S T A T U T
X LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie
Rozdział 1
Ogólne informacje o szkole
§1
1. X Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej (dalej zwane szkołą) mające siedzibę w Krakowie przy ulicy Zygmunta Wróblewskiego nr 8 jest szkołą publiczną.
2. Ustalono dzień 14 października Świętem Szkoły. Szkoła posiada własny sztandar i pieczęć, oraz ceremoniał szkolny.
3. Do najważniejszych elementów tradycji szkoły należą:
1) ślubowanie uczniów klas pierwszych w dniu Święta Szkoły;
2) ślubowanie abiturientów;
3) udział młodzieży w akcjach społecznych o charakterze humanitarnym.
4. Hymnem szkoły jest pieśń Wojciecha Sowińskiego do słów Ignacego Krasickiego „Hymn do miłości Ojczyzny".
5. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miejska Kraków.
6. 1) Szkoła jest jednostką budżetową samobilansującą;
2) szkoła posiada wyodrębniony rachunek bankowy;
3) szkoła prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz sporządza sprawozdania jednostkowe z realizacji budżetu;
4) Zasady prowadzenia przez liceum gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy;
5) Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
7. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§2
1. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole wynosi 3 lata dla absolwentów gimnazjum.
2. W każdym oddziale realizowane są 2 -3 zajęcia edukacyjne w zakresie rozszerzonym. Szczegółową informację o tych zajęciach edukacyjnych szkoła ogłasza publicznie corocznie przed rekrutacją w regulaminie rekrutacji.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§3
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zwanej dalej Ustawą oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności dotyczących:
1) umożliwienia zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, a także świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;
2) umożliwienia absolwentom świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu;
3) kształtowania środowiska wychowawczego, umożliwiającego realizowanie celów i zasad, o których mówi ustawa, stosownie do warunków szkoły i jej uczniów poprzez:
a) współpracę z rodzicami (prawnymi opiekunami),
b) współpracę ze szkołami w kraju i zagranicą,
c) współpracę z instytucjami kulturalno - oświatowymi,
d) współpracę z wyższymi uczelniami;
4) opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej według zasad określonych w ustawie.
§4
Szkoła realizuje następujące zadania:
1. Umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej w szczególności poprzez naukę języka oraz własnej historii i kultury.
2. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez pracę pedagoga, wychowawcy klasowego, rodziców i współpracę z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi.
3. W miarę potrzeb szkoła organizuje odpowiednie warunki do realizacji programu nauczania i wychowania uczniom chorym i niepełnosprawnym.
4. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez:
1) koła zainteresowań, konkursy przedmiotowe, olimpiady, zawody sportowe, festiwale artystyczne, sesje naukowe;
2) współpracę z wyższymi uczelniami.
5. Szkoła umożliwia realizowanie indywidualnego toku nauczania dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz indywidualnych programów nauczania.
6. Szkoła utrzymuje bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki.
7. Szkoła upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród młodzieży oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów środowiska.
8. Szkoła umożliwia poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej i światowej oraz zapewnia podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej.
9. Przeprowadza rekrutację uczniów opierając się na zasadzie powszechnej dostępności.
10. Szkoła realizuje:
1) programy nauczania zawierające podstawy programowe obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) ramowy plan nauczania.
11. Szkoła działa zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych i informacji niejawnych.
Rozdział 3
Organy szkoły
§5
1. Organami szkoły są:
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Szkoły;
4) Rada Rodziców;
5) Samorząd Uczniowski.
§6
1. Szkołą kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora. Szkołą za zgodą kuratora oświaty może również kierować osoba nie będąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący. Osoba ta nie może sprawować nadzoru pedagogicznego.
2. Dyrektor szkoły jednoosobowo reprezentuje placówkę w stosunkach zewnętrznych.
3. Dyrektor szkoły w szczególności:
1) kieruje działalnością szkoły;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
6) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki;
8) odpowiada za właściwą organizację egzaminów przeprowadzanych w szkole;
9) zapewnia warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
10) wszelkie zbiórki pieniężne lub rzeczowe, a także akcje charytatywne na terenie szkoły mogą być przeprowadzane za zgodą dyrektora.
4. W ramach reprezentacji, o której mowa w ust. 2, dyrektor szkoły jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi szkoły, w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz szkoły do wysokości środków finansowych pozostających w dyspozycji jednostki zgodnie z jej rocznym planem finansowym, z zachowaniem przeznaczenia powyższych środków wynikającego z postanowień powyższego planu.
5. Dyrektor szkoły odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych szkoły i ich zatwierdzenie w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania.
6. W razie zastrzeżenia sobie, na mocy odrębnych przepisów, przez organ prowadzący szkołę prawa zatwierdzania rocznych planów finansowych szkoły przez organy wykonawcze organu prowadzącego szkołę, dyrektor odpowiada za terminowe przedłożenie projektu rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia.
7. W razie korzystania przez szkołę z obsługi świadczonej przez powołane na mocy odrębnych przepisów jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkoły, jednostki te mogą udzielać pomocy dyrektorowi szkoły w opracowaniu projektu rocznego planu finansowego. Za sporządzenie planu lub projektu planu, o którym mowa w ust. 6, wyłączną odpowiedzialność przed organem prowadzącym szkołę ponosi jej dyrektor.
8. Zasady przewidziane w ust. 5-7 stosuje się odpowiednio do wprowadzania zmian w rocznym planie finansowym szkoły.
9. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za:
1) powierzony majątek jednostki i należyte zabezpieczenie go przed kradzieżą i dewastacją;
2) terminowe sporządzanie planów finansowo - rzeczowych;
3) wydatkowanie środków publicznych na realizację zadań w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów;
4) właściwą gospodarkę kasową i drukami ścisłego zarachowania;
5) realizację instrukcji obiegu dokumentów, zakładowy plan kont oraz prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej środków trwałych i wyposażenia jednostki;
6) rzetelne i terminowe sporządzanie sprawozdań.
10. Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie Szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
11. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
12. W celu zapewnienia pełnej realizacji zadań wychowawczych w danym oddziale oraz przygotowania nauczycieli z krótkim stażem pracy do pełnienia obowiązków wychowawcy, dyrektor może powierzyć innemu nauczycielowi funkcję wychowawcy pomocniczego w danym oddziale.
13. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Realizuje on kompetencje zawarte w Rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie zadań nauczycieli, którym powierzono funkcje kierownicze. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
3) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
14. Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
§7
1. W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
4. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, Rady Szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania
z tygodniowym wyprzedzeniem.
6. Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
§8
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów;
6) delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na dyrektora szkoły.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy szkoły, w tym rozkład dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5) kandydatów na stanowiska wicedyrektorów.
3. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę
w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§9
1. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia Radzie Szkoły.
2. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole. W takim przypadku organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
§10
1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są protokołowane. Protokół podpisuje protokolant i Przewodniczący Rady. Protokół jest do wglądu dla wszystkich członków Rady Pedagogicznej.
3. Osoby biorące udział w zebraniu Rady pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§11
1. W szkole działa Rada Szkoły.
2. Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
1) uchwala Statut Szkoły;
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły;
3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący;
4) opiniuje plan pracy szkoły;
5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady Szkoły.
§12
1. W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli;
2) rodzice wybrani przez ogół rodziców;
3) uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
2. Rada Szkoły liczy 15 osób.
3. Wybory członków Rady Szkoły organizuje dyrektor. Odbywa się to w następujący sposób:
1) nauczyciele wchodzący w skład Rady Szkoły (5 osób) wybierani są przez ogół nauczycieli zatrudnionych w szkole w wyborach bezpośrednich i tajnych;
2) rodzice wchodzący w skład Rady Szkoły wybierani są w tajnych wyborach pośrednich. W pierwszym etapie wyborów, zebrania rodziców każdego z oddziałów w drodze tajnego głosowania wyłaniają ze swojego grona po dwóch kandydatów do Rady Szkoły. W drugim etapie wyborów zebranie rodziców - kandydatów do Rady Szkoły wybiera ze swojego grona w tajnym głosowaniu pięciu członków Rady Szkoły;
3) uczniowie wchodzący w skład Rady Szkoły wybierani są w tajnych wyborach pośrednich. W pierwszym etapie wyborów uczniowie każdego z oddziałów w drodze tajnego głosowania wyłaniają ze swojego grona po jednym kandydacie do Rady Szkoły. Spośród nich w tajnych wyborach bezpośrednich ogół uczniów szkoły wybiera członków Rady Szkoły. Zostają nimi ci trzej kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów na poziomie klas I, II i III. Pozostałe dwie osoby to członkowie Prezydium Samorządu Uczniowskiego (w tym z urzędu Przewodniczący).
4. Każdy z członków Rady Szkoły może być odwołany z jej składu uchwałą Rady, w wyniku złożonej przez siebie umotywowanej rezygnacji lub na pisemny umotywowany wniosek co najmniej 10% swoich wyborców.
5. Rada Szkoły i dyrektor zobowiązani są do wzajemnej szerokiej współpracy w wykonywaniu zadań ustawowych szkoły.
6. Kadencja Rady Szkoły trwa 3 lata. Możliwe jest dokonywanie corocznej zmiany jednej trzeciej składu Rady.
7. Rada Szkoły uchwała regulamin swojej działalności oraz wybiera Przewodniczącego. Zebrania Rady są protokołowane. W regulaminie mogą być określone rodzaje spraw, w których rozpatrywaniu nie biorą udziału przedstawiciele uczniów.
8. W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor szkoły.
9. Do udziału w posiedzeniach Rady Szkoły mogą być zapraszane przez Przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady, inne osoby z głosem doradczym.
10. Rada Szkoły przeprowadza raz do roku (na końcu roku szkolnego, w maju lub w czerwcu) lub w innym terminie (na wniosek jednego z organów szkoły) ocenę sytuacji i stanu szkoły, szczególnie w sprawach realizacji planu pracy szkoły i planu finansowego oraz organizacji pozalekcyjnych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
11. Rada Szkoły zobowiązana jest do przyjmowania, rozpatrywania i ustosunkowania się do wszystkich wniosków i opinii składanych do niej przez inne organy szkoły i jej dyrektora oraz członków społeczności szkolnej.
12. Działalność Rady Szkoły nie może naruszać kompetencji dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§13
1. W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca społeczny organ szkoły, będąca reprezentacją rodziców uczniów.
2. W skład Rady Rodziców wchodzą: po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnym wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
3. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
4. Kompetencje Rady Rodziców obejmują:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktyki;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
3) opiniowanie projektu planu finansowego.
5. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa jej regulamin.
6. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady, szczegółowy tryb przeprowadzenia wyboru do rad klasowych.
§14
1. W szkole działa Samorząd Uczniowski, będący jej społecznym organem.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
5. Samorząd może przedstawiać Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
6. Samorząd Szkolny opiniuje zachowanie ucznia, przed podjęciem uchwały Rady Pedagogicznej w sprawie skreślenia go z listy uczniów.
§15
1. W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
2. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje o których mowa w ust. 1, wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Szkoły.
§16
1. Do realizacji zadań statutowych dyrektor szkoły może utworzyć stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze. Powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, Rady Szkoły, oraz Rady Pedagogicznej.
2. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.
3. Dla pełnej realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych w szkole przewidziane jest stanowisko pedagoga szkolnego.
4. Pedagog szkolny, oprócz zadań określonych zakresem obowiązków pedagoga szkolnego, uczestniczy w kształtowaniu interpersonalnych stosunków między nauczycielami i uczniami poprzez uczestniczenie w wybranych lekcjach wychowawczych i badanie stosunków panujących między uczniami i nauczycielami.
§17
1. Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą mając:
1) możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i niniejszym statutem;
2) możliwości poszukiwania rozwiązań w różnych trudnych sytuacji konfliktowych;
3) zapewnioną bieżącą wymianę informacji pomiędzy nimi o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
Rozdział 4
Organizacja pracy szkoły
§18
1. Podstawą organizacji nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym jest arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora na podstawie szkolnego planu nauczania.
2. Arkusz zatwierdza organ prowadzący szkołę, po zaopiniowaniu go przez Radę Pedagogiczną, związki zawodowe oraz organ nadzorujący szkołę.
3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§19
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczestniczą we wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danego oddziału, dopuszczonych do użytku szkolnego.
§20
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, przy zachowaniu zasady dobrowolności uczęszczania uczniów na zajęcia z religii, etyki oraz wychowania do życia w rodzinie.
§21
1. Do form działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły należą:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne;
3) inne zajęcia wspomagające rozwój młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi;
4) nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne.
2. Podstawowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone są w systemie klasowo-lekcyjnym.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4. Decyzje dotyczące podziału oddziałów na grupy na zajęciach edukacyjnych wymagających specjalnych warunków nauki lub bezpieczeństwa prowadzenia zajęć podejmuje przed rozpoczęciem roku szkolnego dyrektor w oparciu o opinię Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły, z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę, a także następujących zasad:
1) podział na grupy powinien zapewnić możliwość realizacji wynikających z programów nauczania zajęć laboratoryjnych i praktycznych, w szczególności na zajęciach języków obcych;
2) zajęcia wychowania fizycznego powinny być prowadzone w grupach, oddzielnie dla chłopców i dziewcząt, w przypadku małych grup mogą być tworzone grupy międzyklasowe;
3) szczegółowe zasady podziału uczniów na grupy określa Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania.
§22
1. Niektóre zajęcia obowiązkowe oraz koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach międzyoddziałowych, międzyklasowych, a także w formie wycieczek, wyjazdów i wymian zagranicznych.
2. Zajęcia o których mowa w ust. 1 są organizowane z uwzględnieniem posiadanych środków finansowych, w sposób zapewniający bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom.
Rozdział 5
Szczegółowe zagadnienia organizacji pracy szkoły
§23
1. Szkoła prowadzi rekrutację do klas I na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
2. Szkoła przyjmuje i otacza szczególną opieką młodzież niepełnosprawną i specjalnej troski.
§24
1. Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki, wyznaczając nauczyciela - opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej.
§25
1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli (studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli) na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.