1. Statut Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
2. Regulamin organizacyjny Galerii Sztuki Współczesnej "Bunkier Sztuki"
3. Regulamin pracy Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
5. Zarządzenie Dyrektora nr 15/2024 z 18.09.2024 w sprawie wprowadzenia Pełnomocnika ds naruszeń
1. Statut Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
Załącznik Nr 2 do uchwały Nr XCVII/2519/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 14 marca 2018 r.
STATUT
Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie
I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, zwana dalej „Galerią”, działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862 oraz z 2018 r. poz. 152), zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”;
2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o. finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych”;
3) niniejszego statutu.
§2
1. Galeria jest miejską instytucją kultury wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno - finansowym, nadzorowaną przez organizatora, którym jest Gmina Miejska Kraków.
2. Galeria została wpisana 1.01.1994 r. do rejestru miejskich instytucji kultury prowadzonego przez organizatora, pod numerem 12 i posiada osobowość prawną.
3. Galeria prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
4. Siedzibą Galerii jest Miasto Kraków.
5. Galeria używa pieczęci podłużnej zawierającej w swej treści: nazwę instytucji w pełnym brzmieniu, adres, numer telefonu/faksu oraz cyfrowy identyfikator instytucji kultury nadany w systemie informacji statystycznej.
II. Cele i zadania
§ 3
1. Galeria jest instytucją kultury, której przedmiotem działalności jest działalność wystawiennicza, promocyjna i popularyzatorska z dziedziny sztuki współczesnej, dokumentacja i informacja w zakresie sztuki współczesnej i jej twórców, popieranie wszechstronnego rozwoju kultury i edukacji artystycznej w Polsce.
2. Przedmiotem działania Galerii jest tworzenie warunków rozwoju, prezentacji i promocji sztuki współczesnej we wszystkich jej przejawach.
§4.
1 . Galeria realizuje swoje cele poprzez:
1) wszechstronne prezentowanie interdyscyplinarnych poszukiwań i osiągnięć w polskiej i światowej sztuce współczesnej, prowadzenie galerii sztuki współczesnej,
2) organizację wystaw sztuki współczesnej w Polsce i za granicą,
3) prowadzenie działalności promocyjnej, informacyjnej i wydawniczej w zakresie współczesnej twórczości wizualnej,
4) organizację i produkcję przedsięwzięć artystycznych, naukowych i kulturalnych takich jak: konferencje, sympozja, seminaria, targi sztuki, zjazdy, imprezy i konkursy krajowe, przedsięwzięcia filmowe, spektakle, koncerty,
5) organizację stypendiów oraz nagród dla osób realizujących cele Galerii,
6) tworzenie i rozwijanie form współpracy pomiędzy szkołami i ośrodkami artystycznymi, instytucjami i organizacjami wykazującymi zainteresowanie sztuką współczesną,
7) współpracę z krajowymi i międzynarodowymi podmiotami działającymi w obszarze sztuki współczesnej, instytucjami i organizacjami, o podobnym do Galerii charakterze,
8) współpracę z lokalnymi instytucjami, grupami formalnymi i nieformalnymi w zakresie działań kulturalnych,
9) prowadzenie międzynarodowej Kolekcji Sztuki Współczesnej Galerii,
10) prowadzenie edukacji i promocji w zakresie dziedzin reprezentowanych w Galerii,
11) dokumentowanie sztuki współczesnej, w tym wydawanie publikacji oraz udostępnianie wiedzy w tym zakresie.
2. Galeria może realizować swoje zadania poprzez współpracę z osobami prawnymi, w tym z instytucjami kultury, edukacyjnymi, naukowymi, samorządami (w tym z radami dzielnic miasta Krakowa), organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami twórczymi, mediami, a także innymi osobami oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
III. Zarządzanie i organizacja
§ 5.
1. Galerią kieruje dyrektor, który reprezentuje instytucje na zewnątrz, zarządza nią jednoosobowo i ponosi pełną odpowiedzialność za całokształt jej działalności.
2. Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością podstawową i finansowo-administracyjną; 2) reprezentowanie Galerii na zewnątrz; 3) nadzór nad kształtowaniem programu wystawienniczego oraz realizacją ekspozycji i wydarzeń artystycznych na odpowiednim poziomie merytorycznym; 4) prowadzenie racjonalnej i efektywnej gospodarki mieniem i środkami finansowymi Galerii; 5) poszukiwanie i pozyskiwanie innych źródeł finansowania działalności statutowej Galerii; 6) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy za pracodawcę wobec zatrudnionych w instytucji pracowników; 7) dobór i wykorzystanie kadr, stwarzanie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników oraz zapewnienie im odpowiednich warunków pracy; 8) przedstawianie organizatorowi i właściwym instytucjom planów i sprawozdań rzeczowych, finansowych oraz wniosków inwestycyjnych; 9) wydawanie w obowiązującym trybie zarządzeń (w tym: procedur wewnętrznych, instrukcji, regulaminów); 10) sprawowanie kontroli zarządczej.
3. Dyrektor Galerii upoważniony jest do zaciągania zobowiązań oraz dokonywania wydatków do wysokości środków określonych w planie finansowym instytucji.
§ 6.
1. Dyrektora powołuje i odwołuje Prezydent Miasta Krakowa, w trybie i na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Organizator może powierzyć zarządzanie Galerią osobie fizycznej lub prawnej na podstawie umowy o zarządzaniu instytucją kultury (kontrakt menedżerski) zawartej zgodnie z przepisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
3. Dyrektor zarządza Galerią przy pomocy jednego zastępcy.
4. Zastępcę dyrektora powołuje i odwołuje Prezydent Miasta Krakowa z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora.
§ 7.
Organizację wewnętrzną Galerii określa regulamin organizacyjny, nadawany przez dyrektora Galerii, po zasięgnięciu opinii organizatora oraz opinii działających w Galerii organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
§ 8.
1. Dyrektor może kierować Galerią we współpracy z Radą Programową, zwaną dalej „Radą”, organem doradczym i opiniodawczym w sprawach związanych z planami rozwoju i działalności Galerii.
2. Radę powołuje i odwołuje dyrektor Galerii.
3. Radą kieruje jej przewodniczący.
4. Członkowie Rady pełnią swe funkcje honorowo.
5. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć przedstawiciele organizatora oraz osoby zaproszone przez Radę.
6. Rada działa na podstawie uchwalonego przez nią i zatwierdzonego przez dyrektora regulaminu.
§ 9.
Galeria może tworzyć filie lub oddziały za zgodą organizatora w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
IV. Gospodarka finansowa
§ 10.
1. Organizator monitoruje gospodarkę finansową instytucji poprzez przeprowadzanie kontroli w zakresie:
1) właściwego prowadzenia gospodarki finansowej instytucji, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, ze zm.),
2) racjonalnego gospodarowania mieniem instytucji i zapewnieniem należytej jego ochrony,
3) dokonywania wydatków w sposób celowy, przy optymalnym doborze metod i środków, umożliwiających terminową realizację zadań statutowych.
2. Galeria prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
3. Przy zbywaniu środków trwałych Galeria stosuje odpowiednio przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2152).
4. Podstawą gospodarki finansowej Galerii jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora.
5. Roczne sprawozdanie finansowe Galerii, sporządzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r., poz. 395 ze zm.), zatwierdza organizator.
6. Galeria składa organizatorowi sprawozdania każdorazowo na żądanie, w tym zgodnie z programem badań statystycznych.
§ 11.
Źródła finansowania Galerii:
1) przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł,
2) środki finansowe w formie dotacji od organizatora, przekazywane jako:
a) dotacja podmiotowa, na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b) dotacja celowa, na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c) dotacja celowa na realizację wskazanych zadań i programów.
V. Działalność gospodarcza
§ 12.
1. Galeria oprócz swej działalności podstawowej może prowadzić także działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach prawa, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Galerii.
2. Działalność o której mowa w ust. l, może być prowadzona w zakresie:
1) produkcji i sprzedaży wydawnictw,
2) organizowania imprez kulturalnych, naukowych, edukacyjnych, w tym projekcji, koncertów, pokazów, konferencji, warsztatów, szkoleń i innych,
3) świadczenia usług wydawniczych, konserwatorskich, wykonywania ekspertyz oraz
pożyczania do ekspozycji zbiorów i materiałów dokumentacyjnych,
4) prezentacji multimedialnych, treści internetowych, pomocy dydaktycznych, opracowywania i produkcji materiałów reklamowych,
5) usług reklamowych,
6) wynajmu składników
3. Dochód z działalności gospodarczej wykorzystuje się w celu finansowania działalności statutowej Galerii.
VI. Postanowienia końcowe
§ 13.
Połączenia, podziału lub likwidacji Galerii może dokonać organizator na warunkach i w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
§ 14.
1. Statut nadaje organizator.
2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.
2. Regulamin organizacyjny Galerii Sztuki Współczesnej "Bunkier Sztuki"
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr _11/2024
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GALERII SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ „BUNKIER SZTUKI”
z siedzibą w Krakowie 31-011 przy pl. Szczepańskim 3A
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy Regulamin zwany dalej „Regulaminem” określa:
Strukturę organizacyjną Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, zwanej dalej jako „Galeria”.
Zasady organizacji Galerii.
Zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora, zastępcę dyrektora i głównego księgowego.
Zakresy zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk.
§ 2
Galeria jest samorządową instytucją kultury, wyodrębnioną pod względem organizacyjno-prawnym
i ekonomiczno-finansowym, której organizatorem jest Gmina Miejska Kraków, działającą
w szczególności na podstawie:
Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1983 ze zmianami), zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”,
Statutu Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały Rady Miasta Krakowa nr XCVII/2519/18 z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie nadania statutów miejskim instytucjom kultury, zwanego dalej w treści „Statutem”,
Postanowień niniejszego Regulaminu.
