Regulamin porządkowy
Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
w Krakowie
Rozdział I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1/ “Szpitalu” – rozumie się przez to Szpital Specjalistyczny im. Stefana Żeromskiego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Krakowie;
2/ “Regulaminie” – rozumie się przez Regulamin porządkowy Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Krakowie;
3/ “Dyrektorze” – rozumie się przez to powołanego przez Zarząd Miasta Krakowa Kierownika Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Krakowie.
§ 2
2. Podstawą prawną regulaminu jest:
1/ ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 91 poz. 408 z późn.zm.);
2/ ustawa z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. nr 28 poz. 153 z późn.zm.);
3/ Statut Szpitala.
§ 3
1. Świadczenia zdrowotne w Szpitalu udzielane są w formie:
1/ stacjonarnej opieki zdrowotnej (lecznictwa zamkniętego);
2/ specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej (poradni);
3/ pomocy doraźnej.
2. Szczegółowy zakres wykonywanych świadczeń zdrowotnych określają umowy dysponentami publicznych środków finansowych oraz innymi podmiotami.
Rozdział II. Organizacja udzielanych świadczeń zdrowotnych.
§ 4
1/ chorób wewnętrznych I,
2/ chorób wewnętrznych II,
3/ chorób wewnętrznych III,
4/ pediatrycznym,
5/ chirurgii ogólnej,
6/ chirurgii ortopedyczno-urazowej,
7/ chirurgii dzieci,
8/ ginekologii, położnictwa i noworodków,
9/ chorób zakaźnych dorosłych,
10/ chorób zakaźnych dzieci,
11/ okulistycznym,
12/ otolaryngologicznym,
13/ neurologicznym,
14/ dermatologicznym,
15/ anestezjologii i intensywnej terapii,
16/ urologicznym,
17/ rehabilitacyjnym,
18/ ratowniczym.
2. Izby Przyjęć zabezpieczają wykonywanie koniecznych badań i formalności związanych z przyjęciem pacjenta na oddział.
3. Komórki medyczne zlokalizowane w Szpitalu świadczące usługi związane ze stacjonarną opieką zdrowotną:
1/ Laboratorium, pracownie: bakteriologiczna, cytologiczna, serologiczna,
2/ Pracownia Radiologii i Tomografii Komputerowej,
3/ Pracownia Endoskopowa,
4/ Pracownia USG,
5/ Pracownia EKG,
6/ Bloki operacyjne,
7/ Zakład Anatomii Patologicznej,
8/ Apteka.
§ 5
2. Świadczenia zdrowotne, o których mowa w ust. 1 udzielane są w poradniach:
1/ metabolicznej,
2/ dermatologii alergologicznej,
3/ dermatologicznej,
4/ kardiologicznej,
5/ neurologicznej,
6/ rehabilitacyjnej,
7/ chorób zakaźnych dorosłych,
8/ chorób zakaźnych dzieci,
9/ ginekologicznej i patologii ciąży,
10/ chirurgii ogólnej,
11/ chirurgii dzieci,
12/ chirurgii ortopedyczno-urazowej,
13/ okulistycznej,
14/ otolaryngologicznej,
15/ urologicznej,
16/ proktologicznej,
17/ naczyń obwodowych,
18/ medycyny pracy
§ 6
§ 7
Czas oraz organizacja pracy poszczególnych medycznych komórek organizacyjnych:
|
Czas pracy |
Zabezpieczenie |
Uwagi |
||
|
1. |
Oddziały szpitalne |
7 – 15 |
całodobowe |
dyżury lekarskie |
|
2. |
Izby przyjęć |
7 – 15 |
całodobowe |
|
|
3. |
Laboratorium (pracownie analityczne) |
7 – 15 |
całodobowe |
|
|
4. |
Bloki Operacyjne |
7 - 15 |
całodobowe |
|
|
5. |
Pracownia USG, EKG, Endoskopowa |
7 – 15 |
całodobowe |
|
