Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura PD-03-1.3120.8.5.2025.MM
Data 2025.07.24
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości – podatek od lokalu niemieszkalnego w posiadaniu przedsiębiorcy
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Małgorzata Matłok
Indywidualna Interpretacja Podatkowa
Działając na podstawie art. 14b § 1 w zw. z art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16 maja 2025 r. (data wpływu pisma) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawczyni w świetle przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
I
W dniu 16 maja 2025 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Wnioskodawczyni przedstawiła opis zaistniałego stanu faktycznego, w którym wskazuje, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do rejestru centralnej ewidencji działalności gospodarczej. Jest właścicielką lokalu niemieszkalnego oznaczonego symbolem LU 01 przy ul. (…) w Krakowie. Lokal ten wynajmuje osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność oświatową w postaci niepublicznego przedszkola wpisanego do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych po numerem (…). Lokal ten jest wynajmowany wyłącznie na cele oświatowe. Przedszkole wpisane jest do ewidencji pod nazwą Przedszkole Niepubliczne (…) prowadzone jest przez Panią (…). Przedszkole to jest placówką oświatową, nie jest wpisane do centralnej ewidencji działalności gospodarczej.
Jednak przedstawiony przez Wnioskodawczynię zaistniały stan faktyczny wymagał uzupełnienia. Zgodnie z art. 14 b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.) składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Stąd Wnioskodawczyni została wezwana do uzupełnienia braków wniosku poprzez sprecyzowanie przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego tj. udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
W dniu 27 lipca 2025 r. wpłynęła odpowiedź na powyższe wezwanie, w której Wnioskodawczyni udzieliła na wszystkie pytania odpowiedzi - „Tak”. Zatem jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego nieruchomość, o której mowa we wniosku, została ujęta w ewidencji środków trwałych, są od niej dokonywane odpisy amortyzacyjne, wydatki związane z jej nabyciem lub utrzymaniem były i są wpisywane w koszty działalności gospodarczej a przychody związane z posiadanym lokalem są ewidencjonowane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności.
II
W związku z powyższym Wnioskodawczyni zwróciła się o interpretację przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2025 r. poz. 707) poprzez odpowiedź na pytanie:
III
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą i wynajmująca lokal pod działalność oświatową może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości, jeżeli lokal jest wykorzystywany wyłącznie na cele oświatowe.
IV
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2025, poz. 707; zwana dalej ustawą o podatkach i opłatach lokalnych lub u.p.o.l.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają: grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Stosownie natomiast do art. 3. ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
Artykuł 5 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. różnicuje wysokość stawek podatkowych podatku od nieruchomości wyróżniając m.in. stawkę odnoszącą się do budynków pozostałych w wysokości 11,48 zł za m2 oraz stawkę przewidzianą dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynoszącą 34,00 zł za m2.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przez grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej rozumie się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkami wymienionymi w art. 1a pkt. 2a powołanej ustawy.
Pojęcie związku nieruchomości oraz obiektów budowlanych z działalnością gospodarczą doczekało się wielu wyjaśnień dokonanych przez judykaturę. Kompleksowo czym jest związek gruntów, budynków i budowli z działalnością gospodarczą został wyjaśniony w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. akt III FSK 4061/21 z dnia 15 grudnia 2021 r. Zgodnie z tym orzeczeniem za związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy uznać te nieruchomości, które stanowią własność podatnika (znajdujące się w posiadaniu samoistnym albo użytkowaniu wieczystym) będącego przedsiębiorcą (innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) oraz jednocześnie:
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest właścicielem nieruchomości stanowiącej lokal niemieszkalny nr LU 01 w budynku przy ul. (…). Lokal ten został oddany w najem i jest zajęty na prowadzenie jednoosobowej działalności oświatowej w postaci niepublicznego przedszkola. Ponadto nieruchomość ta została ujęta przez Podatniczkę w ewidencji środków trwałych, jest amortyzowana, wydatki z nią związana stanowią koszty działalności gospodarczej a przychody z nią związane są ewidencjonowane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
W tak opisanym kontekście faktyczno-prawnym Prezydent Miasta Krakowa nie ma wątpliwości, że posiadana przez Podatniczkę nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą. Świadczy o tym jej wynajmowanie na cele zarobkowe oraz faktyczne powiązanie z całym obszarem rozliczeniowym nieruchomości. Nieruchomość została oddana w najem i przynosi związany z najmem przychód. Przychód ten jest ewidencjonowany w księdze przychodów związanej z prowadzoną przez podatnika działalności gospodarczą. Wydatki na prowadzoną działalność gospodarczą związane z tym lokalem stanowią koszty prowadzonej dzielności gospodarczej. Od lokalu dokonuje się także odpisów amortyzacyjnych. W tym stanie rzeczy nie można uznać stanowiska Podatniczki za prawidłowe. Nieruchomość ta z uwagi na wskazany wyżej związek z działalnością gospodarczą nie może być opodatkowana stawką jak dla budynków pozostałych.
V
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków.