Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego dróg publicznych/ dróg wewnętrznych/ innych terenów w celu umieszczenia tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych na potrzeby prowadzenia kampanii wyborczej
Rozpatrzenie sprawy zgodnie z tą procedurą wymaga podania danych osobowych wnioskodawcy oraz pełnomocnika (jeśli występuje) w zakresie: imienia, nazwiska, adresu do korespondencji/zamieszkania, adres e-mail, numeru telefonu oraz numeru NIP i REGON w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, a także imię i nazwisko osoby uprawnionej do odbioru zezwolenia w przypadku jej wskazania we wniosku, Zarządowi Dróg Miasta Krakowa z siedzibą ul. Centralna 53, 31-586 Kraków, który będzie ich administratorem. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja związana z rozpatrzeniem sprawy, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Informujemy Pana/Panią, że podane dane osobowe są przetwarzane w celu wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia nośnika informacji wizualnej, tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.
Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości wydania zezwolenia lub jego odbioru za pośrednictwem osoby trzeciej, na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia nośnika informacji wizualnej, tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.
Informujemy, że ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, lub ograniczenia przetwarzania; Ponadto ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do krajowego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych. Prawo do ograniczenia przetwarzania nie powoduje cofnięcia skutków ich dotychczasowego przetwarzania. Pani/Pana dane będą przechowywane przez okres 5 lat wynikający z zapisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. 2020 poz. 164 ze zm.) w związku z Instrukcją Kancelaryjną, Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, Instrukcją Archiwalną, stanowiącymi załącznik do Zarządzenia Nr 130/2017 Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych:
e-mail: iod@zdmk.krakow.pl
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych stanowią art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) w związku z
Nie dotyczy. Do czasu uruchomienia przez Ministerstwo Cyfryzacji centralnej usługi na ePUAP, wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można przesłać elektronicznie wyłącznie przy użyciu profilu ePUAP (adres strony: www.epuap.gov.pl) oraz przy wykorzystaniu formularza pod nazwą: Pismo ogólne do podmiotu publicznego. Wymagane procedurą dokumenty należy dodać do formularza „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” w formie załączników.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków
Dział Zajęcia Pasa Drogowego pod Handel i Reklamy
Nie dotyczy.
I. Wniosek o wydanie zezwolenia na umieszczenie na nieruchomości zarządzanej przez ZDMK tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego w celu prowadzenia kampanii wyborczej – stanowiący załącznik nr 1 do procedury.
II. Załączniki do wniosku:
1) potwierdzenie rejestracji komitetu wyborczego przez Państwową Komisję Wyborczą wraz z danymi pełnomocnika finansowego komitetu wyborczego lub zaświadczenie właściwego terytorialnie Komisarza Wyborczego o zarejestrowaniu komitetu wyborczego;
2) podpisany przez pełnomocnika finansowego komitetu wyborczego szczegółowy wykaz lokalizacji tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych będących przedmiotem wniosku o wydanie zezwolenia (stanowiący załącznik nr 2 do procedury) zawierający:
. rodzaj tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych;
. określenie jednostkowej powierzchni tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych;
. określenie lokalizacji tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych;
3) pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy w oryginale lub notarialnie poświadczonym odpisie (w przypadku złożenia wniosku przez inną osobę niż pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego) wraz z dowodem uiszczenia opłaty.
. w przypadku, gdy pełnomocnictwo upoważnia do podpisania umowy winno ono zawierać klauzulę zezwalającą na zaciąganie zobowiązań finansowych w imieniu komitetu.
4) zgoda właściciela lub zarządcy nieruchomości/ obiektu/ urządzenia na umieszczenie tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego (w przypadku umieszczanych na elewacji budynków, przystankach komunikacji publicznej, tablicach i słupach ogłoszeniowych);
5) zwymiarowany projekt graficzny materiału wyborczego zawierający czytelne oznaczenie Komitetu Wyborczego;
6) zwymiarowane projekty urządzeń reklamowych oraz tablic reklamowych (dla wszystkich różniących się wymiarami i rodzajem) wraz z podaniem liczby sztuk dla danego typu urządzenia reklamowego lub tablicy reklamowej.
7) aktualna mapa zasadnicza w skali 1:500 lub 1:1000 z naniesieniem miejsca lokalizacji tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych do pobrania z Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej (https://msip.krakow.pl/) lub z Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (ul. Grunwaldzka 8);
8) decyzja o pozwoleniu na budowę lub potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia robót budowlanych w formie zaświadczenia o niewniesieniu sprzeciwu (uzyskane w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa, ul. Mogilska 41);
9) decyzja lokalizacyjna (procedura ZDMK - 61).
Zarząd Dróg Miasta Krakowa może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów wynikających z indywidualnego charakteru sprawy.
1. Za umieszczenie materiałów wyborczych pobiera się opłatę w wysokości odpowiadającej stawce określonej w uchwale Nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2020 r., poz. 7324 ze zm.) odpowiadającej kategorii drogi, na której umieszczony zostanie materiał wyborczy albo w wysokości określonej w zarządzeniu Nr 3702/2022 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie czasowego udostępnienia nieruchomości (ze zm.). Do ww. opłaty dolicza się podatek VAT w wysokości obowiązującej na dzień wystawienia faktury. Opłata naliczana jest za okres zajęcia deklarowany we wniosku, przy czym usunięcie materiałów wyborczych winno nastąpić nie później, niż w 30 dniu od dnia wyborów.
2. W przypadku wniosku o zajęcie pasa drogowego drogi publicznej opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
3. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa nr 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa, w kasie Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w kasach Urzędu Miasta Krakowa. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Szczegółowe informacje na temat naliczonej opłaty oraz terminów i trybu jej uiszczenia określane są w decyzji administracyjnej lub zawieranej umowie cywilnoprawnej.
1) Decyzja administracyjna;
2) Umowa cywilnoprawna na odpłatne umieszczenie materiałów wyborczych w trakcie trwania kampanii wyborczej oraz w okresie przewidzianym na ich usunięcie z zastrzeżeniem, że okres ten nie może być dłuższy, niż 30 dni od dnia wyborów.
Do jednego miesiąca od dnia złożenia kompletu dokumentów, w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Dokumenty wynikające z indywidualnego charakteru sprawy.
Od decyzji administracyjnej w sprawie zajęcia pasa drogowego drogi publicznej służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, w imieniu którego działa Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia decyzji. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, wobec czego nie przysługuje od niej prawo do wniesienia odwołania ani skarga do sądu administracyjnego.
W przypadku umów cywilnoprawnych – nie dotyczy.
1) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
2) Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
3) Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
4) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
5) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny;
6) Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego;
7) Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
8) Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
9) Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy;
10) Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
11) Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
12) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określania warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
13) Uchwała Nr CXV/1547/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto;
14) Uchwała Nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta;
15) Uchwała Nr LXXXIII/2368/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Kazimierz ze Stradomiem;
16) Uchwała Nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg;
17) Uchwała Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”;
18) Zarządzenie nr 20/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie zasad użytkowania i ochrony przestrzeni publicznej historycznego zespołu Miasta Krakowa (ze zm.);
19) Zarządzenie nr 3702/2022 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie czasowego udostępniania nieruchomości (ze zm.).
Procedura jest dostępna w siedzibie Zarządu Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków lub na stronach internetowych: www.zdmk.krakow.pl oraz www.bip.krakow.pl.
1) Okres na usunięcie tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych w celu usytuowania materiałów wyborczych wynosi 30 dni po dniu wyborów. Po upływie terminu tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe zostaną usunięte na koszt obowiązanych, zgodnie z art. 495 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277 ze zm.). Pełnomocnik wyborczy, który w terminie 30 dni po dniu wyborów nie usunie tablicy lub urządzenia podlega karze grzywny.
2) Tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe usytuowane na terenie Parku Kulturowego Stare Miasto winny spełniać wymagania (m. in. w zakresie lokalizacji i parametrów technicznych) określone w uchwale Nr CXV/1547/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.).
3) Tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe usytuowane na terenie Parku Kulturowego Nowa Huta winny spełniać wymagania (m. in. w zakresie lokalizacji i parametrów technicznych) określone w uchwale Nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2019 r., poz. 8347 ze zm.);
4) Tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe usytuowane na terenie Parku Kulturowego Kazimierz ze Stradomiem winny spełniać wymagania (m. in. w zakresie lokalizacji i parametrów technicznych) określone w uchwale Nr LXXXIII/2368/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Kazimierz ze Stradomiem (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2022 r., poz. 3267 ze zm.);
5) Tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe usytuowane w obszarze Miasta Krakowa winny spełniać wymagania (m. in. w zakresie lokalizacji i parametrów technicznych) określone w uchwale Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2020 r. poz. 1984).
6) Materiały wyborcze winny zawierać oznaczenie komitetu wyborczego, od którego pochodzą. Na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym nie mogą być umieszczane treści prawnie zabronione.
7) Dla tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych umieszczonych w pasie drogowym drogi publicznej/ na działce zajętej pod drogę wewnętrzną lub inny teren np. słupów plakatowo-reklamowych („okrąglak”) i innych konstrukcjach ustawianych wyłącznie w związku z prowadzoną kampanią wyborczą, warunki techniczne mające zapewnić zachowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego określane są indywidualnie dla każdej lokalizacji i dla każdego nośnika.
8) W przypadku braku usunięcia plakatów, haseł wyborczych oraz urządzeń ogłoszeniowych w terminie 30 dni od dnia wyborów, Prezydent Miasta Krakowa postanawia o ich usunięciu na koszt obowiązanych zgodnie z art. 110 § 7 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277 ze zm.)
9) W przypadku naruszenia uprawnień Gminy Miejskiej Kraków wynikających z prawa własności lub posiadania dróg wewnętrznych/ innych terenów roszczenia dochodzone będą na podstawie stosownych przepisów Kodeksu cywilnego, a ich egzekucja na podstawie Kodeksu postępowania cywilnego.
10) Dokumenty urzędowe stanowiące załączniki do wniosku należy składać w oryginale, ewentualnie w odpisie potwierdzonym za zgodność z oryginałem przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu, o którym mowa w art. 76 § 1 lub § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony przez ten organ lub podmiot odpis lub wyciąg z dokumentu.
11) Internetowy dowód wpłaty powinien precyzyjnie określać przedmiot opłaty oraz wskazanie urzędu/jednostki/wydziału, w którym ma być dokonana czynność urzędowa.
Należy stosować się do następujących zakazów:
1) zabrania się umieszczania materiałów wyborczych na urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego (barierki, płotki, bariery sprężyste itp.);
2) zabrania się umieszczania materiałów wyborczych na słupach z sygnalizacją świetlną;
3) zabrania się umieszczania w treści materiałów wyborczych znaków i symboli przypominających znaki drogowe zarówno w formie jak i kolorystyce;
4) zabrania się umieszczania materiałów wyborczych w sposób ograniczający widoczność znaków i sygnalizatorów świetlnych znajdujących się w polu widzenia użytkowania drogi przed umieszczonym materiałem wyborczym;
5) zabrania się umieszczania materiałów wyborczych na podkładzie z tektury, płyty pilśniowej itp. nietrwałych materiałów;
Materiały wyborcze umieszczone bez zachowania ww. warunków zostaną usunięte na podstawie art. 110 § 5 Kodeksu wyborczego bez względu na wydane zezwolenie.