STATUT
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA NR 140
W KRAKOWIE
TEKST UJEDNOLICONY
Kraków, marzec 2015
Spis treści:
1. Postanowienia ogólne.
2. Cele i zadania przedszkola.
3. Bezpieczeństwo dzieci i pracowników na terenie przedszkola.
4. Organy przedszkola.
5. Organizacja przedszkola.
6. Zasady odpłatności.
7. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.
8. Prawa, obowiązki i zadania nauczyciela.
9. Pracownicy przedszkola.
10. Prawa i obowiązki rodziców.
11. Wychowankowie przedszkola.
12. Prawa i obowiązki dziecka.
13. Gospodarka Finansowa.
14. Postanowienia końcowe.
STATUT
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA NR 140
W KRAKOWIE
Rozdział I
POSTANOWIENA OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa przedszkola brzmi:
Samorządowe Przedszkole Nr 140 im. Krasnala Hałabały
ul. Słomiana 8, 30-316 Kraków
2. Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu, na pieczęciach
może być używana w skrócie:
Samorządowe Przedszkole Nr 140 w Krakowie ul. Słomiana 8.
3. Nazwa przedszkola na tablicy urzędowej brzmi:
Samorządowe Przedszkole Nr 140
im. Krasnala Hałabały w Krakowie.
4. Organem prowadzącym przedszkole jest:
Gmina Miejska Kraków.
5. Nadzór pedagogiczny sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
6. Samorządowe Przedszkole nr 140 jest przedszkolem publicznym, które:
1) realizuje programy wychowania przedszkolnego, uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego
2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie nie krótszym niż
5 godzin dziennie tj. od 8:00 do 13:00
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
7. Przedszkole jest jednostką budżetową.
Rozdział II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności w zakresie:
1) udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
2) wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka;
3) zapewnienia opieki dzieciom odpowiednio do ich wieku i potrzeb;
4) współdziałania z rodziną w wychowaniu dzieci i przygotowania ich do nauki szkolnej;
5) umożliwiania dzieciom podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej;
6) organizacji działalności innowacyjnej.
2. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej wspomagając indywidualny
rozwój dzieci poprzez:
1) rozpoznanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznanie jego indywidualnych możliwości psychofizycznych
2) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych
3) rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców
Szczegółowe zasady organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają odrębne przepisy.
3. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do szkoły:
1) organizuje współpracę z rodzicami;
2) zapoznaje rodziców z zadaniami przedszkola;
3) zasięg opinii rodziców w sprawach dotyczących wychowania, opieki oraz nauczania – uzgadnia kierunki i zakres realizowanych zadań;
4) udziela bieżących informacji o rozwoju i postępach dziecka;
5) stwarza sytuacje sprzyjające rozwijaniu samodzielności, kształtowania nawyków higienicznych i kultury bycia;
6) stwarza warunki do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
7) współpracuje ze szkołą i nauczycielami kształcenia zintegrowanego;
8) umożliwia dzieciom zdobycie różnorodnych doświadczeń wpływających stymulująco na ich rozwój;
9) stwarza sytuacje edukacyjne sprzyjające wyrabianiu u dzieci gotowości do nauki czytania i pisania
4. Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi, a w tym:
1) organizuje atmosferę akceptacji i bezpieczeństwa;
2) podtrzymuje działania sprzyjające promocji i ochronie zdrowia;
3) przekazuje wiedzę o zdrowym stylu życia;
4) uczy zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka;
5) zapewnia stałą opiekę ze strony nauczyciela zarówno w czasie zajęć w placówce, jak i poza terenem przedszkola;
6) tworzy warunki sprzyjające spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
7) zapewnia organizację wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami;
8) organizuje w miarę potrzeb i możliwości stałą lub doraźną pomoc materialną;
9) stwarza optymalne warunki opieki i wychowania każdemu dziecku.
5. Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje wszechstronny rozwój dzieci w kontaktach ze
środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym poprzez:
1) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2) Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
3) Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7) Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
8) Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
9) Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
10) Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,
budzenie zainteresowań technicznych.
11) Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu
zagrożeń.
12) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
15) Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
6. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie tożsamości narodowej, religijnej oraz
wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych poprzez:
1) dbanie o kulturę języka polskiego;
2) organizowanie uroczystości o charakterze narodowym i regionalnym;
3) tworzenie tradycji przedszkola;
4) zapoznawanie dzieci z historią i symbolami narodowymi;
5) przybliżanie tradycji, kultury regionu;
6) stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozumieniu
i przeżywaniu wartości uniwersalnych.
7. Podstawowe formy działalności przedszkola to:
1) zajęcia i zabawy służące realizacji podstawy programowej
2) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
3) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla dzieci
z zaburzeniami rozwojowymi;
4) okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych;
5) spontaniczna działalność dzieci;
6) zajęcia dodatkowe organizowane na życzenie i za zgodą rodziców;
7) proste prace porządkowe i czynności samoobsługowe.
Rozdział III
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI I PRACOWNIKÓW
NA TERENIE PRZEDSZKOLA
§ 3
1. Dyrektor przedszkola dba o zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w placówce, a także bezpieczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez placówkę poza budynkiem przedszkola.
2. Przedszkole zapewnia stałą opiekę nauczycieli oraz innych pracowników podczas pobytu
dziecka w przedszkolu oraz zajęć organizowanych poza terenem przedszkola, uczy zasad
bezpiecznego zachowania i przestrzegania higieny.
3. W czasie pobytu w przedszkolu i poza budynkiem przedszkola dziecko otoczone jest opieką wszystkich pracowników przedszkola, a w szczególności za zdrowie
i bezpieczeństwo dziecka odpowiada nauczyciel .
4. Nauczyciel nie może pozostawić dzieci bez opieki. W wyjątkowych przypadkach
uzasadnionych niezbędną koniecznością opuszczenia sali zajęć przez nauczyciela,
dopuszcza się możliwość sprawowania w tym czasie opieki nad dziećmi przez
pracownika obsługi.
5. Przedszkole zapewnia dzieciom dobrowolne , całoroczne ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych w ramach polisy ubezpieczenia zbiorowego. Koszty ubezpieczenia ponoszą rodzice .
6. Przedszkole zapewnia nauczycielom ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
za sytuacje powstałe na terenie placówki.
7. Udział dzieci w wycieczkach związanych z przewozem autokarami lub środkami
komunikacji miejskiej na terenie miasta lub poza jego teren lub wyjazdach
kilkudniowych wymaga pisemnej zgody rodziców.
8. W czasie wycieczek dzieciom zapewnia się opiekę co najmniej 1 osoby na 10 wychowanków a podczas spacerów 1 osoby dorosłej na 15 wychowanków.
Szczegółową organizację wycieczek określają odrębne przepisy.
9. Do przedszkola przyjmowane są dzieci zdrowe. W przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów medycznych, ani nie podaje się lekarstw.
10. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel informuje
rodziców o jego stanie, a rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka
z przedszkola.
11. W sytuacjach nagłych wymagających natychmiastowej pomocy lekarskiej wzywane jest
pogotowie z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
12. Przedszkole ponosi odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci od chwili
przekazania dziecka pod opiekę pracowników przedszkola do chwili odebrania dzieci
przez rodziców lub inne upoważnione osoby.
13. Rodzice dzieci są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola
i z przedszkola do domu oraz za przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania
dzieci z przedszkola.
14. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania
dziecka do szatni lub sali przedszkolnej i odbierania dziecka z przedszkola najpóźniej
do godziny zamknięcia przedszkola określonej w arkuszu organizacyjnym.
15. Dzieci mogą być wyjątkowo przyprowadzane i odbieranie przez inne osoby dorosłe
upoważnione na piśmie przez rodziców (prawnych opiekunów) – upoważnienia
pozostają w dokumentacji przedszkola.
16. W razie wypadku nieodebrania dziecka z przedszkola i braku możliwości porozumienia
się z rodzicami lub opiekunami, dyrektor i pracownicy przedszkola postępują zgodnie
z przyjętą procedurą.
17. W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie przez rodziców
lub osoby upoważnionej, ale której stan wskazuje na spożycie alkoholu, nauczyciel powiadamia rodziców o odmowie oddania dziecka pod opiekę .
18. Nauczyciel jest zobowiązany do zorganizowania odbioru dziecka przez inną upoważnioną
wymienioną przez rodziców w Karcie Zapisu.
19. Życzenia rodziców dotyczące ograniczenia prawa odbierania dziecka przez jednego
z rodziców muszą być poparte stosownymi orzeczeniami sądowymi.
Rozdział IV
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 4
Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
§ 5
1. Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
2. Dyrektor przedszkola jednoosobowo reprezentuje przedszkole w stosunkach zewnętrznych.
3 Dyrektor jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi przedszkola, w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz przedszkola do wysokości środków
finansowych pozostających w dyspozycji placówki zgodnie z jej rocznym planem
finansowym.
4. Dyrektor Przedszkola:
1) kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola;
3) sprawuje nadzór pedagogiczny;
4) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania pro –zdrowotne;
5) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
6) współdziała z zakładami kształcenia nauczycieli;
7) tworzy właściwą atmosferę pracy;
8) zapewnia wszystkim pracownikom i wychowankom odpowiednie warunki BHP
i wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom
i nauczycielom w czasie zajęć wykonywanych przez przedszkole;
9) zapewnia właściwą organizację pracy przedszkola;
10) organizuje współpracę z rodzicami, środowiskiem i radą dzielnicy;
11) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy;
12) rozpatruje wnioski, skargi i zażalenia wg określonej procedury;
13) dopuszcza do użytku zaproponowany przez nauczyciela program wychowania
przedszkolnego po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
14)Dyrektor Przedszkola organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną na terenie przedszkola
5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i innych pracowników, w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wyznaczania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom;
3) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników.
6. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną
i radą rodziców.
7. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do powiadomienia dyrektora szkoły w rejonie
(w którym dziecko mieszka) o spełnianiu przez dziecko 6 – letnie obowiązku szkolnego
w placówce przedszkolnej.
§ 6
1. Rada Pedagogiczna:
1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym zadania wynikające ze statutu przedszkola;
2) w skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor i wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w przedszkolu, dla których placówka jest podstawowym miejscem
pracy;
3) w zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji,
którym celem jest działalność wychowawcza;
4) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
5) zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku
szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb; zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej;
6) przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku jej zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej;
7) dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa, o wstrzymaniu niezwłocznie powiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole uchyla uchwałę, w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne;
8) dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy
w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych
w placówce;
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
3. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski dyrektora o przyznaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac, zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
5) opiniuje programy wybrane lub opracowywane przez nauczycieli.
4. Rada pedagogiczna:
1) przygotowuje projekt statutu i uchwala go;
2) może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego przedszkola. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku;
3) Rada pedagogiczna ustala regulamin swej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
5. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykła większością głosów, w obecności
co najmniej połowy jej członków.
6. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania
spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej , które mogą naruszać dobro
osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli lub innych pracowników przedszkola.
§ 7
1. W przedszkolu powołuje się Radę Rodziców stanowiąca reprezentację Rodziców dzieci
uczęszczających do przedszkola.
2. W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli wybranych w tajnych
wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danej placówki.
3. Wybory do Rady Oddziałów są przeprowadzone corocznie we wrześniu – na pierwszym
zebraniu oddziału w nowym roku szkolnym , bez względu na frekwencję rodziców.
4. Rada Rodziców uchwala Regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny
ze Statutem Przedszkola , w którym określa:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów;
3) kompetencje Rady rodziców.
5. Rada rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości
pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci.
6. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora i organu
prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami
dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
7. W celu wspierania działalności statutowej rada rodziców może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy
Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
§ 8
1. W placówce mogą działać stowarzyszenia lub inne organizacje.
2. Podjęcie działalności przez stowarzyszenia i inne organizacje wymaga uzyskania zgody
dyrektora placówki wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz
po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców
§ 9
1. Organy przedszkola podejmują decyzję i działania w ramach swoich kompetencji.
2. Współdziałanie organów:
1) organy przedszkola współdziałają ze sobą w sposób gwarantujący każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach posiadanych kompetencji;
2) w celu wymiany bieżących informacji dyrektor przedszkola spotyka się z radą rodziców co najmniej dwa razy do roku;
3) na wniosek jednego z organów o zwołanie wspólnego zebrania dyrektor jest zobowiązany określić termin i powiadomić wszystkie organy o ustalonym terminie.
§ 10
1. Rozwiązywanie sporów między organami przedszkola:
1) ewentualne spory pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są w drodze negocjacji pomiędzy przewodniczącymi poszczególnych organów. Wyniki negocjacji są protokołowane i przekazywane do wiadomości dyrektorowi przedszkola;
2) w przypadku sporu dyrektor – rada pedagogiczna negocjacje w imieniu rady pedagogicznej prowadzi nauczyciel upoważniony przez co najmniej ¾ rady pedagogicznej;
3) w przypadku braku osiągnięcia porozumienia w drodze negocjacji dyrektor przedszkola o istniejącym sporze powiadamia organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny w zależności od kompetencji, który podejmie decyzje rozstrzygające kwestie sporne. Decyzja organu jest ostateczna.
2. Rozpatrywanie skarg rodziców na pracę przedszkola odbywa się zgodnie z obowiązującą
Procedurą rozpatrywania skarg i wniosków .
Rozdział V
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 11
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
§ 12
1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu
lub zestawu programów wybranego przez nauczyciela i dopuszczonego do użytku przez
dyrektora przedszkola
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo – zajęcia umuzykalniając, nauka języka obcego,
religii i gimnastyki korekcyjnej – powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych
dzieci i wynosić:
1) dla dzieci w wieku 3 – 4 lata – ok. 15 min.;
2) dla dzieci w wieku 5 – 6 lat – ok. 30 min.
4. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany
jest przebieg pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej z wychowankami
w danym roku szkolnym. Do dziennika wpisuje się alfabetyczny wykaz wychowanków, daty i miejsce ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adres ich zamieszkania oraz odnotowuje frekwencję. Fakt prowadzenia dziennika zajęć potwierdza się podpisem.
5. Zajęcia dodatkowe prowadzone są w oparciu o opracowane i zatwierdzone programy
działań, pozytywnie zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną .
6. Nauczyciele zajęć dodatkowych (język angielski, rytmika, gimnastyka korekcyjna)
zobowiązani są do prowadzenia dziennika, który powinien zawierać plan zajęć, ich tematy,
program, według którego prowadzone są zajęcia, alfabetyczny wykaz dzieci oraz ich
frekwencję.
7. Dokumentacja przebiegu nauczania może być udostępniana:
1) przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny;
2) rodzicom (prawnym opiekunom) wychowanków na ich życzenie w części
dotyczącej informacji o dziecku;
3) pracownikom naukowym i studentom za zgodą dyrektora – w zakresie
prowadzonych badań na terenie przedszkola w obecności dyrektora przedszkola lub osoby przez niego wskazanej.
§ 13
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa
arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz
organizacyjny przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
2. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:
1) liczbę oddziałów;
2) liczbę pracowników przedszkola w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
3) czas pracy poszczególnych oddziałów przedszkola;
4) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
3. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
1) na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, ustala dla oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci;
2) ramowy rozkład dnia uwzględnia różnorodność działań i aktywności w ciągu dnia
3) ramowy rozkład dnia każdego oddziału uwzględnia czas przeznaczony na
realizację podstawy programowej, zgodnie z zaleceniami jej realizacji.
4) W organizacji dnia uwzględnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w godzinach od 8:00 do 13:00.
4. Przedszkole jest otwarte dla dzieci przez cały rok szkolny, tj. od 1 września do 31 sierpnia,
z wyjątkiem przerw (w lipcu i sierpniu), ustalonych przez organ prowadzący przedszkole.
5. Godziny pracy przedszkola ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną w oparciu o informacje zawarte w kartach zapisów do przedszkola .
6. Przedszkole przez organ prowadzący każdego roku zostaje podany
do 30 marca. Dyrektor przedszkola do końca kwietnia podaje do wiadomości rodziców
adresy przedszkoli dyżurujących w czasie wakacji.
7. Dodatkowe informacje o pracy przedszkola:
1) przedszkole realizuje nieodpłatnie, na życzenie rodziców naukę religii; dzieci nie biorące udziału w nauce religii pozostają pod opieką nauczyciela przedszkola;
2) przedszkole realizuje nieodpłatnie gimnastykę korekcyjną na podstawie skierowania od lekarza pierwszego kontaktu ;
3) przedszkole może organizować dla dzieci zajęcia dodatkowe zaproponowane przez rodziców i przez nich finansowane;
Rozdział VI
ZASADY ODPŁATNOŚCI
§ 14
1. Wysokość opłaty za świadczenia w przedszkolu ustala Rada Miasta Krakowa stosowną uchwałą z uwzględnieniem prawa dziecka do bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie nie krótszym niż 5 godzin dziennie tj. od 8:00 do 13:00.
1 a. Sposób ponoszenia opłat za świadczenia oraz szczegółowe zasady rozliczenia ponoszonych opłat określa umowa w sprawie korzystania z usług Samorządowego Przedszkola 140 zawarta pomiędzy rodzicami a dyrektorem przedszkola.
2. Świadczenie udzielane przez przedszkole w zakresie pobytu dziecka do 5 godzin dziennie tj. w godzinach od 8:00 do 13:00 są nieodpłatne. w przypadku korzystania przez dziecko w tym czasie z wyżywienia w przedszkolu rodzice (prawni opiekunowie) ponoszą koszty związane z tym wyżywieniem.
3. Koszty wyżywienia dzieci w przedszkolu pokrywają rodzice lub opiekunowie prawni dzieci, w zależności od ilości spożywanych posiłków, w rozliczeniu miesięcznym, płatnym z góry, w terminie określonym w umowie zawartej między dyrektorem przedszkola a rodzicami.
4. Wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor na podstawie wydatkowanych środków
na żywienie i podaje do wiadomości rodziców.
Stawka ta w podziale na poszczególne posiłki wynosi proporcjonalnie: obiad 60%, śniadanie 20%, podwieczorek 20%.
5. Wychowankowie mogą korzystać z jednego, dwóch lub trzech posiłków lub nie korzystać z żywienia.
Rodzice dziecka nie korzystającego z wyżywienia są zobowiązani do zapewnienia dziecku posiłku we własnym zakresie w sposób ustalony w porozumieniu z dyrektorem przedszkola.
6. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu dzienna stawka żywieniowa oraz opłata za świadczenia podlega zwrotowi wg zasad określonych w umowie.
7. Zasady odpłatności za korzystanie przez pracowników przedszkola oraz inne osoby z wyżywienia ustala dyrektor przedszkola na zasadach określonych przez organ prowadzący.
8. Pracownicy oraz inne osoby korzystające z żywienia w przedszkolu wnoszą opłatę za żywienie co miesiąc u intendenta przedszkola, a zgromadzone środki finansowe przekazywane są niezwłocznie na rachunek bankowy przedszkola.
Rozdział VII
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 15
1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciele podczas pełnienia obowiązków służbowych lub w związku z ich pełnieniem
korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach
określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 Kodeks karny.
4. Organ prowadzący przedszkole i dyrektor przedszkola są zobowiązani z urzędu
do występowania w obronie nauczycieli, którego uprawnienia zostaną naruszone.
§ 16
1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko zastępcy dyrektora.
2. Zadania wicedyrektora określa dyrektor przedszkola.
3. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z następującymi kompetencjami:
1) umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) organizuje i kontroluje pracę dydaktyczno – wychowawczą w zakresie ustalonym przez dyrektora;
4) prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą w wymiarze ustalonym odrębnymi przepisami;
5) współdziała z dyrektorem przedszkola w kierowaniu bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą oraz administracyjną placówki wg ustalonego przez dyrektora zakresu czynności;
6) zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności;
7) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy dydaktyczno – wychowawczej;
8) tworzy właściwą atmosferę pracy;
9) zapewnia wszystkim pracownikom i wychowankom odpowiednie warunki BHP;
10) rozpatruje wnioski, skargi i zażalenia według określonej procedury.
§ 17
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch
nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału uwzględniając w miarę możliwości
propozycje rodziców (prawnych opiekunów).
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby w miarę
możliwości, przynajmniej jeden nauczyciel opiekował się oddziałem w czasie pobytu
dziecka w przedszkolu przez kolejne lata.
Rozdział VIII
PRAWA, OBOWIĄZKI I ZADANIA NAUCZYCIELA
§ 18
1. Nauczyciel zobowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz
podstawowymi funkcjami przedszkola : opiekuńczą , wychowawcza
i dydaktyczną w tym zadania związane z bezpieczeństwem dzieci w czasie
zajęć organizowanych przez przedszkole.
2) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego
3) dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i społecznych zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów w atmosferze szacunku dla każdego człowieka
2. Nauczyciel w szczególności:
1) odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych
mu wychowanków;
2) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci;
3) wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób własnych doświadczeń;
4) planuje i prowadzi pracę wychowawczą, opiekuńczą i dydaktyczną;
5) zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia nauczyciela otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody
i formy pracy do możliwości każdego z nich;
6) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z odrębnymi przepisami;
7) prowadzi dokumentację dotyczącą indywidualnego rozwoju i postępów dziecka;
8) prowadzi obserwacje pedagogiczne oraz je dokumentuje
9) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie
pierwszej szkoły podstawowej przeprowadza analizę gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole (diagnozę przedszkolną);
10) współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci;
11) udziela rodzicom informacji dotyczących dziecka, jego zdrowia i rozwoju;
12) nauczyciel planuje rozwój zawodowy; systematycznie podnosi swoje kwalifikacje
zawodowe poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
13) czynnie uczestniczy w pracach rady pedagogicznej i realizuje jej postanowienia
i uchwały;
14) organizuje oraz uczestniczy imprezy o charakterze wychowawczym, dydaktycznym, kulturalnym, rekreacyjno – sportowym;
15) aktywnie uczestniczy w budowaniu systemu zapewniania jakości pracy własnej
i przedszkola;
16) nauczyciel realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora, wynikające z bieżącej działalności placówki.
3. Nauczyciele realizują zadania związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szczególności:
1) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne dzieci oraz planują sposoby ich zaspokojenie
2) prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości szkolnej dzieci
3) rozpoznają uzdolnienia dzieci oraz planują działania wspierające te uzdolnienia
4) informują dyrektora przedszkola o potrzebie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
5) uczestniczą w pracach zespołów powołanych przez dyrektora przedszkola oraz ją dokumentują
6) informują rodziców o ustalonych dla dzieci formach i sposobach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznych
4. Przed nawiązaniem stosunku pracy nauczyciel podlega Obowiązkowi przedłożenia
dyrektorowi informacji z Krajowego Rejestru Sądowego , że nie był karany
za przestępstwa umyślne.
5. „Każdy nauczyciel podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności
zawodu nauczyciela lub obowiązkom przed organem określonym w Karcie
Nauczyciela.”
Rozdział IX
PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 19
1.W przedszkolu zatrudnia się oprócz nauczycieli, pracowników administracji i obsługi
na następujących stanowiskach :
1) intendentka;
2) sekretarka;
3) pomoc nauczyciela;
4) kucharka;
5) pomoc kuchni;
6) woźna;
7) robotnik do prac ciężkich;
8) dozorca.
Zadania pracowników przedszkola :
1. Intendent przedszkola:
1) organizuje żywienie w przedszkolu;
2) prowadzi gospodarkę materiałowo- magazynową;
3) zaopatruje przedszkole w artykuły żywnościowe, gospodarcze, sprzęt;
4) wykonuje czynności związane z obiegiem pieniędzy;
5) przygotowuje listy odpłatności za przedszkole , czuwa nad terminowością wpłat;
2. Sekretarka przedszkola:
1) rejestruje pisma przychodzące do przedszkola i odpowiada na nie.
2) kontroluje terminowość badań;
3) prowadzi ewidencję obecności w pracy urlopów i zwolnień;
4) prowadzi dokumentację związaną z przyjmowaniem dzieci do przedszkola;
5) przyjmuje wpłaty rodziców na zajęcia dodatkowe i ubezpieczenie;
6) prowadzi sekretariat przedszkola i związaną z nią dokumentację;
7) przyjmuje interesantów, udziela informacji w ramach swoich kompetencji.
3. Pomoc nauczyciela przedszkola:
1) wspomaga nauczyciela w sprawowaniu opieki nad małym dzieckiem;
2) uczestniczy w przygotowaniu i organizowaniu zajęć;
3) wspomaga dzieci w wykonywanych czynnościach samoobsługowych;
4) dba o porządek i ład na sali , porządkowanie i segregowanie zabawek;
5) odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
6) uczestniczy w wyjściach i wycieczkach;
7) udziela informacji rodzicom na temat zachowania dziecka w zakresie swoich
kompetencji.
4. Kucharka przedszkola:
1) nadzoruje pracę w kuchni dba o jej właściwy przebieg;
2) wspólnie z intendentką przygotowuje jadłospisy dekadowe;
3) odpowiada za prawidłowe i zgodne z normami przygotowanie i wydawanie posiłków;
4) pobiera i potwierdza pobranie towarów zgodnie z normami i raportami;
5) odpowiada za przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie
z zaleceniami Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej.
5. Pomoc kuchenna przedszkola:
1) przygotowuje posiłki pod kierownictwem kucharki;
2) utrzymuje czystość w pomieszczeniach kuchennych i magazynowych;
3) pomaga w zaopatrzeniu przedszkola w produkty żywnościowe i materiały wyposażenia kuchni.
4) przestrzega zasad higieny i procedur związanych z przygotowywaniem posiłków
w celu zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i pracowników.
6. Woźna przedszkola:
1) odpowiada za codzienne utrzymywanie w czystości wszystkich pomieszczeń przedszkola;
2) współpracuje z nauczycielką w zakresie wychowania, opieki i zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w budynku i na spacerach;
3) organizuje posiłki, odpoczynek poobiedni na sali z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny;
4) pomaga dzieciom w czynnościach samoobsługowych w celu zapewnienia im bezpieczeństwa;
5) sprawuje opiekę na dziećmi w wyjątkowych sytuacjach nieobecności nauczyciela;
6) uczestniczy w wyjściach i wycieczkach sprawując opiekę nad wychowankami.
7. Robotnik do prac ciężkich:
1) utrzymuje w czystości teren wokół budynku przedszkola oraz pomieszczenia piwniczne;
2) dba o właściwe utrzymanie ogrodu i chodników bez względu na porę roku,
w szczególności zapewnienie bezpieczeństwa w okresie zimowym;
3) uczestniczy w transporcie ciężkich zakupów;
4) w miarę potrzeby wykonuje prace remontowe i naprawcze.
8. Dozorca przedszkola:
1) sprawuje nadzór nad zabezpieczeniem budynku przedszkola przed kradzieżą
i włamaniami;
2) podejmuje doraźne środki zabezpieczające mienie placówki przed wadliwym
funkcjonowaniem urządzeń;
3) wykonuje prace remontowe , naprawcze i konserwacyjne;
4) w miarę potrzeby utrzymuje w czystości teren wokół budynku oraz pomieszczenia
piwniczne;
5) dokonuje systematycznej kontroli urządzeń w ogrodzie w celu zapewnienia
bezpieczeństwa dzieciom;
9. Szczegółowy zakres obowiązków określa dyrektor przedszkola w ramach poszczególnych
stanowisk pracy.
Rozdział X
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
§ 20
1. Rodzice mają prawo do:
1) uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka;
2) obserwacji własnego dziecka w czasie zajęć otwartych i uroczystości;
3) wyrażenia i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola dyrektorowi, organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu;
4) uczestniczenia w zebraniach organizowanych przynajmniej raz na kwartał.
2. Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek:
1) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
2) zgłaszania dziecka 5-cio i 6 – letniego do przedszkola lub oddziału przedszkolnego
w szkole podstawowej oraz zapewnienia regularnego uczęszczania na zajęcia;
3) permanentnego kontaktowania się z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
4) wyposażenia dziecka w materiały niezbędne do zajęć
dydaktyczno – wychowawczych.
3. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania
przedszkolnego są obowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub
oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
3) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły
podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku
spełnianego w przedszkolu.
4. 4. Nie spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji
w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
5. Przez niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust.4 należy rozumieć
nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej
50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu .
Rozdział XI
ZASADY PRZYJMOWANIA DO PRZEDSZKOLA
§ 21
1.Przedszkole jest placówką publiczną prowadząca rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
2.Dzieci przyjmowane są do przedszkola po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
3.Informacja o postępowaniu rekrutacyjnym, w tym o terminie rozpoczęcia i zakończenia postępowania, ogłaszana jest w formie oferty umieszczonej w widocznym miejscu przedszkola, na stronie internetowej .
4. Do przedszkola przyjmuje się dzieci zamieszkałe na obszarze Gminy Miasto Kraków.
5. Dzieci zamieszkałe poza obszarem Gminy Miasto Kraków mogą być przyjęte do przedszkola, jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego gmina nadal dysponuje wolnymi miejscami w przedszkolu.
6.Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych.
7. Rodzice/prawni opiekunowie/ dzieci uczęszczających już do przedszkola, corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu edukacji przedszkolnej w tym przedszkolu w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego.
8.W przypadku niezłożenia deklaracji w wyznaczonym terminie dzieci biorą udział w rekrutacji jak dzieci przyjmowane do przedszkola po raz pierwszy .
9.Rodzice dziecka objętego obowiązkiem szkolnym składają deklarację o kontynuowaniu edukacji przedszkolnej w tym przedszkolu pod warunkiem przedłożenia Decyzji dyrektora obwodowej szkoły podstawowej o odroczeniu od obowiązku szkolnego .
10.Dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, ubiegające się o przyjęcie do przedszkola podlegają zasadom rekrutacji, jak pozostali kandydaci.
11.Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się na wolne miejsca w przedszkolu .
12.Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica/prawnego opiekuna/ dziecka. złożony do dyrektora przedszkola lub upoważnionej przez niego osoby.
13.W przypadku większej liczby dzieci spełniających warunek, o którym mowa w ust. 4, niż liczba wolnych miejsc w przedszkolu, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie następujące kryteria mające tę samą wartość:
a) wielodzietność rodziny dziecka;
b) niepełnosprawność dziecka;
c) niepełnosprawność jednego z rodziców dziecka;
d) niepełnosprawność obojga rodziców dziecka;
e) niepełnosprawność rodzeństwa dziecka;
f) samotne wychowywanie dziecka w rodzinie;
g) objęcie dziecka pieczą zastępczą.
14.Do wniosku rekrutacyjnego dołącza się stosowne dokumenty lub/i oświadczenia dotyczące spełniania kryteriów, o których mowa w ust.13 w szczególności:
a) oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata;
b) orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności;
c) prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem;
d) dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
e) dokumenty określone przez organ prowadzący niezbędne do potwierdzenia kryteriów, o których mowa w ust.15
15. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria ustalone przez organ prowadzący w liczbie nie więcej niż 6.
Każdemu kryterium przyznana jest określona liczba punktów.
16.Jeżeli po przeprowadzeniu pierwszego i drugiego etapu rekrutacyjnego,
przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przedszkola przeprowadza postępowanie uzupełniające, które powinno zakończyć się najpóźniej do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
17. W celu przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego dyrektor przedszkola powołuje komisję rekrutacyjną i wyznacza jej przewodniczącego.
18. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
a) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych;
b) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych;
c) sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
19. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może w trakcie postępowania rekrutacyjnego żądać dodatkowych dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, o których mowa w ust. 14, wyznaczając termin ich dostarczenia lub/i zwrócić się do Prezydenta Miasta Krakowa o potwierdzenie tych okoliczności.
20.Listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola. Listy zawierają imiona i nazwiska oraz informację o zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu kandydata do przedszkola.
21. Komisja rekrutacyjna przyjmuje dziecko do przedszkola, jeżeli w wyniku postępowania
rekrutacyjnego dziecko zostało zakwalifikowane oraz rodzice/prawni opiekunowie/ dziecka
zawarli umowę w sprawie korzystania z usług przedszkola pomiędzy rodzicem/prawnym opiekunem/ dziecka a dyrektorem przedszkola w określonym terminie, podanym do wiadomości rodziców/prawnych opiekunów/ w formie informacji umieszczonej w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola.
22.Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i dzieci nieprzyjętych do przedszkola, zawierającej imiona i nazwiska tych dzieci uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia lub informację o liczbie wolnych miejsc.
23.W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i dzieci nieprzyjętych rodzic/prawny opiekun/ dziecka może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola.
24.Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica/prawnego opiekuna/ dziecka z wnioskiem o jego sporządzenie. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą dziecko uzyskało w postępowaniu rekrutacyjnym.
25.W terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia rodzic/prawny opiekun/ dziecka może wnieść do dyrektora przedszkola odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
26.Dyrektor przedszkola rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora przedszkola służy skarga do sądu administracyjnego.
27. W trakcie roku szkolnego dziecko może być przyjęte do przedszkola, w miarę wolnych miejsc. O przyjęciu dziecka decyduje dyrektor przedszkola.
28.Dokumentację przyjęć dzieci do przedszkola przechowuje się w przedszkolu zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział XII
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
§ 22
1. Dziecko ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego
i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy;
2) akceptacji i poszanowania godności osobistej;
3) wyboru form odpoczynku i zabawy;
4) zdrowego żywienia;
5) życzliwego i podmiotowego traktowania;
6) otrzymywania pomocy od dorosłych;
7) aktywnego kształtowania własnej osobowości;
8) zabawy i wyboru partnera zabawy;
9) odpoczynku;
10) ochrony przed wszelkimi formami przemocy.
2. Do obowiązków dziecka należy:
1) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
2) uczenia się i przestrzegania reguł współżycia w grupie;
3) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości;
4) dziecko w wieku sześciu lat obowiązane jest do odbycia obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego realizowanego w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej.
3. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się z początkiem roku
kalendarzowego.
§ 23
1. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku
nie uiszczenia przez rodziców (prawnych opiekunów) odpłatności za przedszkole
za okres ustalony przez organ prowadzący.
2. W przypadku nieuregulowania opłaty za poprzedni miesiąc Dyrektor informuje rodziców
dzieci sześcioletnich o możliwości realizowania przez dziecko podstawy programowej
w czasie określonym jako minimum programowe bez wyżywienia.
Rozdział XIII
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 24
1. Dyrektor przedszkola odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych
przedszkola i ich zatwierdzenie w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania.
2. W razie zastrzeżenia sobie na mocy odrębnych przepisów przez organ prowadzący
przedszkole prawa zatwierdzania rocznych planów finansowych przedszkola przez organ
wykonawczy organu prowadzącego przedszkole dyrektor odpowiada za terminowe
przedłożenie projektu rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia.
3. Przedszkole korzystające z obsługi świadczonej na mocy odrębnych przepisów jednostki
obsługi ekonomiczno – administracyjnej przedszkola, jednostki te mogą udzielać pomocy
dyrektorowi przedszkola w opracowaniu projektu rocznego planu finansowego.
Za sporządzenie planu lub projektu planu, o którym mowa w ust. 2 wyłączną
odpowiedzialność przed organem prowadzącym przedszkole ponosi dyrektor.
4. Zasady przewidziane w ustawie 1 – 3 stosuje się odpowiednio do wprowadzenia zmian
w rocznym planie finansowym przedszkola.
5. Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej przedszkola wyłączną
odpowiedzialność ponosi dyrektor przedszkola.
6. W ramach odpowiedzialności, o której mowa w ust. 5 dyrektor przedszkola odpowiada
w szczególności za:
1) prawidłowe tj. zgodne z przepisami rocznego planu finansowego gospodarowanie środkami finansowymi przedszkola;
2) dokonywanie wydatków w ramach podziałek klasyfikacyjnych obowiązującego planu finansowego i w kwotach nie przekraczających wysokości w nich przewidzianych;
3) terminowe rozliczenie za pomocą stosownych dokumentów z organem prowadzącym przedszkole ze środków otrzymanych z budżetu tego organu;
4) stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych ze środków budżetowych otrzymanych od organu prowadzącego przedszkole objętym rocznym planem finansowym przedszkola.
7. Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe tj. rzetelne, celowe, oszczędne
i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem przedszkola.
8. W zakresie spraw, o których mowa w ust. 5 – 7 dyrektor przedszkola podlega nadzorowi
organu prowadzącemu przedszkole na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
Rozdział XIV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Statut został uchwalony uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 4/2015 z dnia 5 marca 2015 r.
Samorządowe Przedszkole 140
im Krasnala Hałabały
30-316 Kraków
pieczęć przedszkola
Lucyna Martini
podpis dyrektora