Usługi pomocy i wsparcia dla osób doznających przemocy domowej i zagrozonych przemocą domową
OGŁOSZENIE
DYREKTOR MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KRAKOWIE
OGŁASZA OTWARTY KONKURS OFERT
ORAZ
NABÓR NA CZŁONKÓW KOMISJI KONKURSOWEJ
na realizację w formie powierzenia zadania publicznego w zakresiepomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
Tytuł zadania publicznego: Usługi pomocy i wsparcia dla osób doznających przemocy domowej i zagrożonych przemocą domową.
Komórka realizująca: Dział Koordynacji Pracy Filii - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie
Planowana wysokość środków publicznych na realizację zadania: 112 800,00 zł (słownie: sto dwanaście tysięcy osiemsetzłotych 00/100).
Termin realizacji zadania: od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.
Miejsce realizacji zadania:Gmina Miejska Kraków, lokal wskazany przez Zleceniobiorcę.
Środki przekazane na realizację zadań tego samego rodzaju:
Gmina Miejska Kraków w roku bieżącym na realizację tego samego zadania przekazała środki finansowe w wysokości 93 600,00 zł, w roku 2024 Gmina Miejska Kraków nie zlecała do realizacji takiego samego zadania.
Warunki realizacji zadania publicznego:
W przypadku ewentualnego wystąpienia decyzji rządowych o ograniczeniu funkcjonowania z uwagi na obostrzenia wynikające np. z możliwości wystąpienia stanu epidemii, oferent będzie zobligowany do zapewnienie realizacji zadania w możliwych do wykonania częściach w formie online i będzie zobowiązany do stosowania się do obowiązujących ograniczeń i obostrzeń wynikających z obowiązującego w tym okresie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Odbiorcami zadania zleconego (zwanych dalej Uczestnikami) są osoby dorosłe i dzieci doznające przemocy domowej oraz zagrożone przemocą, a także dzieci będące świadkami przemocy domowej, zamieszkujące w Gminie Miejskiej Kraków.
Celem realizacji zlecanego zadania publicznego jest wzrost poczucia bezpieczeństwa i poziomu wiedzy na temat mechanizmów przemocy. Otrzymana pomoc oraz wsparcie pozwoli również nabyć umiejętności radzenia sobie z doświadczaniem przemocy ze strony bliskich osób oraz stawiać granicę i prezentować asertywną postawę.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do realizacji następujących usług:
1) Grupa wsparcia dla osób doznających przemocy domowej lub zagrożonych przemocą domową, realizowana przez osoby z wykształceniem wyższym, posiadające doświadczenie zawodowe w prowadzeniu grupowych form wsparcia, posiadające doświadczenie w realizacji zadań na rzecz osób doznających przemocy domowej.
a) łączny cykl nie może być mniejszy niż 10 spotkań, z zaznaczeniem, że jedno spotkanie nie powinno być krótsze niż 2 godziny,
b) uczestnikami jednej grupy wsparcia nie może być mniej niż 8 osób i nie więcej niż 15 osób.
2) Grupa socjoterapeutyczna lub psychoedukacyjna dla dzieci doznających przemocy oraz będących świadkami przemocy domowej, realizowana przez osoby z wykształceniem wyższym, posiadające doświadczenie w prowadzeniu pracy psychoedukacyjnej lub mające uprawnienia do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych lub psychoedukacyjnych.
a) łączny cykl nie może być mniejszy niż 10 spotkań, z zaznaczeniem, że jedno spotkanie nie powinno być krótsze niż 2 godziny,
b) uczestnikami jednej grupy socjoterapeutycznej/psychologicznej nie może być więcej niż 15 osób,
c) w przypadku, gdy uczestnikami grupy socjoterapeutycznej lub psychoedukacyjnej są dzieci uczestników biorących udział w pozostałych grupowych formach wsparcia, zaleca się, aby w miarę możliwości, grupa zorganizowana była w tożsamym przedziale godzinowym.
3) Szkoła dla rodziców jako profilaktyka przeciwdziałania przemocy domowej, realizowana przez osoby mające udokumentowaną praktykę w prowadzeniu zajęć grupowych, certyfikat edukatora „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców”.
a) łączny cykl zrealizowanego wsparcia nie może być mniejszy niż 10 spotkań, z zaznaczeniem, że jedno spotkanie nie powinno być krótsze niż 3 godziny,
b) szkoła dla rodziców winna być prowadzona w formie grupowej,
c) uczestnikami jednej Szkoły dla rodziców nie może być więcej niż 15 osób.
4) Poradnictwa specjalistycznego, a w tym:
a) poradnictwa psychologicznego, realizowanego przez osoby z wykształceniem psychologicznym, mające doświadczenie w pracy z osobami doznającymi przemocy domowej,
b) poradnictwa prawnego, realizowanego przez osoby z wykształceniem prawniczym oraz mającedoświadczenie w pracy z osobami doznającymi przemocy domowej,
c) poradnictwa rodzinnego, realizowanego przez osoby z wykształceniem wyższym na kierunku nauki o rodzinie, praca socjalna, pedagogika, socjologia.