ROZDZIAŁ II
Podstawowe zasady organizacyjne
§ 3
Organizacja wewnętrzna Galerii opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, podporządkowania służbowego, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
Sposób podporządkowania działów określono w schemacie organizacyjnym, stanowiącym załącznik nr 2 do Regulaminu.
§ 4
Galerią kieruje Dyrektor (BSI), który jest odpowiedzialny za całokształt działalności Galerii, na zasadach określonych w przepisach prawa oraz w Regulaminie.
Dyrektor kieruje Galerią przy pomocy zastępcy dyrektora (BSII) i głównego księgowego (BFK).
§ 5
W strukturze organizacyjnej Galerii wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne:
Dział finansowo-księgowy (BFK);
Dział administracyjno-wykonawczy (BAW);
Sekretariat z kancelarią (BSK);
Dział wystaw i kolekcji (BWK);
Dział upowszechniana (BU).
Podległość poszczególnych komórek organizacyjnych określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do Regulaminu.
ROZDZIAŁ III
Zarzadzanie Galerią
§ 6
Dyrektor odpowiada za całokształt działalności Galerii oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
organizowanie i prowadzenie działalności Galerii w sposób zgodny z przepisami prawa i statutem Galerii;
pełnienie funkcji pracodawcy dla wszystkich pracowników Galerii;
ustalanie planów działalności merytorycznej Galerii;
zatwierdzanie planów i sprawozdań finansowych;
poszukiwanie sponsorów i darczyńców na wydarzenia, których organizatorem jest Galeria:
inicjowanie działań związanych z realizacją polityki Galerii w zakresie pozyskiwania środków i zawieranie umów w tym zakresie;
prowadzenie kompleksowej polityki personalnej w obszarze prawa pracy oraz w obszarze prawa cywilnego, w tym w szczególności nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy, przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych i wybór pracowników;
wyznaczanie kierowników poszczególnych działów,
zarządzanie i nadzorowanie działami: finansowo-księgowym, wystaw i kolekcji oraz upowszechniania ;
zarzadzanie i nadzorowanie sprawami związanymi z: bezpieczeństwem i higieną pracy, warunkami pracy, udzielania pierwszej pomocy, ochroną danych osobowych .
udzielanie pełnomocnictw do reprezentowania Galerii, w tym w szczególności do zaciągania zobowiązań majątkowych;
kontrola zarządcza.
Dyrektor ustala zakresy zadań, uprawnień i odpowiedzialności dla zastępcy dyrektora, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych i innych osób bezpośrednio podlegających dyrektorowi oraz podpisuje zakresy zadań, uprawnień i odpowiedzialności dla pozostałych pracowników Galerii.
Dyrektor wydaje zarządzenia, komunikaty i pisma ogólne dotyczące spraw organizacyjnych Galerii jako akty prawa wewnętrznego.
Dyrektor podpisuje wszystkie pisma nieprzekazane do kompetencji innych pracowników Galerii.
W czasie nieobecności Dyrektora, zastępuje go w pełnym zakresie jego obowiązków Zastępca Dyrektora.
§ 7
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
zarządzanie i nadzorowanie działami: administracyjno-wykonawczy i sekretariatu z kancelarią
organizacja i nadzór nad całością spraw administracyjnych, mienia Galerii, w tym nieruchomości Galerii oraz ich części, spraw informatycznych, technicznych, zakupów w tym zamówień publicznych, obsługi zwiedzających i ich bezpieczeństwa, archiwum,
współpraca z podmiotami zewnętrznymi, świadczącymi na rzecz Galerii usługi związane z jej organizacją i działalnością statutową,
opracowuje i prowadzi nadzór nad przestrzeganiem procedur wewnętrznych, regulaminów, aktów prawnych, instrukcji i zarządzeń oraz kontroluje ich wypełnianie oraz współpracuje w zakresie kompleksowej obsługi prawnej,
zatwierdzanie dokumentów, w tym finansowych w zakresie posiadanych pełnomocnictw,
zastępowanie Dyrektora w czasie jego nieobecności.
§ 8
Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
prowadzenie rachunkowości Galerii zgodnie z obowiązującymi przepisami,
prowadzenie gospodarki finansowej Galerii zgodnie z obowiązującymi przepisami,
nadzór nad realizacją planów finansowych,
wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi i sprawozdawczość finansowa,
organizacja i nadzór w zakresie obiegu i kontroli dokumentów księgowych,
nadzór nad prowadzeniem spraw kadrowych.
Główny Księgowy organizuje pracę Działu finansowo-księgowego.
§ 9
Kierownicy działów
Do zadań kierowników w zakresie podległych działów należy w szczególności:
kierowanie pracą podległych im komórek organizacyjnych i zarządzanie ich pracownikami,
planowanie i koordynowanie zadań oraz nadzór nad prawidłową i terminową ich realizacją,
planowanie i kontrolowanie czasu pracy podległych pracowników,
wnioskowanie o zatrudnienie, zwolnienie, nałożenie kary, przyznanie nagrody, podnoszenie kwalifikacji,
prowadzenie rekrutacji i wskazanie Dyrektorowi najodpowiedniejszych kandydatów na pracownika,
sporządzanie projektów umów cywilnoprawnych i czuwanie nad realizacją zawartych umów,
sporządzanie niezbędnej dokumentacji oraz sprawdzanie i zatwierdzanie dokumentacji przygotowanej przez podległego pracownika,
motywowanie i zwiększenie wydajności pracowników,
współpraca z innymi działami,
opracowywanie projektów rocznych planów rzeczowych i finansowych podległych komórek organizacyjnych,
podejmowanie działań dla zapewnienia realizacji celów i zadań ustalonych przez Dyrektora w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy,
współdziałanie w zakresie sprawnego przepływu informacji niezbędnych do zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji celów i zadań Galerii,
przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania,
ochrona informacji niejawnych i danych osobowych,
ochrona przydzielonych składników majątku Galerii,
sporządzanie analiz i sprawozdań,
ewidencjonowanie i archiwizowanie dokumentów związanych z właściwością podległych komórek organizacyjnych.
ROZDZIAŁ IV
Szczegółowe zakresy zadań działów
§ 10
Dział finansowo-księgowy
Realizuje gospodarkę finansową Galerii, w szczególności poprzez:
obsługę finansowo-księgową Galerii zgodnie z obowiązującymi przepisami,
sporządzanie sprawozdań finansowych i statystycznych,
prowadzenie rozliczeń z podmiotami zewnętrznymi i pracownikami,
wystawianie faktur sprzedaży oraz monitorowanie pod względem formalno-rachunkowym dokumentów rodzących skutki finansowe dla Galerii,
sporządzanie planów amortyzacji środków trwałych,
nadzór nad kasą gotówkową oraz kasą sprzedaży biletów wstępu na wydarzenia programowe Galerii,
organizację i nadzór w zakresie obiegu i kontroli dokumentów księgowych.
Kompleksowo rozlicza wynagrodzenia pracowników oraz prowadzi sprawy pracownicze stosownie do polityki kadrowej obowiązującej w Galerii, postanowień prawa pracy i wewnętrznych aktów prawnych, prowadzi i zapewnia ochronę danych osobowych w zakresie spraw pracowniczych.
§ 11
Dział administracyjno-wykonawczy
Administruje budynkiem i środkami majątkowymi Galerii,
Prowadzi sprawy związane udostępnieniem powierzchni budynku Galerii innym podmiotom (najmy, użyczenia, dzierżawy).
Przygotowuje technicznie wydarzenia we współpracy z innymi działami.
Zarządza siecią komputerową i administruje systemem informatycznym w ramach polityki bezpieczeństwa informacji.
Realizuje wnioski i zalecenia Inspektora Ochrony Danych i ochronę danych osobowych.
Przyjmuje, zabezpiecza oraz ochrania zakupione lub nabyte materiały, towary lub inne środki zaopatrzenia oraz zapewnia właściwe ich składowanie.
Prowadzi gospodarkę magazynową Galerii, w tym magazyn zbiorów, katalogów i magazyn podręczny we współpracy z Działami Wystaw i Kolekcji oraz Upowszechniania.
Utrzymuje w należytym stanie technicznym budynek oraz urządzenia infrastruktury technicznej Galerii, do obowiązków w tym zakresie należą:
utrzymywanie porządku na terenie i wokół budynku,
usuwanie usterek, dokonywanie drobnych napraw bieżących i usuwanie awarii sieci, mediów i urządzeń technicznych,
prowadzenie dokumentacji technicznej budynku oraz urządzeń w nim zamontowanych,
zapewnianie nadzoru eksploatacji lokalnych systemów typu monitoring, alarmy i dozór,
opracowywanie planów zapotrzebowania na materiały i usługi,
opracowywanie i realizacja planów inwestycyjnych i remontowych,
nadzór techniczny nad inwestycjami i remontami,
rozliczanie i odbiór inwestycji i remontów.
Zapewnia ochronę osób znajdujących się na terenie Galerii, obiektów, pomieszczeń w tym w szczególności zapewnia przestrzeganie w ich obrębie porządku oraz bezpieczeństwo wystaw,
Utrzymuje bazę transportową Galerii i organizuje przewozy osobowe i towarowe,
Realizuje wnioski i zalecenia związane z bezpieczeństwem przeciwpożarowym, bezpieczeństwem i higieną pracy,
Zapewnia realizację i rozliczanie umów, w tym z dostawcami mediów i innych usług eksploatacyjnych,
Prowadzi sprawy związane z ubezpieczeniem mienia,
Nadzoruje ruch zwiedzających, w tym opracowuje i wdraża systemy komunikacji oraz obsługi zwiedzających,
Nadzoruje obsługę techniczną wystaw,
Przygotowuje, realizuje i nadzoruje sprawy związane z postępowaniami w udzieleniu zamówień publicznych w zakresie zamówień realizowanych w dziale.
§ 12
Sekretariat z kancelarią
Odpowiada za prawidłową organizację pracy i komunikacji Dyrektora i Zastępcy Dyrektora poprzez:
sprawny obieg korespondencji i dokumentów, w tym w szczególności: pism przychodzących i wychodzących, faktur i rachunków,
obsługę poczty wewnętrznej i zewnętrznej,
prowadzenie kalendarza spotkań Dyrektora i Zastępcy Dyrektora,
Prowadzi rejestr zarządzeń Dyrektora i pełnomocnictw udzielanych przez Dyrektora Galerii,
Zapewnia kompleksową obsługę merytoryczno-organizacyjną, w tym w szczególności:
obsługę organizacyjną wszelkich narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora,
obsługę krajowych i zagranicznych wyjazdów Dyrektora i Zastępcy Dyrektora.
Prowadzi ogół spraw związanych z instrukcją kancelaryjną, jednolitym rzeczowym wykazem akt oraz instrukcją w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Administruje stroną Galerii w Biuletynie Informacji Publicznej.
Przygotowuje miesięczne i roczne sprawozdania merytoryczne i informacje z działalności Galerii na potrzeby Urzędu Miasta Krakowa we współpracy z działami merytorycznymi.
Realizuje wnioski o udostępnianie informacji publicznej oraz prowadzenie rejestru wniosków o dostęp do informacji publicznej.
§ 13
Dział wystaw i kolekcji
Realizuje program wystaw Galerii ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych sztuk wizualnych. Zgłasza propozycje do programu Galerii oraz opiniuje propozycje napływające z zewnątrz.
Przygotowuje teksty do wystaw oraz publikacji.
Rozwija wiedzę ekspercką o praktykach kuratorskich i wystawienniczych.
Uczestniczy w realizacji programów upowszechniania wiedzy o sztuce współczesne we współpracy z Działem Upowszechniania.
W zakresie inwentaryzacji zbiorów – opiekuje się kolekcją sztuki współczesnej Galerii, opracowuje ją merytorycznie. Odpowiada za stan zachowania obiektów znajdujących się w kolekcji Galerii oraz opracowuje i realizuje program ich konserwacji. Prowadzi pod względem formalnym i nadzoruje ruch obiektów artystycznych wypożyczanych innym instytucjom z kolekcji Galerii oraz depozytów. Prowadzi działania w zakresie regulacji praw autorskich do dzieł z kolekcji.
W zakresie koordynacji projektów artystycznych – prowadzi produkcję wystaw i projektów artystycznych Galerii od momentu planowania, poprzez przygotowywanie harmonogramów prac i kosztorysów, wszelkie działania organizacyjne i realizacyjne, aż po przygotowanie sprawozdań merytorycznych i raportów finansowych. Kontaktuje się ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Galerii zaangażowanymi w realizację projektu i dba o właściwą komunikację między nimi.
Tworzy i realizuje plany wydawnicze Galerii. Współpracuje przy tworzeniu koncepcji merytorycznej katalogów wystaw i innych publikacji Galerii, i koordynuje ich produkcję. Współpracuje przy produkcji książek z podmiotami zewnętrznymi.
Odpowiada za gospodarowanie zbiorów, katalogów i magazyn podręczny we współpracy z Działami Administracyjno-Wykonawczym oraz Upowszechniania,
Przygotowuje, realizuje i nadzoruje sprawy związane z postępowaniami w udzieleniu zamówień publicznych w zakresie zamówień realizowanych w dziale.
§ 14
Dział upowszechniania
W zakresie promocji i komunikacji:
opracowuje i realizuje strategię komunikacyjną i wizerunkową Galerii,
planuje i realizuje kampanie promocyjne: wystaw, wydarzeń, konkursów i innych przedsięwzięć,
przygotowuje materiały promocyjne wystaw i wydarzeń Galerii,
opracowuje materiały informacyjnych o Galerii i jej działalności dla mediów i partnerów zewnętrznych,
prowadzi (administruj stronę internetową oraz media społecznościowe Galerii, redaguje i wysyła newsletter,
nawiązuje i utrzymuje długofalowe relacje z dziennikarzami, partnerami, patronami i sponsorami Galerii,
organizuje konferencje, spotkania prasowe i wizyty studyjne,
prowadzi monitoring mediów oraz badania publiczności, reaguje na komunikaty dziennikarzy oraz zwiedzających,
planuje i organizuje wydarzenia towarzyszące wystawom (wernisaże, spotkania, konferencje, itp.),
podejmuje działania w zakresie realizacji projektów, mających na celu pozyskanie środków zewnętrznych we współpracy z innymi działami,
W zakresie edukacji:
opracowuje i realizuje strategię działań edukacyjnych dla różnych grup odbiorców;
przygotowuje spójną bieżącą ofertę edukacyjną w tym dla osób ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi i edukacyjnymi;
współpracuje z pracownikami Galerii nad tworzeniem i realizacją oferty edukacyjnej,
pozyskuje i szkoli edukatorów, animatorów i przewodników współpracujących z Galerią,
planuje i realizuje działania związane z zapewnieniem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.
W zakresie marketingu:
planuje i realizuje w zakresie prowadzonej działalności,
wycenia publikacje i materiały wprowadzane przez Galerię do sprzedaży,
dystrybuuje wydawnictwa i produkty,
prowadzi sprzedaż on-line i obsługuje e-sklep,
prowadzi procesy wydawania materiałów promocyjnych i wydawnictw we współpracy z Działem Administracyjno-wykonawczym,
prowadzi gospodarkę magazynową Galerii, w tym magazyn w zakresie właściwym dla zadań działu i magazyn podręczny we współpracy z Działami Wystaw i Kolekcji oraz Upowszechniania,
przygotowuje, realizuje i nadzoruje sprawy związane z postępowaniami w udzieleniu zamówień publicznych w zakresie zamówień realizowanych w dziale.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 15
Pracownicy mają obowiązek zapoznać się z Regulaminem i przestrzegać jego postanowień.
Szczegółowe zadania pracowników określają zakresy obowiązków ustalone przez Dyrektora.
Schemat organizacyjny Galerii stanowi załącznik Nr 2 do Regulaminu.
Zmiany w Regulaminie organizacyjnym mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
3. Regulamin pracy Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr Il Dyrektora Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” z dnia 13 października 2011 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Pracy Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”
Regulamin Pracy
Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie
Rozdział I
Podstawy prawne — postanowienia ogólne
Podstawą prawną niniejszego regulaminu jest Kodeks Pracy — ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz. U. Nr 21 z 1998 r. poz. 94 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu prowadzeniu działalności kulturalnej.
Art. 1
1. Pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy jest Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie — miejska instytucja kultury.
2. Za Pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje Dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” lub osoba upoważniona przez Dyrektora.
3 Niniejszy regulamin określa warunki pracy, prawa i obowiązki Pracowników oraz reguluje sprawy dotyczące porządku i dyscypliny pracy w Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, zwanej w dalszej części regulaminu Galerią lub Pracodawcą.
4. W sprawach nieuregulowanych postanowieniami niniejszego regulaminu mają zastosowanie ogólnie obowiązujące przepisy ustawodawstwa pracy, a w szczególności Kodeks Pracy.
5 Pracownicy są zobowiązani znać postanowienia niniejszego Regulaminu i ściśle się do nich stosować.
Rozdział II
Obowiązki Pracodawcy
Art. 2
a) Pracodawca jest zobowiązany w szczególności do zaznajomienia Pracownika podejmującego pracę z zakresem obowiązków na zajmowanym stanowisku oraz podstawowymi uprawnieniami,
b) zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz systematycznego prowadzenia szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie BHP i ochrony przeciwpożarowej,
c) terminowej i prawidłowej wypłaty wynagrodzeń,
d) ułatwienia Pracownikowi podnoszenia kwalifikacji zawodowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
e) bezpłatnego dostarczania odzieży ochronnej i roboczej tym Pracownikom, którym ze względu na warunki pracy przysługują one zgodnie z obowiązującymi przepisami,
f) kierowania Pracowników na badania wstępne, profilaktyczne oraz dopuszczania do pracy wyłącznie pracowników, których stan zdrowia pozwala na wykonywanie pracy,
Rozdział III
Obowiązki Pracownika
Art. 3
1. Pracownik jest zobowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa.
2. Pracownik jest zobowiązany w szczególności do:
a) przestrzegania obowiązującego systemu i rozkładu czasu pracy,
b) wykonywania pracy i poleceń przełożonych, optymalnie wykorzystując do tego dostępne środki pracy, wiedzę i doświadczenie zawodowe oraz zasady racjonalnego, a w szczególności ekonomicznego działania,
c) używania zgodnie z przeznaczeniem przydzielonej mu odzieży i obuwia roboczego, wyłącznie w czasie wykonywania pracy określonej w umowie o pracę lub wynikającej z poleceń przełożonych,
d) używania środków pracy zgodnie z ich przeznaczeniem, wyłącznie do wykonywania zadań służbowych,
e) przestrzegania regulaminu pracy oraz ustalonego w zakładzie porządku, a także organizacji pracy,
f) przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
g) dbania o dobro zakładu pracy, chronienia jego mienia oraz dbania o porządek i ład w miejscu pracy,
h) zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Pracodawcę na szkodę/
i) przestrzegania tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
j) niezwłocznego zawiadomienia przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku, zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego i ostrzeżenia współpracowników o grożącym im niebezpieczeństwie.
