W celu maksymalnego ograniczenia potrzeby osobistego kontaktu informuję, że przepisy ustawy o rzeczach znalezionych nie wymagają fizycznego przekazywania przez znalazców rzeczy znalezionych do depozytu, a jedynie złożenia przez znalazcę zawiadomienia o znalezieniu rzeczy (rzecz może być przechowywana u znalazcy). Zawiadomienie o znalezieniu rzeczy obejemujące dane adresowe znalazcy, opis i miejsce rzeczy znalezionej oraz informację, czy znalazca żąda znaleźnego można złożyć:
1. przez ePuap: https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/sprawy-ogolne/ogolne-sprawy-urzedowe-2/pismo-ogolne-do-podmiotu-publicznego-nowe
2. przysłać pocztą na adles Urząd Miasta Krakowa, ul.Wielickiej 28a, pokój nr 114 , 30-552 Kraków,
3. wrzucić do urny oddawczej Wydziału Spraw Administracyjnych, przy wejściu do budynku urzędu ul. Wielicka 28a,
4. nadesłać faksem na nr 12 6165681,
5. nadesłać wiadomością e-mail na adres: brz@um.krakow.pl
W przypadku przechowywania rzeczy u znalazcy: jeżeli właściciel rzeczy zgłosi się po odbiór, znalazca może odzyskać koszty przechowywania żądając przed wydaniem rzeczy znalezionej zapłacenia znaleźnego od właściciela, w wysokości 10% wartości rzeczy; jeżeli nikt nie zgłosi się po odbiór rzeczy, znalazca otrzymuje zaświadczenie o upływie terminów przechowywania rzeczy, potwierdzające nabycie przez niego własności rzeczy znalezionej na podstawie 187 § 1 Kodeksu cywilnego.
Wzór zawiadomienia o znalezieniu rzeczy można pobrać tutaj.
W przypadku znalezienia dokumentów, istnieje możliwość zwrotu/odesłania ich do instytucji, która je wystawiła (dowody osobiste i paszport przekazuje się policji, dokumenty wojskowe przekazuje się żandarmerii wojskowej).
Zarządcy nieruchomości i komunikacji publicznej na terenie Miasta Krakowa, chcący przekazać rzeczy znalezione do depozytu Biura Rzeczy Znalezionych Urzędu Miasta Krakowa, proszeni są o wcześniejsze nadesłanie wykazu przekazywanych rzeczy do akceptacji, na adres e-mail: brz@um.krakow.pl, a po uzyskaniu akceptacji, umówienie terminu wizyty na stronie internetowej .
Biuro Rzeczy Znalezionych
Wydział Spraw Administracyjnych informuje mieszkańców Krakowa, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 908) oraz art. 187 i 189 k.c. przy Urzędzie Miasta Krakowa funkcjonuje Biuro Rzeczy Znalezionych.
Na podstawie wyżej cytowanych przepisów w biurze są przechowywane rzeczy znalezione na terenie Miasta Krakowa przez okres dwóch lat od ich znalezienia lub roku od wezwania osoby uprawnionej po odbiór.
Biuro swoją siedzibę ma przy ul.Wielickiej 28a, pokój nr 114 i jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 - 15.00.
Odbiór rzeczy znajdujących się w depozycie możliwy jest wyłącznie po wcześniejszym kontakcie telefonicznym lub mailowym!
Przed odbiorem przez właścicela rzeczy, przyjętej do depozytu po 24 stycznia 2020 r. - zgodnie z zarządzeniem Nr 190/2020 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 24.01.2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Biura Rzeczy Znalezionych Urzędu Miasta Krakowa wymagane jest wniesienie opłaty za przechowywanie rzeczy w kasie lub na rachunek Urzędu Miasta Krakowa, Pl. Wszystkich Świętych 3/4, 31-004 Kraków, numer konta: 78 1020 2892 0000 5302 0590 0966, Bank: PKO BP. Pobierana jest jedna opłata, która wynosi 30 zł za wydanie rzeczy małogabarytowych albo 50 zł za wydanie rzeczy o dużych gabaratach lecz nie więcej niż wartość wydawanych rzeczy - natomiast w przypadku zwrotu właścicielowi z depozytu znalezionej kwoty pieniężnej (znaleziona tylko gotówka) 1% kwoty depozytu, jednak nie mniej niż 5 zł i nie więcej niż 20 zł. W przykadach szczególnych wysokość opłaty ustalana indywidualnie po ustaleniu kosztów przechowywania i utrzymania rzeczy w należytym stanie.
Jednocześnie informujemy, iż osoby poszukujące swoich rzeczy winny się również skontaktować z najbliższym komisariatem Policji lub Strażą Miejską, a w przypadku zgubienia przedmiotów w środku transportu publicznego lub pomieszczeniu zamkniętym - z właściwym zarządcą (np. MPK - tel. 12 254 13 95, zarządcą (ochroną) galerii handlowej, kina, korporacja taksówkarska etc.). Dokumenty takie jak: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, dowód rejestracyjny i inne są niezwłocznie przekazywane do organów, które je wydały i nie znajdują się w depozycie Biura. Dokumenty tożsamości nie są przyjmowane do tutejszego biura, ponieważ może je przyjmować jedynie policja.
Inne biura rzeczy znalezionych w Krakowie:
Biuro Rzeczy Znalezionych MPK
ul. Św. Wawrzyńca 13 tel. 12 254 1395
lub komunikacja publiczna obsługiwana przez Mobilis S.A. ul. Na Załęczu 1, tel. 12 684 50 00
PKP S.A.
ul. Miodowa 55a tel. 12 393 12 34
InfoDworzec Kraków Główny
ul. Pawia 5A tel. 12 393 12 34
Koleje Małopolskie
ul. Wodna 4 tel. 727 001 042
PKP Intercity
ul. Półłanki 1 tel. 697 017 535
Biuro Rzeczy Znalezionych Powiatu Krakowskiego - obsługuje teren powiatu krakowskiego ziemskiego np. Lotnisko Balice, centra handlowe w Modlniczce.
al. Słowackiego 20 tel. 12 633 65 26