Liczba zrealizowanych godzin usług poradnictwa nie powinna być niższa niż 400. Liczba objętych wsparciem uczestników winna wynieść nie mniej niż 100 osób.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Zleceniodawcy, istnieje możliwość poszerzenia form wsparcia, o których mowa w ust. 3, o inne usługi wynikające ze zdiagnozowanych potrzeb odbiorców zadania. Realizacja dodatkowych form wsparcia odbywać się będzie w ramach przyznanych środków finansowych.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do realizacji usług w wymiarze nie mniejszym niż 470 godzin usług.
Do liczby zrealizowanych godzin usług poradnictwa specjalistycznego, o którym mowa w ust. 3 pkt. 4, wlicza się również jedną godzinę usługi, liczoną wg 50% kosztu, o którym mowa w ust. 10, w sytuacji, w której:
1) Zleceniobiorca pozostawał w gotowości do świadczenia usługi zaplanowanej do realizacji w miesięcznym harmonogramie wsparcia
oraz
2) wykonanie usługi, o której mowa w ust. 6 pkt 1, nie było możliwe ze względu na nieobecność Uczestnika lub z uwagi na inne przyczyny leżące po stronie Uczestnika uniemożliwiające realizację usługi
oraz
3) usługa, o której mowa w ust. 6 pkt 1, nie została w żaden sposób odwołana
oraz
4) sytuacja, o której mowa w ust. 6 pkt 1-3 została zgłoszona mailowo Zleceniodawcy, najpóźniej w kolejnym dniu roboczym od jej wystąpienia, który po weryfikacji przekazanych mu informacji wyraził zgodę, w formie mailowej, na rozliczenie tej usługi.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do przekazywania ewidencji usług o których mowa w ust. 6 wraz z miesięcznym zestawieniem danych, o którym mowa w ust. 17, zgodnie z przekazanym przez Zleceniodawcę wzorem.
Liczba godzin usług o których mowa w ust. 6 nie może przekroczyć 5% zrealizowanych godzin usług w danym roku budżetowym.
Zleceniodawca zastrzega sobie prawo do zmian w zakresie zasad rozliczania usług w ramach gotowości, o których mowa w ust. 6-8.
Wysokość środków publicznych planowanych na realizację przedmiotowego zadania, została wyliczona zgodnie z kalkulacją: liczba planowanych do realizacji godzin usług x uśredniony koszt realizacji usługi w zadaniu publicznym, tj. 470 godzin x 240,00 zł (słownie: dwieście czterdzieści złotych 00/100).
Poprzez koszt realizacji jednej godziny usługi, o którym mowa w ust. 10, rozumieć należy koszt za faktycznie zrealizowaną usługę, zarówno w formie indywidualnej, jak i grupowej. W przypadku zajęć grupowych należy rozróżnić rozumienie usługi, która faktycznie została zrealizowana i która może zostać rozliczona z dotacji, od osobogodziny, która nie może zostać rozliczona z dotacji. Koszt realizacji jednej godziny usługi jest zgodny z ust. 10, bez względu na to, ilu Specjalistów i Specjalistek (poprzez których rozumie się osoby świadczące usługi) świadczy tą usługę.
Zleceniodawca zastrzega sobie prawo do ustalenia ostatecznej liczby godzin usług oraz odpowiednio wysokości kwoty dotacji przeznaczonej na realizację zadania w zależności od potrzeb środowiska.
Wysokość dotacji na realizację zadania publicznego może ulec zwiększeniu w przypadku dokonania przez Zleceniodawcę waloryzacji, o nie więcej niż proponowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem przyjęty w projekcie ustawy budżetowej na dany rok / w przypadku wzrostu wynagrodzenia minimalnego, którego poziom znacząco wpływa na koszty realizacji zadania.
Zmiana o której mowa w ust. 12-13 wymaga sporządzenia aneksu do umowy pod rygorem nieważności.
Ostateczną kwotę należnej dotacji stanowi iloczyn wynikającego z ust. 10 kosztu jednej godziny usługi oraz faktycznej liczby godzin usług zrealizowanych przez Zleceniobiorcę w okresie trwania zadania, przy uwzględnieniu zapisów umowy ust. 6 i 8.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do świadczenia usług w lokalu/lokalach do którego ma prawo do użytkowania w okresie realizacji zadania (np. promesa/umowa najmu, użyczenia, porozumienie w sprawie udostępnienia lokalu). Zleceniobiorca zobowiązany jest do załączenia do oferty realizacji zadania publicznego dokumentu potwierdzającego to prawo.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do prowadzenia następującej dokumentacji:
1) miesięcznego zestawienia danych na wzorze opracowanym przez Zleceniodawcę:
a) obejmującego m.in. wykaz osób objętych wsparciem, formę udzielonego wsparcia, liczbę zrealizowanych godzin usług, datę realizacji usługi;
b) Zestawienie winno być przekazywane na adres dm@mops.krakow.pl w zaszyfrowanym pliku, do 5 dni roboczych po zakończeniu każdego miesiąca realizacji zadania.
2) Kartę zgłoszenia osoby/rodziny – zawierające dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować uczestnika/uczestników oraz wskazujące czy uczestnik/uczestnicy są osobami doznającymi przemocy domowej lub nią zagrożonymi. Karta zgłoszenia wymaga akceptacji ze strony Zleceniodawcy.
3) Miesięcznej Karty Usług Poradnictwa (MKUP):
a) stanowiącej dokument na podstawie którego ustalana jest liczba godzin zrealizowanych usług poradnictwa (psychologicznego, prawnego i rodzinnego) podlegających kwalifikowalności;
b) prowadzonej dla każdego Uczestnika/Rodziny, w każdym miesiącu jego udziału w usłudze poradnictwa, przez Specjalistę/Specjalistów świadczącego/świadczących usługę poradnictwa dla tego Uczestnika, z zastrzeżeniem podpunkt g;
c) zatwierdzanej na zakończenie każdego miesiąca przez Koordynatora zadania ze strony Zleceniobiorcy lub osobę przez niego wyznaczoną;
d) obejmującej ewidencję wsparcia w formie poradnictwa udzielonego Uczestnikowi, w każdym miesiącu jego udziału w zadaniu, w tym m.in.: datę i godzinę realizacji usługi, problematykę spotkania i podjęte ustalenia, zobowiązania, rodzaj świadczonego poradnictwa (psychologiczne, prawne, rodzinne), uwagi;
e) uzupełnianej oraz potwierdzanej czytelnym podpisem Specjalisty/Specjalistów świadczącego /świadczących usługę poradnictwa i dorosłego przedstawiciela Rodziny/dorosłego Uczestnika, każdorazowo w dniu realizacji usługi, na zakończenie jej realizacji, w przypadku świadczenia usług dla niepełnoletnich członków rodziny, podpisy w MKUP składają: Specjalista/Specjaliści świadczący usługę, osoba niepełnoletnia będąca odbiorcą usługi oraz jej opiekun prawny/rodzic; brak podpisu Uczestnika/dorosłego przedstawiciela Rodziny i Specjalisty/Specjalistów potwierdzających każdą ze zrealizowanych usług skutkował będzie uznaniem usługi za niekwalifikowalną, z zastrzeżeniem podpunkt g;
f) w przypadku usług poradnictwa, które świadczone są przez więcej niż jednego Specjalistę, podpis w MKU potwierdzający realizację usługi składają wszyscy Specjaliści, którzy wzięli udział w jej realizacji;
g) w przypadku prowadzenia wsparcia w formie poradnictwa rodzinnego dla całej Rodziny, prowadzona jest jedna Miesięczna Karta Usług, z wyszczególnieniem każdego z członków rodziny, który wziął udział we wsparciu. Tym samym, jako potwierdzenie realizacji usługi, w MKUP winny się znaleźć podpisy wszystkich pełnoletnich członków Rodziny;
4) Harmonogramu realizacji usług, o których mowa w ust. 3.
a) Zawierającego w szczególności: rodzaj usługi, terminy i godziny spotkań, imię i nazwisko Specjalisty/Specjalistów świadczących wsparcie, datę sporządzenia;
b) Harmonogram będzie sporządzony odrębnie dla każdej grupy biorącej udział w spotkaniu w rozróżnieniu na rodzaj udzielonego wsparcia.
5) Listy obecności dot. udziału w usługach, o których mowa w ust. 3 pkt. 1-3 zawierającej w szczególności: datę sporządzenia, rodzaj usługi i tematykę spotkania, dane osób, które wzięły udział w spotkaniu.
6) Przedstawienia raportu z ewaluacji realizowanego zadania:
a) Raport powinien zostać opracowany m.in. na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczestników zadania.
b) Formularz ankiety badającej satysfakcję z uzyskanej pomocy oraz wsparcia wymaga akceptacji Zleceniodawcy.
c) Ankieta powinna również badać potrzeby oraz oczekiwania uczestników w obszarze usług wsparcia oraz pomocy w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej.
Wzory dokumentów, o których mowa w ust. 17, zostaną przekazane Zleceniobiorcy w terminie do 7 dni przed datą rozpoczęcia realizacji zadania. Wzory dokumentów mogą ulegać zmianie w toku realizacji zadania, adekwatnie do potrzeb związanych z jego realizacją i rozliczaniem.
W zakresie realizacji zadania publicznego, Zleceniobiorca zobowiązany jest również do:
1) gromadzenia dokumentacji potwierdzającej kwalifikacje i doświadczenie kadry świadczącej usługi;
2) prowadzenia konspektów spotkań grupowych w zakresie realizowanych: grupy wsparcia dla osób doznających przemocy domowej lub zagrożonych przemocą domową, grupy socjoterapeutycznych/psychoedukacyjnych dla dzieci doznających przemocy oraz będących świadkami przemocy domowej, szkoły dla rodziców;
3) ponoszenia kosztów zatrudnienia Specjalistów świadczących usługę, przy czym Zleceniobiorca ma prawo do różnicowania wynagrodzeń;
4) ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków Specjalistów świadczących usługi;
5) ponoszenia kosztów związanych z obsługą zadania oraz materiałów niezbędnych do prawidłowego wykonania usługi m.in. materiały edukacyjne dla uczestników grupowych form wsparcia.
Zleceniobiorca winien sporządzić kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego w taki sposób, aby suma kosztów administracyjnych nie przekroczyła 10% dotacji zaplanowanej na dany rok budżetowy. Zleceniodawca jest zobligowany do zachowania tej proporcji również w przypadku sporządzania aktualizacji kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego w trakcie jego realizacji.
Zleceniodawca zastrzega sobie możliwość przeprowadzenia ewaluacji jakości realizowanych usług np. w formie anonimowej ankiety.
Zleceniobiorca zobowiązany jest do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, dostosowanych do charakteru i rodzaju działalności, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Zleceniobiorca ponosi wyłączną odpowiedzialność za właściwą realizację zadania oraz za ewentualne szkody z niej wynikające.
Oczekiwany cel zlecanego zadania publicznego:
Celem realizacji zadania publicznego jest zapewnienie bezpieczeństwa i pomocy osobom doznającym przemocy domowej oraz zagrożonym przemocą domową, zamieszkującym w Gminie Miejskiej Kraków poprzez wzmocnienie poczucia sprawczości, nabycie umiejętności konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a także udzielenie wsparcia osobom/rodzinom w rozwiązywaniu ich problemów życiowych.
Oczekiwane rezultatyzlecanego zadania publicznego:
Zleceniobiorca zobowiązany jest do osiągnięcia wskaźników określonych w warunkach realizacji zadania publicznego tj.: udzielenie wparcia w wymiarze nie mniejszym niż 470 godzin usług.
Oferent zobowiązany jest do stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1).
Dofinansowanie dla organizacji pozarządowej lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nastąpi w trybie powierzeniarealizacji zadania publicznego.
W celu wyeliminowania podwójnego dofinansowania, z budżetu Miasta może być przyznana tylko jedna dotacja na realizację konkretnej oferty zgłoszonej do konkursu w ramach poszczególnych zadań.
Oferent może złożyć wyłącznie jedną ofertę na realizację zadania publicznego określonego w ogłoszeniu konkursowym.
W przypadku zlecania realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym lub podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które złożyły ofertę wspólną, w umowie o powierzenie realizacji zadania publicznego wskazane zostaną prawa i obowiązki każdej z organizacji lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, w tym zakres ich świadczeń składających się na realizowane zadanie.
Beneficjentami realizowanego zadania publicznego mogą być wyłącznie mieszkańcy Gminy Miejskiej Kraków.
Oferent zobowiązany jest podczas realizacji zleconego zadania publicznego do poszanowania praw każdej osoby bez względu na takie cechy jak płeć, rasa, pochodzenie etniczne, narodowość, religia, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek, orientacja seksualna lub tożsamość płciowa.
Oferent zobowiązany jest do niepobierania opłat z tytułu wszelkich działań prowadzonych w ramach realizacji zadania publicznego od jego beneficjentów.
Dopuszcza się przesunięcia pomiędzy pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego (z wyłączeniem opłat czynszowych, eksploatacyjnychi opłat za media) w trakcie jego realizacji, tj. przesunięcie uznaje się za zgodne z umową gdy wartość danej pozycji kosztorysu nie zwiększyłasięo więcej niż 10%.
W kosztorysie realizacji zadania nie uwzględnia się wyceny wkładu osobowego i/lub rzeczowego, z tym że w razie wykazywania wkładu osobowego i/lub rzeczowego, traktowanego wyłącznie jako zasób, należy szczegółowo opisać przewidziany do wykorzystania przy realizacji zadania publicznego wkład osobowy i/lub rzeczowy w sekcji IV poz. 2 oferty – „Zasoby kadrowe, rzeczowe i finansowe oferenta, które będą wykorzystane do realizacji zadania”.
Oferent jest zobowiązany do identyfikacji ryzyk związanych z realizacją zadania publicznego oraz wskazania sposobów zapobiegania im (w odniesieniudo poszczególnych działań zaplanowanych w harmonogramie działań) w postaci uzupełnionego obligatoryjnego załącznika do oferty – załącznik nr 1 do ogłoszenia.
