Interwencje można zgłaszać pod bezpłatnym numerem telefonu 986
Osoby niesłyszące mogą zgłaszać interwencje za pomocą sms pod numerem telefonu 515 251 986
Interwencje można również zgłaszać bezpośrednio dyżurnym poszczególnych Oddziałów Straży Miejskiej Miasta Krakowa:
Skargi przyjmuje i rozpatruje Komendant lub imiennie upoważni przez niego Zastępcy Komendanta - w każdy poniedziałek w godzinach 15-17 w siedzibie Straży Miejskiej przy ul. Dobrego Pasterza 116.
Skargi przyjmują również upoważnieni przez Komendanta pracownicy Wydziału Prawnego i Kontroli Wewnętrznej w siedzibie Straży Miejskiej Miasta Krakowa przy ul. Dobrego Pasterza 116 od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.
Funkcjonariusze Straży Miejskiej są uprawnieni do nakładania mandatów karnych, za niektóre rodzaje wykroczeń. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia osobie ukaranej mandatem karnym przysługuje prawo do odmowy jego przyjęcia. Nałożony przez strażnika miejskiego mandat karny staje się prawomocny z chwilą pokwitowania jego odbioru przez osobę ukaraną.
Prawomocnie nałożony mandat karny nie może zostać uchylony, chyba że grzywnę nałożono za czyn nie będący czynem zabronionym jako wykroczenie.
Wówczas uchylenie następuje na wniosek ukaranego złożony w terminie 7 dni od daty uprawomocnienia się mandatu lub z urzędu. Organem właściwym do rozpoznania takiej sprawy jest tylko sąd, na którego obszarze działania grzywna została nałożona. W przypadku Krakowa są to Wydziały Grodzkie Sądu Rejonowego w Krakowie.
W przypadku skorzystania z prawa do odmowy przyjęcia mandatu karnego, wobec sprawcy wykroczenia jest kierowany wniosek o ukaranie do Sądu Grodzkiego.
W świetle obowiązujących przepisów, Komendant Straży Miejskiej nie posiada kompetencji do anulowania nałożonego mandatu karnego.
Mandat karny należy uiścić w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu.
W przypadku zagubienia kwitu, kwotę mandatu karnego należy wpłacić na konto:
Urząd Miasta Krakowa, Wydział Podatków i Opłat, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.
Nr konta w PEKAO S.A: 64 1240 4722 1111 0000 4849 0184, podając swoje dane osobowe wraz z numerem PESEL.
W przypadku pozostawienia pojazdu w miejscu zabronionym funkcjonariusze Straży Miejskiej Miasta Krakowa mogą za wycieraczką pojazdu pozostawić wezwanie dla kierującego.
W takiej sytuacji kierujący pojazdem winien zgłosić się do Komendy Straży Miejskiej Miasta Krakowa (ul. Dobrego Pasterza 116) w terminie 3 dni od daty popełnionego wykroczenia w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzenia.
W przypadku jeżeli kierujący nie zgłosi się w wyznaczonym terminie, na podstawie art. 54 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks Postępowania w Sprawach o Wykroczenia, zostaną wszczęte czynności wyjaśniające zmierzające do zastosowania sankcji przewidzianych przez Kodeks wykroczeń, a kierowca pojazdu zostanie wezwany do Straży Miejskiej za pośrednictwem poczty.
W przypadku:
Straż Miejska może usunąć pojazd z drogi na koszt właściciela (art. 130a Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym). Usunięty pojazd jest przewożony na płatny parking strzeżony.
W takim przypadku należy skontaktować się z dyżurnym Straży Miejskiej Miasta Krakowa (tel. 986), który poinformuje Państwa szczegółowo o sposobie odebrania pojazdu.
Podstawą do odebrania pojazdu z parkingu strzeżonego jest zezwolenie wydawane przez dyżurnego Straży Miejskiej Miasta Krakowa. Warunkiem wydania zezwolenia jest okazanie przez kierowcę dokumentu tożsamości, dokumentu upoważniającego do używania pojazdu oraz dowodów uiszczenia opłat za usunięcie i postój pojazdu na parkingu strzeżonym.