|
6. |
Apteka |
7 – 15 |
||
|
7. |
Poradnia Metaboliczna |
wtorek i czwartek 9,30 – 12,30 |
||
|
8. |
Poradnia Dermatologii Alergologicznej |
pon. – pt. 10 – 13 |
||
|
9. |
Poradnia Kardiologiczna |
pon. – pt. 12 – 14 |
||
|
10. |
Poradnia Dermatologiczna |
pon. – pt. 9 – 13 |
||
|
11. |
Poradnia Neurologiczna |
pon. – pt. 8 – 14 |
||
|
12. |
Poradnia Rehabilitacyjna |
pon. – pt. 13 – 17,30 |
||
|
13. |
Poradnia Chorób Zakaźnych Dorosłych |
pon. – pt. 8 – 14 |
||
|
14. |
Poradnia Chorób Zakaźnych Dzieci |
pon. – pt. 8 – 14 |
||
|
15. |
Pracownie: Radiologiczna i Tomografii Komputerowej |
7 – 15 |
całodobowe |
|
|
16. |
Poradnia Ginekologiczna i Patologii Ciąży |
pon. – pt. 8 – 14 |
||
|
17. |
Poradnia Chirurgii Ogólnej |
pon. – pt. 8 –17 |
||
|
18. |
Poradnia Chirurgii Dzieci |
pon. – pt. 8 – 17 |
||
|
19. |
Poradnia Chirurgii Ortopedyczno-Urazowej |
pon. – pt. 8,15-13,45 |
||
|
20. |
Poradnia Okulistyczna |
pon. – pt. 8,30-11,00 |
||
|
21. |
Poradnia Otolaryngologiczna |
pon. – pt. 7 – 14 |
||
|
22. |
Poradnia Urologiczna |
pon. – pt. 11 – 15 |
||
|
23. |
Poradnia Proktologiczna |
pon. – pt. 8 – 14 |
||
|
24. |
Poradnia Naczyń Obwodowych |
pon. – pt. 8 – 14 |
||
|
25. |
Poradnia Medycyny Pracy |
pon. 7-10, śr. 14-17 |
||
|
26. |
Zakład Anatomii Patologicznej |
7 – 15 |
||
|
27. |
Oddział Pomocy Doraźnej |
całodobowe |
§ 8
Z dokumentacji medycznej mogą korzystać:
1/ pacjent jego przedstawiciel lub pełnomocnik,
2/ sądy i prokuratura,
3/ Minister Zdrowia,
4/ zakłady opieki zdrowotnej w celu zachowania ciągłości leczenia,
5/ organy kontrolujące,
6/ zakłady ubezpieczeń,
7/ organy rentowe,
8/ rejestr usług medycznych,
9/ szkoły wyższe lub jednostki badawczo-rozwojowe bez ujawnienia nazwiska pacjenta.
Rozdział III. Porządek procesu udzielania świadczeń.
Dział A. Postanowienia ogólne.
§ 9
1/ świadczenia zdrowotne,
2/ środki farmaceutyczne i materiały medyczne,
3/ pomieszczenie i wyżywienie odpowiednie do stanu zdrowia,
4/ opiekę całodobową lub całodzienną.
1/ gdy stan zdrowia nie wymaga dalszego leczenia w Szpitalu,
2/ na żądanie osoby przebywającej w Szpitalu lub jego przedstawiciela ustawowego,
3/ gdy w sposób znaczący narusza regulamin porządkowy a nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń może spowodować niebezpieczeństwo dla jej życia lub zdrowia innych osób.
Dział B. Izby przyjęć.
§ 10
Do zadań izby przyjęć należy:
1/ badanie lekarskie chorych zgłaszających się do Szpitala,
2/ przyjmowanie do Szpitala chorych zakwalifikowanych do leczenia szpitalnego,
3/ udzielanie pomocy szpitalnej chorym, którzy nie zostali zakwalifikowani do leczenia
w Szpitalu, lub zostali zakwalifikowani do przyjęcia w późniejszym terminie.
§ 11
W izbie przyjęć ogólnej powinien się znajdować telefon sieci miejskiej oraz spis telefonów i adresów zakładów opieki zdrowotnej, z którymi Szpital współpracuje, komendy policji, prokuratury, straży pożarnej oraz pracowników zajmujących kierownicze stanowiska w Szpitalu.
§ 12
W skład personelu izby przyjęć wchodzą:
1/ lekarz pełniący dyżur w izbie przyjęć,
2/ pielęgniarka izby przyjęć,
3/ salowe, (ewentualnie noszowi),
4/ rejestrator.
§ 13
W izbie przyjęć należy prowadzić:
1/ książkę przyjęć chorych do Szpitala,
2/ książkę odmów,
3/ książkę udzielania porad i zabiegów ambulatoryjnych,
4/ książkę wypadkową,
5/ książkę raportów,
6/ książkę ewidencji chorych zakwalifikowanych do leczenia szpitalnego w późniejszym
terminie, wraz z terminarzem przewidywanego przyjęcia tych chorych do Szpitala,
7/ wykaz liczby łóżek na poszczególnych oddziałach Szpitala z podaniem liczby wolnych
łóżek.
§ 14
Personel izby przyjęć ogólnej podlega w wykonywaniu swych czynności lekarzowi dyżurnemu.
§ 15
Praca izby przyjęć Szpitala trwa przez całą dobę. Zmiany personelu izby przyjęć powinny się odbywać ściśle według rozkładu zajęć ustalonego przez Dyrektora Szpitala i Przełożoną Pielęgniarek.
§ 16
§ 17
Przy badaniu i kwalifikowaniu do leczenia chorych, nie wymagających natychmiastowej hospitalizacji należy przestrzegać następujących zasad:
1/ chory zgłaszający się do leczenia szpitalnego powinien przedstawić wystawione przez lekarza leczącego skierowanie na leczenie szpitalne z ustalonym przypuszczalnym rozpoznaniem, a także wyniki wykonanych poprzednio badań pomocniczych,
2/ lekarz dyżurny bada chorego w izbie przyjęć zasięgając w razie potrzeby konsultacji właściwego lekarza dyżurnego oddziału lub ordynatora i w razie stwierdzenia wskazań do hospitalizacji kieruje chorego na właściwy oddział,
3/ jeżeli w chwili zgłoszenia się chorego Szpital nie rozporządza wolnymi łóżkami, lekarz dyżurny sam lub w porozumieniu z ordynatorem oddziału lub lekarzem poradni przyszpitalnej ustala przybliżony termin przyjęcia do Szpitala,
4/ terminarz przyjęć chorych, o których mowa w pkt. 3, prowadzi w zależności od ordynator oddziału lub lekarz przychodni przyszpitalnej,
5/ sekretarka medyczna oddziału lub inny upoważniony pracownik obowiązany zawiadamiać oczekujących przyjęcia o terminie zgłoszenia się na leczenie szpitalne,
6/ oddziały są obowiązane, w miarę możliwości codziennie, rezerwować odpowiednią liczbę łóżek dla chorych oczekujących przyjęcia wpisanych do terminarza zgłoszeń,
7/ chorych nie zakwalifikowanych do leczenia szpitalnego, a wymagających leczenia ambulatoryjnego, lekarz dyżurny przekazuje z odpowiednimi notatkami, dotyczącymi dalszego sposobu postępowania, do ustalonych zakładów opieki zdrowotnej otwartej,
8/ chorzy nie zakwalifikowani do leczenia szpitalnego otrzymują kartę odmowy przyjęcia do Szpitala i są informowani przez lekarza dyżurnego o dalszym sposobie postępowania, a w miarę potrzeby otrzymują niezbędną pomoc doraźną.
§ 18
§ 19
§ 20
Jeżeli lekarz dyżurny przy badaniu chorego poweźmie uzasadnione podejrzenie, że jego uszkodzenie ciała lub zaburzenia czynności pozostają w związku z popełnieniem przestępstwa jest obowiązany bezzwłocznie powiadomić o danym przypadku Policję lub prokuratora.
§ 21
§ 22
§ 23
1/ o przyjęciu bez ich wiedzy do Szpitala pacjenta niepełnoletniego;
2/ o przyjęciu pacjenta bez względu na wiek w przypadku nagłym i ciężkim albo o znacznym pogorszeniu się stanu chorego lub jego zgonie;
3/ o przeniesieniu pacjenta do innego zakładu opieki zdrowotnej z podaniem dokładnego adresu tego zakładu.
3. Zawiadomień, o których mowa w ust. 2 dokonuje rejestrator, pielęgniarka lub inny pracownik na zlecenie lekarza dyżurnego.
Dział C. Oddziały szpitalne.
§ 24
§ 25
Oddział lub pododdział dzieli się na odcinki pielęgniarskie. Wielkość odcinka pielęgniarskiego ustala ordynator oddziału w porozumieniu z przełożoną pielęgniarek i pielęgniarką oddziałową.
§ 26
1/ pokoje dla chorych,
2/ pokoje dziennego pobytu chorych,
3/ pokoje badań i zabiegów lekarskich,
4/ pokój ordynatora,
5/ pokój lekarzy asystentów,
6/ pokój pielęgniarki oddziałowej, z którym powinny się łączyć bezpośrednio pomieszczenia magazynu czystej bielizny i apteczki oddziałowej,
7/ punkty pielęgniarek odcinkowych,
8/ podręczny skład zapasowego sprzętu,
9/ węzły sanitarne dla chorych, osobne dla mężczyzn i kobiet,
10/ węzły sanitarne dla personelu i brudowniki.
§ 27
W poszczególnych salach mogą przebywać chorzy tej samej płci.
§ 28
Pokoje dziennego pobytu chorych mogą być wykorzystywane jako jadalnie dla chorych chodzących. Pokoi tych nie wolno przekształcać na sale dla chorych leżących.
§ 29
Punkty pielęgniarek odcinkowych – w zależności od warunków miejscowych – mogą się mieścić w osobnych pokojach, we wnękach rozświetlonych lub na korytarzach.
§ 30
§ 31
Dyżury lekarskie ustala ordynator w porozumieniu z Dyrektorem Szpitala lub Zastępcą Dyrektora ds. Lecznictwa.
§ 32
Godz. 6 – 7 - Toaleta chorych. Mierzenie ciepłoty ciała, obliczanie tętna i
oddechów.
“ 7 – 9 - Pobieranie materiałów do badań laboratoryjnych od
obłożnie chorych i wykonywanie niektórych badań
diagnostycznych. Śniadanie. Sprzątanie sal chorych.
“ 8 – 10 - Obchody lekarskie.
“ 10 – 12 - Wykonanie zleceń lekarskich i zabiegów.
“ 12 – 13 - Obiad. Uporządkowanie sal chorych. Toaleta obłożnie
chorych.
“ 13 – 14 - Wykonywanie zleceń lekarskich i innych czynności
związanych z funkcjonowaniem oddziału.
“ 16 - 18 - Mierzenie ciepłoty, obliczanie tętna i oddechów. Obchody
wieczorne ordynatorów bądź lekarzy dyżurnych.
“ 18 – 21 - Kolacja. Uporządkowanie sal. Toaleta chorych. Rozrywki
kulturalne. Wykonywanie zleceń lekarskich.
“ 21 – 6 - Cisza nocna.
§ 33
W porze przeznaczonej na posiłki dla chorych nie należy przeprowadzać badań i zabiegów, chyba, że zachodzi przypadek nie cierpiący zwłoki.
§ 34
Badanie w celu ustalenia rozpoznania, o ile możliwe również i leczenie powinno być rozpoczęte z chwilą przyjęcia pacjenta na oddział.
§ 35
Lekarze oddziału są obowiązani prowadzić na bieżąco historię chorób.
§ 36
§ 37
1/ przekazywani po godzinach ordynacji lekarskiej pod opiekę lekarza dyżurnego,
2/ codziennie szczegółowo badani, ze zwróceniem uwagi na stan skóry, ewentualne zmiany ropne, czynności wydalnicze itp.,
3/ pielęgnowani przez częste prześcielanie łóżka, zmienianie podkładów, usuwanie okruszyn pokarmów i wygładzanie fałd bielizny pościelowej i osobistej,
4/ obsługiwani przy spożywaniu pokarmów, dokonywaniu toalety i zaspakajaniu potrzeb fizjologicznych.
§ 38
Pacjenci kierowani na badania specjalistyczne i zabiegi lecznicze powinni być, zależnie od stanu zdrowia przeprowadzani, przewożeni na wózkach lub przenoszeni na noszach przez personel.
§ 39
§ 40
Dostarczanie pacjentom żywności z poza Szpitala dopuszczalne jest jedynie za zgodą ordynatora oddziału lub lekarza leczącego.
