1.DIAGNOZA POTRZEB PRZEDSZKOLA:
· Wypełnienie przez dyrektorów oddziałów przedszkolnych ankiety dotyczącej oczekiwań w zakresie wspomagania . Ustalenie potrzeb danej jednostki w zakresie wspomagania. Realizacja – raz w roku, pod koniec roku szkolnego.
· Analiza specyfiki problemów danej jednostki na podstawie diagnozy prowadzonej przez pracownika Poradni, wyznaczonego do współpracy z określonym oddziałem przedszkolnym.
· Określenie potrzeb nauczycieli danego oddziału przedszkolnego na podstawie obserwacji prowadzonych zajęć, obserwacji dzieci oraz wywiadu z nauczycielami.
· Rozpoznanie potrzeb przedszkoli w zakresie wspomagania – na podstawie danych od dyrektorów przedszkoli współpracujących w ramach sieci.
2. USTALENIE SPOSOBÓW DZIAŁANIA:
a/ zakres wspomagania oddziałów przedszkolnych:
· Pomoc w rozwiązywaniu problemów metodycznych w edukacji przedszkolnej – poprzez działania metodyka do spraw edukacji przedszkolnej
· Doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczycieli oddziałów przedszkolnych
· Doskonalenie kompetencji społecznych dyrektorów
· Pomoc w zakresie rozwiązywania konfliktów – poprzez działania mediacyjne
· Pomoc w zakresie diagnozowania potrzeb i problemów oddziałów przedszkolnych
b/ formy wspomagania oddziałów przedszkolnych:
· Pomoc metodyczna doradcy do spraw edukacji przedszkolnej
· Konferencje
· Warsztaty szkoleniowe
· Wykłady tematyczne
· Indywidualne doradztwo
· Mediacje
· Rekomendacje lektur , szkoleń i określonych form pomocy
· Inne działania, wg potrzeb
PLANOWANIE WSPOMAGANIA
1. Ustalenie zadań priorytetowych na dany rok, wynikających :
· Ze zdiagnozowanych potrzeb oddziału przedszkolnego, z którym Poradnia współpracuje
· Z polityki oświatowej
· Z ogólnych wniosków z nadzoru pedagogicznego w województwie
· Z badań medycznych, socjologicznych, edukacyjnych i innych.
2. Uwzględnienie w rocznym planie pracy Poradni zadań w zakresie wspomagania na dany rok szkolny.
3. W przypadku oddziałów przedszkolnych wymagających wspomagania - opracowanie planu wspomagania na cały rok, przez pracownika współpracującego z daną jednostka i dołączenie go do planu pracy Poradni.
DOKONANIE OCENY EFEKTÓW:
1. Coroczne sprawozdanie pracowników realizujących plan wspomagania w danym oddziale przedszkolnym.
2. Ocena efektów wspomagania danego oddziału, w danym roku szkolnym podczas ustalonego spotkania : dyrektora oddziału przedszkolnego, nauczycieli i pracowników Poradni - zaangażowanych w proces.
3. Podsumowanie efektów w postaci pisemnej notatki z wnioskami i rekomendacjami na kolejny rok.
4. Sprawozdanie dyrektora Poradni z realizacji zadań w zakresie wspomagania, do Wydziału Edukacji UM Krakowa
diagnoza, terapia, poradnictwo
diagnoza i terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna
| Tematy | Osoby prowadzące |
| Adaptacja dziecka do przedszkola |
Psycholog i pedagog współpracujący z przedszkolem
|
| Przygotowanie dziecka do nauki szkolnej |
Psycholog i pedagog współpracujący z przedszkolem
|
| Dziecko wobec przemocy | Aleksandra Adamek |
| Wprowadzanie dziecka w świat wartości | Wanda Papugowa |
| Jedzenie- problem, przyjemność, czy zaspokojenie potrzeby? |
Stella Wicher Marta Wronka |
| Rola postaw rodzicielskich w rozwoju dziecka |
Małgorzata Sypka Iwona Tarnowska |
| Skuteczna komunikacja dorosłego z dzieckiem |
Agnieszka Urbańska Ewa Kubala |
| Rozwiązywanie konfliktów |
Wanda Papugowa Wioletta Górska |
| Stymulacja rozwoju mowy |
Anna Buława, Elżbieta Bujas, Agata Gładowicz-Bojarska, Iwona Machnik, Aleksandra Uran |
| Zabawa małego dziecka |
Agata Gładowicz- Bojarska Ewa Kubala |
| Współpraca nauczycieli z rodzicami | Wanda Papugowa |
| Rozwój psychoseksualny dziecka | Realizacja w 2018, zgłoszenia do psychologa współpracującego z przedszkolem |
| Rywalizacja między rodzeństwem | Ewa Kubala |
1. W wyniku analizy ankiet przesłanych przez dyrektorów przedszkoli w roku szkolnym 2014/15 wyodrębnione zostały zagadnienia, które są istotne dla nauczycieli przedszkoli
i uzasadniają działania wspomagające.
