W związku ze zbliżającymi się wyborami do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, które zostały wyznaczone na dzień 15.10.2023 r. informuje się, iż wszelkie tablice reklamowe i urządzenia reklamowe stanowiące materiały wyborcze podlegają przepisom Uchwały Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26.02.2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” (zwanej dalej „uchwałą”).
Zgodnie z art. 109 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1277 z późn. zm.) materiałem wyborczym jest każdy pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji mający związek z zarządzonymi wyborami. Zaś reklamą w rozumieniu art. 2 pkt 16a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977) jest upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne. W związku z tym tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe zawierające informacje stanowiące materiały wyborcze, które promują osobę lub przedsięwzięcie powinny być usytuowane zgodnie z zasadami i warunkami określonymi w uchwale.
Należy podkreślić, iż przepisy uchwały nie zabraniają umieszczania nośników reklamowych stanowiących materiały wyborcze na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Jednakże sytuowanie ich, jak wskazano powyżej, powinno być zgodne z przepisami uchwały. Zatem wszystkie materiały wyborcze, które nie są sprzeczne z przepisami uchwały i innymi przepisami prawa powszechnego, mogą być rozpowszechniane przez komitety wyborcze.
Poniżej przedstawiono informację o różnych formach upowszechniania materiałów wyborczych w kontekście przepisów Uchwały Krajobrazowej.
Uchwała Krajobrazowa nie ingeruje w treść upowszechnianych informacji o osobach, przedsiębiorstwach, towarach, usługach, przedsięwzięciach lub ruchach społecznych, które zgodnie z obowiązującą ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym są reklamą. Uchwała określa jedynie zasady jakim powinny odpowiadać miejsca i przedmioty służące ekspozycji takiej reklamy. Dzieli też miasto na Strefy określając przepisy dla każdej z nich. Dlatego wynajmując firmę reklamową należy upewnić się, że korzystać ona będzie z legalnie umieszczonych (zgodnie z prawem budowlanym) i zgodnych z Uchwałą Krajobrazową nośników reklamowych.
W przypadku pojawienia się wątpliwości co do zgodności konkretnej istniejącej tablicy lub urządzenia reklamowego z Uchwałą Krajobrazową, Wydział Architektury i Urbanistyki UMK podejmuje odpowiednie czynności wyjaśniające. Jeżeli po ustaleniu parametrów tablicy lub urządzenia reklamowego oraz danych właściciela, zostanie potwierdzona niezgodność z Uchwałą Krajobrazową, to wszczynane jest z urzędu postępowanie w sprawie nałożenia kary finansowej oraz obowiązku doprowadzenia do zgodności z przepisami uchwały.
Umieszczenie tablicy lub urządzenia reklamowego na istniejącym obiekcie budowlanym wymaga zgłoszenia zamiaru wykonania prac budowlanych a jeśli obiekt wpisany jest do rejestru zabytków konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę;
Umieszczenie tablicy lub urządzenia reklamowego jako wolnostojących trwale związanych z gruntem wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.
Reklamy przyklejone do szyb (wewnątrz czy też na zewnątrz budynku) nie stanowią robót budowlanych i nie są objęte regulacjami ustawy Prawo budowlane. Powyższe oznacza, że na ich realizację nie jest wymagane dokonanie zgłoszenia jak i uzyskanie pozwolenia na budowę. Niemniej nie zwalnia to z obowiązku dotrzymania warunków Uchwały Krajobrazowej. Ich niedotrzymanie może wiązać się z naliczeniem kary finansowej i nakazem usunięcia lub doprowadzenia do zgodności z uchwałą.
Nośniki na obiektach budowlanych:
Strefy: możliwość lokalizowania we wszystkich strefach, z ograniczeniem w Podobszarze 1 III Strefy.
Banner może zostać umieszczony jedynie na poniższych zasadach:
a) na rusztowaniu budowlanym, przy obiekcie budowlanym, w związku z prowadzeniem robót budowlanych przy obiekcie budowlanym (nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy oraz nie częściej niż co 7 lat), przy czym powierzchnia ekspozycji reklamy na banerze nie może przekraczać 50% powierzchni banneru;
b) sytuowany na czas przedsięwzięć plenerowych:
- wyłącznie w określonym miejscu organizacji przedsięwzięcia plenerowego, na czas jego trwania, nie dłuższy niż 30 dni, oraz na czas ich montażu i demontażu w okresie trzech dni roboczych przed rozpoczęciem przedsięwzięcia plenerowego i do jednego dnia roboczego po jego zakończeniu;
- w Podobszarze 1 III Strefy dopuszcza się dodatkowo sytuowanie baneru w słupie powietrza nad drogami publicznymi i placami.
Podstawa prawna: § 4 ust. 1 pkt 1; § 9 ust. 1 pkt 1; § 10 .
Strefy: możliwość lokalizowania we wszystkich strefach poza Podobszarem 1 III Strefy.
Dopuszcza się sytuowanie innej tablicy reklamowej/innego urządzenia reklamowego na elewacji frontowej parteru obiektu budowanego oraz na ścianie ślepej.
Wymiary:
- do 25% powierzchni elewacji frontowej parteru w I Strefie,
- do 20% powierzchni elewacji frontowej parteru w II Strefie,
- do 15% powierzchni elewacji frontowej parteru w III Strefie – Podobszar 2 i 3
(wskazany powyżej % powierzchni elewacji frontowej parteru nie może przekroczyć łącznej powierzchni ekspozycji tablic/urządzeń reklamowych wraz z powierzchnią szyldów usytuowanych na tej elewacji),
- o powierzchni nieprzekraczalnej 12 m2 na ścianie ślepej budynku (z wyłączeniem banerów).
Podstawa prawna: § 9 ust. 1 pkt 7; § 15; § 18.
Strefy: możliwość lokalizowania we wszystkich strefach poza Podobszarem 1 III Strefy.
Dopuszczalne jest sytuowanie murali na poniższych zasadach:
- na ścianach ślepych budynków dopuszczalne jest sytuowanie jednej tablicy reklamowej o powierzchni nieprzekraczającej 12 m²,
- na elewacji frontowej parteru obiektu budowlanego, w taki sposób by łączna powierzchnia ekspozycji tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wraz z powierzchnią szyldów usytuowanych na tej elewacji nie przekroczyła wielkości:
(wskazany powyżej % powierzchni elewacji frontowej parteru nie może przekroczyć łącznej powierzchni ekspozycji tablic/urządzeń reklamowych wraz z powierzchnią szyldów usytuowanych na tej elewacji).
Podstawa prawna: § 4 ust.1 pkt 7; §9 ust. 12; § 15 ust. 1; § 18.
Strefy: możliwość lokalizowania we wszystkich strefach.
Dopuszcza się sytuowanie panelu reklamowego w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej, w przejściach podziemnych, na wolnostojących obiektach budowlanych o powierzchni zabudowy do 35 m2 takich jak: kiosk, toaleta, z wyłączeniem takich obiektów budowlanych zlokalizowanych w Podobszarze 1 III Strefy,
Wymiary: Panel reklamowy o wysokości do 2,5 m i szerokości do 1,6 m, w którym umieszczono gablotę lub elektroniczną powierzchnię reklamową o jednostronnej lub dwustronnej powierzchni ekspozycji, o wymiarach do 1,8 m wysokości i do 1,2 m szerokości.
Podstawa prawna: § 4 ust. 1 pkt 13; § 9 ust. 1 pkt 3; § 12.
Strefy: możliwość lokalizowania wyłącznie w I Strefie.
- na elewacji frontowej parteru obiektu budowlanego, w taki sposób by łączna powierzchnia ekspozycji tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wraz z powierzchnią szyldów usytuowanych na tej elewacji nie przekroczyła wielkości 25% powierzchni elewacji frontowej parteru w I Strefie poza obszarem, zlokalizowanym na działkach nr 1/179, 1/180, 1/181, 1/182, 1/183, 1/184, 1/ 185 obr. 52 Nowa Huta (Tauron Arena)
- na ścianach ślepych budynków dopuszcza się sytuowanie jednego billboardu o powierzchni 12 m² z możliwością zmniejszenia tej powierzchni o maksymalnie 5%.
Podstawa prawna: § 4 ust. 1 pkt 2; § 5 ust. 3; § 9 ust. 1 pkt 2; § 11; § 15 ust. 1; § 18.
Wolnostojące nośniki reklamowe:
Strefy: możliwość lokalizowania we wszystkich strefach z ograniczeniami.
Dopuszcza się sytuowanie słupa plakatowo-reklamowego („okrąglak”):
Wymiary: Słup reklamowy o wysokość do 3,95 m; średnica walca od 1,2 m do 1,4 m, ze zwieńczeniem określonym szczegółowo w uchwale.
Wymiary: Słup reklamowy o wysokość do 4,2 m; średnica walca od 1,2 m do 1,4 m, ze zwieńczeniem określonym szczegółowo w uchwale.
Wymiary: Słup reklamowy o wysokość do 4,2 m; średnica walca do 1,4 m, ze zwieńczeniem w formie walca o średnicy do 1,6 m i wysokości 0,5 m.
Podstawa prawna: § 2 ust. 2 pkt 2 i 3; § 4 ust. 1 pkt 18; § 9 ust. 1 pkt 5; § 13.
Strefy: możliwość lokalizowania tylko w I Strefie i II Strefie.
Dopuszcza się sytuowanie innej wolnostojącej tablicy reklamowej albo innego wolnostojącego urządzenia reklamowego w I Strefie i w II Strefie:
Dodatkowo w terenach ulic wylotowych dopuszcza się sytuowanie innych wolnostojących tablic reklamowych albo innych wolnostojących urządzeń reklamowych, z tym że minimalna odległość w tym terenie pomiędzy nimi wynosi 500 m.
Wymiary: wysokość do 3,5 m i powierzchni ekspozycji reklamy mniejsza niż 5 m2.
Podstawa prawna: § 4 ust. 1 pkt 23; § 5 ust. 2 i 3; § 9 ust. 1 pkt 6; § 14, § 16.
Strefy: możliwość lokalizowania wyłącznie w I Strefie, z wyłączeniem terenów ulic wylotowych.
Dopuszcza się sytuowanie billboardu:
Wymiary: powierzchnia 12 m2 albo 18 m2 z tolerancją +/- 5%,
Podstawa prawna: § 4 ust. 1 pkt 2; § 5 ust. 3; § 9 ust. 1 pkt 2; § 11; § 14; § 17 pkt 3, 5 i 6.
Strefy: możliwość lokalizowania we wszystkich strefach wyłącznie na terenach towarzyszących obiektom usług (zdefiniowanych w uchwale)
Wymiary: powierzchnia ekspozycji do 6m2 i wysokość masztu do 12m.
Lokalizacja: dopuszcza się sytuowanie nie więcej niż 3 chorągwi na każde 0,5 ha terenu towarzyszącemu obiektom usług.
Podstawa prawna: § 17 pkt 2.
Uchwała określa materiały z jakich mają być wykonywane tablice i urządzenia reklamowe.
Uchwała definiuje także „tereny towarzyszące obiektom usług”, gdzie możliwe jest sytuowanie dodatkowych tablic i urządzeń reklamowych oraz urządzenia zbiorczego - pylonu. Do terenów takich zalicza się np. stacje paliw.
Z ograniczeniami wynikającymi z zapisów uchwał Rady Miasta Krakowa: