnym brzmieniu.
Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Kraków.
Organem prowadzącym nadzór pedagogiczny szkoły jest Kurator Oświaty w Krakowie.
Cykl kształcenia w szkole trwa 6 lat.
Dopuszcza się organizację oddziału przedszkolnego.
Obwód szkoły: ul. Ściegiennego , Konrada Wallenroda , Lilli Wenedy ,
Jerzmanowskiego do nr 17 , Teligi nr nieparzyste.
Imię szkoły związane jest z kierunkiem pracy wychowawczej i dydaktycznej placówki.
§ 2
Do realizacji swych celów statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z :
Pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem.
Biblioteki i czytelni.
Pracowni komputerowej.
Świetlicy i stołówki.
Gabinetu pielęgniarki szkolnej.
Pomieszczeń administracyjno – gospodarczych.
Zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych.
Innych pomieszczeń i urządzeń znajdujących się na terenie szkoły ( sklepik szkolny, salka
telewizyjna itp.).
Rozdział II. Cele i zadania szkoły
§ 3
Kształcenie i wychowanie w szkole ma charakter obowiązkowy , służy wszechstronnemu rozwojowi osobowości dzieci. Rozwija w młodzieży poczucie odpowiedzialności , miłości Ojczyzny , poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kulturowe Europy i Świata.
§ 4
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej
podstawie.
Do realizacji tych celów szkoła dobiera treści , formy i metody adekwatne do możliwości
psychofizycznych uczniów oraz stara się zapewnić im pomoc i opiekę zgodnie
z potrzebami.
2. W szczególności szkoła :
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły,
b) przygotowuje do kontynuowania nauki w gimnazjum,
c) udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej , wcześnie wykrywa problemy ucznia
i kieruje do specjalistycznej poradni,
d) organizuje i prowadzi nauczanie indywidualne , zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ,
logopedyczne , reedukacyjne i gimnastykę korekcyjną,
e) realizuje program szkoły specjalnej zgodnie z potrzebami rozwojowymi
i predyspozycjami uczniów oraz możliwościami szkoły,
f) rozwija zainteresowania przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych w ramach możliwości
szkoły,
g) prowadzi działania w zakresie profilaktyki.
§ 5
Edukacja w szkole podstawowej , wspomagając rozwój dziecka jako osoby i wprowadzając je w życie społeczne przede wszystkim :
1. Prowadzi dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się , czytania i
pisania , wykonywania elementarnych działań arytmetycznych , posługiwania się
prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia.
2. Rozwija poznawcze możliwości uczniów , tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego
do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata.
3. Rozwija i przekształca spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą,
przygotowuje do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego
wysiłku intelektualnego i fizycznego.
4. Rozbudza i rozwija wrażliwość estetyczną i moralną dziecka oraz jego indywidualne
zdolności twórcze.
5. Umacnia wiarę dziecka we własne siły i w zdolności osiągania wartościowych i trudnych
celów.
6. Rozwija zdolność odróżniania świata rzeczywistego od wyobrażonego oraz postaci
historycznych od fantastycznych.
§ 6
Dla realizacji zadań statutowych szkoła opracowuje Plan Rozwoju Szkoły, Szkolny Zestaw Programów , Program Wychowawczy oraz Szkolny Program Profilaktyki.
§ 7
1. W szkole podczas zajęć obowiązkowych , nadobowiązkowych , pozalekcyjnych , w czasie
przerw i zajęć pozaszkolnych odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów ponosi
szkoła.
2. W czasie zajęć turystyczno-sportowych odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów
ponosi kierownik wycieczki i opiekunowie.
3. W każdym roku szkolnym dyrektor określa zasady organizacyjno-porządkowe w czasie
pełnienia dyżurów nauczycieli w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczniom.
4. Szkoła :
a) organizuje opiekę i pomoc materialną uczniom pozbawionym opieki rodzicielskiej ,
z rodzin wielodzietnych i patologicznych,
b) udziela pomocy uczniom w wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach,
c) sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi poprzez
stosowanie się do zaleceń specjalistów,
d) udziela pomocy uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych i rozwiązywaniu
trudności powstałych na tle niepowodzeń szkolnych , bądź konfliktów rodzinnych,
e) przeciwdziała wszystkim formom niedostosowania społecznego poprzez działalność
profilaktyczną , współpracę z rodzicami oraz instytucjami powołanymi do sprawowania
opieki nad dzieckiem,
f) kieruje uczniów z trudnościami w nauce , za zgodą rodziców , do Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej.
5. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu
z nauczycieli uczących w tym oddziale , zwanemu dalej wychowawcą.
6. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności , dbać się będzie, aby
wychowawca prowadził swój oddział przez cały etap edukacyjny.
7. Dyrektor szkoły na uzasadniony wniosek rodziców i uczniów może , w miarę możliwości,
uwzględnić ich propozycje dotyczące wyboru wychowawcy. 8. Na życzenie rodziców szkoła organizuje naukę religii lub etyki na zasadach określonych
w odrębnych przepisach .Udział w powyższych zajęciach jest dobrowolny.
Rozdział III. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 8
1. Wewnątrzszkolny system oceniania uchwala Rada Pedagogiczna.
2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego zapoznają uczniów i rodziców
z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
§ 9
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym
zakresie.
2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4. Dostarczenie rodzicom(prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-
wychowawczej.
§ 10
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich
uczniów i rodziców ( opiekunów prawnych).
1.1 Nauczyciele opracowują pisemnie zakres wymagań edukacyjnych zgodnych
z podstawami programowymi , który przechowują w swojej dokumentacji ( jeżeli
tego samego przedmiotu uczy kilku nauczycieli zakres winni ustalić wspólnie),
1.2 Do 15.IX. nauczyciele informują uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) o zakresie
wymagań edukacyjnych oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
1.3 Do 15 IX. wychowawcy klas informują uczniów i ich rodziców ( opiekunów prawnych)
o zasadach oceniania zachowania,
2. Ocenianie bieżące:
2.1 Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
odpowiedzi ustne,
krótkie pisemne sprawdziany („kartkówki”) trwające nie więcej niż 15 minut i obejmujące materiał z jednej, dwóch lub trzech ostatnich lekcji,
sprawdziany pisemne obejmujące materiał nauczania pewnego działu zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i określeniem formy,
sprawdziany pisemne obejmujące materiał nauczania całego semestru (roku szkolnego) zapowiedziane na początku semestru (roku szkolnego),
prace domowe z uwzględnieniem dodatkowych , nadobowiązkowych zadań,
aktywna praca na lekcji,
udział w konkursach przedmiotowych,
estetyka zeszytu przedmiotowego (wg uznania nauczyciela).
2.2 Skala i formy oceniania ;
uczeń klasy III do VI otrzymuje oceny bieżące wg skali:
celujący (6)
bardzo dobry (5)
dobry (4)
dostateczny (3)
dopuszczający (2)
niedostateczny (1)
oceny bieżące mogą posiadać znaki ( „+”) lub („-„),
aktywność na lekcji i krótkie odpowiedzi ustne dokumentowane są w dzienniku znakami („+”) lub („-‘’),
za trzy („+’’) uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą , a za trzy („-‘’) ocenę niedostateczną,
uczeń ma prawo zgłosić nie przygotowanie do lekcji („np.”) bez wpływu na ocenę jeden raz w semestrze ( w przypadku przedmiotów o wymiarze 1 do 2 godzin tygodniowo) , a dwa razy w semestrze , jeżeli tygodniowy wymiar godzin wynosi co najmniej 3,
uczeń ma prawo zgłosić brak zadania domowego („bz”) dwa razy w semestrze. Za trzecim i każdym następnym razem otrzymuje ocenę niedostateczną . W przypadku przedmiotów o wymiarze 1 godziny tygodniowo prawo to przysługuje uczniowi tylko raz w ciągu semestru.
2.3. Przy ocenianiu bieżącym obowiązują następujące zasady:
nauczyciel ma obowiązek jawnego oceniania zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami,
w ciągu jednego tygodnia uczeń może pisać najwyżej dwa sprawdziany,
w danym dniu uczeń może pisać wyłącznie jeden sprawdzian,
krótkie pisemne sprawdziany („kartkówki”) traktowane są jak odpowiedzi ustne i nie obowiązują w stosunku do nich powyższe ustalenia,
nauczyciel powinien zwrócić uczniom do wglądu poprawione i ocenione prace pisemne w terminie nie przekraczającym 14 dni od daty ich otrzymania,
rodzice (opiekunowie prawni ) mają prawo otrzymać do wglądu prace pisemne uczniów na zasadach określonych przez nauczyciela,
nauczyciel w ciągu jednego semestru powinien wstawić uczniowi tyle ocen bieżących ile wynosi tygodniowa liczba godzin danego przedmiotu pomnożona przez dwa. W przypadku przedmiotów o wymiarze 1 godziny tygodniowo ocen nie może być mniej niż trzy,
przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki i techniki nauczyciel winien wziąć pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych przedmiotów ( systematyczność, staranność , aktywność).
2.4. Poprawianie ocen bieżących;
Uczeń ,który uzyskał ocenę niedostateczną z pracy pisemnej ( z wyłączeniem tzw.
„kartkówek” ) ma możliwość jej poprawy tylko jeden raz w terminie i formie ustalonej
przez nauczyciela,
2.5. Ogólne poziomy wymagań na poszczególne oceny.
a) Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
• posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza materiał programowy dla
danej klasy,
• samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania,
• biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych i praktycznych z programu danej klasy,
• osiągnął sukcesy w konkursach ( w tym przedmiotowych) lub zawodach sportowych i
zakwalifikował się do finału na szczeblu wojewódzkim.
b) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który :
• opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania,
• potrafi zastosować w nowych sytuacjach zdobyte wiadomości,
• sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami umiejąc je korelować ze sobą.
c) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :
• opanował w pełni wiadomości określone programem nauczania, ale opanował je na
poziomie nieznacznie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach
programowych,
• poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i
praktyczne,
• starannie przygotowuje się do lekcji, jest obowiązkowy, sumienny.
d) Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który :
• opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie nie
przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
• rozwiązuje typowe zadania teoretyczne o średnim stopniu trudności,
• swoje umiejętności wykorzystuje z pomocą nauczyciela,
• potrzebuje częstej motywacji i zachęty do pracy ze strony nauczyciela.
e) Ocenę dopuszczającą otrzymuj e uczeń, który :
• ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekraczają
możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w dalszej nauce,
• rozwiązuje zadania praktyczne i teoretyczne o niewielkim stopniu trudności,
• ma pozytywny stosunek do obowiązków szkolnych, w miarę możliwości
intelektualnych, wykazuje zainteresowania i chęć do nauki.
f) Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :
• pomimo pomocy ze strony nauczyciela i innych form pomocy ( w tym koleżeńskiej)
zdobyte przez niego wiadomości nie wystarczą do uzyskania oceny dopuszczającej.
Ocena bieżąca udokumentowana jest systematycznie w dzienniku lekcyjnym.
2.6. Osiągnięcia ucznia w klasach I-II są określane w skali:
A - wspaniale
B - dobrze
C - słabo
D - źle
Ocena bieżąca udokumentowana jest systematycznie w dzienniku lekcyjnym.
2.7. W klasach I – III ocena bieżąca uwzględnia co uczeń wykonał poprawnie i co osiągnął.
Zawiera również wskazówki do dalszej pracy. Podstawą oceniania bieżącego jest
ewaluacja rozwoju poznawczego w zakresie umiejętności polonistycznych,
matematycznych, przyrodniczo – geograficznych i społecznych oraz artystyczno –
technicznych.
3. Ocenianie śródroczne i roczne.
3.1. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego , w styczniu a roczne w czerwcu.
3.2 W klasach I – III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania jest oceną opisową.
3.3. W klasach IV – VI oceny ustala się wg skali:
celujący ( cel)
bardzo dobry (bdb)
dobry ( db)
dostateczny ( dst)
dopuszczający (dop)
niedostateczny (ndst )
3.4 Przy klasyfikowaniu śródrocznym dopuszcza się wystawianie ocen ze znakiem „+”
lub „-‘’,
3.5. Ocenianie z religii odbywa się wg skali ocen przyjętej w szkole , lecz nie wpływa na
promocję.
4. Ocena zachowania uczniów:
4.1. Oceny zachowania ustala się wg skali;
wzorowe (wz)
bardzo dobre (bdb)
dobre (db)
poprawne (popr)
nieodpowiednie (ndp)
naganne (ng)
4.2 Tryb oceniania;
wychowawca klasy ocenia zachowanie każdego ucznia co najmniej 3 razy w ciągu
semestru,
ocenę śródroczną (roczną) ustala wychowawca po konsultacjach z zespołem klasowym i nauczycielami uczącymi w danej klasie na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej,
w wyjątkowych sytuacjach tzn. szczególnie nieodpowiednich zachowań ucznia w okresie między informacją o ocenie , a wywiadówką lub rozdaniem świadectw, wychowawca ma prawo obniżyć ustaloną ocenę (wnioskować do rady pedagogicznej o zmianę uchwały) informując o tym fakcie ucznia i jego rodziców (opiekunów).
ocena ustalona przez wychowawcę klasy jest ostateczna,
ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
ˇ oceny klasyfikacyjne z zajęćˇ edukacyjnych,
ˇ promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
4.3. Szczegółowe kryteria ocen zachowania :
Ocena zachowania ucznia wyraża opinie szkoły o spełnianiu przez ucznia poniższych kryteriów:
1/ stosunek do obowiązków szkolnych
2/ kultura osobista, postawa wobec kolegów i innych osób
3/udział w życiu szkoły, klasy i środowiska
Począwszy od roku szkolnego 2004/2005 ocena śródroczna i roczna zachowania zostaje ustalona na podstawie sumy zdobytych punktów z wyżej wymienionych kryteriów, które zostały uszczegółowione w następujący sposób:
Kultura osobista Słownictwo
Ubiór
Stosunek do pracowników szkoły
Stosunek do kolegów
Dbałość o mienie szkoły i kolegów
Zachowanie w szkole i poza szkołą 2
2
2
2
2
2
Stosunek do obowiązków szkolnych Punktualność
Systematyczność ( terminowość usprawiedliwiania itp.)
Uczestnictwo w zajęciach szkolnych( brak godzin nieusprawiedliwionych – wagarów)
Obowiązkowość
2
2
2
2
Aktywność społeczna Prace na rzecz klasy i szkoły
Konkursy i zawody
Akcje ekologiczne 2
1
1
Ustala się następujące ilości punktów wymaganych na poszczególne oceny:
Wzorowe 22-24 p ( w tym minimum 12 z kultury osobistej)
Bardzo dobre 18 – 21 p ( w tym min. 10 z kultury osobistej )
Dobre 14 – 17 pkt ( w tym min. 8 z kultury osobistej )
Poprawne 10 – 13 p ( w tym min, 6 z kultury osobistej )
Nieodpowiednie 7 –9 p
Naganne 0-6 p
4.4. Tryb uzyskiwania wyższej niż projektowana oceny zachowania.
a) Po ustaleniu projektowanej oceny zachowania uczeń /lub rodzice/ mogą zwrócićb) się do wychowawcy klasy z pisemną prośbą o ponowne rozważenie tej oceny, podając stosowne argumenty / w ciągu trzech dni od momentu uzyskania informacji o proponowanej ocenie/.
c) Wychowawca w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami ) ustala w formie pisemnej warunki uzyskania wyższej oceny zachowania.
d) Podstawowym warunkiem ubiegania się o wyższą niż proponowana ocena zachowania jest uzyskanie przez ucznia min. 10 punktów z kultury osobistej.
e) W przypadku, gdy uczeń spełnia warunki ubiegania się o wyższą niż proponowana ocenę zachowania a wychowawca nie podejmie działań w tym zakresie, uczeń (rodzice) mogą zwrócićf) się do dyrektora szkoły z prośbą o rozpatrzenie w/w sprawy. Dyrektor powołuje wówczas komisję w składzie:
• dyrektor (zastępca)
• pedagog
• wychowawca klasy
• przedstawiciel Rady Pedagogicznej (uczący w danej klasie),
która po zapoznaniu się z argumentami obu stron wydaje opinię dla wychowawcy klasy. Jest ona wyłącznie sugestią, a nie nakazem administracyjnym, bowiem odpowiedzialność za ustalenie oceny ze sprawowania ponosi wychowawca klasy. Opinia komisji winna być wyrażona również przed posiedzeniem klas R.P.
4.5. W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową. Podstawę oceny stanowi
charakterystyka pracy i kontaktów społecznych dziecka w trakcie roku (semestru).
5. Informowanie uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o poziomie osiągnięć
edukacyjnych , postępach i trudnościach w tym zakresie:
5.1. Informowanie rodziców o ocenach bieżących;
zebrania informacyjne co najmniej raz w semestrze (terminy określone na początku roku szkolnego ),
dni otwarte dla rodziców ( terminy określone na początku roku szkolnego),
5.2. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas informują uczniów i ich
rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych na
koniec roku (semestru) trzy tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym:
pisemnie o przewidywanych stopniach niedostatecznych (uczeń ma zwrócić podpisaną
przez rodziców informację wychowawcy klasy),
ustnie o pozostałych ocenach klasyfikacyjnych.
5.3. Informowanie rodziców o ocenach semestralnych – styczeń ( zgodnie z organizacją roku
szkolnego),
6. Warunki ustalania i poprawiania ocen klasyfikacyjnych rocznych ( semestralnych)z zajęć edukacyjnych:
6.1. Po ustaleniu proponowanej oceny uczeń /lub rodzice/ mogą zwrócić się do nauczyciela danych zajęć edukacyjnych z pisemną prośbą o ponowne rozważenie tej oceny, podając stosowne argumenty / w ciągu trzech dni od momentu uzyskania informacji o proponowanej ocenie/,
6.2. W trakcie sprawdzania wiadomości może być obecny na , prośbę ucznia (rodziców),
pedagog szkolny lub wychowawca klasy,
6.3. Formę i termin ( nie później niż na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady
pedagogicznej ) poprawienia proponowanej oceny rocznej (semestralnej) ustala
nauczyciel w porozumieniu z rodzicami ( opiekunami prawnymi ) ucznia.
6.4. Podstawowym warunkiem umożliwiającym poprawę proponowanej oceny
klasyfikacyjnej winna być systematyczna praca ucznia i jego aktywny udział w zajęciach
edukacyjnych,
6.5. Ostateczne oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia
edukacyjne tydzień wcześniej przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej,
6.6. Oceny roczne uwzględniają pracę ucznia w ciągu całego roku szkolnego,
6.7. W klasach I – III ocena roczna jest oceną opisową.
§ 11
Egzaminy poprawkowe:
1. Uczeń klasy IV i V , który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał ocenę
niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych , może zdawać egzamin poprawkowy
pod warunkiem złożenia pisemnego podania do dyrekcji szkoły przed terminem
posiedzenia klasyfikacyjnego rady pedagogicznej.
2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
poprawkowy z 2 zajęć edukacyjnych po rozpatrzeniu podania ucznia lub jego rodziców
(opiekunów prawnych) i zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego.
3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu
z plastyki , muzyki , informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego , z których
egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
4. Stopień trudności zadań na egzamin poprawkowy należy przygotować odpowiednio do wymagań na ocenę , o którą się uczeń ubiega.
5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii
letnich w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami ( opiekunami prawnymi ).
6. Egzamin poprawkowy przeprowadza Komisja w składzie :
dyrektor szkoły lub zastępca dyrektora jako przewodniczący komisji,
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
7. Uczeń , który nie zdał egzaminu poprawkowego , nie otrzymuje promocji i powtarza
klasę.
8. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, który dołącza się do arkusza ocen ucznia.
§ 12
Egzaminy klasyfikacyjne;
1. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności zdaje egzamin
klasyfikacyjny pod warunkiem złożenia pisemnego podania do dyrekcji szkoły przed
posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
2. Na pisemną prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej
nieobecności lub na prośbę jego rodziców (opiekunów prawnych) , rada pedagogiczna
może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny po zasięgnięciu opinii wychowawcy
klasy i pedagoga szkolnego ( prośba pisemna musi być złożona przed posiedzeniem
klasyfikacyjnym rady pedagogicznej).
3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel właściwego przedmiotu w obecności
nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
4. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły w uzgodnieniu z uczniem
i jego rodzicami (opiekunami prawnymi) lecz nie później niż w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
5. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu
z plastyki, muzyki , techniki (informatyki) oraz wychowania fizycznego , z których
egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
6. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, który dołącza się do arkusza ocen ucznia.
§13
Promocja do klasy programowo wyższej;
1. Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli jego
osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Ucznia klas I – III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych
przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną, albo inną poradnię specjalistyczną oraz po zasięgnięciu opinii rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia.
3. Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców ( prawnych opiekunów), oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
4.. W klasach IV i V uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli
ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał
oceny roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
5. Rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia klasy
IV lub V , który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych
uwzględniając jego możliwości edukacyjne.
6. Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej
uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do
sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań
ustalonych odrębnymi przepisami.
7. Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy i jest przeprowadzany zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu.
8. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo na prośbę rodziców przystąpić do sprawdzianu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji .
9. Uczeń , który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku
powtarza klasę VI oraz przystępuje do sprawdzianu w roku następnym.
10. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających
przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku dyrektor komisji
okręgowej na wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia
do sprawdzianu.
11. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ( semestralną ) ocenę klasyfikacyjną .
Rozdział IV. Organy szkoły
§ 14
Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły.
2. Rada pedagogiczna.
3. Rada rodziców.
4. Samorząd uczniowski.
§ 15
Dyrektor szkoły:
1. Jednoosobowo reprezentuje placówkę w stosunkach zewnętrznych.
2. W ramach reprezentacji , o której mowa w ust.1 , Dyrektor szkoły jest uprawniony do
dysponowania środkami finansowymi szkoły , w tym do zaciągania zobowiązań
w imieniu i na rzecz szkoły do wysokości środków finansowych pozostających
w dyspozycji jednostki zgodnie z jej rocznym planem finansowym, z zachowaniem
przeznaczenia powyższych środków wynikającego z postanowień powyższego planu.
3. Odpowiada za stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy
zakupie towarów , usług i robót budowlanych ze środków otrzymanych od organu prowadzącego szkołę , objętych rocznym planem finansowym szkoły.
3. Jest kierownikiem zakładu dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników.
4. Kieruje całokształtem działalności dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej oraz
gospodarczej szkoły.
5. Sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracującymi w szkole nauczycielami , jest
przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
6. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
7. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
Wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami
i informuje organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny o ich wstrzymaniu.
8. Egzekwuje przestrzegania przez nauczycieli i uczniów Statutu Szkoły.
9. Współpracuje z Radą Pedagogiczną , Radą Rodziców , Samorządem Uczniowskim, organizacjami uczniowskimi , związkami zawodowymi i środowiskiem lokalnym.
10 .Organizuje i koordynuje współdziałanie i współpracę organów szkoły oraz ostatecznie
rozstrzyga sytuacje sporne między nimi.
11. Podejmuje decyzje w sprawach obowiązku szkolnego.
12. Zatwierdza szkolny zestaw programów nauczania , po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej i Rady Rodziców.
13. Odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych szkoły i ich zatwierdzenie
w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania.
14. W razie zastrzeżenia sobie , na mocy odrębnych przepisów, przez organ prowadzący
szkołę prawa zatwierdzania rocznych planów finansowych szkoły przez organy
wykonawcze organu prowadzącego szkołę. Dyrektor odpowiada za terminowe
przedłożenie projektu rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia.
15. W razie korzystania przez szkołę z obsługi świadczonej przez powołane na mocy
odrębnych przepisów jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkoły jednostki
te mogą udzielać pomocy Dyrektorowi szkoły w opracowaniu projektu rocznego planu
finansowego. Za sporządzenie planu lub projektu planu , o którym mowa w ust.2 ,
wyłączną odpowiedzialność przed organem prowadzącym szkołę ponosi jej Dyrektor.
16. Zasady przewidziane w ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio do wprowadzania zmian w
rocznym planie finansowym szkoły.
§ 16
Rada Pedagogiczna:
1. Pracuje w oparciu o ustalony regulamin , zgodny z aktualnymi przepisami.
2. Podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
jej członków.
3. Zatwierdza;
plany pracy szkoły,
wyniki klasyfikacji i promocje uczniów.
4. Przygotowuje i zatwierdza statut szkoły.
5. Podejmuje uchwały w sprawie;
innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
skreślenia uczniów z listy.
6. Ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
7. Opiniuje;
organizację pracy szkoły ( w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych)
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń , nagród i innych wyróżnień,
propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć płatnych dodatkowo,
projekt planu finansowego szkoły.
8. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach
Rady Pedagogicznej , które mogą naruszać dobro osobiste uczniów , ich rodziców ,
a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 17
Rada Rodziców:
1. Uchwala regulamin swojej działalności zgodny ze statutem szkoły.
2. Może występować3. do Rady Pedagogicznej oraz Dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
4. Może gromadzić5. fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł i wydatkować6. je według zasad ustalonych regulaminem.
7. Może prowadzić8. działalność9. gospodarczą na rzecz szkoły.
10. Opiniuje Program Rozwoju Szkoły, Program Wychowawczego klasy/szkoły/, Szkolny Program Profilaktyki, Szkolny Zestaw Programów Nauczania .
11. Wybiera przedstawicieli do Rady Szkoły jeżeli taka powstaje.
§ 18
Samorząd uczniowski:
Stanowi reprezentację wszystkich uczniów szkoły i pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
Samorząd uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi szkoły
a) wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły , a w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów , takich jak:
ˇ prawo do zapoznania się z programem nauczania , z jego treścią , celami i stawianym wymaganiami,
ˇ prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
ˇ prawo do organizacji życia szkolnego , umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań w miarę możliwości szkoły i w porozumieniu z Dyrektorem szkoły.
ˇ prawo redagowania i wydawania własnej gazetki,
ˇ prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
§19
Bieżąca wymiana informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych działaniach lub decyzjach odbywa się w ramach;
1. Posiedzeń plenarnych Rady Pedagogicznej.
2. Posiedzeń plenarnych Rady Rodziców.
3. Zebrań Samorządu Uczniowskiego.
4. Komunikatów na tablicach ogłoszeń.
5. Komunikatów podawane na apelach porządkowych.
6. Zarządzeń / komunikatów/ wpisywane do książki zarządzeń /komunikatów/.
§ 20
1. Konflikty między organami szkoły rozwiązywane są na bieżąco przy udziale
zainteresowanych stron ( z udziałem dyrektora lub pedagoga szkolnego).
2. W sytuacjach szczególnych może zostać zwołane spotkanie wszystkich organów
szkoły na wniosek przynajmniej dwóch organów lub dyrektora szkoły.
§ 21
Rada Szkoły
1. W szkole może działać Rada Szkoły , która z chwilą powołania będzie uczestniczyć
w rozwiązywaniu spraw wewnątrz szkoły.
2. W przypadku powołania Rady Szkoły zostanie opracowany regulamin określający tryb
jej wyboru i zasady działania.
3. Zgodnie z art. 52 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna wykonuje zadania rady
rady szkoły i jest zobowiązana zasięgnąć opinii przedstawicieli rodziców i uczniów
w sprawach dotyczących całokształtu pracy szkoły.
§ 22
Rodzice
Rodzice( prawni opiekunowie )współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci poprzez;
a) bieżące kontakty,
b) udział w zebraniach klasowych,
c) udział w dniach otwartych.
Rodzice ( prawni opiekunowie ) mają prawo do:
d) znajomości zasad i zamierzeń dydaktycznych w danej klasie /szkole/,
e) znajomości statutu szkoły,
f) opiniowania Programu Rozwoju Szkoły, Programu Wychowawczego klasy/szkoły/, Szkolnego Programu Profilaktyki, Szkolnego Zestawu Programów Nauczania.
g) rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka , jego zachowań , postępów w nauce lub przyczyn trudności,
h) uzyskania informacji i porad w sprawach dalszego kształcenia swych dzieci,
i) wyrażania i przekazywania dyrektorowi szkoły opinii na temat pracy szkoły.
Rodzice ( prawni opiekunowie ) mają obowiązek:
j) dopełnienia czynności związanych z przyjęciem dziecka do szkoły,
k) zapewniania regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
l) usprawiedliwiania nieobecności dziecka w szkole,
m) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęćn) szkolnych i nauki poza szkołą,
o) ponoszenia odpowiedzialności materialnej za szkody wyrządzone przez dziecko,
p) poniesienia odpowiedzialności za niespełnienie obowiązku szkolnego przez dziecko. Nie wywiązanie się z tego obowiązku spowoduje pociągnięcie do odpowiedzialności zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
V. Organizacja szkoły
§ 23
1. Organizację pracy szkoły w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły
opracowany przez dyrektora.
2. Arkusz zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30.V. danego roku.
3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników
szkoły , łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych , ogólną liczbę zajęć edukacyjnych
finansowanych ze środków przeznaczonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 24
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych , przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§25
1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział , którego liczebność nie może być
większa niż 35 uczniów.
2. Podstawową formą pracy są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-
lekcyjnym.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący
te zajęcia zachowując ogólny tygodniowy wymiar zajęć.
5. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach języków obcych i informatyki
w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów.
6. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów , podziału na grupy
na zajęciach , o których mowa w ust. 5 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego
szkołę.
7. Zajęcia z wychowania fizycznego od klasy IV prowadzone są w grupach liczących
od 12 do 26 uczniów .
§ 26
1. Organizację stałych , obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych , określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły
na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego , z uwzględnieniem zasad ochrony
zdrowia i higieny ucznia.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I – III określa ogólny podział czasu na poszczególne
zajęcia edukacyjne . Szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel.
§ 27
1. Zajęcia wyrównawcze i nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-
lekcyjnym , w grupach oddziałowych i międzyoddziałowych.
2. Niektóre zajęcia mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym , w formie
wycieczek i wyjazdów.
3. Szkoła może udostępnić bazę do realizacji zajęć pozalekcyjnych finansowanych przez
rodziców.
4. W miarę posiadanych środków , dla pełniejszego rozwoju uczniów , szkoła może
prowadzić koła i zespoły zainteresowań.
§ 28
Świetlica
1. Świetlica szkolna przeznaczona jest dla uczniów , którzy muszą dłużej przebywać
w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców.
2. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo –opiekuńczej działalności szkoły.
Opieką pracowników świetlicy objęci są uczniowie klas I – IV.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach , na prośbę rodziców i po uzyskaniu
zgody dyrektora szkoły , w świetlicy mogą przebywać uczniowie oddziałów starszych.
4. Przyjęcie ucznia do świetlicy odbywa się poprzez zapis u nauczyciela świetlicy na
początku roku szkolnego. W szczególnie uzasadnionych przypadkach , na prośbę
rodziców i po uzyskaniu zgody nauczyciela świetlicy , w świetlicy może przebywać
uczeń nie zapisany , któremu rodzice nie są w stanie zapewnić opieki z powodów
wyjątkowych.
5. Świetlica obejmuje opieką uczniów w godzinach 7.00 – 16.00.
6. Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w
świetlicy nie powinna przekraczać 25 uczniów.
7. Świetlica pracuje zgodnie z ustalonym regulaminem.
§29
Stołówka
1. W szkole funkcjonuje stołówka , która umożliwia uczniom i pracownikom szkoły
korzystanie z jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia.
2. Koszt obiadu obejmuje koszt surowców i utrzymanie stołówki z wyłączeniem płac
obsługi.
3. Dyrekcja szkoły i pedagog podejmują działania umożliwiające uzyskanie środków
finansowych na refundację obiadów dla uczniów znajdujących się w szczególnie trudnej
sytuacji materialnej.
4. Obiady wydawane są w godzinach 12.00 – 14.00.
§ 30
Biblioteka szkolna.
Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły.
Zadania i organizacja biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa regulamin pracy biblioteki.
Rozdział VI. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 31
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
§ 32
Nauczyciele
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest
odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za zdrowie i bezpieczeństwo
powierzonych jego opiece uczniów, szczególnie w czasie prowadzenia zajęć i pełnienia
dyżurów.
2. Do podstawowych zadań nauczyciela należy;
zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego , zgodnie
z podstawami programowymi i programem wychowawczym szkoły,
stymulowanie rozwoju psychofizycznego uczniów , ich zdolności , zainteresowań oraz
pozytywnych cech charakteru w oparciu o rozeznanie potrzeb uczniów,
udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
bezstronność i obiektywizm w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej,
dbałość o warsztat pracy , pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny.
3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół , którego zadaniem jest
ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie
w miarę potrzeb
ustalenie zestawu podręczników dla danego oddziału,
propozycja ocen zachowania uczniów danego oddziału.
4. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze , przedmiotowe lub inne zespoły
problemowo-zadaniowe.
5. Pracami zespołów kierują przewodniczący powołani przez dyrektora szkoły
i zaakceptowani przez Radę Pedagogiczną.
§ 33
Wychowawcy klas
W celu kierowania pracą wychowawczo-opiekuńczą , dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną powołuje wychowawcę oddziału.
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest , aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami , a w szczególności:
a) inspirowanie i wspomaganie działań zespołu uczniowskiego,
b) rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy członkami społeczności szkolnej
c) tworzenie warunków wspomagających rozwój , uczenie się i przygotowanie uczniów do dalszej nauki , życia w rodzinie i w społeczeństwie.
4. W celu realizacji zadań wychowawca:
otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków,
planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego rozwijające jednostkę i integrujące klasę oraz treść i formę zajęć tematycznych na godziny do dyspozycji wychowawcy,
wspólnie z nauczycielami uczącymi w jego klasie koordynuje działania wychowawcze wobec ogółu uczniów , a także wobec tych , którym potrzebna jest indywidualna pomoc i opieka,
utrzymuje systematyczny kontakt z rodzicami uczniów,
współdziała z rodzicami , włączając ich w sprawy życia klasy , okazując im pomoc i ustala sposób ich pomocy w realizacji zadań stojących przed klasą,
współpracuje z poradniami specjalistycznymi , świadczy pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności , organizuje odpowiednie formy pomocy na terenie szkoły,
wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy , zgodnie z odrębnymi przepisami,
ma prawo korzystania , w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora i właściwego doradcy metodycznego .
5. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku
uczniów , ich potrzeb i warunków szkoły.
§ 34
Wicedyrektor
1. W szkole liczącej co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Wicedyrektor szkoły jest personalnie odpowiedzialny przed dyrektorem szkoły.
3. Wicedyrektor szkoły pracuje na podstawie przydziału czynności otrzymanego od
dyrektora szkoły , który musi być zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami.
4. Wicedyrektor jest bezpośrednio odpowiedzialny za własne decyzje wynikające
z przydziału czynności.
5. W czasie nieobecności dyrektora i w czasie swojego dyżuru wicedyrektor ponosi pełną
odpowiedzialność za własne decyzje.
§ 35
Pedagog szkolny
1. Szkoła zatrudnia pedagoga szkolnego.
2. Pedagog szkolny;
planuje działalność opiekuńczo –wychowawczą szkoły i sprawuje nad nią nadzór,
koordynuje działalność szkoły w ramach profilaktyki i resocjalizacji,
organizuje pomoc materialną dla uczniów szkoły w porozumieniu z wychowawcą klasy,
której uczniem jest dziecko,
występuje w obronie praw dziecka – ucznia do dyrektora szkoły , pracowników
pedagogicznych oraz na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
3. Podstawą pracy pedagoga szkolnego jest szczegółowy przydział czynności , który nie
może być sprzeczny z obowiązującymi przepisami.
4. Szkoła może zatrudnić specjalistę do prowadzenia zajęć reedukacyjnych i logopedycznych
§ 36
Wychowawca świetlicy
1. Sprawuje opiekę wychowawczą nad uczniami.
2. Programuje i organizuje proces wychowania w zespole poprzez:
tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia , proces jego uczenia się
oraz wychowania,
inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów przy pomocy atrakcyjnych
celów lub projektów , na których skupia się aktywność zespołu.
3. Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.
4. Planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego.
5. Współpracuje z nauczycielami , pedagogiem i reedukatorem.
6. Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci,
otrzymania od rodziców pomocy w swoich działaniach.
7. Podstawą pracy nauczyciela-wychowawcy świetlicy jest przydział czynności , który nie
może być sprzeczny z obowiązującymi przepisami.
§ 37
Formy pomocy dla początkujących nauczycieli
1. Nauczycielowi stażyście dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych
lub dyplomowanych opiekuna.
2. Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy , w szczególności
w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela
za okres stażu.
3. Nauczyciel posiadający wymagane kwalifikacje , który swą pierwszą pracę zawodową
w życiu podejmuje w szkole , na swój wniosek otrzymuje jednorazowy zasiłek na
zagospodarowanie.
§ 38
Praktyki pedagogiczne
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne / nauczycielskie / na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
Rozdział VII. Uczniowie szkoły
§ 39
Uczniowie są przyjmowani do szkoły zgodnie z przepisami w sprawie warunków przyjmowania uczniów szkół publicznych.
Do szkoły uczęszczają uczniowie od 7 , ale nie wcześniej niż od 6 roku życia , nie dłużej niż do ukończenia 18 roku życia.
Na wniosek rodziców , dziecko , które przed 1 września kończy 6 lat może rozpocząć naukę , jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki.
Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone , nie dłużej jednak niż o 1 rok, na podstawie opinii z publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej.
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego obowiązek szkolny może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
§ 40
Dyrektor ma prawo odmówić przyjęcia do szkoły ucznia spoza obwodu , jeżeli ma zastrzeżenia dotyczące zachowania bezpieczeństwa uczniów należących do obwodu szkoły lub nie posiada już wolnych miejsc w oddziale , do którego miałoby być zapisane dziecko.
§ 41
Prawa i obowiązki ucznia
1. Uczeń ma prawo do ;
znajomości wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
znajomości programu wychowawczego szkoły oraz planu wychowawczego klasy,
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia , zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
opieki wychowawczej i warunków zapewniających mu bezpieczeństwo i ochronę przed wszystkimi formami przemocy fizycznej , bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności,
życzliwego , podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
swobody wyrażania myśli i przekonań , w szczególności dotyczących życia szkoły , jak również wyznawanej religii – jeżeli nie narusza tym dobra innych osób ,
rozwijania zainteresowań i zdolności w miarę możliwości organizacyjnych szkoły
sprawiedliwej , obiektywnej , jawnej oceny i ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce
pomocy w przypadku trudności w nauce,
korzystania z poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego,
korzystania podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych ze sprzętu i środków dydaktycznych oraz księgozbioru biblioteki,
wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową , zrzeszanie się w organizacjach istniejących w szkole.
2. Uczeń ma obowiązek;:
uczyć się systematycznie , uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,
okazywać szacunek nauczycielom i pracownikom szkoły,
przestrzegać zasad współżycia koleżeńskiego i przyjętych form kulturalnego zachowania,
przestrzegać porządku , dbać o ład i estetykę pomieszczeń,
przestrzegać zasad higieny osobistej i otoczenia , dbać o zdrowie , bezpieczeństwo swoje i innych , wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów,
godnie reprezentować szkołę,
przestrzegać statutu , obowiązujących w szkole regulaminów oraz zarządzeń dyrekcji szkoły.
3. Za zniszczone przez ucznia mienie odpowiedzialność materialną ponoszą jego rodzice
( opiekunowie).
4. W sytuacji naruszania praw ucznia zawartych w Konwencji o prawach dziecka,
zainteresowany lub jego rodzice ( opiekunowie prawni ) składają pisemną skargę do
pedagoga lub dyrektora szkoły. W przypadku braku informacji ze strony dyrektora szkoły
o podjętych działaniach w terminie 14 dni od daty złożenia skargi , przysługuje odwołanie
do rzecznika praw uczniowskich lub Kuratora Oświaty w Krakowie.
§ 42
1. Uczeń może być nagradzany za;
rzetelną naukę,
szczególne osiągnięcia,
wzorową postawę,
pracę na rzecz szkoły i środowiska,
zajęcie wysokiego miejsca w konkursie itp.
2. Formy nagród;
pochwała wychowawcy na forum klasy,
pochwała dyrektora wobec grupy wiekowej,
dyplom uznania,
świadectwo szkolne promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem,
wpis do ”złotej księgi” szkoły,
nagroda rzeczowa od rady rodziców.
3. Wnioski o przyznanie nagród składają do dyrektora szkoły;
samorząd klasowy,
samorząd szkolny,
wychowawca,
rada pedagogiczna.
4. Uczeń klasy czwartej , piątej i szóstej otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem jeżeli w
wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych
średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania .
5. Do „złotej księgi „ zostaje wpisany uczeń , który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej
uzyskał oceny co najmniej bardzo dobre i wzorową ocenę zachowania.
§ 43
1. Uczeń może zostać ukarany za;
nie przestrzeganie statutu lub regulaminów szkoły,
kradzież lub niszczenie mienia szkoły lub mienia społecznego,
wnoszenie na teren szkoły przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia innych osób,
rozboje z wymuszeniem,
spożywanie alkoholu , palenie tytoniu , używanie , rozprowadzanie , handel narkotykami lub innymi środkami odurzającymi,
inne rażące naruszenie zasad współżycia społecznego i bezpieczeństwa.
2. Ustanawia się następujące kary;
upomnienie wychowawcy
upomnienie dyrektora szkoły,
upomnienie udzielone w obecności rodziców ,dyrektora, wychowawcy i pedagoga,
wykluczenie z udziału w wyjściu klasowym lub imprezie szkolnej,
przeniesienie do równorzędnej klasy,
skreślenie z listy uczniów szkoły uchwałą rady pedagogicznej i na wniosek dyrektora przeniesienie przez Kuratora Oświaty do innej szkoły.
3. Kara wymieniona w pkt. 2e może być stosowana w sytuacji , gdy wcześniej stosowane
kary nie przyniosły spodziewanych rezultatów, a zachowanie ucznia nadal w sposób
rażący narusza zasady współżycia społecznego.
4. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
5. W przypadku rażącego naruszenia przez ucznia zasad współżycia społecznego, nie
obowiązuje zasada stopniowania kar.
6. Uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się od kary do;
dyrektora szkoły,
rzecznika praw uczniowskich,
Kuratora Oświaty w Krakowie.
§ 44
Szkoła powiadamia rodziców (opiekunów ucznia) o przyznaniu lub zastosowaniu kary poprzez wpis do dzienniczka ucznia.
§ 45
Strój uczniowski
W szkole obowiązuje następujący strój uczniowski:
1. Ubiór powinien być czysty i estetyczny.
strój codzienny – dowolny , nie ekstrawagancki, stosowny dla ucznia szkoły
podstawowej,
b) strój sportowy - ustalony z nauczycielem wychowania fizycznego,
c) strój galowy - obowiązuje w czasie uroczystości szkolnych , biała bluzka, biała
koszula, granatowa lub czarna spódnica, granatowe lub czarne
spodnie.
d) ozdoby noszone na terenie szkoły powinny być skromne i nie zagrażające bezpieczeństwu ucznia.
2. Uczesanie ucznia powinno być estetyczne: zabrania się farbowania włosów.
3. Zabrania się noszenia makijażu i tatuaży w widocznych miejscach.
3. Wierzchnie okrycie uczeń pozostawia w szatni, wyklucza się wnoszenie go do sal
lekcyjnych.
4. Na terenie sali gimnastycznej obowiązuje bezpieczne obuwie zamienne.
§ 46
Bezpieczeństwo
1. Uczniowie w szkole mają zapewnione bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą,
uzależnieniami , demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej poprzez:
a) przestrzeganie czasu wejścia do szkoły i wyjścia przez uczniów,
b) legitymowanie obcych osób przy wejściu przez pracowników szkoły,
c) natychmiastowe interweniowanie w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu
ucznia,
ścisłą współpracę z policją , strażą miejską, służbą zdrowia i rodzicami w zwalczaniu patologii,
eksponowanie treści programowych służących zapobieganiu patologii.
2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej za przedmioty wartościowe
przynoszone przez uczniów na teren szkoły.
Rozdział VIII. Ceremoniał szkoły
§ 47
1. Pieśń szkoły to utwór do słów Pani Danuty Zdrojewskiej na melodię „Krajki”
„Tuż po przedszkolu tu zawitałem
i rozgościłem się w twych murach,
kocham cię szkoło czterdziesta pierwsza,
czy ci dorównać może która?
Tutaj smak wiedzy skosztowałem,
tej, co to wiedzie w dorosłe życie
i mistrza Jana tu poznałem,
boś postawiła go na szczycie.
Ref: I choć lat mam niewiele przede mną stają wysokie cele,
ty pomożesz mi o szkoło!).
2. Budynek szkoły dekorowany jest flagami państwowymi w :
święta państwowe
Dzień Edukacji Narodowej
Dzień rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego.
3. W szkole corocznie odbywają się uroczystości związane z pasowaniem na ucznia – w
klasie pierwszej oraz ślubowanie absolwentów szkoły.
pasowanie na ucznia odbywa się w październiku.
ROTA ŚLUBOWANIA
„Ślubuję być dobrym Polakiem, dbać o dobre imię klasy i szkoły.
Będę uczyć się w szkole jak kochać Ojczyznę, jak dla niej pracować kiedy urosnę.
Będę się starać być dobrym kolegą, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość
Rodzicom i nauczycielom”
ślubowanie absolwentów odbywa się w dniu zakończenia zajęć edukacyjnych
w klasie szóstej:
ROTA ŚLUBOWANIA
„ My absolwenci Szkoły Podstawowej nr 41 im.Jana Kochanowskiego ślubujemy uroczyście:
sumiennym stosunkiem do nauki, pracy i wszelkich obowiązków oraz wysokim poziomem kultury osobistej, sławić dobre imię naszej szkoły i jej patrona Jana Kochanowskiego.
Ślubuję:
Systematycznie pogłębiać zdobytą wiedzę, rozwijać nasze zdolności i zainteresowania
Ślubuję:
Kochać nasze miasto, ziemię krakowską oraz naszą Ojczyznę i służyć im uczciwie swym codziennym postępowaniem
Ślubuję.”
Rozdział VIII. Postanowienia końcowe
§ 48
Szkoła używa pieczęci urzędowej , zgodnie z odrębnymi przepisami.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej przez szkołę wyłączną odpowiedzialność ponosi dyrektor szkoły.
Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe tj. rzetelne , celowe , oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem szkoły.
W zakresie spraw o których mowa w ust. 1 – 6 dyrektor szkoły podlega nadzorowi organu prowadzącego szkołę , na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
§ 49
Zmiany niniejszego statutu mogą być dokonywane z następującym trybie;
1. Uprawnionymi do wnioskowania zmian w statucie są;
członkowie Rady Pedagogicznej,
Dyrektor szkoły,
organ prowadzący szkołę,
organ nadzorujący szkołę,
Rada Rodziców,
Samorząd Uczniowski.
2. Wnioski o zmianę statutu składane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady
Pedagogicznej , który po konsultacji z Radą Pedagogiczną poddaje je głosowaniu
w obecności zainteresowanych stron.
3. Uchwała w przedmiocie zmiany Statutu Szkoły zapada zwykłą większością głosów,
przy obecności co najmniej 50 % składu Rady Pedagogicznej.