Kryteria oceniania uczniów
A. PRZEPISY OGÓLNE
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
- Oceny są jawne dla ucznia oraz dla jego rodziców (prawnych opiekunów)
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) na warunkach określonych przez nauczyciela.
- Regulamin wewnątrzszkolnego oceniania, klasyfikowania i promowania znajduje się na stałe w gablocie szkolnej, bibliotece szkolnej oraz u pedagoga szkolnego.
B. PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE
I. Informowanie uczniów i rodziców o kryteriach oceniania
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego (tj. do 30 września) informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego (tj. do 30 września) informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Informacje powyższe przekazywane są w formie ustnej uczniom podczas zajęć wychowawczych, rodzicom (prawnym opiekunom) na spotkaniu z wychowawcą.
- Fakt przekazania informacji, o której mowa w pkt. B.I.1. i B.I.2.nauczyciel dokumentuje odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym. Informuje również rodziców (prawnych opiekunów) i uczniów o dostępności dokumentów, zawierających szczegółowe informacje dotyczące punktów 1.1-1.3, co rodzice (prawni opiekunowie) i uczniowie potwierdzają podpisem na imiennej liście.
II. Ocenianie bieżące
- Oceny bieżące określają poziom wiadomości i umiejętności ucznia z realizowanej części programu nauczania, aktywności i twórczej postawy na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych.
- Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali (dopuszcza się wpisywanie ocen do dziennika skrótem lub cyfrą):
- stopień celujący (cel) - 6;
- stopień bardzo dobry (bdb) - 5;
- stopień dobry (db) - 4;
- stopień dostateczny (dst) - 3;
- stopień dopuszczający (dop) - 2;
- stopień niedostateczny (ndst) - 1.
- Przy ocenach bieżących dopuszcza się stosowanie znaku "+" i "-" z wyjątkiem oceny celującej i niedostatecznej.
- Ustalone przez nauczyciela oceny bieżące wpisywane są do dziennika lekcyjnego wraz z datą dzienną.
- Wszelkie formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych wymagające od ucznia powtórzenia znacznej partii materiału powinny być zapowiedziane z odpowiednim wyprzedzeniem. Prace pisemne tego typu powinny być wpisane do dziennika nie później niż na tydzień przed ich przeprowadzeniem W jednym tygodniu mogą być przeprowadzone co najwyżej dwie takie prace. Dopuszcza się przeprowadzenie trzeciego sprawdzianu w tygodniu tylko wtedy, gdy jest to sprawdzian z języka obcego realizowanego w systemie międzyoddziałowym.
- Symbolem "0" zostaje w dzienniku odnotowany fakt, że uczeń nie zgłosił się na zapowiedziany wcześniej pisemny sprawdzian wiadomości. Uczeń ma obowiązek uzupełnić materiał objęty sprawdzianem w terminie i formie uzgodnionej z nauczycielem. Wówczas symbol "0" zostaje zastąpiony jedną z ocen bieżących. Jeżeli uczeń nie dopełni obowiązku uzupełnienia tego materiału, symbol "0" nie zostanie skreślony i będzie brany pod uwagę przy wystawieniu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i klasyfikacyjnej rocznej.
- Nauczyciel ustala i przekazuje uczniom oceny pisemnych prac kontrolnych (zadań klasowych, zadań domowych) w terminie nie dłuższym niż 3 tygodnie od przeprowadzenia pracy kontrolnej. W przypadku choroby nauczyciela termin ten wydłuża się o czas trwania zwolnienia.
- Każdy zespół przedmiotowy ma obowiązek ustalenia minimalnej liczby ocen bieżących niezbędnych do dokonania śródrocznej i rocznej klasyfikacji.
- Na 2 tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym plenarnym posiedzeniem rady pedagogicznej nie przeprowadza się klasowych sprawdzianów pisemnych.
- Zgłoszenie nieprzygotowania ucznia do zajęć z przyczyn nieusprawiedliwionych musi zostać odnotowane w dzienniku lekcyjnym symbolem "X" z datą dzienną. Liczba możliwych nieprzygotowań oraz szczegółowa interpretacja pojęcia "nieprzygotowania do zajęć" jest ustalona przez nauczyciela danego przedmiotu. Zgłoszenie nieprzygotowania w ramach ustalonego przez nauczyciela limitu nie ma wpływu na ocenę klasyfikacyjną śródroczną i klasyfikacyjną roczną.
- O bieżących postępach ucznia rodzice (prawni opiekunowie) mogą uzyskać informacje od nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klasy, przede wszystkim podczas dni otwartych i wywiadówek, a w wyjątkowych przypadkach w terminach uzgodnionych indywidualnie z nauczycielem.
- Nauczyciel ma obowiązek systematycznego sprawdzania w różnych formach osiągnięć edukacyjnych uczniów tak, aby wychowawca na każdym spotkaniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) miał możliwość rzetelnego poinformowania ich o postępach w nauce.
III. Klasyfikacja śródroczna i roczna
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego. Termin tej klasyfikacji uchwala rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem danego roku szkolnego.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych (określonych w szkolnym planie nauczania) i zachowania ucznia w danym roku szkolnym, oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych (nie są one średnimi arytmetycznymi ocen bieżących) ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy, który wystawiając ocenę bierze pod uwagę samoocenę ucznia, opinię samorządu klasowego, opinię innych nauczycieli uczących w danej klasie oraz własną opinię o uczniu.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący;
- stopień bardzo dobry;
- stopień dobry;
- stopień dostateczny;
- stopień dopuszczający;
- stopień niedostateczny.
- Przy ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych dopuszcza się stosowanie znaku "+" oraz "–" z wyjątkiem oceny celującej i niedostatecznej.
- Znaków "+", i "–" nie stosuje się przy ocenach klasyfikacyjnych rocznych.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki, szkoła, w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
- Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródroczne oceny klasyfikacyjne zachowania wpisuje się w dzienniku tych zajęć a oceny roczne klasyfikacyjne –w dzienniku i arkuszach ocen w pełnym brzmieniu.
- 14. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pkt 2)a i 2)b.
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
- Na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej:
- nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne (w czasie zajęć) informują ucznia o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych;
- wychowawca klasy (na lekcji wychowawczej) informuje ucznia o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania;
- wychowawca klasy (na zebraniu z rodzicami) informuje rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Jeżeli przewidywana ocena klasyfikacyjna roczna jest oceną niedostateczną, fakt otrzymania informacji rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają podpisem w dzienniku lekcyjnym (str.9). W uzasadnionych przypadkach informację tę należy niezwłocznie przekazać listem poleconym.
- Uczeń może otrzymać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych, jeżeli nauczyciel prowadzący dane zajęcia uzyska potwierdzone na piśmie informacje o znaczących osiągnięciach ucznia w danej dziedzinie lub jeżeli po analizie ocen cząstkowych, osiągnięć i postępów ucznia w ciągu roku szkolnego nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne stwierdzi możliwość podwyższenia oceny po uzyskaniu uzupełniającej informacji o wiedzy i umiejętnościach ucznia. Nauczyciel ustala formę i zakres dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia (np. sprawdzian, wykonanie pracy, odpowiedź ustna).
- Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania jest uzyskanie przez wychowawcę potwierdzonej informacji o godnej pochwały postawie ucznia w środowisku pozaszkolnym.
- Uczeń może otrzymać niższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych jeżeli w rażący sposób zaniedba swoje obowiązki związane z tymi zajęciami.
- Uczeń może otrzymać niższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania jeżeli w rażący sposób naruszy statut szkoły.
- Ustalona przez nauczyciela (zgodnie z obowiązującym regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania) klasyfikacyjna roczna ocena niedostateczna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może być zmieniona wyłącznie w wyniku egzaminu poprawkowego, przeprowadzonego w ostatnim tygodniu ferii letnich.
C. TRYB ODWOŁYWANIA SIĘ OD ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ (oceny z egzaminu poprawkowego) WYSTAWIONEJ NIEZGODNIE Z REGULAMINEM
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Wniosek składają rodzice lub uczeń z prośbą do dyrektora szkoły o egzamin zmieniający ocenę klasyfikacyjną roczną. Wniosek musi zawierać informację, jakie punkty niniejszego regulaminu zostały, zdaniem wnioskodawcy, naruszone przy ustalaniu oceny rocznej.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. C. 2.a, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- W skład komisji wchodzą:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji, wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog,
- psycholog,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego z danej klasy
- przedstawiciel rady rodziców danej klasy
- Nauczyciel, o którym mowa w pkt. C. 4.a II. może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Do protokołu, o którym mowa w pkt. C.7.a dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w pkt C.2.a w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Przepisy zawarte w punktach od C. 1. do C. 9. stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
D. KRYTERIA ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Ustala się następujące kryteria ocen klasyfikacyjnych rocznych z zajęć edukacyjnych:
stopień celujący - wiedza i umiejętności twórcze:
- wiedza ucznia: wykraczająca znacznie poza zakres materiału programowego, dodatkowa wynikająca z samodzielnych poszukiwań i przemyśleń;
- umiejętności ucznia:
- potrafi korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł informacji i samodzielnie, systematycznie wzbogaca swoją wiedzę,
- odnosi sukcesy w konkursach, olimpiadach przedmiotowych,
- jest autorem samodzielnie wykonanej pracy o dużych wartościach poznawczych i dydaktycznych,
- samodzielnie inicjuje rozwiązania konkretnych problemów, zarówno w czasie lekcji jak i pracy pozalekcyjnej,
- potrafi uzasadnić swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji, będącej skutkiem nabytej samodzielnie wiedzy.
stopień bardzo dobry - wiedza i umiejętności dopełniające:
- wiedza ucznia: opanował całość materiału przewidzianego w programie nauczania, posiada wiedzę pozwalającą na samodzielne jej wykorzystanie w nowych sytuacjach,
- umiejętności ucznia:
- sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji,
- bierze udział w konkursach wymagających dodatkowej wiedzy i umiejętności z nauczanego przedmiotu,
- samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania (również dodatkowe) postawione przez nauczyciela posługując się nabytymi umiejętnościami,
- potrafi poprawnie rozumować w kategoriach przyczynowo-skutkowych wykorzystując wiedzę przewidzianą w programie,
- potrafi łączyć wiedzę z kilku przedmiotów przy rozwiązywaniu problemów.
stopień dobry - wiedza i umiejętności rozszerzające:
- wiedza ucznia: opanował zdecydowaną większość materiału programowego (na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej), zna definicje, fakty, pojęcia, stosuje język przedmiotu,
- umiejętności ucznia:
- potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeł informacji,
- umie samodzielnie rozwiązywać typowe zadania, a trudniejsze wykonuje pod okiem nauczyciela,
- poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych,
- potrafi stosować wiedzę w sytuacjach typowych,
- bierze udział w niektórych konkursach przedmiotowych na etapie szkolnym,
- rozwiązuje niektóre zadania dodatkowe.
stopień dostateczny - wiedza i umiejętności podstawowe:
- wiedza ucznia: opanował materiał nauczania w stopniu zadowalającym (na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej), zna podstawowe fakty, definicje i pojęcia pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień.
- umiejętności ucznia:
- potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji,
- potrafi wykonać proste zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
- wyrywkowo stosuje wiedzę w typowych sytuacjach.
stopień dopuszczający - wiedza i umiejętności konieczne:
- wiedza ucznia: posiada poważne braki w opanowaniu materiału programowego określonego w podstawach programowych, które jednak można usunąć w dłuższym okresie czasu,
- umiejętności ucznia:
- potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać proste polecenia wymagające zastosowania podstawowych umiejętności, rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności,
- posiadane umiejętności umożliwiają edukację na następnym poziomie nauczania
stopień niedostateczny - wiedza i umiejętności wymagające poprawy:
- wiedza ucznia: posiada duże braki w wiedzy, nie rokuje nadziei na ich usunięcie nawet przy pomocy nauczyciela (nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych jako konieczne dla przedmiotu nauczania w danej klasie),
- umiejętności ucznia:
- nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności nawet przy pomocy nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zadań nawet o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,
- braki uniemożliwiają edukację na następnym poziomie nauczania.
E. KRYTERIA ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH ZACHOWANIA
- Ustala się następujące kryteria śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania:
- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- w szkole i poza szkołą zachowuje się bez zarzutu, jest wzorem do naśladowania, sumienny w nauce i wypełnianiu obowiązków, chętnie podejmuje prace społeczno-użyteczne dla klasy, szkoły i środowiska, rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia;
- w szczególności wyróżnia go:
- rzetelny stosunek do nauki,
- pełna odpowiedzialność za powierzone obowiązki,
- wysoka kultura osobista (wzorowe i kulturalne zachowanie się wobec nauczycieli, kolegów, pracowników administracji, podczas wyjazdów, imprez i uroczystości szkolnych)
- schludny wygląd, dbałość o tradycję i honor szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
- szanowanie swojego zdrowia, mienia publicznego i prywatnego,
- praca twórcza na rzecz szkoły, środowiska lub wyróżnienie w konkursach, olimpiadach bądź zawodach sportowych,
- brak uwag dotyczących złego zachowania,
- brak nieusprawiedliwionych nieobecności i nieusprawiedliwionych spóźnień.
Ocenę wzorową może otrzymać również uczeń, który mimo drobnych uchybień w zakresie frekwencji (co najwyżej 2 godziny nieusprawiedliwione i co najwyżej 2 spóźnienia nieusprawiedliwione) przed klasyfikacją śródroczną w dalszym okresie nauki spełnił wszystkie powyższe wymogi na ocenę wzorową.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w szkole i poza nią zachowuje się bez zarzutu, włącza się chętnie w prace społecznie użyteczne na terenie klasy, szkoły i środowiska,
- w szczególności:
- prezentuje wysoką kulturę osobistą, rzetelny stosunek do nauki,
- przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych, szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
- odpowiedzialnie traktuje obowiązki szkolne, uczy się systematycznie na miarę swoich możliwości,
- jest koleżeński wobec rówieśników,
- przestrzega ustaleń przełożonych i statutu szkoły,
- ma co najwyżej 2 godziny nieusprawiedliwione i 2 spóźnienia nieusprawiedliwione w każdym z okresów klasyfikacyjnych,
- cechuje go schludny wygląd,
- brak uwag dotyczących złego zachowania.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w szkole i poza nią zachowuje się właściwie, ma rzetelny stosunek do nauki i obowiązków szkolnych,
- w szczególności:
- przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
- jest kulturalny,
- szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
- przestrzega ustaleń przełożonych i statutu szkoły,
- pracuje na miarę swoich możliwości,
- ma najwyżej jedną uwagę dotyczącą niewłaściwego zachowania,
- ma co najwyżej 10 godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień (razem), jednak nie więcej niż 5 godzin nieusprawiedliwionych w ciągu roku szkolnego.
- Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- w szkole i poza nią zachowuje się właściwie, zazwyczaj wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- zczególności:
- przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
- jest kulturalny,
- szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
- przestrzega ustaleń przełożonych i statutu szkoły,
- pracuje na miarę swoich możliwości,
- ma najwyżej 2 uwagi dotyczące niewłaściwego zachowania,
- ma co najwyżej 10 godzin nieusprawiedliwionych i co najwyżej 10 spóźnień.
- Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- narusza zasady należytego zachowania, popełnia wykroczenia związane z dyscypliną w szkole i poza nią,
- szczególności:
- nie przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
- prezentuje niską kulturę osobistą,
- nie przestrzega statutu szkoły, ustaleń przełożonych,
- otrzymał naganę wychowawcy klasy,
- ma więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych, często spóźnia się na lekcje.
Ocenę nieodpowiednią może otrzymać również uczeń, który w okresie przed klasyfikacją śródroczną otrzymał naganę dyrektora szkoły, ale w dalszym okresie nauki wykazał zdecydowaną poprawę zachowania.
- Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który permanentnie nie przestrzega zasad ujętych w statucie szkoły i mimo licznych uwag nauczycieli i dyrekcji nie wykazuje chęci poprawy swojego zachowania.
- Wychowawca klasy może ustalić roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania o stopień wyższą niż wynikająca z powyższych kryteriów jeżeli:
- po klasyfikacji śródrocznej uczeń wykazał znaczącą poprawę zachowania;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych czy spóźnień nieznacznie przekracza ustalony limit dla danej oceny, zaś z uwagi na inne kryteria uczeń kwalifikuje się do uzyskania oceny wyższej.
F. DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA
- Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w pkt A.4.1) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem pkt F.2 i F.3.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w pkt A.4.1) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem pkt F.3.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w pkt A.4.1) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii. Uczeń ma obowiązek dostarczyć powyższe zaświadczenie do dyrekcji szkoły w terminie do 7 dni od daty wystawienia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
- Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem pkt F.7. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w szkole.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
- Rodzice ucznia (prawni opiekunowie) w podaniu do dyrekcji szkoły deklarują wzięcie odpowiedzialności za ucznia, jeżeli zajęcia wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej są początkowymi lub końcowymi lekcjami w danym dniu. W pozostałych przypadkach uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela danego przedmiotu.
G. EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
- Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
- realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki;
- spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą;
- ubiegający się o przyjęcie do szkoły zmieniając typ szkoły lub przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w pkt G.5a) nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
-
- Uczniowi, o którym mowa w pkt. G.5a), zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem pkt G.9.
- Egzamin klasyfikacyjny z informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt G.3, G.4 i G.5a i c przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt G.5b) przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- Pytania do egzaminu klasyfikacyjnego ustala egzaminator a zatwierdza przewodniczący komisji egzaminacyjnej.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w pkt G.5b), oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt G.11, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w pkt G.5b - skład komisji;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
- wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- W wyjątkowych przypadkach uczeń, który z powodu udokumentowanych przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym określonym przez dyrektora szkoły.
- Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem pkt. 19 oraz pkt C.
- Uczeń nieklasyfikowany z przyczyn usprawiedliwionych, który w wyniku egzaminów klasyfikacyjnych końcowo rocznych otrzymał jedną lub dwie oceny niedostateczne, lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą w ciągu trzech dni od ostatniego egzaminu wystąpić do dyrektora szkoły z prośbą o egzamin poprawkowy z tych zajęć edukacyjnych.
- Uczeń nieklasyfikowany na koniec roku szkolnego z przyczyn nieusprawiedliwionych, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego lub do niego nie przystąpił, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (nie kończy szkoły).
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, który nie uzyskał zgody rady pedagogicznej na roczny egzamin klasyfikacyjny nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (nie kończy szkoły) i w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "nieklasyfikowany".
- Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem pkt C.
H. EGZAMIN POPRAWKOWY
- Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy, z zastrzeżeniem zawartym w części B. III ust 15,pkt 2)a i 2)b.
- trudna sytuacja życiowa lub rodzinna ucznia,
- przyczyny losowe uniemożliwiające uczniowi uzyskanie pozytywnych osiągnięć edukacyjnych z zastrzeżeniem zawartym w części B. III ust 15,pkt 2)a i 2)b.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki, technologii informacyjnej, oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w pkt H.5b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin egzaminu poprawkowego;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września danego roku kalendarzowego.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
I PROMOWANIE DO KLASY PROGRAMOWO WYŻSZEJ, UKOŃCZENIE SZKOŁY
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem zawartym w części B. III ust 15,pkt 2a i 2b.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w pkt I.1, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
- Uczeń kończy szkołę jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych z uwzględnieniem pkt I.3, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem zawartym w części B. III ust 15, pkt. 2a i 2b.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w pkt. I.5, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.