3. Wszystkich Pracowników winien cechować sumienny stosunek do powierzonego im mienia i dzieł sztuki oraz do całego majątku Galerii.
Rozdział IV
Systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy
Art. 4
1 . Czasem pracy jest czas, w którym Pracownik pozostaje do dyspozycji Pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2. W podstawowym systemie czasu pracy, czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym. Dzień pracy w Galerii rozpoczyna się o godzinie 8:00 i kończy się o godzinie 16:00.
3. Tygodniowy czas pracy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.
4. Dniami wolnymi od pracy są soboty lub inne dni w zależności od indywidualnej umowy zawartej z Pracownikiem.
Art. 5
1. Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.
2. Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
3. Odpoczynek, o którym mowa w ust. 2 co do zasady powinien przypadać w niedzielę, Niedziela obejmuje 24 kolejne godziny, poczynając od północy w sobotę do północy w niedzielę. Jednakże w związku z art. 26e ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej odpoczynek, o którym mowa w ust. 2 może przypadać w innym dniu niż niedziela, a Pracownikom nie przysługuje uprawnienie z art. 151 12 Kodeksu Pracy.
4. Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy Pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, Pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy.
5. Czas pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym ulega obniżeniu o liczbę godzin usprawiedliwionej nieobecności w pracy przypadającej do przepracowania w okresie tej nieobecności, zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy.
Art. 6
W stosunku do Pracowników Galerii może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym. Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy jest równoważony krótszym dobowym wymiarem czasu pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy.
Art. 7
Do Pracowników Galerii może być stosowany przerywany czas pracy według z góry ustalonego rozkładu, przewidującego nie więcej niż jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż 5 godzin. Przerwa ta nie jest wliczana do czasu pracy.
Art. 8
Do Pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu mienia (Pracownicy portierni) może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 24 godzin, w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym. Pracownikowi przysługuje, bezpośrednio po każdym okresie wykonywania pracy w przedłużonym dobowym wymiarze czasu pracy, odpoczynek przez czas odpowiadający co najmniej liczbie przepracowanych godzin.
Art. 9
1. Na pisemny wniosek Pracownika pracodawca może ustalić indywidualny rozkład jego czasu pracy w ramach systemu czasu pracy, którym Pracownik jest objęty.
2. Na pisemny wniosek Pracownika może być do niego stosowany system skróconego tygodnia pracy. W tym systemie jest dopuszczalne wykonywanie pracy przez Pracownika przez mniej niż 5 dni w ciągu tygodnia, przy równoczesnym przedłużeniu dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym jednego miesiąca.
Art. 10
1. W stosunku do poszczególnych Pracowników Galerii może być stosowany system zadaniowego czasu pracy.
2 Pracodawca, po porozumieniu z Pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm określonych w art. 4.
3. Pracownicy pracujący w zadaniowym systemie czasu pracy mają prawo przebywać na terenie Galerii celem wykonywania pracy w wybranym przez siebie czasie, pomiędzy godziną 7:00 a godziną 22:00, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Pracownicy zatrudnieni w zadaniowym systemie czasu pracy są zobowiązani przebywać w miejscu pracy (w siedzibie Galerii) w terminach ustalonych w porozumieniu, o którym mowa w ust. 2.
Art. 11
Pracodawca jest zobowiązany powiadomić Pracowników pracujących w systemach czasu pracy, o których mowa w art. 6, 7 i 8 niniejszego regulaminu, o harmonogramie czasu pracy na 7 dni przed rozpoczęciem miesiąca kalendarzowego.
Art. 12
1. Czas pracy Pracowników wykonujących czynności służbowe w innej miejscowości niż określona w umowie o pracę rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.
2. Wyjazdy służbowe następują na podstawie delegacji, która wymaga zatwierdzenia wyjazdu przez Dyrektora Galerii. Rozliczenie kosztów winno nastąpić w terminie 7 dni od powrotu.
Art. 13
1. Przez pracę w porze nocnej należy rozumieć pracę wykonywaną w porze od godziny 22:00 do godziny 6:00.
2 Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w tej porze w wysokości ustalonej w Regulaminie Wynagradzania.
Art. 14
1. Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy Pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, Pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy, ramy czasowe przerwy dla poszczególnych Pracowników określi ich bezpośredni przełożony.
2. Pracownikom wychowującym co najmniej jedno dziecko w wieku do lat 14 przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na dwa dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
3. Jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie są zatrudnieni, z uprawnień może korzystać tylko jedno z nich. Wraz z wnioskiem o udzielenie zwolnienia od pracy, Pracownik jest zobowiązany złożyć oświadczenie, które z zatrudnionych rodziców korzysta w danym roku kalendarzowym z tego uprawnienia i w jakim wymiarze.
Art. 15
1. Praca wykonywana ponad obowiązujące Pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego Pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
2. Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna w razie:
a) konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,
b) szczególnych potrzeb Pracodawcy, z wyłączeniem Pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń lub natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z okolicznościami określonymi w ust. 2 lit. b nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 400 godzin w roku kalendarzowym.
4. Pracodawca i Pracownik mają obowiązek ustalić w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy Pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, których przekroczenie uprawnia Pracownika oprócz normalnego wynagrodzenia do dodatku od wynagrodzenia z tytułu godzin nadliczbowych.
Rozdział V
Urlopy wypoczynkowe
Art. 16
1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego płatnego urlopu wypoczynkowego, zwanego dalej urlopem.
2. Na wniosek Pracownika urlop może być podzielony na części. Co najmniej jedna część urlopu powinna obejmować nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.
3. Urlopy wypoczynkowe winny być wykorzystane w terminach ustalonych planem urlopów, zatwierdzonym przez Dyrektora Galerii.
4. Przy udzielaniu urlopów stosuje się następujące zasady:
a) urlop udzielany jest zgodnie z planem urlopów ustalonym przez Pracodawcę na podstawie wniosków Pracowników. Plan urlopów wypoczynkowych jest podawany do wiadomości Pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w Galerii,
b) plan urlopów powinien przewidywać również zastępstwo Pracownika w czasie urlopu,
c) zmiana terminu urlopu może nastąpić na wniosek Pracownika, umotywowany ważną przyczyną, jak również z inicjatywy Pracodawcy, jeżeli nieobecność Pracownika spowodowałaby zakłócenia w toku pracy Galerii,
d) urlopu niewykorzystanego zgodnie z planem urlopów należy Pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.
5. Przed terminem rozpoczęcia urlopu, Pracownik składa wniosek urlopowy do Dyrektora, zaakceptowany przez swojego przełożonego.
6. Rozpoczęcie planowanego jak i nieplanowanego urlopu może nastąpić dopiero po uzyskaniu zgody przełożonego Pracownika.
Rozdział VI
Postanowienia porządkowe, zwolnienia od pracy, dyscyplina pracy
Art. 17
1. Czas pracy należy wykorzystywać w pełni na pracę zawodową. Załatwianie spraw społecznych, osobistych i innych powinno odbywać się w czasie wolnym od pracy.
2. Udzielanie zwolnień od pracy dla załatwiania ważnych spraw osobistych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy należy do Dyrektora Galerii. Pracownik zobowiązany jest wykazać okoliczności uzasadniające zwolnienie.
3 Za czas zwolnienia od pracy, dla załatwienia spraw osobistych Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, tylko jeżeli odpracował czas zwolnienia.
4 Zasady zastępowania Pracowników nieobecnych w pracy ustala Dyrektor.
Art. 18
Nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy usprawiedliwiają w szczególności:
a) niezdolność do pracy spowodowana chorobą Pracownika lub jego izolacją z powodu choroby zakaźnej,
b) odsunięcie od pracy na podstawie zaświadczenia (decyzji) lekarza, komisji lekarskiej lub inspektora sanitarnego, jeżeli Pracodawca nie zatrudni Pracownika przy innej pracy odpowiedniej za względu na stan zdrowia, okres leczenia uzdrowiskowego, jeżeli okres ten uznany został zaświadczeniem lekarskim za okres niezdolności do pracy z powodu choroby,
c) choroby dziecka w wieku do lat 14 powodującej konieczność sprawowania przez Pracownika osobistej opieki,
d) d) choroba innego członka rodziny Pracownika, wymagającego sprawowania przez Pracownika osobistej opieki,
e) okoliczność wymagająca sprawowania przez Pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem w wieku do lat 14.
Art. 19
1. Pracownik obowiązany jest do ścisłego przestrzegania dyscypliny pracy, a w szczególności do punktualnego rozpoczynania i kończenia pracy, jak również nie opuszczania pracy bez uprzedniego zezwolenia bezpośredniego przełożonego.
2. Powód spóźnienia Pracownik zobowiązany jest bez wezwania uzasadnić swojemu bezpośredniemu przełożonemu, który uznaje je za usprawiedliwione pod warunkiem odpracowania czasu spóźnienia w ustalonym przez niego terminie.
3. Stawienie się do pracy po spożyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości, spożywanie alkoholu na terenie Galerii oraz wnoszenie go na jej teren są zabronione.
Art. 20
1. O niemożliwości stawienia się do pracy, z przyczyn z góry wiadomych, Pracownik powinien uprzedzić bezpośredniego przełożonego, który czyni wzmiankę o powyższym w liście obecności.
2. W razie niestawienia się do pracy, poza przypadkami określonymi w ust. 1, Pracownik zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić swojego przełożonego o przyczynie nieobecności w pracy. Pracownik dokonuje zawiadomienia osobiście, przez inne osoby, telefonicznie, za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową. W tym ostatnim przypadku datę stempla pocztowego przyjmuje się za datę zawiadomienia.
3. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 2, jest usprawiedliwione, jeżeli Pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł powiadomić o przyczynie nieobecności.
Art. 21
1. Pracownik obowiązany jest dostarczyć Pracodawcy zaświadczenie lekarskie nie później niż 7 dni od daty jego otrzymania.
2. Niedopełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 1, powoduje obniżenie 0 25% zasiłku chorobowego przysługującego za okres od 8 dni orzeczonej niezdolności do pracy do dnia dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, chyba że niedostarczenie zaświadczenia nastąpiło z przyczyn niezależnych od Pracownika.
Art. 22
1. Każde wyjście Pracownika poza teren Galerii może odbywać się na polecenie przełożonego lub za jego zgodą, jeżeli wymaga tego wykonywanie aktualnych obowiązków.
2. Pracowników Galerii, z wyłączeniem Pracowników pracujących w zadaniowym systemie czasu pracy, obowiązuje zgłoszenie swojego wyjścia w książce wyjść znajdującej się u portiera z podaniem przewidywanego czasu powrotu i miejsca pobytu, a jeżeli to możliwe również telefonu kontaktowego.
3. Wszyscy Pracownicy mają obowiązek przez rozpoczęciem pracy wpisać się na listę obecności u portiera, który odnotowuje godzinę przyjścia i wyjścia. Dane te następnie przekazywane są do Pracownika do spraw osobowych, który prowadzi odpowiednią ewidencję.
Art. 23
Pozostawanie na terenie Galerii po godzinach pracy wymaga zgody Dyrektora lub upoważnionej przez niego osoby. W uzasadnionych przypadkach Pracownikom zgoda taka może być wydana na czas dłuższy. informacja o takiej decyzji zostaje przedstawiona portierom, jako upoważnienie do wydania kluczy do odpowiednich pomieszczeń.
Art. 24
Za rażące naruszenie ustalonego porządku i dyscypliny pracy uważa się w szczególności:
a) złe i niedbałe wykonywanie pracy oraz wykonywanie w czasie pracy czynności niezwiązanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy,
b) nieprzybycie do pracy, spóźnienie się do pracy lub samowolne jej opuszczenie bez usprawiedliwienia,
c) stawienie się do pracy w stanie po spożyciu alkoholu lub spożywanie alkoholu w czasie pracy lub w miejscu pracy,
d) zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy,
e) niewłaściwy stosunek do przełożonych i współpracowników,
f) nieprzestrzeganie przepisów BHP oraz p/poż.,
g) działanie na szkodę Pracodawcy,
h) odmowa wykonania polecenia służbowego bezpośredniego przełożonego lub innego zwierzchnika bez uzasadnienia,
i) ujawnienie jakichkolwiek poufnych informacji o Pracodawcy,
j) nie podawanie lub podawanie błędnych informacji w kwestiach dotyczących jakichkolwiek danych dotyczących Pracodawcy,
k) podawanie nieprawdziwych informacji stanowiących podstawę zatrudnienia Pracownika, wypłaty wynagrodzeń oraz innych świadczeń,
l) naruszanie tajemnicy o danych osobowych Pracowników lub osób współpracujących.
Rozdział VII
Kary za naruszenie porządku i dyscypliny pracy
Art. 25
1. Za nieprzestrzeganie przez Pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów BHP i ochrony przeciwpożarowej, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, Pracodawca może stosować:
a) karę upomnienia,
b) karę nagany.
2. Za nieprzestrzeganie przez Pracownika przepisów BHP i ochrony przeciwpożarowej, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienia się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w pracy, Pracodawca może również stosować karę pieniężną, przy jednoczesnym stosowaniu postanowień art. 87 i następnych Kodeksu Pracy.
3. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków BHP i cele socjalne.
4. Kara nie może być zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie trzech miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia,
5. Kara może być stosowana tyko po uprzednim wysłuchaniu Pracownika.
6. O udzieleniu kary Pracodawca powiadamia Pracownika na piśmie, wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez Pracownika tego naruszenia. Odpis pisma wkłada się do akt osobowych Pracownika.
Art. 26
1. Pracownik od udzielonej kary, której zastosowanie nastąpiło z naruszeniem prawa, może wnieść sprzeciw do Dyrektora Galerii w terminie 7 dni od dnia zawiadomienia o ukaraniu.
2 . Sprzeciw uwzględnia lub odrzuca Dyrektor. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.
3. Pracownik, który wniósł sprzeciw może w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.
4. Karę uważa się za niebyłą, wzmiankę o niej wykreśla się w aktach osobowych, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa się z akt Pracownika po roku nienagannej pracy.
5. Przepis ust. 4 stosuje się w razie uwzględnienia sprzeciwu przez Pracodawcę albo wydaniu przez sąd pracy orzeczenia o uchyleniu kary.
Rozdział VIII
Termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia
Art. 27
1. Wypłata wynagrodzenia za pracę, wynagrodzenia otrzymanego z tytułu choroby oraz zasiłków chorobowych odbywa się raz w miesiącu, w 26 dniu każdego miesiąca.
2. Jeżeli termin wypłaty wynagrodzenia przypada w dzień ustawowo wolny od pracy, wypłata następuje w dniu poprzedzającym dzień ustawowo wolny od pracy.
3. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest do rąk Pracownika lub za jego zgodą, wyrażoną na piśmie innej upoważnionej osobie w siedzibie Pracodawcy.
4. Wynagrodzenie może być przelane na wskazane przez Pracownika osobiste konto bankowe po złożeniu odpowiedniego pisemnego oświadczenia,
Rozdział IX
Ochrona pracy kobiet
Art. 28
1. Kobiet nie wolno zatrudniać przy pracach szczególnie uciążliwych i szkodliwych dla ich zdrowia, a w szczególności przy pracach wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz. U. nr 114 poz. 545 z późn. zm.),
2. Za szczególnie uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia (w tym w szczególności dla kobiet w ciąży i karmiących) uważa się między innymi:
a) prace związane z wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała,
b) prace w mikroklimacie zimnym, gorącym i zmiennym,
c) prace w hałasie i drganiach,
d) prace narażające na działanie pól elektromagnetycznych, promieniowania jonizującego i nadfioletowego oraz prace przy monitorach ekranowych,
e) prace pod ziemią, poniżej poziomu gruntu i na wysokości,
f) prace w podwyższonym lub obniżonym ciśnieniu,
g) prace w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi,
h) prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych,
i) prace grożące ciężkimi urazami fizycznymi i psychicznymi.
Rozdział X
Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
Art. 29
Pracodawca i Pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej
Art. 30
Pracodawca jest zobowiązany w szczególności:
1. organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
2. kierować Pracowników na profilaktyczne badania lekarskie,
3. wydac Pracownikowi przez rozpoczęciem pracy odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,
4. wskazać Pracownikowi odpowiednio zabezpieczone miejsce na przechowywanie odzieży i obuwia roboczego, własnego ubrania wierzchniego oraz przydzielonych mu narzędzi pracy.
5. zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,
6. reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia Pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
7. zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy,
8. uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, Pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz Pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,
9. zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy
Art. 31
Przed dopuszczeniem do pracy Pracownik powinien być przeszkolony w zakresie znajomości przepisów BHP, ochrony przeciwpożarowej, dotyczących zagrożeń zawodowych oraz poinformowany o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą.
Art. 32
1. Za zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w Galerii odpowiada Dyrektor Galerii lub osoby przez niego upoważnione oraz kierownicy komórek organizacyjnych.
2. Osoby odpowiedzialne za zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w Galerii w szczególności zobowiązani są do:
a) zorganizowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami BHP,
b) zapewnienia Pracownikom odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej oraz dopilnowania, aby te środki były stosowane zgodnie z przeznaczeniem,
c) organizowania, przygotowania i prowadzenia prac w sposób zabezpieczający przez wypadkami i chorobami zawodowymi oraz schorzeniami związanymi z warunkami środowiska pracy,
d) zapewnienia bezpiecznego i higienicznego stanu pomieszczeń oraz odpowiedniego wyposażenia technicznego,
e) zapewnienia możliwości przestrzegania przez Pracowników przepisów i zasad BHP.
Art. 33
Przestrzeganie przepisów i zasad BHP jest podstawowym obowiązkiem każdego Pracownika. W szczególności Pracownik zobowiązany jest:
1 . znać przepisy i zasady BHP, brać udział w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
2 wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami BHP oraz przestrzegać wydanych w tym zakresie zarządzeń i wskazań przełożonych,
3 dbać o należyty stan urządzeń narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
4. używać przydzielonej mu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z ich przeznaczeniem,
5. poddawać się badaniom lekarskim, wstępnym, okresowym, kontrolnym oraz innym badaniom zarządzonym przez właściwe organy i stosować się do zaleceń lekarskich.
Art. 34
Pracownikom przydzielana jest odzież i obuwie robocze zgodnie z Załącznikiem nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Art. 35
1. Pracownik ma prawo, po uprzednim zawiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od wykonywania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenie dla innych osób.
2. Do prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej należą między innymi prace przy materiałach łatwopalnych i środkach toksykologicznych.
Art. 36
1. Nie wolno dopuszczać Pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada dostatecznej znajomości przepisów i zasad BHP i ochrony przeciwpożarowej oraz potrzebnych umiejętności.
2, Inspektor BHP jest zobowiązany przeszkolić Pracownika przed dopuszczeniem do pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz prowadzić okresowe szkolenia w tym zakresie
3. Osoby zajmujące stanowiska kierownicze muszą posiadać znajomość przepisów i zasad BHP i ochrony przeciwpożarowej oraz innych przepisów o ochronie pracy, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nich obowiązków.
Art. 37
1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji Pracowników,
2. Szczegółowe zasady ww. działań określa instrukcja bezpieczeństwa pożarowego.
3. Osobą odpowiedzialną za udzielenie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach jest inspektor BHP
Rozdział XI
Tajemnica i ochrona danych
Art. 38
Tajemnicą w Galerii objęte jest:
a) wynagrodzenie Pracowników,
b) dane osobowe i adresy Pracowników,
c) wszelkie umowy zawierane przez Galerię,
d) wszelkie budżety poszczególnych przedsięwzięć i projektów realizowanych przez Galerię,
e) korespondencja i wszystkie informacje dotyczące produkcji wystaw, zwłaszcza dotyczące nawiązanych przez Galerię kontaktów,
f) baza danych Galerii — wszystkie pozyskiwane przez Galerię informacje dotyczące sztuki współczesnej, sponsorów oraz bazy adresowej. Nie dotyczy specjalnie przygotowanych informacji o artystach i wystawach przeznaczonych do użytku publicznego,
g) plany i program Galerii nie podany do publicznej wiadomości,
h) protokoły i oferty przetargowe.
Art. 39
1. Dyrektor określa, które dane objęte tajemnicą, za wyjątkiem danych personalnych, mogą być ujawnione.
2. Dyrektor upoważnia poszczególnych Pracowników do udzielania informacji na zewnątrz.
Art. 40
Wszystkie dane gromadzone przez Pracowników podczas ich pracy w Galerii stanowią własność Galerii i nie mogą być wykorzystywane do celów innych niż służbowe bez zgody Dyrektora.
Załącznik nr 1
TABELA PRZYDZIAŁU ODZIEŻY ROBOCZEJ, ŚRODKÓW OCHRONY OSOBISTEJ I ŚRODKÓW CZYSTOŚCI W GALERII SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ „BUNKIER SZTUKI
Odpis pełny z Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę Miejską Kraków, obejmujący dane zawarte w Księdze Rejestrowej Nr IV/4
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie sposobu prowadzenia i udostępniania rejestru instytucji kultury (Dz. U. z dnia 20 lutego 2012 r. poz. 189) w związku z art. 14 ust. l, 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 406) wydaje się odpis z rejesfru instytucji kultury, prowadzonego przez Gminę Miejską Kraków:
NUMER WPISU DO REJESTRU: 12
DZIAŁ PIERWSZY - OZNACZENIE INSTYTUCJI KULTURY
Pełna i skrócona nazwa instytucji kultury: Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”
Przedmiot działalności instytucji kultury: działalność wystawiennicza, promocyjna i popularyzatorska z dziedziny sztuki współczesnej, dokumentacja i informacja w zakresie sztuki współczesnej i jej twórców, popieranie wszechstronnego rozwoju kultury i edukacji plastycznej w Polsce.
Siedziba i adres instytucji kultury: pl. Szczepański 3a 31-011 Kraków
Oznaczenie organizatora i aktu o utworzeniu instytucji kultury: Gmina Miejska Kraków — zmiana nazwy organizatora, zgodnie z § 1 ust. 3 pkt 4 Statutu Miasta Krakowa (uchwała Nr LXXXDV111/822/01 RMK z dnia 17.10.2001r.), Akt o utworzeniu: Decyzja Ministra Kultury i Sztuki z dnia 1 listopada1949 r., Gmina Miasta Krakowa na podstawie porozumienia z dn. 20 XII 1993 r. zawartego pomiędzy Wojewodą Krakowskim Tadeuszem Piekarzem a Prezydentem Miasta Krakowa Józefem Lassotą w sprawie przekazania niektórych zadań i kompetencji z zakresu administracji rządowej do wykonania organom Gminy Kraków.
Nazwa podmiotu z którym organizator wspólnie prowadzi instytucje kultury: ------------
Cyfrowy identyfikator instytucji kultury nadany w systemie informacji statystycznej: Regon: 000278008, NIP: 6750004494, PKD: 9004Z.
DZIAŁ DRUGI - ORGANIZACJA INSTYTUCJI KULTURY
Informacja o złożeniu do rejestru statutu: Statut nadano — Uchwałą Nr LXIII/911/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 19 grudnia 2012 r., Statut nadano Uchwałą Nr XCVII/2519/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 14 marca 2018 r.
Imię i nazwisko dyrektora instytucji kultury i jego zastępców lub oznaczenie osoby fizycznej lub prawnej, której powierzono zarządzanie instytucji kultury:
Imiona i nazwiska pełnomocników instytucji kultury uprawnionych do dokonywania czynności prawnych w imieniu instytucji oraz zakres ich uprawnień:
Nazwa oraz siedziba wyodrębnionych jednostek organizacyjnych instytucji kultury i ich cyfrowe identyfikatory nadane w systemie informacji statystycznej: -
DZIAŁ TRZECI - MIENIE INSTYTUCJI KULTURY
Informacja o złożeniu do rejestru rocznego sprawozdania finansowego:
Informacja o obciążeniu środków trwałych instytucji kultury ograniczonymi prawami rzeczowymi:
DZIAŁ CZWARTY- POŁĄCZENIE, PODZIAŁ 1 LIKWIDACJA INSTYTUCJI KULTURY
Informacja o połączeniu, podziale lub likwidacji instytucji kultury: -
Imię i nazwisko likwidatora:
URZĄD MIASTA KRAKOWA
WYDZIAŁ KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
pl. Wszystkich Świętych 11
31-004 Kraków
5.
Zarządzenie nr 15/2024
z dnia 18 września 2024 roku
Dyrektorki Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie
w sprawie powołania Pełnomocnika ds. naruszeń
Na podstawie § 6 ust. 4 Regulaminu Organizacyjnego Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie oraz § 5 ust. 2 pkt 9) Statutu Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, stanowiącego załącznik do Uchwały XCVII/2519/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 14 marca 2018 r. zmieniającej uchwałę nr LXXIII/911/12 w sprawie nadania statutów miejskim instytucjom kultury oraz art. 24 i 25 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, zgodnie z § 4 ust. 1 procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości, podejmowana działań następczych oraz ochrony sygnalistów w Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, przyjętej Zarządzeniem nr ..../2024 z dnia 18 września 2024 r. Dyrektorki Galerii Sztuki Współczesnej, zarządza się, co następuje:
§ 1
Niniejszym powołuje się do pełnienia funkcji Pełnomocnika ds. naruszeń Panią Martę Chlandę. Pełnomocnik zostaje powołany na czas nieokreślony, tj. do odwołania.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 r.
6.
Zarządzenie nr 16/2024
z dnia 18 września 2024 roku
Dyrektorki Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie
w sprawie wprowadzenia Procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości, podejmowania działań następczych oraz ochrony sygnalistów w Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie
Na podstawie § 6 ust. 4 Regulaminu Organizacyjnego Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie oraz § 5 ust. 2 pkt 9) Statutu Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, stanowiącego załącznik do Uchwały XCVII/2519/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 14 marca 2018 r. zmieniającej uchwałę nr LXXIII/911/12 w sprawie nadania statutów miejskim instytucjom kultury oraz art. 24 i 25 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, zarządza się, co następuje:
§ 1
Niniejszym wprowadza się Procedurę zgłaszania przypadków nieprawidłowości, podejmowania działań następczych oraz ochrony sygnalistów w Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie (dalej jako „Procedura”). Treść Procedury stanowi Załącznik do Zarządzenia. Procedura podlega opublikowaniu na stronie internetowej Galerii.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 r.
Na podstawie Dyrektywy PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 poz. 928) wprowadza się następującą procedurę zgłaszania przypadków nieprawidłowości, podejmowania działań następczych oraz ochrony sygnalistów:
§ 1
DEFINICJE
Przez użyte w poniższym dokumencie pojęcia rozumie się:
Ustawa – ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 poz. 928).
Pracodawca –Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, adres: pl. Szczepański 3a, 31-011 Kraków.
Zakład pracy – siedziba Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie przy pl. Szczepańskim 3a, 31-011 Kraków oraz wszystkie inne miejsca, w których wykonywana jest praca na rzecz lub w współpracy z Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie
Pracownik – osoba wykonująca na rzecz pracodawcy tymczasowo lub też stale prace na podstawie stosunku pracy, oraz jakiegokolwiek innego stosunku prawnego, w tym również umowy cywilnoprawnej, na podstawie którego świadczona jest praca. Pracownikiem jest również stażysta, praktykant oraz wolontariusz. Za pracownika uważa się osobę kandydująca na stanowisko pracy oraz byłego pracownika pracodawcy.
Pełnomocnik ds. naruszeń – osoba wyznaczona przez pracodawcę do odbierania zgłoszeń oraz ich weryfikacji w toku procedury wewnętrznej.
Procedura wewnętrzna – opisany w niniejszym dokumencie sposób wychwytywania i eliminowana występujących u pracodawcy nieprawidłowości, z jednoczesnym zachowaniem poufności danych zgłaszającego.
Sygnalista – osoba fizyczna lub prawna, która dokonuje w interesie publicznym zgłoszenia lub ujawnia w procedurze wewnętrznej informacje na temat naruszeń bądź też potencjalnych naruszeń w związku z pracą wykonywaną (obecnie lub w przeszłości) lub tez w procesie rekrutacyjnym u pracodawcy. Za sygnalistę uważa się również osobę dokonującą zgłoszenia zewnętrznego.
