Pomoc w likwidacji barier w poruszaniu się w ramach Obszaru C pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2022 dla osób niepełnosprawnych zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Dane osobowe przekazane przez uczestników pilotażowego programu „Aktywny samorząd” do Realizatora programu tj. Gminę Miejską Kraków – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie ul. Józefińska 14 (administratora danych) oraz do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z siedzibą w Warszawie przy Al. Jana Pawła II 13 będą przetwarzane w celu realizacji programu, finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dane osobowe mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów administratora danych. Każdy uczestnik programu posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, aktualizacji, uzupełniania, usuwania.
Nabór wniosków o pomoc w zakresie:
– Zadania 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności i dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,
– Zadania 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Refundacja dotyczy kosztów poniesionych w okresie do 180 dni przed złożeniem, jednakże nie wcześniej niż przed dniem 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca ubiegający się o refundację musi spełniać warunki uczestnictwa w programie także w terminie poniesienia kosztu objętego refundacją,
– Zadania 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
– Zadania 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, (co najmniej na III poziomie jakości), adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
– Zadania 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania,
prowadzony jest elektronicznie pod adresem https://sow.pfron.org.pl/ za
pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia (SOW).
Dział Wsparcia Osób Niepełnosprawnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Krakowie, ul. Józefińska 14 tel. 12 616-54-05, 12 616-54-03, 12 616-54-09, 660-660-838, e-mail: dr@mops.krakow.pl
1) wniosek w formie elektronicznej wypełniony pod adresem https://sow.pfron.org.pl/ w SOW. Do wniosku składanego w formie elektronicznej należy dołączyć poniższe załączniki (w tym na drukach przygotowanych przez Realizatora) zawarte w pkt 2 – 14, w formie skanu/zdjęcia, o ile dotyczą;
2) oświadczenie wnioskodawcy dotyczące realizacji programu – załącznik nr 1 do wniosku dostępnego w SOW;
3) zgoda dotycząca przetwarzania danych osobowych przez MOPS w Krakowie oraz klauzula informacyjna – załącznik nr 2 do wniosku dostępnego w SOW;
4) zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę o specjalizacji adekwatnej do rodzaju niepełnosprawności, zawierające opis rodzaju schorzenia /niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy, wypełnione czytelnie w języku polskim i wystawione nie wcześniej niż 120 dni przed dniem złożenia wniosku:
– w Zadaniu 1 – załącznik nr 3 do wniosku dostępnego w SOW,
– w Zadaniu 5 – załącznik nr 4 do wniosku dostępnego w SOW,
5) dwie niezależne propozycje (oferty), dotyczące przedmiotu dofinansowania:
– w Zadaniu 3 – załącznik nr 5 do wniosku dostępnego w SOW,
– w Zadaniu 4 – załącznik nr 6 do wniosku dostępnego w SOW.
6) aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne albo orzeczenie o niepełnosprawności – osoby do 16 roku życia;
7) akt urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej (dotyczy Zadań 1, 2 oraz 5). Jeżeli w dokumencie są dane osobowe drugiego rodzica, który nie jest wnioskodawcą, wówczas należy dołączyć również załącznik nr 2 do wniosku dostępnego w SOW podpisany przez drugiego rodzica;
8) odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna działa przez opiekuna prawnego;
9) zlecenie na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze potwierdzone przez NFZ – w przypadku, gdy wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie, refundację lub dotację ze środków NFZ na cel objęty wnioskiem;
10) dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców) dotyczące zakupu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym z uwzględnieniem ewentualnego dodatkowego wyposażenia wskazanego w zaświadczeniu lekarskim (dotyczy Zadania 1);
11) faktura proforma określająca przedmiot dofinansowania oraz jego koszt – w przypadku dofinansowania (dotyczy Zadania 2 lub Zadania 5);
12) dokument potwierdzający posiadanie: skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (dotyczy Zadania 2) lub protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (dotyczy Zadania 4) np. faktura zakupu lub imienna karta gwarancyjna;
13) dokumenty, potwierdzające wysokość poniesionych kosztów w okresie do 180 dni przed złożeniem wniosku, jednakże nie wcześniej niż przed dniem 1 stycznia 2022 r. – podpisane przez wnioskodawcę tj. faktura VAT lub rachunek za zakupione towary lub usługi – dotyczy wyłącznie Zadania 2 tj. refundacji utrzymania sprawności technicznej skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym;
14) decyzja o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych albo kserokopia dokumentu potwierdzającego inne zdarzenie losowe, skutkującego stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie) wystawionego przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, Policję) – o ile dotyczy.
Wszystkie wymagane załączniki do wniosku, tj. skany/zdjęcia winny być czytelne i załączone przez Wnioskodawcę do wniosku w SOW.
Postępowanie nie podlega opłatom.
Umowa cywilnoprawna w sprawie pomocy, a w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, pisemna informacja o odmowie dofinansowania wraz z uzasadnieniem.
1) Wnioski rozpatrywane są w cyklach miesięcznych, nie później niż w terminie 30 dni od daty zamknięcia cyklu naboru wniosków pod warunkiem, że wniosek jest kompletny oraz po otrzymaniu przez Gminę Miejską Kraków środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację przedmiotowego programu w 2022 r.
2) Wnioski w ramach Obszaru C w 2022 r. rozpatrywane są według oceny merytorycznej oraz kolejności ich składania. W ocenie merytorycznej maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania przez Wnioskodawcę wynosi 100. Suma punktów preferencyjnych PFRON wynosi 50, pozostałe 50 punktów w ocenie merytorycznej wskazuje Realizator. Punktacja ujęta została w „Karcie oceny wniosku Realizatora programu „Aktywny samorząd” – Moduł I”, stanowiącej załącznik do niniejszej procedury.
3) W przypadku rozpatrzenia i zabezpieczenia wszystkich potrzeb osób, których wnioski osiągnęły co najmniej 60 punktów w ocenie merytorycznej, Realizator może obniżyć minimalną ilość punktów, biorąc pod uwagę środki finansowe przekazane przez PFRON na realizację programu.
Oświadczenia i załączniki wskazane w ust. 5 niniejszej procedury.
Nie dotyczy.
1) Art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 573, ze zm.),
2) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 926, ze zm.).
Warunki uczestnictwa osoby niepełnosprawnej w programie w Obszarze C:
– Zadanie 1: znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności, zatrudnienie lub nauka lub potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy albo do podjęcia nauki w wyniku wsparcia udzielonego w programie, wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie, dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,
– Zadanie 2: znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
– Zadanie 3 i 4: stopień niepełnosprawności, wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie, potwierdzona opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego, potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie,
– Zadanie 5: znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności, wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie, dysfunkcja narządu ruchu powodująca problemy w samodzielnym przemieszczaniu się, zgoda lekarza specjalisty na użytkowanie skutera o napędzie elektrycznym lub wózka ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym.
W programie w Obszarze C nie mogą uczestniczyć wnioskodawcy, którzy posiadają wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec Realizatora programu, oraz którzy byli, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy w sprawie pomocy ze środków PFRON, rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie wnioskodawcy.
Częstotliwość udzielania pomoc w ramach Obszaru C – dofinansowanie może być udzielone:
– w Zadaniu 1, 3 i 5 po upływie 3 lat, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy,
– w Zadaniu 2 i 4 po zakończeniu okresu gwarancji na przedmiot/usługę wcześniej dofinansowaną.
Warunki te dotyczą:
– pomocy udzielanej w ramach wskazanych zadań,
– osoby niepełnosprawnej, będącej beneficjentem pomocy,
– tego samego celu pomocy, przez który należy rozumieć przedmiot dofinansowania określony ogólnie w Zadaniu 1, 3 i 5,
– gwarancji, dotyczącej przedmiotu dofinansowanego uprzednio ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Zadaniu 2 i 4, przy czym o pomoc można ubiegać się nie częściej niż jeden raz w roku kalendarzowym.
Maksymalna kwota pomocy dla jednego wnioskodawcy ze środków PFRON w ramach programu w Obszarze C wynosi w:
Zadaniu 1: 10.000 zł, z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania do kwoty rekomendowanej przez eksperta PFRON, jednak nie więcej niż 25.000 zł,
Zadaniu 2: 3.500 zł, z czego na zakup jednego akumulatora – nie więcej niż 1.000 zł,
Zadaniu 3 dla protezy na III poziomie jakości, po amputacji:
– w zakresie ręki: 12.000 zł,
– przedramienia: 26.000 zł,
– ramienia lub wyłuszczeniu w stawie barkowym: 30.000 zł,
– na poziomie stopy lub podudzia: 18.000 zł,
– na wysokości uda (także przez staw kolanowy): 25.000 zł,
– uda lub wyłuszczeniu w stawie biodrowym: 30.000 zł,
z możliwością zwiększenia w wyjątkowych przypadkach kwoty dofinansowania do kwoty rekomendowanej przez eksperta PFRON i wyłącznie wtedy, gdy celowość zwiększenia jakości protezy do poziomu IV (dla zdolności do pracy wnioskodawcy), zostanie zarekomendowana przez eksperta PFRON,
Zadaniu 4: do 30% kwot, o których mowa w ust. 3,
Zadaniu 5: 7.500 zł.
Wymagany udział własny wnioskodawcy w ramach Obszaru C w:
– Zadaniu 1, 3 i 4 wynosi 10% ceny brutto zakupu/usługi,
– Zadaniu 5 wynosi 25% ceny brutto zakupu/usługi.
Środki stanowiące udział własny wnioskodawcy mogą pochodzić z różnych źródeł, jednak nie mogą pochodzić ze środków PFRON.
Zakres pojęć dotyczących pomocy i kryteriów uczestnictwa osób niepełnosprawnych
w programie.
Ilekroć w niniejszej procedurze mowa jest o:
SOW (System Obsługi Wsparcia) – należy przez to rozumieć stronę dostępną pod adresem internetowym https://sow.pfron.org.pl za pomocą której składa się wnioski o wsparcie finansowe PFRON;
ePUAP – należy przez to rozumieć Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej;
Profilu Zaufanym – należy przez to rozumieć sposób uwierzytelniania wnioskodawcy/ użytkownika dostępny na ePUAP;
aktywności zawodowej – należy przez to rozumieć:
zatrudnienie, lub
rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, lub
rejestrację w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy i nie pozostająca
w zatrudnieniu,
okresy aktywności zawodowej w ramach ww. mogą się sumować, jeśli następują po sobie w okresie nie dłuższym niż 30 dni, przy czym czas przerwy nie wlicza się w okres aktywności;
zatrudnieniu (w rozumieniu programu) – należy przez to rozumieć:
stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, zawartej na czas nieokreślony lub określony, jednakże nie krótszy niż 3 miesiące,
stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy o pracę, jeżeli na podstawie przepisów szczególnych pracownik został powołany na czas określony; okres ten nie może być krótszy niż 3 miesiące,
działalność rolniczą w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców,
zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej na okres nie krótszy niż 6 miesięcy (okresy obowiązywania umów następujących po sobie, sumują się),
staż zawodowy w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
wolontariat w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jeśli porozumienie z korzystającym obejmuje co najmniej 6 miesięcy i trwa na dzień złożenia wniosku oraz zawarcia umowy dofinansowania;
dysfunkcjach uniemożliwiających samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym (Zadanie 1) – należy przez to rozumieć sytuację, kiedy stan zdrowia osoby niepełnosprawnej oraz poziom dysfunkcji narządu ruchu wyklucza samodzielne poruszanie się i przemieszczanie przy pomocy ręcznego wózka inwalidzkiego; brak takiej możliwości powinien wynikać z dysfunkcji charakteryzującej się znacznie obniżoną sprawnością ruchową w zakresie co najmniej jednej kończyny dolnej i górnej; stan ten może wynikać ze schorzeń o różnej etiologii (m.in. amputacje, porażenia mózgowe, choroby neuromięśniowe) i musi być potwierdzony zaświadczeniem lekarskim; oceniając zasadność dofinansowania zakupu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym należy brać pod uwagę, czy:
korzystanie z wózka o napędzie elektrycznym jest wskazane z punktu widzenia procesu rehabilitacji (czy nie spowoduje wstrzymania lub pogorszenia tego procesu),
korzystanie z wózka o napędzie elektrycznym wpłynie niekorzystnie na sprawność kończyn,
istnieją przeciwwskazania do korzystania z wózka o napędzie elektrycznym (np. utraty przytomności, epilepsja),
zakres i rodzaj ograniczeń stanowi poważne utrudnienie w samodzielnym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawnej;
dysfunkcji narządu ruchu powodującej problemy w samodzielnym przemieszczaniu się (Zadanie 5) – należy przez to rozumieć sytuację, kiedy stan zdrowia osoby niepełnosprawnej oraz poziom dysfunkcji narządu ruchu wyklucza samodzielne poruszanie się i przemieszczanie się na zewnątrz; brak takiej możliwości powinien wynikać z dysfunkcji charakteryzującej się znacznie obniżoną sprawnością ruchową w zakresie kończyn dolnych; stan ten może wynikać ze schorzeń o różnej etiologii (m.in. amputacje, porażenia mózgowe, choroby neuromięśniowe) i musi być potwierdzony zaświadczeniem lekarza specjalisty, który oceniając zasadność wyposażenia osoby niepełnosprawnej w przedmiot dofinansowania potwierdzi, iż:
osoba niepełnosprawna nie ma możliwości samodzielnego poruszania się i przemieszczania się,
zakres i rodzaj ograniczeń ruchowych osoby ubiegającej się o pomoc, stanowią poważne utrudnienia w samodzielnym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawnej,
korzystanie z przedmiotu dofinansowania jest wskazane z punktu widzenia procesu rehabilitacji (nie spowoduje wstrzymania lub pogorszenia tego procesu),
korzystanie z przedmiotu dofinansowania nie wpłynie niekorzystnie na sprawność kończyn,
nie ma przeciwwskazań medycznych do korzystania z przedmiotu dofinansowania;
zgodzie lekarza specjalisty na użytkowanie skutera o napędzie elektrycznym lub wózka inwalidzkiego ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym (Zadanie 5) – należy przez to rozumieć pozytywną opinię lekarza w zakresie wskazanym w ust. 7 pkt 1-5;
ekspercie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Zadanie 1) – należy przez to rozumieć lekarza specjalistę z dziedziny rehabilitacji medycznej lub ortopedii i traumatologii albo innego lekarza specjalistę w dziedzinie związanej z przedmiotem dofinansowania; ekspertem nie może być osoba, która aktualnie oraz w ciągu ostatnich 3 lat, była przedstawicielem prawnym lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.; zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym (specjalny) potwierdzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia, może być traktowane przez realizatora jak pozytywna opinia eksperta PFRON w zakresie rokowania uzyskania przez potencjalnego beneficjenta zdolności do pracy albo do podjęcia nauki w wyniku wsparcia udzielonego w programie;
ekspercie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Zadanie 3 i 4) – należy przez to rozumieć konsultanta wojewódzkiego z dziedziny rehabilitacji medycznej lub ortopedii i traumatologii albo innego specjalistę w tych dziedzinach, wskazanego przez jednego z wymienionych konsultantów wojewódzkich, który prowadzi na terenie danego województwa długotrwałą opiekę protetyczną nad osobami po amputacjach kończyn; ekspertem nie może być osoba, która aktualnie oraz w ciągu ostatnich 3 lat, była przedstawicielem prawnym lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem protezowni (zakładu ortopedycznego); ekspertom Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przysługuje wynagrodzenie za wydanie opinii do wniosku zakwalifikowanego do dofinansowania, w zakresie:
1) stabilności procesu chorobowego wnioskodawcy,
2) rokowań co do zdolności wnioskodawcy do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie, oraz o ile dotyczy:
3) celowości zwiększenia jakości protezy do poziomu IV (dla zdolności do pracy wnioskodawcy) i zwiększenia kwoty dofinansowania;
gospodarstwie domowym wnioskodawcy – należy przez to rozumieć, w zależności od stanu faktycznego:
wspólne gospodarstwo – gdy wnioskodawca ma wspólny budżet domowy
z innymi osobami, wchodzącymi w skład jego rodziny lub
samodzielne gospodarstwo – gdy wnioskodawca mieszka oraz utrzymuje się samodzielnie i może udokumentować, że z własnych dochodów lub przy wsparciu właściwych instytucji, ponosi wszelkie opłaty z tego tytułu,
przy czym wnioskodawcę, który ukończył 25 rok życia i nie osiąga własnych dochodów ani nie korzysta ze wsparcia właściwych instytucji, zalicza się do wspólnego gospodarstwa domowego rodziców/ opiekunów;
przeciętnym miesięcznym dochodzie wnioskodawcy – należy przez to rozumieć dochód w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy, o jakim mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych, obliczony za kwartał poprzedzający kwartał, w którym złożono wniosek; dochody z różnych źródeł sumują się; w przypadku działalności rolniczej – dochód ten oblicza się na podstawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2020 r. (Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 22 września 2021 r.), według wzoru: [(3.819 zł x liczba hektarów)/12]/ liczba osób w gospodarstwie domowym wnioskodawcy;