Są to: problemy wychowawcze,
agresja dziecięca,
niedojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci.
Realizacja wspomagania przedszkoli przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym odbywa się i będzie kontynuowana wokół wspomnianych zagadnień. Poza szkoleniami i wykładami które odbywają się od początku roku szkolnego 2015/16, planujemy ponadto:
· Organizację dwóch konferencji dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli :
„Zdrowie psychiczne przedszkolaka” , „Mowa malucha – czyli profilaktyka zaburzeń mowy w okresie przed- przedszkolnym”
· Możliwość prowadzenia mediacji w sprawach spornych odnoszących się do problemów wychowawczych
· Zatrudnienie dwóch nauczycieli wychowania przedszkolnego w charakterze doradców metodycznych do spraw edukacji przedszkolnej. Uzasadnienie dla tej formy wspomagania wynika z analizy potrzeb zarówno nauczycieli przedszkoli jak i pracowników Poradni.
· Współpracę z dyrektorami przedszkoli w ramach już istniejącej sieci.
· Organizację sieci wsparcia problemowego dla nauczycieli przedszkoli – skupionej wokół wspomnianych zagadnień.
· Opracowanie nowego modelu rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie Poradni, przy bezpośrednim zaangażowaniu nauczyciela i rodziców dziecka, które przejawia zachowanie agresywne.
· Oferta wspomagania może ulec modyfikacji w oparciu o bieżące problemy, jakie zostaną zgłoszone przez dyrektorów przedszkoli.
ZAPRASZAMY NA KONFERENCJĘ NAUKOWĄ "JESTEM-WIĘC MYŚLĘ"
DNIA 18 MAJA 2017 W GODZINACH 12-16
UNIWERSYTET PEDAGOGICZNY UL. PODCHORĄŻYCH 2
Program konferencji
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
* Poradnia oferuje wszechstronną i fachową pomoc doświadczonych specjalistów, między innymi w zakresie:
- trudności emocjonalnych dzieci, problemów z adaptacją do przedszkola i szkoły, kłopotów w wychowaniu, problemów rodzinnych, problemów związanych z przemocą w rodzinie;
- określania poziomu rozwoju funkcji psychomotorycznych i dojrzałości szkolnej;
- diagnozowanie i terapii zaburzeń mowy;
- ukierunkowanie i prowadzenie ćwiczeń stymulujących i korygujących psychomotoryczny rozwój dziecka, tworzenie i realizowanie indywidualnych programów pracy z dzieckiem i rodziną;
- problematyka dzieci o specjalnych potrzebach wychowawczych i edukacyjnych;
W naszej poradni zatrudnieni są wysokiej klasy specjaliści: 9 psychologów, 8 logopedów, 4 pedagogów.
W poradni funkcjonuje Zespół Orzekający, którego celem jest kwalifikacja dzieci do kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego i zajęć rewalidacyjno - wychowawczych. Zespół orzeka z wyjątkiem przypadków dzieci niedowidzących, niedosłyszących i autystycznych.
Zespół Orzekający jest powoływany zarządzeniem Dyrektora Poradni i każdorazowo w zarządzeniu jest określany jego skład.
______________________________________________________________________
* OGŁOSZENIA
WNIOSKI NA ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY MOŻNA POBRAĆ W SEKRETARIACIE przy ul. Popławskiego 17 lub na stronie internetowej: www.poradniakrakow.com.pl .
BĘDĄ PRZYJMOWANE TYLKO KOMPLETNE WNIOSKI.
_____________________________________________________