Zapraszamy na stronę internetową
Aktualności
Informacja dotycząca terminów dyżurów i przerw w pracy poszczególnych poradni, w okresie ferii letnich 2010 r.
Poradnie rejonowe: Przerwa Dyżur
1. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 4,
os. Szkolne 27 26.07. - 13.08.2010 19.07. -23.07.2010
2. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 3,
ul. Konfederacka 18 19.07. - 23.07.2010 26.07. -30.07.2010
oraz 02.08. - 13.08.2010
3. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 2,
ul. Siewna 23 d 19.07. - 30.07.2010 02.08. - 06.08.2010
oraz 09.08. - 13.08.2010
4. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1,
ul. Chmielowskiego 1 19.07. - 06.08.2010 09.08. -13.08.2010
od poniedziałku do piątku
w godz. 8.00 - 19.00
Swoim działaniem obejmuje teren krakowskiego Podgórza (dzielnice VIII-XIII). Świadczona pomoc psychologiczno-pedagogiczna, bezpłatna i dobrowolna, adresowana jest do dzieci, młodzieży, ich rodzin, opiekunów, nauczycieli, wychowawców oraz pedagogów i psychologów szkolnych.
Wyspecjalizowana kadra 40 psychologów, pedagogów i logopedów, działająca w sposób zintegrowany, w pięciu powołanych zespołach (Zespół Wczesnej Pomocy Psychopedagogicznej, Zespół Logopedii, Zespół Terapii Pedagogicznej, Zespół Terapii Dzieci, Młodzieży i ich Rodzin, Zespół Orientacji i Poradnictwa Zawodowego) realizuje główne cele i zadania poradni:
• wspomaganie psychofizycznego rozwoju dzieci i młodzieży (w tym rozwoju emocjonalnego, mowy, myślenia oraz umiejętności społecznych),
• pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
• wspieranie rodziców i nauczycieli w procesie wychowania oraz kształcenia dzieci i młodzieży,
• dostosowywanie warunków kształcenia do indywidualnych możliwości dziecka (w tym dziecka niepełnosprawnego).
Powyższe zadania realizowane są poprzez:
• konsultacje (pierwszy kontakt z poradnią i wstępna kwalifikacja problemu): logopedyczne, dyslektyczne, interwencyjno-doradcze, dla rodziców dzieci z podejrzeniem ADHD; Punkt Poradnictwa Zawodowego,
• diagnozę (kompleksowe badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne, umożliwiające wczesne rozpoznanie deficytów i zaburzeń rozwojowych oraz określenie optymalnych dla dziecka form opieki, pomocy i kształcenia),
• terapię (indywidualne i grupowe formy pomocy dzieciom, uczniom i rodzicom, w tym terapia rodzin, logopedyczna, pedagogiczna i biofeedback),
• psychoedukację (popularyzowanie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej wśród młodzieży, rodziców i nauczycieli, z przewagą warsztatowych form pracy na terenie szkół),
• profilaktykę (szeroki wachlarz indywidualnych i grupowych form pomocy, realizowanych na terenie szkoły i poradni, eliminujących czynniki ryzyka zachowań problemowych młodzieży, adresowanych do uczniów, nauczycieli i rodziców; w tym m.in.: grupowa praca z dziećmi z problemami emocjonalnymi, młodzieżą z deficytami w zakresie umiejętności społecznych, cykliczne zajęcia, ułatwiające uczniom planowanie kariery zawodowej, spotkania z rodzicami adolescentów, warsztaty dla nauczycieli, coaching dla pedagogów szkolnych, systematyczne dyżury na terenie podopiecznych szkół).
• działalność informacyjną (m. in. stałe aktualizowanie Oferty Poradni, wydawanie Biuletynu Informacyjnego Trójka, organizowanie Konferencji Jubileuszowych, współpraca z mediami, przedstawicielami Rad Dzielnicy, udział w zebraniach dla rodziców w szkołach i przedszkolach, ulotki, plakaty),
• orzekanie (wydawanie przez działający w strukturze organizacyjnej Poradni, Zespół Orzekający, orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, a także opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
• opiniowanie (wydawanie na wniosek rodziców, opinii psychologiczno-pedagogicznych, po zakończeniu procesu diagnostycznego).
• ścisłą współpracę z placówkami, znajdującymi się na terenie działania Poradni. Każda placówka ma przydzielonych z ramienia Poradni opiekunów, którzy odpowiadając na zapotrzebowanie szkoły (uczestniczą w spotkaniach psychoedukacyjnych z rodzicami, w dniach otwartych na terenie szkoły, w szkoleniowych Radach Pedagogicznych, systematycznie odbywają konsultacje z pedagogami szkolnymi i nauczycielami, interweniują w sytuacjach kryzysowych).
Specyficzną formą pomocy psychologicznej, realizowaną w tutejszej poradni, jest działalność Młodzieżowego Telefonu Zaufania; będąc przed laty, odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska krakowskiego, do dziś, pozwala wykorzystywać w anonimowym kontakcie z rozmówcą, wiedzę i umiejętności pracowników, nabytą drogą odpowiednich szkoleń i wieloletnich doświadczeń.