oprzyrządowaniu elektrycznym do wózka inwalidzkiego ręcznego (Zadanie 5) – należy przez to rozumieć przystawne elementy/osprzęt (napęd elektryczny wraz z wyposażeniem, także dodatkowym) możliwe do zamontowania w standardowym wózku inwalidzkim (ręcznym), gwarantujące maksymalne odciążenie przy jeździe, pchaniu lub hamowaniu wózka, także na nierównych nawierzchniach, zwiększające mobilność osoby niepełnosprawnej i umożliwiające samodzielne przemieszczanie się;
miejscu zamieszkania – należy przez to rozumieć, zgodnie z normą kodeksu cywilnego (art. 25 KC) miejscowość, w której wnioskodawca przebywa z zamiarem stałego pobytu, będąca ośrodkiem życia codziennego wnioskodawcy, w którym skoncentrowane są jego plany życiowe (cechy ośrodka osobistych i majątkowych interesów); o miejscu zamieszkania nie decyduje jedynie fakt przebywania w określonym mieście, ale również zamiar stałego pobytu i chęć skoncentrowania swoich interesów życiowych w danym miejscu; można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania; miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej;
nauce (Zadanie 1) – należy przez to rozumieć naukę w ramach każdej z form edukacji przewidzianych w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, a także w szkole wyższej lub w ramach przewodu doktorskiego otwartego poza studiami doktoranckimi;
poziomie jakości protez kończyny górnej – należy przez to rozumieć:
poziom I – prosta proteza o funkcji głównie kosmetycznej ewentualnie z najprostszymi elementami mechanicznego ustawiania pozycji łokcia i nadgarstka; do wykonania w ramach limitu NFZ; nie przywraca nawet podstawowych funkcji utraconej ręki,
poziom II – proteza z prostymi elementami mechanicznymi oraz standardowym zawieszeniem na kikucie; w zasadzie możliwa do wykonania w ramach NFZ z niewielką dopłatą; nie uniezależnia pacjenta od otoczenia w stopniu wystarczającym dla podjęcia aktywności zawodowej,
poziom III – proteza z precyzyjnymi elementami mechanicznymi oraz nowoczesnym zawieszeniem kikuta (także z wykorzystaniem technologii silikonowej) oraz bardzo dobrym wykończeniem kosmetycznym; uniezależnia pacjenta od otoczenia w stopniu umożliwiającym podjęcie aktywności zawodowej,
poziom IV – proteza z elementami bioelektrycznymi (lub elementy kombinowane bioelektryczne i mechaniczne - tzw. hybrydowa); proteza w części bioelektrycznej sterowana impulsami z zachowanych grup mięśniowych; w znacznym stopniu pozwala na uniezależnienie się od otoczenia, jednak nie zawsze jest akceptowana przez pacjentów, w szczególności z powodu znacznej wagi;
poziomie jakości protez kończyny dolnej – należy przez to rozumieć:
poziom I – proteza wykonana w ramach limitu NFZ; posiada najprostsze elementy mechaniczne; nie daje możliwości lokomocyjnych dla codziennego funkcjonowania pacjenta,
poziom II – poziom podstawowy umożliwiający w miarę sprawne poruszanie się pacjenta; proteza taka jednak nie daje rzeczywistych możliwości intensywnego, bezpiecznego jej użytkowania potrzebnego do codziennej aktywności zawodowej,
poziom III – poziom bardzo dobry; proteza taka wykonana na nowoczesnych elementach (stopa, staw kolanowy) oraz posiadająca bardzo dobre zawieszenie w leju, także na elementach silikonowych; w tej grupie protez pacjent może otrzymać zaopatrzenie zapewniające takie możliwości lokomocyjne, aby mógł podjąć lub kontynuować aktywność zawodową,
poziom IV – grupa najnowocześniejszych w świecie protez, także z elementami sterowanymi cyfrowo, z wielowarstwowymi lejami oraz najlżejszymi elementami nośnymi; umożliwiają w niektórych przypadkach także aktywność sportową i rekreacyjną pacjentów;
protezie kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (Obszar C, Zadanie 3 i 4) – należy przez to rozumieć protezę/protezy kończyny górnej i/lub dolnej na III lub IV poziomie jakości protez;
skuterze o napędzie elektrycznym – należy przez to rozumieć czterokołowy lub trzykołowy skuter/pojazd o napędzie elektrycznym, także składany/kompaktowy, pełniący funkcję wózka inwalidzkiego przeznaczonego dla osoby niepełnosprawnej ruchowo do poruszania się; skuter wyposażony jest m.in. w oddzielną, nastawną kolumnę kierownicy;
wózku inwalidzkim o napędzie elektrycznym – należy przez to rozumieć wózek inwalidzki wyposażony w napęd elektryczny i akumulatory, przeznaczony do przemieszczania się głównie wewnątrz, ale także na zewnątrz pomieszczeń, wraz z wyposażeniem, także dodatkowym; wózek poprawia lub utrzymuje wydolność osoby niepełnosprawnej ruchowo w zakresie mobilności użytecznej w czynnościach codziennych i samoobsłudze, a także uczestniczenia społecznego (w szczególności uczestniczenia w edukacji, wykonywania pracy zarobkowej);
wózku inwalidzkim ręcznym z oprzyrządowaniem elektrycznym – należy przez to rozumieć wózek inwalidzki, w tym aktywny, wyposażony w przystawne elementy/osprzęt (napęd elektryczny wraz z wyposażeniem, także dodatkowym), zwiększające mobilność osoby niepełnosprawnej i umożliwiające samodzielne przemieszczanie się;
Realizatorze programu – należy przez to rozumieć Gminę Miejską Kraków, działającą za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie;
wymagalnych zobowiązaniach – należy przez to rozumieć:
w odniesieniu do zobowiązań o charakterze cywilnoprawnym – wszystkie bezsporne zobowiązania, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione ani umorzone,
w odniesieniu do zobowiązań publicznoprawnych, wynikających z decyzji administracyjnych wydawanych na podstawie przepisów k.p.a. – zobowiązania:
wynikające z decyzji ostatecznych, których wykonanie nie zostało wstrzymane z upływem dnia, w którym decyzja stała się ostateczna – w przypadku decyzji, w których nie wskazano terminu płatności,
wynikające z decyzji ostatecznych, których wykonanie nie zostało wstrzymane z upływem terminu płatności oznaczonego w decyzji – w przypadku decyzji z oznaczonym terminem płatności,
wynikające z decyzji nieostatecznych, którym nadano rygor natychmiastowej wykonalności;
osobie poszkodowanej w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych – należy przez to rozumieć:
1) osobę zamieszkującą na terenie gminy umieszczonej w wykazie określonym w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów, wydanym na podstawie art. 2 ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu, wobec której (lub wobec członka jej gospodarstwa domowego) podjęta została decyzja o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych (budynkach mieszkalnych, podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych) na podstawie art. 40 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, a także,
2) osobę, którą dotknęło inne zdarzenie losowe, skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie), udokumentowane/ potwierdzone przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, Policję);
zdarzeniach losowych – należy przez to rozumieć potwierdzone przez właściwe jednostki zdarzenia, nieprzewidziane i niezawinione przez wnioskodawcę/ podopiecznego wnioskodawcy, które były nie do uniknięcia nawet przy zachowaniu należytej staranności, skutkujące utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem przedmiotu dofinansowania w stopniu uniemożliwiającym użytkowanie i naprawę.
Wnioskodawca zobowiązany jest zgłosić bezzwłocznie do Realizatora programu informacje o wszelkich zmianach, dotyczących danych zawartych we wniosku.
W przypadku, gdy wnioskodawca przedstawia do wniosku dokumenty wystawione
w języku innym niż język polski, zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszty związane
z tłumaczeniem tych dokumentów nie są refundowane ze środków PFRON.
Przyznana pomoc w ramach programu w Obszarze C nie może być przeznaczona na:
pożyczki i spłaty rat oraz odsetek,
koszty poniesione na przygotowanie wniosku,
opłaty związane z realizacją umowy zawartej pomiędzy Realizatorem
z wnioskodawcą,
koszty nieudokumentowane.
Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika, ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie – pełnomocnictwo dołącza się do wniosku wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika, iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.
Przyjmowanie wniosków następuje w trybie ciągłym, od 1 marca do 31 sierpnia 2022 r.
Wnioski o dofinansowanie złożone po upływie terminu naboru wniosków będą weryfikowane pozytywnie pod względem formalnym, jeśli do 31 grudnia 2022 r. zostaną złożone bez konieczności uzupełnienia braków (wniosek jest kompletny) wraz z prośbą uzasadniającą przywrócenie terminu.