Referat Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych
Referat
Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych
Referat Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych realizuje zadania określone dla stanowisk:
1) Stanowiska Pośrednictwa Pracy:
- udzielanie pomocy osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy, w tym przedstawianie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy propozycji odpowiedniego zatrudnienia,
- prowadzenie rejestru i kart pracodawców zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy oraz analiza zatrudnienia u pracodawców współpracujących z Urzędem,
- copracowywanie i realizacja indywidualnych planów działania,
- dinicjowanie i organizowanie kontaktów osób poszukujących odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z pracodawcami,
- przyjmowanie, upowszechnianie i realizacja ofert pracy zawierających dane i niezawierających danych umożliwiających identyfikację pracodawcy,
- utrzymywanie kontaktu z pracodawcami w tym udzielanie informacji o kandydatach do pracy w związku ze zgłoszoną ofertą pracy,
- przedstawianie osobom bezrobotnym lub poszukującym pracy propozycji pomocy wobec braku propozycji odpowiedniej pracy,
- udzielanie informacji osobom bezrobotnym i poszukującym pracy o aktualnej sytuacji na lokalnym rynku pracy, prawach i obowiązkach osoby bezrobotnej i poszukującej pracy,
- kierowanie osób uprawnionych do form pomocy w ramach instrumentów rynku pracy,
- wnioskowanie kierunków działań do objęcia planem marketingowym,
- sporządzanie okresowych zestawień statystycznych w zakresie realizowanych zadań,
- opracowywanie korespondencji, analiz i sprawozdawczości z zakresu działalności Referatu,
- analiza potrzeb, wnioskowanie kierunków szkoleń dla osób bezrobotnych,
- współpraca z ośrodkami pomocy społecznej i innymi podmiotami zewnętrznymi,
- udzielanie uprawnionym instytucjom informacji dotyczących korzystania z usług rynku pracy osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy,
- organizowanie Giełd Pracy oraz uczestnictwo w Targach Pracy,
- uczestnictwo w organizowanych przez instytucje partnerskie targach pracy,
- informowanie osób zarejestrowanych i osób niezarejestrowanych o możliwości skorzystania z zagranicznych ofert pracy,
- promocja usług świadczonych przez Urząd oraz budowa pozytywnego wizerunku Urzędul w środowisku pracodawców i bezrobotnych,
- wydawanie wniosków na bon stażowy, zatrudnieniowy i szkoleniowy;
2) Stanowiska Poradnictwa Zawodowego:
- planowanie, we współpracy ze stanowiskami pośrednictwa pracy, ścieżki aktywizacji bezrobotnego oraz poszukującego pracy, w tym tworzenie i koordynacja realizacji indywidualnych planów działania obejmujących podstawowe usługi rynku pracy wspierane instrumentami rynku pracy,
- wspieranie osób bezrobotnych i poszukujących pracy w procesie aktywizacji zawodowej poprzez świadczenie usług indywidualnego poradnictwa zawodowego, w tym z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych,
- wspieranie osób bezrobotnych i poszukujących pracy w procesie aktywizacji zawodowej poprzez udzielanie informacji indywidualnej osobie zgłaszającej potrzebę uzyskania informacji zawodowych, w tym z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych,
- wspieranie osób bezrobotnych i poszukujących pracy w procesie aktywizacji zawodowej poprzez inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych, szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, udzielanie informacji grupowej podczas spotkań informacyjnych oraz prowadzenie zajęć aktywizacyjnych,
- współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami w celu udzielenia najskuteczniejszej pomocy osobom korzystającym z usług Urzędu w zakresie porad zawodowych,
- gromadzenie, katalogowanie i aktualizowanie oraz opracowywanie i upowszechnianie zbiorów informacji o lokalnym rynku pracy,
- diagnozowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy za pomocą testów i kwestionariuszy psychologicznych w celu określenia zainteresowań, predyspozycji zawodowych, zmiany lub podwyższenia kwalifikacji oraz zmiany zawodu,
- przygotowanie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum Aktywizacji Zawodowej, planu badań lekarskich dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz monitorowanie wydatków na ww. badania,
- przygotowywanie pod podpis Dyrektora Urzędu po akceptacji Zastępcy Dyrektora Urzędu ds. Rynku Pracy skierowań osób bezrobotnych na specjalistyczne badania lekarskie (w uzasadnionych przypadkach),
- analiza potrzeb, wnioskowanie kierunków szkoleń dla osób bezrobotnych, realizujących indywidualne plany działania,
- opiniowanie, we współpracy z Referatem Obsługi Krajowego Funduszu Szkoleniowego i Organizacji Szkoleń, wniosków o skierowanie na szkolenie grupowe bądź szkolenie wskazane przez bezrobotnego lub poszukującego pracy niepozostającego w zatrudnieniu;
3) Stanowiska Programów Rehabilitacji Zawodowej:
- przygotowywanie projektu podziału środków PFRON na poszczególne zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej do akceptacji Zastępcy Dyrektora Urzędu ds. Rynku Pracy i zatwierdzenia przez Dyrektora Urzędu,
- obsługa refundacji ze środków PFRON kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej obejmująca:
- przyjmowanie wniosków oraz ich weryfikację pod względem rachunkowo-formalnym,
- sporządzanie umów w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej oraz prowadzenie ewidencji zawartych umów,
- wystawianie informacji o pomocy de minimis,
- sporządzanie wniosków do Państwowej Inspekcji Pracy o wydanie opinii odpowiednio:
- o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby na nim zatrudnionej lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku,
- rozliczanie przyznanych refundacji,
- bieżąca weryfikacja realizacji umów;
- obsługa ze środków PFRON jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej osobom niepełnosprawnym obejmująca:
- przyjmowanie wniosków oraz ich weryfikację pod względem rachunkowo-formalnym,
- sporządzanie umów o przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo o wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej oraz prowadzenie ewidencji zawartych umów,
- wystawianie informacji o pomocy de minimis,
- przekazywanie zawartych umów do Referatu Kontroli Wewnętrznej i Monitoringu celem rozliczania przyznanych dotacji;
- obsługa ze środków PFRON dofinansowania oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie działalności gospodarczej albo własnego lub dzierżawionego gospodarstwa rolnego obejmująca:
- przyjmowanie wniosków oraz ich weryfikację pod względem formalno-rachunkowym,
- sporządzanie umów w sprawie dofinansowania do oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego w związku z kontynuowaniem działalności gospodarczej oraz prowadzenie ewidencji zawartych umów,
- wystawianie informacji o pomocy de minimis,
- rozliczanie przyznanych refundacji;
- obsługa staży finansowanych ze środków PFRON dla osób niepełnosprawnych poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu obejmująca:
- przyjmowanie do realizacji wniosków pracodawców o zorganizowanie staży oraz ich weryfikacja,
- przygotowywanie umów stażowych oraz prowadzenie rejestru zawartych umów,
- przyjmowanie i weryfikacja list obecności będących podstawą naliczania stypendium,
- weryfikacja list wypłat stypendium,
- przyjmowanie opinii i sprawozdań z przebiegu stażu,
- wystawianie i przesyłanie stażystom zaświadczeń o odbyciu stażu,
- przygotowanie danych do oceny efektywności zatrudnienia po ukończonym stażu;
- obsługa zwrotu miesięcznych kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu obejmująca:
- przyjmowanie wniosków oraz ich weryfikację pod względem rachunkowo – formalnym,
- sporządzanie umów w sprawie zwrotu kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy w zakresie czynności ułatwiających komunikowanie się z otoczeniem oraz czynności niemożliwych lub trudnych do samodzielnego wykonania przez pracownika niepełnosprawnego na stanowisku pracy oraz prowadzenie ewidencji zawartych umów,
- bieżącą realizację wypłat na podstawie złożonych wniosków,
- przekazywanie informacji do sprawozdania z pomocy publicznej.
- obsługa zwrotu kosztów przystosowania stanowisk pracy, adaptacji pomieszczeń i urządzeń do potrzeb osób niepełnosprawnych obejmująca:
- przyjmowanie wniosków oraz ich weryfikację pod względem rachunkowo-formalnym,
- sporządzanie umów o zwrot kosztów oraz prowadzanie ewidencji zawartych umów,
- rozliczanie przyznanych refundacji,
- przekazywanie informacji do sprawozdania z pomocy publicznej.
- opracowanie i realizacja powiatowego programu działania na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie zadań z rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
- opracowanie i realizacja zadań w ramach Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego, które są podejmowane przez Urząd na rzecz osób niepełnosprawnych w oparciu o ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
- współpraca z partnerami rynku pracy w celu zebrania informacji o sytuacji i możliwościach realizacji zadań w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych na lokalnym rynku pracy,
- sporządzanie kwartalnych sprawozdań rzeczowo – finansowych z realizacji zadań z zakresu rehabilitacji i zatrudnienia osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków PFRON na podstawie danych własnych, Działu Finansowo – Księgowego i Referatu Obsługi Krajowego Funduszu Szkoleniowego Organizacji Szkoleń,
- przygotowywanie bieżącego zapotrzebowania na środki finansowe do Działu Finansowo – Księgowego.
Szczegółowe informacje można uzyskać w:
Centrum Aktywizacji Zawodowej - Referat Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych - KONTAKT