§ 41
Dział D. Bloki operacyjne.
§ 42
§ 43
Blok operacyjny powinien składać się z sal operacyjnych, pokoi przygotowawczych do operacji (pokoju przygotowania chorych, pokoi przygotowawczych dla lekarzy i instrumentariuszek itp.) pomieszczenia sterylizacji, pokoju do przechowywania narzędzi i aparatów oraz ewentualnie innych pomieszczeń pomocniczych.
§ 44
1/ kierownictwo i nadzór nad całością pracy bloku operacyjnego,
2/ dbanie o należyte zaopatrzenie i konserwację sprzętu i materiałów operacyjnych,
3/ ustalanie programu operacji,
4/ kontrola sterylizacji i jej aparatury,
5/ kontrola dokumentacji i sprawozdawczości operacyjnej.
§ 45
Blok operacyjny powinien być utrzymany w stanie stałego pogotowia operacyjnego i tak zorganizowany aby w razie nagłej potrzeby personel instrumentarium, bielizna i sprzęt były przygotowane do bezzwłocznego wykonania zabiegu operacyjnego o każdej porze.
§ 46
§ 47
§ 48
§ 49
§ 50
Po zakończeniu operacji operowany powinien być przekazany przez personel sali operacyjnej lub personel anestezjologiczny pod opiekę oddziału anestezjologii i pozostawać pod stałą kontrolą lekarską. Wszelkie zalecenia lekarskie powinny być uwidocznione w dokumentach chorego.
§ 51
W razie śmierci pacjenta na stole operacyjnym lekarz operujący powinien niezwłocznie zawiadomić o tym Dyrektora Szpitala.
§ 52
Personel bloku operacyjnego jest zobowiązany zachować w tajemnicy wszystko o czym poweźmie wiadomości w czasie wykonywania swych obowiązków.
Dział E. Laboratorium (pracownie analityczne).
§ 53
Zadaniem pracowni analitycznej jest wykonywanie badań z zakresu analityki medycznej. Zakres badań ustala Dyrektor Szpitala na wniosek kierownika pracowni.
§ 54
§ 55
Materiały do badania należy przekazywać pracowni bezzwłocznie po pobraniu.
§ 56
Pracownia przyjmuje tylko taki materiał do badania, który został jej przesłany wraz z dokładnie wypełnioną “kartą skierowania materiału do badania” oraz tylko takie naczynia z materiałem do badania, które zostały opatrzone nalepką z nazwiskiem, imieniem, wiekiem chorego i podpisem pracownika, który materiał pobierał.
§ 57
§ 58
W celu skontrolowania wyniku badania kierownik pracowni analitycznej może zażądać dostarczenia danych dotyczących leczenia oraz historii choroby.
§ 59
O wszystkich badaniach pilnych należy zawiadomić niezwłocznie kierownika pracowni analitycznej.
§ 60
Przeprowadzający badania notuje przebieg badania w osobnym zeszycie i po przeprowadzeniu badania podpisuje notatkę. Notatki z przebiegu badania powinny być przechowywane w pracowni analitycznej. Wyniki wpisuje się do “Księgi pracowni”.
§ 61
Materiał przesyłany do badania stanowi własność pracowni analitycznej.
§ 62
Wynik badania wpisuje się na odwrocie “karty skierowania materiału do badania” bądź na specjalnych drukach. Wynik badania podpisuje kierownik pracowni analitycznej lub upoważniony pracownik.
§ 63
Wyniki badań materiału odbierają z pracowni analitycznej za pokwitowaniem pracownicy oddziałów szpitalnych i poradni, pracownicy innych zakładów opieki zdrowotnej lub osobiście pacjenci pracowni.
§ 64
Materiał pozostały po wykonaniu badania powinien być niszczony, a naczynia po materiale dokładnie wymyte i w miarę potrzeby odkażone.
Dział F. Pracownie Radiologii, Tomografii Komputerowej, USG, EKG, Endoskopowa.
§ 65
Zadaniem pracowni jest wykonywanie badań u pacjentów leczonych w Szpitalu, w poradniach przyszpitalnych oraz skierowanych przez inne zakłady opieki zdrowotnej.
§ 66
Pracownia powinna posiadać następujące pomieszczenia: pokoje badań, pokoje personelu oraz poczekalnię.
§ 67
Aparatura i sprzęt używane w pracowni powinny być starannie czyszczone, konserwowane i poddawane okresowej kontroli.
§ 68
Pokój badań musi być należycie zabezpieczony przed wszelkimi wpływami powodującymi zaburzenia w prawidłowej czynności aparatury.
§ 69
§ 70
Skierowanie na badania powinno zawierać obok danych personalnych chorego, rozpoznanie choroby oraz ewentualne informacje o lekach, których stosowanie ma wpływ na wynik badania.
§ 71
Wyniki badań przed wydaniem na oddział, do poradni przyszpitalnej, innemu zakładowi opieki zdrowotnej lub pacjentowi wpisuje się do książki badań pracowni.
§ 72
Pracownie powinny wykonywać ponadto wszelkie czynności administracyjne związane z jej zakresem działania oraz sporządzać sprawozdania na podstawie danych o ruchu chorych i wykonywanych badaniach.
Dział G. Zakład Anatomii Patologicznej.
§ 73
Zadaniem Zakładu jest przechowywanie zwłok, wykonywanie sekcji oraz badanie mikroskopowe materiału sekcyjnego i biopsyjnego.
§ 74
Pracownia powinna składać się z następujących pomieszczeń:
1/ sali sekcyjnej,
2/ kostnicy z pomieszczeniami przedpogrzebowymi,
3/ pomieszczenia do badań histopatologicznych,
4/ gabinetu kierownika,
5/ pokoju asystentów,
6/ pomieszczeń sanitarnych.
§ 75
W kostnicy mogą znajdować się jedynie przedmioty związane z przechowywaniem zwłok. Kostnica powinna być zabezpieczona przed kradzieżą.
§ 76
§ 77
§ 78
Zwłoki przeznaczone do sekcji sądowo-lekarskiej pozostawia się w kostnicy aż do czasu otrzymania decyzji prokuratora lub sądu i specjalnie się je zabezpiecza.
§ 79
Jeżeli nikt z rodziny lub osób upoważnionych nie zgłosił się po zwłoki w ciągu 72 godzin od chwili zgonu kierownik Zakładu zawiadamia o tym Dyrektora Szpitala w celu wydania decyzji co do dalszego postępowania ze zwłokami.
§ 80
§ 81
Rozpoznanie sekcyjne oraz historię choroby wraz z kartą statystyczną Zakład przesyła na właściwy oddział lub do Sekcji Statystyki i Dokumentacji Medycznej. Protokoły sekcyjne po oprawieniu przechowuje się w Zakładzie.
§ 82
§ 83
Przypadki sekcji przedstawiające wartość naukową powinny być referowane i demonstrowane na posiedzeniach naukowych.
§ 84
§ 85
§ 86
Do materiału skierowanego do Zakładu w celu dokonania badania powinna być dołączona “Karta skierowania materiału do badania” podpisana przez lekarza.
Dział H. Specjalistyczna ambulatoryjna opieka zdrowotna.
§ 87
1/ do poradni zdrowia psychicznego;
2/ do poradni lecznictwa uzależnień;
3/ do poradni ginekologiczno-położniczej;
4/ do poradni onkologicznej;
5/ do poradni dermatologiczno-wenerologicznej;
6/ dla kombatantów w zakresie chorób wojennych i obozowych;
7/ dla osób zakażonych wirusem HIV;
8/ dla osób chorych na gruźlicę.
§ 88
§ 89
§ 90
W każdej poradni, w miejscu ogólnie dostępnym dla pacjentów powinny być przedstawione informacje o:
1/ zasadach udzielania świadczeń;
2/ sposobie rejestracji;
3/ dniach i godzinach przyjęć z uwzględnieniem godzin administracyjnych;
4/ nazwiskach lekarzy wraz z tygodniowym harmonogramem pracy i wyszczególnieniem godzin pracy każdego lekarza udzielającego świadczeń.
§ 91
Rozdział IV. Prawa pacjenta.
§ 92
§ 93
1/ świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej i normom etycznym, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielania odpowiednich świadczeń – do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
2/ uzyskania informacji o swoim stanie zdrowia,
3/ wyrażenia zgody lub odmowy jej udzielania na określone świadczenia po uzyskaniu odpowiedniej informacji,
4/ poszanowania jego intymności i godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
5/ umierania w spokoju i godności,
6/ ochrony mienia osobistego,
7/ ochrony przed zniewagą fizyczną i psychiczną,
8/ do składania skarg na naruszenie jego praw.
§ 94
1/ opieki pielęgnacyjnej przez osobę bliską lub wskazaną, po wyrażeniu zgody przez ordynatora lub osobę jego zastępującą;
2/ kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz;
3/ opieki duszpasterskiej.
§ 95
1/ ze względów epidemiologicznych w drodze zarządzenia Dyrektora Szpitala,
2/ ze względu na stan zdrowia innego lub innych chorych,
3/ w wyjątkowych przypadkach w drodze decyzji ordynatora oddziału ze względu na stan pacjenta.
Rozdział V. Postępowanie w razie śmierci pacjenta w Szpitalu.
§ 96
W razie śmierci chorego w oddziale pielęgniarka bezzwłocznie powiadamia o tym lekarza leczącego lub lekarza dyżurnego.
§ 97
§ 98
Po stwierdzeniu zgonu przez właściwego lekarza pielęgniarka wypełnia “Kartę skierowania zwłok do kostnicy” po czym zwłoki z przywiązaną do nich kartką przesyła do kostnicy, w dwie godziny po zgonie i ponownym stwierdzeniu zgonu przez lekarza leczącego lub lekarza dyżurnego.
§ 99
O śmierci pacjenta należy zawiadomić niezwłocznie jego rodzinę lub opiekunów, a w razie ich nie zgłoszenia się – organ gminy właściwej, ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania zmarłego.
§ 100
§ 101
1. Przedmioty pozostałe po zmarłym, z wyjątkiem potrzebnych do ubrania zwłok, wydaje się za pokwitowaniem prawnym spadkobiercom zmarłego.
2. Jeżeli w ciągu 3 miesięcy od daty zgonu nie zgłosi się prawny spadkobierca, Szpital przekazuje rzeczy chorego do depozytu właściwego sądu rejonowego.
§ 102
§ 103
§ 104
Sekcja Statystyki i Dokumentacji Medycznej prowadzi “Księgę zmarłych” według ustalonego wzoru.
§ 105
W razie zgonu pacjenta, którego tożsamość nie została ustalona, bądź zgonu, co do którego istnieje pewność lub uzasadnione podejrzenie, że nastąpił wskutek przestępstwa albo nieszczęśliwego wypadku lekarz niezwłocznie powiadamia właściwego prokuratora oraz Policję.
§ 106
§ 107
1/ osoby, które mają prawo pochowania zmarłego, z uzasadnionych przyczyn nie mogą przybyć na czas, aby zająć się pochowaniem zwłok albo,
2/ w związku ze zgonem zostało wszczęte dochodzenie albo śledztwo, a prokurator nie zezwolił na wcześniejsze pochowanie zwłok.
§ 108
Zwłoki nie pochowane przez rodzinę lub inne osoby do tego uprawnione, mogą być przekazane akademii medycznej do celów naukowo – dydaktycznych lub pochowane przez organ właściwej gminy na jego koszt.
§ 109
§ 110
§ 111
Osoby uprawnione do pochowania zwłok powinny dostarczyć ubrania do ich pochowania.
§ 112
Personel Szpitala obowiązany jest zwłoki osób zmarłych w Szpitalu przed włożeniem do trumny umyć, ogolić, ubrać w odzież dostarczoną przez osoby uprawnione do pochowania bądź w odzież, w której zmarły przybył do Szpitala.
Rozdział VI. Zaopatrywanie noworodków i dzieci do lat 7 w znaki tożsamości.
§ 113
§ 114
§ 115
Przy przyjmowaniu do Szpitala dziecka (noworodka) ze środowiska domowego należy:
1/ ustalić tożsamość dziecka na podstawie dokumentów oraz, w miarę potrzeby, na podstawie informacji otrzymanej od osoby konwojującej dziecko,
2/ sprawdzić i założyć dziecku znaki tożsamości,
3/ odnotować w dokumentacji dziecka sporządzenia i założenie znaków tożsamości; adnotacja powinna być opatrzona podpisem osoby, która tego dokonała,
4/ odnotować w dokumentacji, dotyczącej danego dziecka, nazwiska, imiona i adresy rodziców lub opiekuna, a także konwojenta dziecka – na podstawie dowodów osobistych bądź innych dokumentów stwierdzających tożsamość.
§ 116
1/ tożsamość dziecka – na podstawie oświadczenia konwojenta, z tym, że w protokóle należy podać dane osobowe konwojenta i jego adres na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość,
2/ okoliczności przyjęcia dziecka,
3/ wykaz dokumentów dostarczonych Szpitalowi równocześnie z dzieckiem.
§ 117
1/ sporządzić protokół zgodnie z § 116 ust. 2 i 3,
2/ zaopatrzyć dziecko w znaki rozpoznawcze pozwalające na jego zidentyfikowanie,
3/ jeżeli dziecko ma przebywać dłużej w Szpitalu – załatwić formalności związane z nadaniem dziecku imienia i nazwiska oraz ustanowienia opiekuna w myśl przepisów o aktach stanu cywilnego i prawa rodzinnego.
Rozdział VII. Przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie.
§ 118
1/ pieniądze zagraniczne i złote monety,
2/ kruszce szlachetne i wyroby z tych kruszców oraz drogie kamienie (biżuteria),
3/ zagraniczne papiery wartościowe,
4/ krajowe papiery wartościowe,
5/ pieniądze polskie,
6/ inne przedmioty uznane za wartościowe przez Szpital.
§ 119
§ 120
1/ nazwisko i imię, datę urodzenia oraz adres osoby przyjmowanej do Szpitala,
2/ datę przyjęcia depozytu,
3/ nazwisko, imię i stanowisko osób przyjmujących przedmioty,
4/ nazwisko, imię i stanowisko osób obecnych przy sporządzaniu spisu przedmiotów, opakowaniu i opieczętowaniu,
5/ szczegółowe opisanie przedmiotów (rodzaj, jakość, cechy szczególne i znaki uszkodzenia, ilość i wagę itp.),
6/ podpisy wyżej wymienionych osób.
1/ nazwisko, imię i datę urodzenia osoby składającej depozyt,
2/ rodzaj depozytu,
3/ numer księgi depozytów.
§ 121
Jeżeli pacjent został przyjęty do Szpitala w stanie wyłączającym świadome postępowanie, powinien być sporządzony protokół ze znalezionych przy nim przedmiotów wartościowych. Treść protokołu powinna zawierać dane wymienione w § 120 ust. 3. W razie obecności przedstawiciela ustawowego lub faktycznego opiekuna, powinien on wziąć udział w czynnościach sporządzenia protokołu. Protokół ze strony Szpitala podpisuje, lekarz lub inny upoważniony do tego pracownik.
§ 122
1/ numer kolejny,
2/ nazwisko i imię pacjenta,
3/ datę urodzenia i imiona rodziców,
4/ datę przyjęcia depozytu,
5/ kwotę depozytu pieniężnego,
6/ rodzaj przedmiotu wartościowego – jakość, cechy i znak,
7/ datę wydania depozytu,
8/ podpis osoby odbierającej depozyt.
§ 123
W razie zgonu pacjenta depozyt wartościowy wydaje się jego prawnym spadkobiercom. Osoba odbierająca depozyt kwituje odbiór podpisem i datą, a ponadto pracownik odpowiedzialny za depozyt kwituje odbiór podpisem i datą, a ponadto pracownik odpowiedzialny za depozyty wpisuje czytelnie do księgi depozytów nazwisko i imię, numer dowodu osobistego danej osoby oraz nazwę organu, który dowód wydał.
§ 124
§ 125
W przypadku gdy w Szpitalu znajdują się nie podjęte z depozytu rzeczy wartościowe pracownik odpowiedzialny za depozyty obowiązany jest wezwać osoby uprawnione do ich odbioru, wyznaczając w tym celu termin, oraz wskazać tym osobom skutki nie podjęcia rzeczy z depozytu.