Oferent jest zobowiązany do złożenia informacji o spełnieniu minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, określonych w art. 6 i art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411),postaci
uzupełnionego obligatoryjnego załącznika do oferty — załącznik nr2 do ogłoszenia.
W przypadku niedopełnienia przez oferenta wymogów wskazanych w ust. 11-12niniejszego ogłoszenia konkursowego, oferta zostanie odrzucona z powodu niespełnienia kryterium formalnego.
Nieosiągnięcie zaplanowanych w ofercie rezultatów może rodzić konsekwencję proporcjonalnego zwrotu przyznanych środków dotacyjnych.
Oferent jest zobowiązany do stosowania przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.), ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.), ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320) po spełnieniu przesłanek z niej wynikających oraz ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 104).
Terminowe złożenie poprawnej i kompletnej oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1018 ze zm.) obowiązkowi umieszczania w wykazie podatników VAT prowadzonym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej podlega numer rachunku rozliczeniowego podatnika podatku VAT. W związku z powyższym organizacje pozarządowe przystępujące do otwartych konkursów ofert, które są czynnymi podatnikami podatku VAT powinny posiadać aktualne informacje widniejące w wykazie podatników podatku VAT Krajowej Administracji Skarbowej.
Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Po rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert, w przypadku, gdy oferent otrzyma dotację w wysokości niższej niż wnioskowana, przed podpisaniem umowy oferent oraz przedstawiciele Działu Koordynacji Pracy Filii MOPS w Krakowie dokonują uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania publicznego lub odstąpienie oferenta od jego realizacji.
W przypadku wystąpienia np. siły wyższej, klęsk żywiołowych lub innych okoliczności niezależnych od Prezydenta Miasta Krakowa, jak również w przypadku rezygnacji ze zlecania zadania publicznego, Prezydent zastrzega sobie prawo rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert bez przyznania dotacji.
Decyzja o przyznaniu dotacji nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i nie przysługuje od niej odwołanie. Dotacja zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.) po podpisaniu umowy z wyłonionym oferentem zostanie przekazana w następujących transzach:
- I transza w wysokości 56 400,00 zł (słownie: pięćdziesiąt sześć tysięcy czterysta złotych 00/100) płatna do 30 dni od podpisania umowy,
- II transza w wysokości 56 400,00 zł (słownie: pięćdziesiąt sześć tysięcy czterysta złotych 00/100) płatna do 20 października 2025 r.
Upoważnieni przedstawiciele oferenta zobowiązani są do kontaktu z Działem Koordynacji Pracy Filii MOPS w Krakowie w celu potwierdzenia gotowości do realizacji zadania publicznego i ustalenia warunków jego realizacji w terminie do 14 dni od ogłoszenia wyników konkursu.
Niedotrzymanie powyższego terminu jest równoznaczne z rezygnacją z przyznanej dotacji.
Oferent przyjmując zlecenie realizacji zadania zobowiązuje się do wykonania zadania publicznego w zakresie i na zasadach określonych w umowie, o której mowa w pkt 18.
Oferent, któremu udzielono dotacji na realizację zadania publicznego będzie zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji na realizację umowy oraz wydatków dokonywanych z tych środków.
Wykorzystanie dotacji będzie możliwe nie wcześniej niż po zawarciu umowy dotacyjnej z Gminą Miejską Kraków oraz nie później niż do 14 dni po zakończeniu realizacji zadania publicznego, nie przekraczając jednocześnie 31 grudnia danego roku budżetowego, w którym przyznano dotację.
Dotacje udzielone z budżetu Miasta wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
Z wykonania zadania publicznego objętego umową, w tym z zaangażowania środków własnych w jego realizację, oferent sporządza sprawozdania, zgodne ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego (załącznik nr 3do ogłoszenia) w terminach określonych w umowie dotacyjnej z wykorzystaniem narzędzia NGO Generator.
SPOSÓB I TERMIN SKŁADANIA OFERT:
Organizacja pozarządowa lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zainteresowane udziałem w niniejszym otwartym konkursie ofert, zakładają konto w obowiązującym w GMK elektronicznym NGO Generatorze na stronie internetowej https://krakow.ngogenerator.pl na co najmniej 24 godziny przed zakończeniem terminu składania ofert, z pominięciem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych od pracy wynikających z organizacji pracy UMK.
Założone konto służy do sporządzenia i przesłania oferty za pośrednictwem obowiązującego elektronicznego NGO generatora ofert wskazanego w ogłoszeniu konkursowym.
Dla prawidłowego działania NGO Generatora niezbędne jest urządzenie umożliwiające dostęp do sieci Internet oraz korzystanie z jednej z przeglądarek internetowych: Chrome, FireFox, Edge lub Safari w najnowszej wersji z włączoną obsługą JavaScript, a także włączoną obsługą ciasteczek (ang. cookies) wraz z oprogramowaniem pozwalającym na pracę w plikach eksportowanych z NGO Generatora lub importowanych do NGO Generatora w ogólnie znanych formatach np. pdf, xls lub rtf.
Z uwagi na wykorzystywane technologie zaleca się pracę z jednego loginu w danym momencie, tylko i wyłącznie nad jedną ofertą.
Z uwagi na uwarunkowania systemu NGO Generator, aby wygenerować ofertę ostatniego dnia terminu składania ofert prace nad nią w systemie należy rozpocząć tego dnia do godz. 12.00.
W przypadku stwierdzenia błędów czy zastrzeżeń do poprawnej pracy elektronicznego generatora ofert, Oferent powinien dokonać zgłoszenia na adres mailowy: dm@mops.krakow.pl na co najmniej 24 godziny przed zakończeniem terminu składania ofert, z pominięciem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wolnych od pracy wynikających z organizacji pracy UMK.
Obligatoryjnym jestskładanie oferty do otwartego konkursu poprzez: 1) wygenerowanie oferty poprzez elektroniczny NGO Generator, załączenie plików z załącznikami do oferty, podpisanie oferty i każdego z załączników profilem zaufanym i przesłanie poprzez NGO Generator do komórki merytorycznej odpowiedzialnejza ogłoszony konkurs ofert LUB 2) wygenerowanie oferty poprzez elektroniczny NGO Generator, załączenie plików z załącznikami do oferty, przesłanie plików w wersji elektronicznej poprzez NGO Generator, a następnie wydruk oferty, dołączenie załączników, podpisanie każdego z dokumentów podpisem tradycyjnym i dostarczenie w zaklejonej, opieczętowanej pieczęcią organizacji i opisanej kopercie do komórki merytorycznej ogłaszającej otwarty konkurs ofert. Oferta złożona w wersji papierowej musi posiadać taki sam prefix, jak ta złożona w NGO Generatorze.
Oferta oraz załączniki składane w formie papierowej dla swojej ważności muszą być opatrzone datą, podpisem uprawnionej (-ych) statutowo osoby (-ób) oraz pieczątką (-mi) imienną (-ymi) z zastrzeżeniem ust. 9
Jeżeli osoby uprawnione do podpisania oferty nie dysponują pieczątkami imiennymi, podpis musi być złożony pełnym imieniem i nazwiskiem (czytelnie) z zaznaczeniem pełnionej funkcji.
Termin składania ofert na realizację zadania publicznego upływa 16.06.2025 r.o godz. 8:00.
Ofertę po wygenerowaniu w NGO Generatorze wraz załącznikami należy: 1) przesłać w postaci plików pdf opatrzonych (każdy z osobna) Profilem Zaufanym poprzez NGO Generator zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie użytkowania NGO Generatora stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 336/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 6 lutego 2023 roku. LUB 2) wysłać pocztą/kurierem lub dostarczyć osobiście w wersji papierowej w zaklejonej, opieczętowanej pieczęcią oferenta kopercie z zaznaczeniem na kopercie nazwy i adresu oferenta wyłącznie do siedzibyMiejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14 na Dziennik Podawczy.
Oferty złożone w innych lokalizacjach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie lub dostarczone po upływie terminu składania ofert (decyduje data wpływu do MOPS lub data przesłania poprzez NGO Generator) uznane będą za niespełniające wymogów formalnych.
TRYB I KRYTERIA STOSOWANE PRZY WYBORZE OFERTY ORAZ TERMIN DOKONANIA WYBORU OFERT:
Do złożenia ofert w konkursie uprawniona jest organizacja pozarządowa oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące (lub, które będą prowadzić) działalność pożytku publicznego na rzecz mieszkańców GMK, niedziałające w celu osiągnięcia zysku oraz których działalność statutowa obejmuje pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób.
Warunkiem przystąpienia do konkursu jest wypełnienie właściwego formularza oferty (wraz z załącznikami), zgodnego ze wzorem określonym w aktualnym Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego (załącznik nr 4 do ogłoszenia) przy wykorzystaniu elektronicznego NGO Generatora ofert wskazanego w ogłoszeniu konkursowym.
Po wypełnieniu formularza oferty należy postąpić zgodnie z zapisami pkt. 11 „Sposobu i terminu składania ofert” ogłoszenia konkursowego.
W przypadku, kiedy prowadzona działalność pożytku publicznego oraz upoważnienie do reprezentowania organizacji pozarządowej wynika z innych rejestrów niż Krajowy Rejestr Sądowy, Organizacja zobowiązana jest do dołączenia odpisu z właściwych rejestrów do składanej oferty.
Oferent winien przedstawić ofertę zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantując wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
Oferent odpowiada za rzetelność, poprawność i kompletność oferty oraz zawartych w niej informacji.
Komisja konkursowa opiniuje oferty najpóźniej do 30 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
Ostatecznego wyboru ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Prezydent lub osoba przez niego upoważniona w terminie do 60 dni od daty określającej końcowy termin składania ofert.
Oferta nie podlega ocenie i zostaje odrzucona z powodu następujących błędów formalnych:
1) złożenie oferty po terminie,
2) złożenie oferty w sposób niezgodny z ogłoszeniem konkursu (tj. np. z pominięciem obowiązującego w GMK elektronicznego NGO Generatora ofert; nieprzesłanie oferty wraz z załącznikami podpisanymi Profilem Zaufanym poprzez NGO Generator lub niedostarczenie wersji papierowej oferty wraz z załącznikami; przesłanie oferty i załączników mailowo lub faxem, wnioskowania kwoty dotacji przekraczającej maksymalną kwotę możliwą do wnioskowania, określoną w ogłoszeniu konkursowym, złożenie oferty przekraczającej limit składanych ofert, określonych w ogłoszeniu konkursowym),
3) złożenie formularza oferty bez wymaganych załączników (w tym analizy ryzyka, informacji o spełnieniu minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, dokumentu potwierdzającego prawo do użytkowania lokalu, w którym będzie realizowane zadanie),
4) złożenie oferty na niewłaściwym formularzu, innym niż określony w ogłoszeniu konkursowym,
5) niewypełnienie wszystkich punktów formularza oferty,
6) złożenie oferty przez organizację pozarządową, która zgodnie z celami ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub innym rejestrze lub ewidencji nie realizuje rodzaju zadania publicznego wskazanego w ogłoszeniu konkursowym,
7) złożenie oferty nie w jednoznacznie zdefiniowanym zakresie zadania publicznego (w tym np. czy termin realizacji zadania wskazany w ofercie jest zgodny z ogłoszeniem konkursu),
8) złożenie oferty niepodpisanej przez osoby upoważnione do tego zgodnie z danymi ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym dokumencie potwierdzającym status prawny podmiotu i umocowanie osób go reprezentujących. W przypadku zmian osobowych w reprezentacji organizacji pozarządowej lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nieujawnionych na dzień składania oferty w KRS, dla wykazania umocowania do działania w imieniu Oferenta należy przedłożyć uchwałę podjętą we właściwym dla Oferenta trybie oraz potwierdzenie złożenia wniosku o dokonanie wpisu zmian w KRS.
Komisja konkursowa może żądać od oferentów dodatkowych informacji oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert, m. in. odnośnie działalności statutowej oferenta w kontekście zakresu zadania publicznego w ogłoszonym konkursie ofert.
Komisja dokonuje oceny oferty pod względem formalnym na podstawie karty oceny formalnej stanowiącej załącznik nr 5 do ogłoszenia.
Po przeprowadzeniu oceny formalnej oferty, komisja konkursowa sporządza listę ofert spełniających wymogi formalne i listę ofert niespełniających wymogów formalnych.
Komisja konkursowa po zaopiniowaniu ofert spełniających wymogi formalne, przystępuje do ich oceny pod względem merytorycznym, zgodnie z kartą oceny merytorycznej, stanowiącą załącznik nr 6do ogłoszenia, zawierającą szczegółowe kryteria oceny merytorycznej.
Ocena merytoryczna dokonywana jest w oparciu o następujące kryteria:
1) możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy,
2) kalkulację kosztów zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
3) jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy będą realizować zadanie publiczne,
4) planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, wkład własny niefinansowy (w tym osobowy i rzeczowy) planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy wkład własny niefinansowy (w tym osobowy i rzeczowy), niewyceniony, opisany, traktowany wyłącznie jako zasób,
5) analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
Ostatecznego wyboru ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty dotacji dokonuje Prezydent lub osoba przez niego upoważniona.
Każdy w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
Wyniki otwartego konkursu ofert, komórka merytoryczna zamieszcza niezwłocznie:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa,
2) na tablicy ogłoszeń w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie oraz udostępnia się je w miejskim portalu dla organizacji pozarządowych: www.ngo.krakow.pl.
Otwarty konkurs ofert może zostać unieważniony w przypadku, gdy:
1) nie zostanie złożona żadna oferta,
2) żadna ze złożonych ofert nie będzie spełniać wymogów formalnych i merytorycznych zawartych w niniejszym ogłoszeniu.
ZASADY UŻYTKOWANIA ELEKTRONICZNEGO GENERATORA OFERT
INFORMACJE O KONKURSIE:
Informacje dotyczące otwartego konkursu ofert można uzyskać od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-15.00. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie ul. Józefińska 14, pod numerem tel. 667 977 039 lub w pokoju nr 215 w przypadku merytorycznych zagadnień dotyczących ogłoszenia konkursowego oraz zasad wypełniania formularza oferty i jej składania.
Zgłoszenia w zakresie funkcjonowania NGO Generatora należy zgłaszać mailowo na adres: dm@mops.krakow.pl
Dodatkowo pomoc przy wypełnieniu formularza oferty można uzyskać (po uprzedniej telefonicznej lub mailowej rezerwacji terminu konsultacji):
w „Centrum Obywatelskim – ul. Reymonta 20”, tel. 669528-381, e-mail: centrum@krafos.pl, godziny funkcjonowania dostępne na stronie internetowej www.co.krakow.pl;
w „Centrum Obywatelskim Centrum C 10”, tel. 578562-000, e-mail: c10@ipp.expert, godziny funkcjonowania dostępne na stronie internetowej www.c10.krakow.pl;
DYREKTOR MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KRAKOWIEOGŁASZA NABÓR NA CZŁONKÓW KOMISJI KONKURSOWEJ:
Ogłasza się nabór do komisji konkursowej w celu dokonania oceny ofert złożonych przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego pn. „Usługi pomocy i wsparcia dla osób doznających przemocy domowej i zagrożonych przemocą domową” w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Komisja konkursowa powoływana jest w celu opiniowania ofert złożonych w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego określonego w niniejszym ogłoszeniu.
W skład komisji konkursowej wchodzi do 7 osób z prawem głosu:
1) przewodniczący komisji - przedstawiciel komórki merytorycznej, odpowiedzialnej za dany konkurs,
2) do czterech przedstawicieli komórki merytorycznej, w tym zastępca przewodniczącego,
3) osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznegoi o wolontariacie, Krakowska Rada Działalności Pożytku Publicznego może rekomendować jedną z nich.
W sytuacjach wyjątkowych komisja może obradować przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Decyzję o obradach komisji z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych podejmuje Przewodniczący komisji.
Komisja konkursowa dokumentuje swoją pracę w formie pisemnej, zgodnie z ogłoszonymi warunkami konkursowymi.
W przypadku pracy komisji konkursowej z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, członkowie komisji zobowiązani są do niezwłocznego złożenia swoich podpisów na kartach oceny formalnej i merytorycznej ocenianych ofert.
Do prac komisji konkursowej przewodniczący komisji może zaprosić z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
Dopuszcza się powołanie komisji konkursowej w składzie przekraczającym liczbę określoną w ust. 3.
Komisja konkursowa powoływana jest przez Prezydenta lub osobę przez niego upoważnioną w drodze zarządzenia.
Prezydent lub osoba przez niego upoważniona powołuje do komisji przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz innych podmiotów spośród zgłoszonych wcześniej kandydatur.
Kandydaci muszą spełniać łącznie następujące kryteria:
1) są obywatelami RP i korzystają w pełni z praw publicznych,
2) nie podlegają wyłączeniu określonemu w art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.– Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572),
3) zgłoszą swoją kandydaturę poprzez formularz zgłoszeniowy, stanowiący załączniknr 7do ogłoszenia, podpisany i wypełniony przez kandydata oraz przez podmiot zgłaszający kandydata/kandydatkę.
Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i za udział w posiedzeniach jej członkom nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
Reprezentant organizacji pozarządowych powołany do komisji konkursowej będzie zobowiązany, po zapoznaniu się z listą złożonych do konkursu ofert do złożenia na pierwszym posiedzeniu komisji konkursowej oświadczenia o braku konfliktu interesów wobec oferentów uczestniczących w konkursie, zgodnie z załącznikiem nr 8do ogłoszenia konkursowego oraz, w przypadku pracy komisji konkursowej z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, do wypełnienia także oświadczenia o niezachowaniu kopii dokumentacji konkursowej, stanowiącego załącznik nr 9 do ogłoszenia konkursowego.
Termin zgłaszania kandydatów upływa z dniem 9.06.2025 roku o godz.8.00. Wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy należy: - przesłać w postaci skanu pocztą elektroniczną na adres: do@mops.krakow.pl lub - wysłać pocztą/kurierem lub dostarczyć osobiście wyłącznie do siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie ul. Józefińska 14 na Dziennik Podawczy. lub - przesłać poprzez e-PUAP w formacie podpisanego elektronicznie pliku pdfadresowanego do komórki merytorycznej ogłaszającej konkurs ofert.
Pracownicy komórki merytorycznej UMK powoływani do komisji konkursowej przez Prezydenta oraz pracownicy MJO powoływani do komisji konkursowych przez Dyrektora MJO są zobowiązani do wypełnienia jedynie oświadczenia o bezstronności przy opiniowaniu ofert w stosunku do oferentów biorących udział w konkursie ofert.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofertokreśla załącznik nr 1 do Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków na rok 2025 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przyjęty uchwałą nr XIV/358/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2024 r. w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków na rok 2025 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa pod adresem: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=167&sub_dok_id=167&sub=uchwala&query=id%3D28241%26typ%3Du.
Obowiązujące formularze oferty i sprawozdania z realizacji zadania dostępne są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa: www.bip.krakow.pl, w miejskim portalu dla organizacji pozarządowych:www.ngo.krakow.pl, a także w w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej – Dział Koordynacji Pracy Filii, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków.