- oddział integracyjny
Przedszkole posiada 9 oddziałów w tym 1 oddział integracyjny liczący 15 - 20 dzieci, z czego 3 - 5 to dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością.
Dzieci do kształcenia specjalnego w grupie integracyjnej przyjmowane są do przedszkola na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz skierowania wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Przedszkole zapewnia edukację oraz opiekę nauczycieli specjalistów. W oddziale integracyjnym pracuje nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz nauczyciel wspomagający (pedagog specjalny).
Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego z dostosowaniem metod i form pracy do potrzeb edukacyjnych dzieci . Zapewnia udział w indywidualnych i grupowych zajęciach specjalistycznych z zakresu:
- logopedii
- psychologii
- pedagogiki specjalnej
Typy niepełnosprawności uczniów
- słabe widzenie, słyszenie
- opóźnienie rozwoju intelektualnego, psycho-ruchowego, społeczno-emocjonalnego
- opóźnienie rozwoju mowy i komunikacji
Kształcenie zawodowe
Dzieciom zapewniamy:
- realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- dostosowanie sposobu realizacji do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka
- diagnozę logopedyczną i indywidualne zajęcia logopedyczne prowadzone przez specjalistę
- zajęcia terapeutyczne z zakresu integracji sensomotorycznej prowadzone przez specjalistę
- zajęcia instruktażowe oraz konsultacje indywidualne dla rodziców
- spotkania adaptacyjne dla dzieci przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej
Zajęcia prowadzone są w godzinach funkcjonowania przedszkola, oparte na założeniach indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych opracowanych dla każdego dziecka przez zespół specjalistów przy współudziale rodziców.
Dzieci uczestniczą aktywnie we wszelkich zajęciach oferowanych przez przedszkole: gimnastyka korekcyjna, zajęcia rytmiczno-umuzykalniające, zajęcia komputerowe, taniec towarzyski, język angielski, warsztaty teatralne, warsztaty muzyczne, warsztaty integracyjne z rodzicami, zabawy, festyny, prezentacje zawodów, wyjścia do teatru, muzeum, wycieczki, wyjazdy śródroczne na „zielone przedszkole", inne związane z realizacją planu rocznego.
Metody pracy indywidualnej:
Zajęcia prowadzone są przez nauczycielki oddziału i nauczyciela pedagogiki specjalnej.
Dobór ćwiczeń i częstotliwość ich prowadzenia ustalany jest indywidualnie dla każdego dziecka w oparciu o orzeczenie psychologa i zgodnie z jego wskazówkami.
Celem tych ćwiczeń jest przezwyciężanie trudności i kompensowanie braków dzieci niepełnosprawnych poprzez rozkładanie czynności złożonych na prostsze elementy, systematyczne i wielokrotne powtarzanie przyswojonych wiadomości i umiejętności, usprawnianie manualne i ruchowe, a także w razie potrzeby uczenie samoobsługi i samokontroli.
W pracy indywidualnej z dziećmi niepełnosprawnymi wykorzystujemy wiele koncepcji, metod i technik nauczania m.in. :
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Terapia przez sztukę - ćwiczenia Marian Liebmann i Giny Levete
Elementy pedagogiki Marii Montessori
Programy „Przedszkolaki krok pierwszy", „Przedszkolaki krok drugi"
„Kolorowe tygodnie w szkole życia" - Felicita Krawczyk- terapia wspomagająca rozwój emocjonalny dziecka.
Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batti Strauss
Metoda „Pedagogika zabawy"
Zajęcia muzyczne z elementami muzykoterapii oparte na idei Carla Orffa
Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
Metoda „Dobrego Startu" M. Bogdanowicz
Dodatkowo prowadzonych jest szereg ćwiczeń poprawiających sprawność motoryczną i koordynację wzrokowo - ruchową, usprawniających funkcje słuchowe i wzrokowe, uspokajających (relaksacyjnych), odpoczynkowych i rozwijających.
Baza jednostki
Gabinety specjalistyczne wyposażone są bogato w pomoce dydaktyczne. Przedszkole posiada specjalistyczne programy komputerowe wspierające pracę nauczycieli oddziału i logopedę.
Pomoc psychologiczna i pedagogiczna
W przedszkolu jest zorganizowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna dostosowana do potrzeb i dysfunkcji rozwojowych dzieci.
Osiągnięcia uczniów
Dzieci z grupy integracyjnej uczestniczą co roku w pikniku integracyjnym „Witaj Smoku" prezentując własny program artystyczny. Ponadto biorą udział w licznych konkursach przedszkolnych i między przedszkolnych np: muzycznych, plastycznych, tanecznych, sportowych odnosząc sukcesy potwierdzone nagrodami i dyplomami.
Dzieci z grupy integracyjnej kończące edukację przedszkolną przyjmowane są do klas integracyjnych i ogólnodostępnych w szkołach podstawowych.
Współpraca z instytucjami wspierającymi placówkę
Placówka współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, szkołami integracyjnymi oraz Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie - Pedagogika specjalna.
Dyrektor:
mgr Renata Wiącek
Dane teleadresowe:
ul. Sudolska 3
31-423 Kraków
Tel/fax 12/412-71-90
e-mail: p178@mjo.krakow.pl
www.przedszkole178-krakow.pl
Dojazd:
autobus nr 105,184,139