Nieprawidłowości – każdego rodzaju działanie lub zaniechanie będące naruszeniem obowiązujących przepisów prawa, wewnętrznych procedur pracodawcy lub zasad etyki wykonywania pracy.
Dobra wiara przy dokonywaniu zgłoszenia - przeświadczenie osoby dokonującej zgłoszenia o występowaniu rzeczywistej podstawy do jego dokonania.
Osoba której dotyczy zgłoszenie – osoba fizyczna lub prawna, wskazana w zgłoszeniu jako osoba mająca dopuścić się nieprawidłowości lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się nieprawidłowości, jest powiązana.
Zgłoszenie anonimowe – zgłoszenie dokonane przez osobę fizyczną, której tożsamości nie można zidentyfikować.
Zgłoszenie zewnętrzne – przekazanie informacji o nieprawidłowościach organowi publicznemu lub Rzecznikowi Praw Obywatelskich w procedurze opisanej w ustawie.
Zgłoszenie – przekazanie przez sygnalistę informacji o nieprawidłowościach występujących u pracodawcy pełnomocnikowi ds. naruszeń w trybie przewidzianym w niniejszej procedurze.
Informacja zwrotna – przekazanie sygnaliście informacji na temat przyjęcia zgłoszenia oraz podjętych i planowanych działań następczych.
Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie, a także zaniechanie, związane z dokonanym przez sygnalistę zgłoszeniem nieprawidłowości, którego celem lub skutkiem jest doprowadzenie do gorszej sytuacji finansowej, zawodowej lub osobistej u sygnalisty. Za działanie odwetowe uważa się również próbę oraz groźbę podjęcia tych działań.
Działania następcze – działania podejmowane przez pracodawcę, bądź osobę przez pracodawcę do tego wyznaczoną, mające na celu eliminacje nieprawidłowości zgłoszonych przez sygnalistę.
Rejestr – rejestr zgłoszeń wewnętrznych zawierający informacje pozwalające zidentyfikować każde zgłoszenie, a także jego przebieg i zakończenie.
W przypadku wątpliwości co do znaczenia pojęć użytych w niniejszym dokumencie, w zakresie wyżej nieprzedstawionym, zastosowanie mają definicje pojęć określone w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 poz. 928).
§ 2
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Procedura zgłoszeń wewnętrznych określa przede wszystkim:
zakres osób uprawnionych do dokonywania zgłoszeń wewnętrznych;
zakres nieprawidłowości możliwych do zgłoszenia;
zasady oraz sposób dokonywania oraz odbierania zgłoszenia w procedurze wewnętrznej;
osobę odpowiedzialną za odbieranie zgłoszeń, weryfikacje oraz podejmowanie działań następczych;
informacje o sposobie przetwarzania danych osobowych przez osoby do tego upoważnione, w toku procedury zgłoszeń wewnętrznych.
Celem utworzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych jest stworzenie kompleksowego, bezpiecznego oraz przeciwdziałającego działaniom odwetowym systemu informowania o nieprawidłowościach i naruszaniu prawa u pracodawcy przez osoby posiadające takie informacje.
§ 3
ZAKRES ZASTOSOWANIA
1. Przepisy niniejszej procedury znajdują zastosowanie do:
pracowników, pracowników tymczasowych oraz byłych pracowników wykonujących pracę u pracodawcy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
osób zarządzających oraz występujących w imieniu pracodawcy;
osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia wewnętrznego;
praktykantów, stażystów, wolontariuszy;
kandydatów na stanowisko pracy u pracodawcy, w czasie procesu rekrutacji, jak i po jego zakończeniu.
Zgłoszenie dokonane w procedurze wewnętrznej może dotyczyć nieprawidłowego oraz niezgodnego z prawem działania mającego w szczególności postać:
niedopełnienia oraz zaniechania dopełnienia obowiązków pracowniczych przez podmioty wymienione w ust. 1 lit. a;
nadużycia uprawnień wynikających z pełnionej funkcji w zakładzie pracy przez podmioty wymienione w ust. 1 lit. a;
próby oraz przygotowania do popełnienia czynów wymienionych w ust. 2 lit. a-b przez podmioty wymienione w ust. 1 lit. a;
naruszenia powszechnie uznanych i przyjętych standardów etycznych występujących u pracodawcy przez podmioty wymienione w ust. 1 lit. a;
§ 4
PEŁNOMOCNIK DS. NARUSZEŃ
Osobą uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń w toku procedury wewnętrznej jest osoba pełniąca funkcję pełnomocnika ds. naruszeń. Funkcję tę będzie pełnić osoba wyznaczona do jej sprawowania przez dyrektora pracodawcy.
Informacja o osobie pełniącej funkcję pełnomocnika ds. naruszeń musi być podana do powszechnej wiadomości pracowników, oraz cały czas znajdować się w miejscu powszechnie dostępnym, zgodnie z przyjętą w zakładzie pracy praktyką.
Funkcję pełnomocnika ds. naruszeń musi pełnić pracownik wykonujący pracę u pracodawcy, na podstawie stosunku pracy lub też innego stosunku, w tym na postawie umowy cywilnoprawnej. Dodatkowo musi być to osoba pełnoletnia, bezstronna, obdarzona powszechnym uznaniem wśród współpracowników oraz posiadająca niezbędną wiedzę w zakresie prawa pracy oraz procedur i zasad pracy obowiązujących w zakładzie pracy. Funkcji Pełnomocnika ds. naruszeń nie może pełnić dyrektor oraz wicedyrektor pracodawcy.
Jeżeli zgłoszenie dotyczyć ma w sposób pośredni lub bezpośredni osoby pełniącej funkcje pełnomocnika ds. naruszeń, dyrektor pracodawcy niezwłocznie, po powzięciu o tym informacji, wyznaczy inną osobę odpowiedzialną za przyjęcie i rozpatrzenie zgłoszenia. Osoba wyznaczona przez pracodawcę, do zakończenia procedury wszczętej otrzymanym zgłoszeniem, korzystać będzie z kompetencji pełnomocnika ds. naruszeń.
Pełnomocnik ds. naruszeń otrzymuje odrębne upoważnienie do przetwarzania danych osobowych wraz z zobowiązaniem do zachowania ich w tajemnicy. Obowiązek zachowania poufności nie wygasa z dniem wygaśnięcia stosunku pracy pomiędzy Galerią a pełnomocnikiem ds. naruszeń lub zaprzestania pełnienia przez niego funkcji pełnomocnika ds. naruszeń z jakichkolwiek przyczyn. Wzór upoważnienia zawiera Załącznik nr 4 do niniejszej procedury.
§ 5
ZGŁOSZENIE WEWNĘTRZNE
Zgłoszenia Wewnętrznego można dokonać w formie:
Pisemnej, doręczonej na adres: pl. Szczepański 3a, 31-011 Kraków w zaklejonej kopercie z dopiskiem: „Pełnomocnik ds. naruszeń – do rąk własnych” lub bezpośrednio do rąk pełnomocnika ds. naruszeń;
Mailowo ma adres poczty elektronicznej: zgłoszenia.sygnalisci@bunkier.art.pl
Telefonicznie, za pomocą wiadomości głosowej na numer: +48 662-522-152.
Osobiście na spotkaniu z pełnomocnikiem ds. naruszeń, po wcześniejszym umówieniu terminu spotkania;
Niezależnie od formy dokonanego zgłoszenia, sygnalista, z zastrzeżeniem postanowień §10, ma obowiązek wraz z dokonywanym zgłoszeniem podać adres poczty elektronicznej lub numer telefonu, celem umożliwienia prowadzenia dalszego kontaktu z pełnomocnikiem.
Zgłoszenie dokonane w formie pisemnej oraz mailowej może zostać przesłane na formularzu zgłoszenia, będącego Załącznikiem nr 1 do niniejszej Procedury.
Każde zgłoszenie, z zastrzeżeniem postanowień §10, powinno zawierać:
imię i nazwisko zgłaszającego oraz adres poczty elektronicznej lub numer telefonu;
jasne, klarowne oraz wyczerpujące wyjaśnienie co jest przedmiotem zgłoszenia, z podaniem daty lub okresu, w którym doszło do zgłaszanych nieprawidłowości, osoby lub osób podejrzanych o ich popełnienie oraz świadków lub możliwych świadków nieprawidłowości będących podstawą zgłoszenia;
w zgłoszeniu należy przedstawić wszystkie dowody oraz informacje, które zdaniem sygnalisty potwierdzają zasadność zgłoszenia;
preferowane kanały dalszej komunikacji pełnomocnika z sygnalistą;
Pełnomocnik ds. naruszeń, potwierdza sygnaliście otrzymanie zgłoszenia, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia w którym je otrzymał. Po otrzymaniu zgłoszenia, pełnomocnik ds. naruszeń dokonuje jego weryfikacji, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania potwierdzenia otrzymania zgłoszenia, w wyniku którego decyduje czy dokonane zgłoszenie odrzuca czy też wszczyna na jego podstawie postepowanie wyjaśniające.
Jeżeli z treści otrzymanego zgłoszenia wynika jego oczywista bezzasadność, pełnomocnik ds. naruszeń w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia, odrzuca je, informując o tym sygnalistę.
W terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego pełnomocnik ds. naruszeń przekazuje sygnaliście informację zwrotną w sprawie zgłoszenia.
Pełnomocnik ds. naruszeń ma prawo kontaktować się z sygnalistą celem uzyskania dodatkowych informacji w zakresie złożonego zgłoszenia.
§ 6
DZIAŁANIA NASTĘPCZE
Pełnomocnik ds. naruszeń, po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia sporządza pisemny raport obejmujący wnioski z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego oraz proponowane rozwiązania, a następnie przekazuje go dyrektorowi pracodawcy. Dyrektor pracodawcy, na podstawie sporządzonego raportu podejmuje odpowiednie działania następcze celem eliminacji zaistniałych nieprawidłowości.
Jeżeli charakter stwierdzonej nieprawidłowości pozwalał będzie na jej eliminację w sposób koncyliacyjny lub ograniczający się do wewnętrznych procedur pracodawcy, w tym w szczególności do zmiany wewnętrznych wadliwych procedur, lub zastosowania kar porządkowych przewidzianych w obowiązujących przepisach, dyrektor pracodawcy zobowiązany będzie ograniczyć się w zakresie podejmowanych przez siebie działań do tychże środków.
Dyrektor pracodawcy ma prawo, jeżeli uzna to za konieczne, wnioskować o wszczęcie kontroli administracyjnej lub wystąpić do odpowiednich organów władzy publicznej o podjęcie przez nie przewidzianych prawem działań celem skutecznej eliminacji stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 7
SYGNALISTA
Od momentu dokonania zgłoszenia w toku procedury wewnętrznej, osoba dokonująca zgłoszenia w dobrej wierze uzyskuje status sygnalisty, przyjmując jednocześnie prawa oraz obowiązki z nim związane.
Statusu sygnalisty, w tym praw i obowiązków z nim związanych nie można się zrzec. Prawa przysługujące sygnaliście nie mogą zostać wyłączone porozumieniem stron oraz porozumieniem zbiorowym, chyba że ustawa tak stanowi.
Osoba dokonująca zgłoszenia w procedurze wewnętrznej nie traci statusu sygnalisty, jeżeli z dokonanego zgłoszenia wynika oczywista bezzasadność dokonanego zgłoszenia, jeżeli sygnalista dokonując zgłoszenia działał w dobrej wierze.
Jeżeli w toku weryfikacji przyjętego zgłoszenia okaże się, że osoba dokonała zgłoszenia pomimo wiedzy o braku rzeczywistych podstaw do jego dokonania (działanie w złej wierze), zostaje ona pozbawiona statusu sygnalisty oraz wszystkich praw z nim związanych z mocą wsteczną od chwili dokonania zgłoszenia.
Dokonanie przez osobę zgłoszenia w procedurze wewnętrznej, pomimo świadomości braku rzeczywistych do tego podstaw, może zostać uznane przez pracodawcę za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych.
Osoba, której dotyczy zgłoszenie, która w wyniku zgłoszenia dokonanego w zlej wierze doznała szkody, ma prawo żądać odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie jej dóbr osobistych od osoby dokonującej takiego zgłoszenia.
Dokonanie zgłoszenia, pomimo świadomości braku faktycznych do tego podstaw, podlega odpowiedzialności karnej i zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
§ 8
OCHRONA SYGNALISTY
Obowiązuje całkowity zakaz stosowania jakichkolwiek środków oraz działań odwetowych wobec osoby będącej sygnalistą lub objętej statusem sygnalisty. Zakaz ten nie ustaje w przypadku, kiedy zgłoszenie dokonane przez sygnalistę okazało się nieprawdziwe.
Działaniami i środkami o charakterze odwetowym wobec sygnalisty są wszystkie zachowania ze strony pracodawcy o charakterze dyskryminacyjnym, represyjnym, mobbingowym oraz nierównego i niesprawiedliwego traktowania.
Dokonane przez sygnalistę zgłoszenie nie może być podstawą, ani w żaden sposób wpływać na rozwiązanie lub wypowiedzenie stosunku pracy oraz zakończenie pracy świadczonej na innej podstawie, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zgłoszenie wewnętrzne nie może również w szczególności skutkować:
odmową nawiązania stosunku pracy lub zawarcia innej umowy na podstawie której świadczona ma być praca;
obniżeniem wynagrodzenia za pracę;
nieprzyznaniem premii lub innego świadczenia materialnego będącego bonusem do wynagrodzenia podstawowego;
wstrzymaniem awansu;
przeniesieniem na niższe stanowisko pracy;
zawieszeniem w prawach pracowniczych;
Wyżej wymienione środki oraz działania nie tworzą zamkniętej listy działań o charakterze
odwetowym.
Zgodnie z treścią ustawy, sygnaliście, wobec którego zastosowano środki lub działania o charakterze odwetowym, grożono ich zastosowaniem lub podjęto próbę ich zastosowania, przysługuje prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
Na pracodawcy oraz na osobach przez niego upoważnionych, w szczególności na pełnomocniku ds. naruszeń, ciąży obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych sygnalisty jak również osoby lub osób których dotyczy zgłoszenie oraz wszystkich innych osób wskazanych w zgłoszeniu przed innymi pracownikami oraz nieupoważnionymi osobami trzecimi. Obowiązkiem zachowania w poufności objęte są również wszystkie informacje niebędące danymi osobowymi, które umożliwiają identyfikacje tożsamości wyżej wymienionych osób.
Dane oraz informacje identyfikujące sygnalistę muszą pozostać poufne do końca postępowania wszczętego w skutek wniesionego zgłoszenia, chyba że sygnalista wyrazi zgodę na ich ujawnienie.
Sygnalista nie jest świadkiem, stroną lub uczestnikiem postępowania administracyjnego lub jakiegokolwiek postępowania wszczętego na skutek złożonego zgłoszenia. Nie staje się nim również w momencie ujawnienia jego tożsamości w toku trwającego postępowania.
Sygnalista nie podaję oraz nie udostępnia przy dokonywaniu zgłoszenia, ani w czasie postępowania wyjaśniającego, żadnych danych osobowych oraz informacji umożliwiających jego identyfikacje, ponad te wskazane § 5 niniejszej procedury.
Do przetwarzania danych osobowych sygnalistów, osób, których dotyczy zgłoszenie oraz osób trzecich wskazanych w zgłoszeniu uprawniony jest wyłącznie pełnomocnik ds. naruszeń oraz inne osoby biorące udział w procedurze, o ile jest to konieczne. Podstawą przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c) i f) RODO. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w zakresie koniecznym do przyjęcia i weryfikacji zgłoszenia oraz wdrożenia działań następczych. Pełną treść obowiązków informacyjnych dla tych osób stanowi Załącznik nr 3. Galeria spełni obowiązek informacyjny wobec ww. osób najpóźniej z chwilą udostępnienia jej ich danych osobowych.
§ 9
PROCEDURA ZEWNĘTRZNA
W każdym przypadku powzięcia informacji o wystąpieniu nieprawidłowości u pracodawcy, osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia wewnętrznego, jeżeli obawia się upublicznienia jej danych osobowych oraz podjęcia wobec niej działań odwetowych, może dokonać zgłoszenia zewnętrznego, skierowanego do Rzecznika Praw Obywatelskich lub innego właściwego organu publicznego, niezależnie od tego czy dokonała wcześniej zgłoszenia w toku procedury wewnętrznej.
Osobie dokonującej zgłoszenia zewnętrznego, przysługuje status oraz prawa sygnalisty, wynikające z ustawy oraz niniejszej procedury.
§ 10
ZGŁOSZENIE ANONIMOWE
Osoba, która posiada informację o zachodzących nieprawidłowościach, jednakże obawia się udostępnienia swoich danych osobowych ze względu ma możliwość zastosowania wobec niej działań następczych, może dokonać zgłoszenia w formie anonimowej.
Pełnomocnik ds. naruszeń rozpatruje zgłoszenie dokonane w formie anonimowej, nie przekazując osobie zgłaszającej informacji zwrotnej.
Jeżeli w toku weryfikacji zgłoszenia lub na późniejszym etapie, tożsamość autora anonimowego zgłoszenia zostanie ustalona, zyskuje on z tym momentem status, prawa i obowiązki sygnalisty.
§ 11
REJESTR ZGŁOSZEŃ
Pełnomocnik ds. naruszeń prowadzi rejestr zgłoszeń zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik nr 2 do niniejszej procedury. Rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej.
W przypadku zgłoszenia anonimowego, pełnomocnik umieszcza w rejestrze odpowiednią wzmiankę o treści „Anonim” w miejscu przeznaczonym na dane osobowe zgłaszającego.
Każde zgłoszenie otrzymuje numer porządkowy zgodnie z kolejnością wpływu. Sygnalista jest informowany o numerze zgłoszenia wraz z przekazaniem mu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, o którym mowa w § 5 ust. 5 niniejszej Procedury.
Pełnomocnik ds. naruszeń oraz każda inna osoba upoważniona przez pracodawcę do przyjęcia zgłoszenia obowiązana jest zachować w tajemnicy treść informacji zawartych w rejestrze zgłoszeń przed osobami nieupoważnionymi, chyba że z treści ustawy wynika obowiązek ich ujawnienia.
Ujawnienie tożsamości sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, w przypadku, kiedy nie wynika to z treści ustawy, podlega odpowiedzialności karnej i zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
§ 12
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Każdorazowa zmiana postanowień niniejszej procedury musi zostać ogłoszona ogółowi pracowników w sposób zwyczajowo przez pracodawcę przyjęty. Zmiany wchodzą w życie 7 dni po ich ogłoszeniu. Zmiana procedury wymaga wcześniejszego przedstawienia projektu zmian przedstawicielowi pracowników wyłonionemu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
Niniejsza procedura wchodzi w życie dnia 25 września 2024 roku.
Załączniki: