1. Jednostka udzielająca pomocy:
Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie
2. Charakterystyka i formy udzielanej pomocy:
Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie udziela pomocy publicznej na indywidualny wniosek osoby fizycznej lub prawnej prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. /Dz.U. Nr 101 poz. 1178 z poźn. zm./ oraz przepisów Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. /Dz.U. Nr. 173 poz.1807 z późn.zm./ , w następujących formach:
• odroczenia terminu płatności z tytułu opłat czynszowych i opłat niezależnych od właściciela oraz z tytułu użytkowania lokalu bez tytułu prawnego całości lub części wierzytelności
• rozłożenia na raty istniejących zaległości w opłatach z tytułu czynszu i opłat niezależnych od właściciela wraz z odsetkami za zwłokę oraz z tytułu użytkowania lokalu bez tytułu prawnego wraz z odsetkami za zwłokę
• umorzenia w całości lub w części odsetek z tytułu opłat czynszowych i opłat niezależnych od właściciela oraz z tytułu opłat za użytkowanie lokalu bez tytułu prawnego po spłacie należności głównej
W oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa dłużnik może wystąpić o pomoc de minimis, jeżeli pomoc publiczna uzyskana przez niego w okresie trzech ostatnich lat, wraz z pomocą, o którą występuje, nie przekroczyła pułapu 100 000 euro. Natomiast, jeżeli wartość pomocy (łącznie z wnioskowaną) przekracza 100 00 euro lub podmiot sam ubiega się o pomoc inną niż de minimis musi określić jej przeznaczenie, aby możliwe było stwierdzenie czy wnioskowana pomoc jest dopuszczalna w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów.
zobacz więcej informacji na stronach www Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie
3. Podmioty, które mogą skorzystać z pomocy:
Osoby fizyczne lub prawne prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. /Dz.U. Nr 101 poz. 1178 z poźn. zm./ oraz przepisów Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. /Dz.U. Nr. 173 poz.1807 z późn.zm./ .
4. Podstawa prawna ubiegania się o pomoc:
Podstawą prawną jest Uchwała nr LXVI/611/04 Rady Miasta Krakowa z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie szczegółowych zasad umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych.
5. Procedura:
Złożenie wniosku o ulgę rozpatrywane jest w trybie w/w uchwały z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).
Dłużnik prowadzący działalność gospodarczą ubiegając się o pomoc publiczną (ulgę w spłacie zaległości) w składanym wniosku powinien określić o jaki rodzaj pomocy występuje.
a/ w przypadku wniosku o umorzenie istniejących zaległości, zgodnie z §4 ust1 pkt.1, należy wykazać trudną sytuację materialna przez która należy rozumieć, zgodnie z przepisami zawartymi w §2 ust.2 pkt a i b cytowanej powyżej Uchwały:
- przedsiębiorcę, osobę prawną oraz inną jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, która wykazała, że wystąpił udokumentowany stan faktyczny, z którego wynika, że wystąpiła strata z tytułu prowadzonej działalności wykazana w sprawozdaniu finansowym i deklaracji podatkowej za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku
- w przypadku przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów – udokumentowany stan faktyczny, z którego wynika, że średniomiesięczny łaczny dochód, za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku, nie przekracza 200% zweryfikowanego kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz.U. nr 65 poz.593).
b/ w przypadku wniosku o odroczenie lub rozłożenie na raty, zgodnie z przepisami §5 cytowanej Uchwały RMK, wnioskodawca winien uzasadnić wniosek ważnymi względami społecznymi lub gospodarczymi, m.in. za spełnienie tego kryterium należy przyjąć wykazanie stanu faktycznego opisanego w pkt. a/ lub przedstawić inne dokumenty uzasadniające wspomniane względy..
Jeżeli tego nie uczyni jednostka rozpatrująca wniosek wzywa do uzupełnienia wniosku o ten brak formalny.