Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura PD-03-1.3120.8.3.2025.MM
Data 2025.05.30
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości - podatek od gruntów i budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Małgorzata Matłok
Indywidualna interpretacja podatkowa
Działając na podstawie art. 14b § 1 w zw. z art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 marca 2025 r. (data wpływu pisma) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Uzasadnienie
I
W dniu 17 marca 2025 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, w którym wskazuje, że (…), w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2022.1634) jest agencją wykonawczą, nadzorowaną przez Ministra (…). Status prawny oraz zakres jej kompetencji określa ustawa z dnia 10 lipca 2015 roku o Agencji Mienia Wojskowego (t.j. Dz.U.2024.98 ze zm.). W skład (…)wchodzą Biuro Prezesa i Oddziały Regionalne. Minister (…) w drodze rozporządzenia nadał (…) statut, w którym określił między innymi organizację wewnętrzną, właściwość rzeczową i miejscową Oddziałów Regionalnych mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnego wykonywania zadań. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. (…) realizuje zadania własne oraz zlecone przez Ministra (…). Skarb Państwa powierzył (…) wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do nieruchomości stanowiących jego własność. (…) nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w ramach powierzonych jej innych zadań, w tym zadań z zakresu obrotu mieniem. Jak dalej Wnioskodawca wskazuje przepis art. 7a ust. 2 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego stanowi bowiem expressis verbis, że nie można utożsamiać działalności gospodarczej z innymi zadaniami własnymi (…) („Nie stanowi prowadzenia działalności gospodarczej gospodarowanie przez (…) powierzonymi i użyczonymi nieruchomościami Skarbu Państwa w ramach zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1-6, 7a, 9, 9a, 12, 14 i 15."). Jednocześnie przepis art. 7a ust. 1 podkreśla wyjątkowy charakter działalności gospodarczej (…). Działalność taka może należeć do zadań własnych (…) (zatem nie musi być prowadzona przez (…)). Sytuacja, w której (…) będzie prowadzić działalność gospodarczą może wystąpić w zakresie wynikającym z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa. Ustawodawca powołał (…) celem realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem i obronnością Państwa, a nieruchomości powierzył (…) celem pozyskiwania środków na realizację powyższych zadań, w konsekwencji sytuacja, w której (…) będzie prowadzić działalność gospodarczą może wystąpić w zakresie wynikającym z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.
Wnioskodawca - tj. Oddział (…), nie prowadzi działalności gospodarczej na nieruchomości usytuowanej w Krakowie przy ul. (…), dz. nr ewid. (…), obr. (…), jedn. ewid. (…) o pow. (…) ha. Część wskazanej powyżej nieruchomości o pow. (…) ha została przekazana podmiotowi trzeciemu, stanowiąc przedmiot umowy dzierżawy zawartej między (…) a przedsiębiorcą w dniu (…) r. Na fragmencie nieruchomości objętym umową przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kultury fizycznej i sportu. Z posiadanych przez (…) informacji wynika, że korzystał z preferencyjnej stawki opodatkowania dla gruntów zajętych na ten cel, która zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Krakowa nr XCVIII/2676/22 z dnia 26 października 2022 r., rocznie wynosiła 0,34 zł od 1 m2 powierzchni w 2023 roku oraz Uchwałą Rady Miasta Krakowa nr CXXII/3316/23 z dnia 8 listopada 2023 r. rocznie wynosiła 0,20 zł od 1 m2 powierzchni w 2024 roku.
W stosunku do ww. nieruchomości Oddział (…)nie uiszczał dotychczas podatku od nieruchomości /co było zgodne z indywidualną interpretacją z dnia 28 marca 2017 r. nr PD-03- 1.3120.8.3.2017.GK wydaną przez Prezydenta Miasta Krakowa/ a jest ona, w świetle aktualnego brzmienia art. 7a ust. 2 ustawy (…) wykorzystywana do realizacji zadań własnych (…), innych niż działalność gospodarcza. W związku ze zmianą ww. indywidualnej interpretacji podatkowej przez Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 16 marca 2021 r. nr PD-03-4.3120.8.3.2021.GK, w konsekwencji, której Agencję uznano za podatnika podatku od nieruchomości, (…) uiszcza podatek od nieruchomości.
Równocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż na terenie Gminy Miejskiej Kraków istnieją akty prawa miejscowego, które dopuszczają możliwość zwolnienia od podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem żłobków i klubów dziecięcych oraz zajętych na prowadzenie stołówek szkolnych budynkach szkół (vide Uchwała nr C/2719/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 listopada 2022 r. sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości. Uchwała nr VII/101/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 lipca 2024 r. zmieniająca uchwałę nr C/2719/22 w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości). Zwolnienia te są zwolnieniami wynikającymi ze sposobu użytkowania nieruchomości, a nie ze względu na podmiot, tym samym jako możliwe są do zastosowania w przypadku (…). (…) złożyła formularze dot. ubiegania się o pomoc de minimis do Urzędu Miasta Krakowa za lata 2023 i 2024 w dniu 27 czerwca 2024 oraz formularz za rok 2025 w dniu 22 stycznia 2025 r., w następstwie których uzyskała odpowiednio zaświadczenia Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 24 lipca 2024 r nr (…)i (…)oraz z dnia 3 lutego 2025 r Nr (…) o udzieleniu (…) pomocy publicznej, jako pomocy de minimis.
Na gruncie tak przedstawionego stanu faktycznego. Wnioskodawca podjął wątpliwości w zakresie możliwości uzyskania pomocy publicznej jako pomocy de minimis.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r. poz. 70 z późn. zm.) poprzez odpowiedź na pytanie:
Czy (…) będzie przysługiwało prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej, o której mowa w art. 5 i art. 20c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, odpowiadającej wysokości stawce przewidzianej dla dzierżawcy prowadzącego działalność gospodarczą na nieruchomości, i uzyskania pomocy publicznej jako pomocy de minimis, niezależnie od tego, że to dzierżawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kultury fizycznej i sportu, a nie (...)?
III
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż będzie mu przysługiwało prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej, o której mowa w art. 5 i art. 20c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.) odpowiadającej wysokości stawce przewidzianej dla dzierżawcy prowadzącego działalność gospodarczą na nieruchomości, niezależnie od tego, że to dzierżawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kultury fizycznej i sportu, a nie (…), i uzyskania dla (…) pomocy publicznej, jako pomocy de minimis.
Uzasadniając swoje stanowisko (…) wskazała, że nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w ramach powierzonych jej innych zadań, w tym zadań z zakresu obrotu mieniem, zwłaszcza w świetle zmiany przepisów ustawy o Agencji Mienia Wojskowego z 2023 r. i jej uzasadnienia. Zasób nieruchomości (…) nie powinien być traktowany jako związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, niezależnie czy pozostaje niezagospodarowany czy jest wykorzystywany do realizacji zadań (…). Ze zmienionych przepisów wynika wprost, że nie jest zasadne przypisywanie nieruchomościom (…) charakteru nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez wywodzenie tego charakteru z realizacji na nieruchomościach zadań (…), np. związanych z najmem, sprzedażą, czy dzierżawą nieruchomości. Przepis art. 7a ust. 2 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego stanowi bowiem expressis verbis, że nie można utożsamiać działalności gospodarczej z innymi zadaniami własnymi ((…) („Nie stanowi prowadzenia działalności gospodarczej gospodarowanie przez Agencję powierzonymi i użyczonymi nieruchomościami Skarbu Państwa w ramach zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1-6, 7a, 9, 9a, 12, 14 i 15."). Jednocześnie przepis art. la ust. 1 podkreśla wyjątkowy charakter działalności gospodarczej (…). Działalność taka może należeć do zadań własnych (…) (zatem nie musi być prowadzona przez (…)). Sytuacja, w której (…) będzie prowadzić działalność gospodarczą może wystąpić zakresie wynikającym z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa. Ustawodawca powołał (…) celem realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem i obronnością Państwa, a nieruchomości powierzył (…) celem pozyskiwania środków na realizację powyższych zadań, w konsekwencji sytuacja, w której (…) będzie prowadzić działalność gospodarczą może wystąpić zakresie wynikającym z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa. W ocenie (…) możliwa jest do zastosowania względem Oddziału - jako podatnika, preferencyjna stawka podatkowa odpowiadająca wysokości stawce przewidzianej dla dzierżawcy prowadzącego działalność gospodarczą na przedmiotowej nieruchomości, niezależnie od tego, że to dzierżawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kultury fizycznej i sportu, a nie (…). Niezależnie od tego, iż Oddział, nie podziela stanowiska organu podatkowego w kwestii opodatkowania nieruchomości oddanych w posiadanie zależne, że podatnikiem jest (…) a nie dzierżawca, nie mniej sporządzono korekty deklaracji na podatek od nieruchomości i tym samym opodatkowaniu nieruchomości oddanych w posiadane zależne. Jednocześnie zasadnym jest ustalenie, czy w takiej sytuacji opodatkowanie może nastąpić według stawki wynikającej odpowiednio z przepisów: § 1 ust. l pkt. 1) lit. b) Uchwały Rady Miasta Krakowa nr XCVIII /2676/22 z dnia 26 października 2022 r., oraz Uchwały Rady Miasta Krakowa nr CXXII/3316/23 z dnia 8 listopada 2023 odpowiednio Uchwały Rady Miasta Krakowa nr XIV/348/24 z dnia 20 listopada 2024 r. tj. od gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu.
W ocenie Wnioskodawcy dla zastosowania przewidzianego zwolnienia, nie ma znaczenia rodzaj i forma prawna zarówno podmiotu wydzierżawiającego, jak i dzierżawcy. Istotny jest cel, na jaki nieruchomość jest dzierżawiona przez Spółkę i jej faktyczne wykorzystywanie przez dzierżawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz wskazany stan faktyczny (…) stoi na stanowisku o możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej, o której mowa w art. 5 i art. 20c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.) odpowiadającej wysokości stawce przewidzianej dla dzierżawcy prowadzącego działalność gospodarczą na nieruchomości, niezależnie od tego, że to dzierżawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kultury fizycznej i sportu, a nie (…), i uzyskania dla (…) pomocy publicznej, jako pomocy de minimis. W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy jego stanowisko należy uznać za prawidłowe.
IV
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz.70 z późn. zm.; zwana dalej u.p.o.l. lub ustawą o podatkach i opłatach lokalnych) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
Podstawę opodatkowania (art. 4 ust. 1 u.p.o.l.) stanowi:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.o.l. ustawodawca wyróżnia między innymi następujące stawki podatku od nieruchomości
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnikami podatku od nieruchomości Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
(…) zostało powierzone wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na rzecz Skarbu Państwa nad nieruchomościami położonymi na terenie Gminy Miejskiej Kraków (art. 6 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego). Na podstawie powyższego, co prawda nie przeszły na (…) jakiekolwiek prawa rzeczowe, przysługujące Skarbowi Państwa, lecz tylko kompetencja do ich wykonywania w zastępstwie Skarbu Państwa. Na mocy jednak ustawy zaistniał tu swoisty stosunek powiernictwa pomiędzy Skarbem Państwa, a (…). Istotę powiernictwa powszechnie upatruje się w wykonywaniu czy zarządzaniu cudzymi prawami przez osobę zwaną powiernikiem ((…)), która czyni to we własnym imieniu, ale na rzecz powierzającego, do którego prawa powierzone należą (Skarb Państwa). W tak ukonstytuowanym stosunku prawnym istota zarządu powierniczego sprowadza się do zarządzania przekazanym powiernikowi mieniem w cudzym interesie. Treść tego stosunku prawnego powoduje, że (…) staje się posiadaczem nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, a tym samym mieści się w zakresie podmiotowym podatku od nieruchomości. Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż (…) z siedzibą w Warszawie jest osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową (art. 28 ust. 1 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego) to zgodnie z treścią art. 3 ust.1 pkt 4 lit.a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych należało ją uznać za podatnika podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków, w stosunku do których powierzone jej zostało wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych nawet wtedy gdy przekaże nieruchomość w posiadanie zależne.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przypisanie (…) statusu podatnika od powierzchnych jej nieruchomości przekazanych w posiadanie zależne będzie implikowało konieczność zastosowania stawki dla budynków gruntów i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w przypadku, gdy posiadacz zależny zajmuje nieruchomość na prowadzenie działalności gospodarczej. Jeżeli nieruchomość będzie zajęta przez posiadacza zależnego na prowadzenie działalności gospodarczej objętej stawkami preferencyjnymi o których mowa w art. 5 ust. 2-4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wówczas (…) ma prawo do deklarowania tej nieruchomości według tych stawek opisanych w Uchwałach Rady Miasta Krakowa.
W obowiązującej na terenie Gminy Miejskiej Kraków Uchwale nr XIV/348/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2024 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości grunty i budynki zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu objęte są stawkami preferencyjnymi. Tym samym należy zaaprobować stanowisko (…) zawarte we wniosku o interpretacje, że będzie ona miała prawo do zastosowania stawek preferencyjnych do nieruchomości zajętych przez dzierżawcę na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu.
Zastosowanie powyższej stawki w odniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą niezależnie od formy prawnej oraz sposobu finansowania stanowi pomoc de minimis (§ 1 ust. 2 Uchwały nr XIV/348/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2024 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości). (…) bez wątpienia jest podmiotem, który może prowadzić i prowadzi działalność gospodarczą co wynika bezpośrednio z treści art. 7a ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. Tym samym prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, że w związku z zastosowaną stawką preferencyjną będzie miała prawo do uzyskania pomocy de minimis
V
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę
i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków.