Zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 875 ze zm.), jednostka samorządu terytorialnego zobowiązana była do sporządzania co 36 miesięcy analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu, w których do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych.
Analiza obejmowała w szczególności:
Sporządzony dokument poddawany był konsultacjom społecznym na zasadach określonych w dziale III w rozdziałach 1 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.), a następnie przekazywany ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, ministrowi właściwemu do spraw środowiska i ministrowi właściwemu do spraw energii.
Zgodnie z zapisami ww. ustawy wynik analizy kosztów i korzyści warunkował konieczność inwestowania Gminy w tabor bezemisyjny w celu osiągnięcia określonego poziomu udziału autobusów elektrycznych.
Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1853), zniesiony został obowiązek sporządzania co 36 miesięcy przedmiotowej Analizy Kosztów i Korzyści.