Na tej stronie prezentujemy przepisy dotyczące zasad funkcjonowania przedszkola.
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1 – Nazwa przedszkola
1. Nazwa przedszkola brzmi:
Samorządowe Przedszkole Nr 150
2. Adres przedszkola, telefon:
30 – 835 Kraków, ul. Teligi 28
tel. /fax 12 658-20-05
3. Nazwa przedszkola używana na pieczęciach brzmi:
Przedszkole Samorządowe Nr 150
30 – 835 Kraków, ul. Teligi 28
NIP 679-305-65-98 REGON 121340363
tel. 12 658-20-05
4. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Kraków.
5. Przedszkole działa na podstawie :
1). Ustawy z dnia 07.09.1991r. i systemie oświaty (Dz. U. Nr 95 z późn. zm.) i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy
2). Niniejszego statutu
6. Przedszkole jest jednostką budżetową.
7. Przedszkole:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego
2) podstawa programowa realizowana jest w godzinach od 8.00 do 13.00
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
5) zapewnia realizacje prawa do rocznego przygotowania przedszkolnego.
7. Nadzór pedagogiczny sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
II CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2 – cele i zadania przedszkola
1. Przedszkole realizuje cele określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego
2. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności
w zakresie:
1) udzielania dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
2) organizowania opieki nad dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
3) wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka;
4) zapewnienia opieki dzieciom odpowiednio do ich potrzeb;
5) współdziałania z rodziną w wychowaniu dzieci i przygotowania ich do nauki szkolnej;
6) umożliwiania dzieciom podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
7) organizacji działalności innowacyjnej.
3. Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną polegającą na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych. Korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
Pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom:
Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z tego zakresu, są to psycholog, pedagog i logopeda.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1). Rodzicami dzieci
2). Poradniami psychologiczno – pedagogicznymi
3). Placówkami doskonalenia nauczycieli
4). Innymi przedszkolami i placówkami
5). Innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy rodziców dziecka, nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem, poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy nauczyciela.
W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana dzieciom w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć terapeutycznych.
W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci
i nauczycielom w formie porad, konsultacji i warsztatów.
Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w przedszkolu jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem zwanego dalej zespołem. Zespół tworzy dyrektor przedszkola.
4. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do szkoły:
1) organizuje współpracę z rodzicami;
2) zapoznaje rodziców z zadaniami przedszkola;
3) zasięga opinii rodziców w sprawach dotyczących wychowania, opieki oraz nauczania - uzgadnia kierunki i zakres realizowanych zadań;
4) udziela bieżących informacji o rozwoju i postępach dziecka;
5) stwarza sytuacje sprzyjające rozwijaniu samodzielności, kształtowania nawyków higienicznych i kultury bycia;
6) stwarza warunki do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
7) współpracuje ze szkołą i nauczycielami kształcenia zintegrowanego;
8) umożliwia dzieciom zdobycie różnorodnych doświadczeń wpływających stymulująco na ich rozwój;
5. Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi, a w tym:
1) organizuje atmosferę akceptacji i bezpieczeństwa;
2) podtrzymuje działania sprzyjające promocji i ochronie zdrowia;
3) przekazuje wiedzę o zdrowym stylu życia;
4) uczy zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka;
5) zapewnia stałą opiekę ze strony nauczyciela zarówno w czasie zajęć w placówce, jak i poza terenem przedszkola;
6) tworzy warunki sprzyjające spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
7) zapewnia organizację wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami;
8) organizuje w miarę potrzeb i możliwości stałą lub doraźną pomoc materialną;
9) stwarza optymalne warunki opieki i wychowania każdemu dziecku.
6. Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje wszechstronny rozwój dzieci w kontaktach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym poprzez:
1) tworzenie okazji do poznawania świata przyrody;
2) upowszechnianie wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
3) stwarzanie warunków do podejmowania działań twórczych
i artystycznych;
4) współpracę z instytucjami kulturalnymi;
5) budzenie zainteresowań otaczającym światem;
6) wspieranie samodzielnych działań dzieci.
7. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie tożsamości narodowej, religijnej oraz wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych poprzez:
1) dbanie o kulturę języka polskiego;
2) organizowanie uroczystości o charakterze narodowym
i regionalnym;
3) tworzenie tradycji przedszkola;
4) zapoznawanie dzieci z historią i symbolami narodowymi;
5) przybliżanie tradycji, kultury regionu;
6) stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych.
8. Podstawowe formy działalności przedszkola to:
1) zajęcia edukacyjne organizowane z całą grupą,
2) zajęcia stymulujące organizowane w małych zespołach,
3) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci mających trudności w nauce, oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwoju
4) zajęcia dodatkowe, za zgodą rodziców,
5) okazje edukacyjne – stworzenie dziecku możliwości wyboru zadań
6) spontaniczna działalność dzieci,
7) prace porządkowe i samoobsługowe,
8) współpraca z placówkami kulturalno – oświatowymi ,
9) współpraca z rodzicami i opiekunami prawnymi.
10) Pobyt na świeżym powietrzu, spacery i wycieczki
§ 3 – Zasady sprawowania opieki i zachowania bezpieczeństwa
1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę:
2. Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece:
1) jednego nauczyciela w przypadku 5 – godzinnego czasu pracy oddziału,
2) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 – godzinnego czasu pracy,
3) w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych koniecznością opuszczenia sali zajęć przez nauczyciela, dopuszcza się możliwość sprawowania opieki nad dziećmi przez pracowników obsługi.
4) dopuszcza się zasadę łączenia dzieci z różnych grup wg opracowanej procedury.
3. Przedszkole organizuje całoroczne ubezpieczenie dzieci od nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców w ramach polisy z wybranym ubezpieczycielem,
4. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
5. W czasie wycieczek dzieciom zapewnia się opiekę co najmniej jednej osoby na 10 wychowanków;
6. Podczas spacerów i zajęć poza terenem przedszkola nauczyciela wspomaga pomoc nauczyciela lub woźna; opiekunami podczas spacerów i wycieczek mogą być: nauczyciel przedszkola, rodzic lub opiekun dziecka, wolontariusz oraz inny pracownik przedszkola,
7. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności,
8. Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczo – turystycznych (dot. wycieczek całodziennych) wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych (rodziców, prawnych opiekunów),
9. Kartę wycieczki zatwierdza każdorazowo dyrektor przedszkola. Karta wycieczki zawiera: dane dotyczące organizacji wycieczki, program, dane kierownika wycieczki i opiekunów,
10. Nauczyciel organizujący wycieczkę lub spacer powinien:
1) Poinformować dzieci o miejscu i celu wycieczki,
2) Dostosować zajęcia do możliwości fizycznych wszystkich dzieci,
3) Zapoznać dzieci z normami kulturalnego zachowania się, które powinny być przestrzegane przez wszystkich uczestników wycieczki,
4) Wspólnie z dziećmi ustalić zasady postępowania, które zapewnią grupie bezpieczeństwo, dobre współdziałanie, przyjemną atmosferę,
5) Zadbać o właściwy, tj. dostosowany do warunków atmosferycznych ubiór dzieci,
11. Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola powiadamia się o tym rodziców. Mają oni obowiązek odebrać dziecko z przedszkola i zapewnić mu opiekę medyczną.
12. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie, jak również podawane lekarstwa, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
13. W uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka) przedszkole powiadamia rodziców i za porozumieniem z nimi wzywa pogotowie. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców (opiekunów prawnych) pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.
14. Pracownik przedszkola, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy.
15. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
a) rodziców (opiekunów) poszkodowanego;
b) pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy;
c) społecznego inspektora pracy;
d) organ prowadzący
e) radę rodziców.
16. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
17. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
18. Zawiadomień, o których mowa w pkt. 8-10, dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
19. W wprowadza się całkowity zakaz palenia na terenie należącym do placówki.
20. Jeżeli przerwa w działalności oświatowej przedszkola trwa co najmniej 2 tygodnie, dyrektor dokonuje kontroli obiektów należących do szkoły lub placówki pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów.
§ 4 – Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
1. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu;
2. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka powinni w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać bezpośrednio pod opiekę nauczyciela. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi przedszkole;
3. Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby pełnoletnie upoważnione w karcie zapisu lub w formie pisemnego upoważnienia przez rodziców (prawnych opiekunów) – upoważnienia pozostają w dokumentacji przedszkola; wyjątkowo odbierać mogą osoby niepełnoletnie za zgodą dyrektora placówki i z oświadczeniem pisemnym Rodzica.
4. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe;
5. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
6. Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek przyprowadzania dzieci do godziny 9 i odbierania dzieci z przedszkola najpóźniej do godziny 17 – tej;
7. Pracownicy przedszkola pełniący dyżur w szatni mają obowiązek kontrolowania tożsamości osoby zgłaszającej się po dziecko.
8. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu przedszkola, nauczyciel powinien powiadomić o tym telefonicznie rodziców dziecka (opiekunów prawnych). W przypadku gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami).
9. Szczegółowy sposób i tryb postępowania w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby nie mogącej sprawować opieki nad dzieckiem reguluje wewnętrzna procedura dostępna w kancelarii przedszkola.
III ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 5 – Rodzaje organów przedszkola
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
§ 6 – Zadania i kompetencje dyrektora
1. Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Przedszkolem kieruje Dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników przedszkola, przewodniczącym rady pedagogicznej.
3. Dyrektor jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi przedszkola, określonymi zgodnie z jego rocznym planem finansowym.
4. Dyrektor Przedszkola:
1) kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro-zdrowotne;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) współdziała z zakładami kształcenia nauczycieli;
6) Dyrektor przedszkola dopuszcza do użytku programy wychowania przedszkolnego na pisemny wniosek nauczycieli, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
7) tworzy właściwą atmosferę pracy;
8) zapewnia wszystkim pracownikom i wychowankom odpowiednie warunki BHP;
9) zapewnia właściwą organizację pracy przedszkola;
10) organizuje współpracę z rodzicami, środowiskiem i Radą Dzielnicy.
5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i innych pracowników, w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wyznaczania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
3) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
6. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
7. Dyrektor przedszkola dopuszcza do dnia 31 sierpnia wybranych przez nauczycieli programów nauczania do użytku przedszkolnego w danym roku szkolnym
8. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do powiadomienia dyrektora szkoły w rejonie (w którym dziecko mieszka) o spełnianiu przez dziecko 6 – letnie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w placówce przedszkolnej
§ 7 – Zadania i kompetencje Rady Pedagogicznej
1. Rada Pedagogiczna:
1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym zadania wynikające ze statutu przedszkola a jej przewodniczącym jest dyrektor placówki;
2) w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w przedszkolu oraz dyrektor;
3) w zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej przedszkola;
4) zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb; zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej;
5) termin zwoływania Rady Pedagogicznej powinien być podany w miarę możliwości na tydzień przed posiedzeniem.
6) osoba zwołująca Radę Pedagogiczną powinna podać wcześniej zagadnienia do dyskusji na zaplanowane posiedzenie;
7) przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku jej zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej;
8) dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa, o wstrzymaniu niezwłocznie powiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
9) Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole uchyla uchwałę, w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
10) Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
11) Rada pedagogiczna opiniuje programy wychowania przedszkolnego wybrane przez nauczycieli, które dyrektor dopuści do użytku w przedszkolu.
12) dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razu
w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje z działalności przedszkola.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie zestawu innowacji, eksperymentów pedagogicznych w placówce;
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;
5) podejmowanie uchwał w sprawie zmian w statucie
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
2) wnioski dyrektora o przyznaniu nauczycielom odznaczeń i innych wyróżnień;
3) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac, zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
4) opiniuje programy opracowane przez nauczycieli.
5) opiniuje programy dopuszczone do użytku w przedszkolu przez dyrektora Samorządowego Przedszkola Nr 150 w Krakowie
6) opiniuje projekt planu finansowego przedszkola.
4. Rada Pedagogiczna :
1) przygotowuje projekt statutu lub jego zmiany i zapoznaje z nim Radę Rodziców;
2) może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego przedszkola.
3) Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągi 14 dni od otrzymania wniosku;
4) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności. Zebrania rady są protokołowane;
5) przejmuje kompetencje Rady Przedszkola, gdy ta nie zostanie powołana.
5. W uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna na wniosek nauczyciela lub Rady rodziców może dokonać zmian w zestawie programów nauczania z tym ze zmiana ta nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego
6. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
7. Nauczyciele oraz inne osoby są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rad pedagogicznych, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli lub innych pracowników przedszkola.
§ 8 – Zadania i kompetencje Rady Rodziców
1. W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola która uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspakajania potrzeb dzieci:
1) w skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 3 przedstawicieli wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków przedszkola
2) w wyborach Rady Rodziców jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic;
3) wyboru członków Rady Rodziców dokonuje się na pierwszym zebraniu rodziców na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń w każdym roku szkolnym;
4) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola. Określa się w nim w szczególności wewnętrzną strukturę
i tryb pracy rad oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady ;
5) Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora, organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki;
6) Do kompetencji Rady Rodziców należy uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści
i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym skierowane do dzieci
a realizowane przez nauczycieli, programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb środowiska oraz opiniowanie programu
i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania i projektu planu finansowego placówki:
7) W celu wspierania działalności statutowej Rada Rodziców może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł;
8) Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym mowa
w ust. 2;
9) Rada Rodziców może współpracować z Radami Rodziców z innych placówek
w ramach ustalonych zasad i zakresu współpracy
10) W posiedzeniach Rady Rodziców może uczestniczyć z głosem doradczym Dyrektor placówki:
§ 9 – Współdziałanie organów
1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą w sposób gwarantujący każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach posiadanych kompetencji.
2. W celu wymiany bieżących informacji dyrektor przedszkola spotyka się z Radą Rodziców co najmniej dwa razy do roku.
3. Na wniosek jednego z organów o zwołanie wspólnego zebrania Dyrektor jest zobowiązany określić termin zebrania i powiadomić wszystkie organy o ustalonym terminie.
§ 10 - Rozwiązywanie sporów między organami przedszkola
1. Ewentualne spory pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są w drodze negocjacji pomiędzy przewodniczącymi poszczególnych organów. Wyniki negocjacji są protokołowane
i przekazywane do wiadomości dyrektorowi przedszkola;
2. W przypadku sporu Dyrektor – Rada Pedagogiczna negocjacje w imieniu Rady Pedagogicznej prowadzi nauczyciel upoważniony przez co najmniej ¾ Rady Pedagogicznej;
3. W przypadku braku osiągnięcia porozumienia w drodze negocjacji Dyrektor przedszkola o istniejącym sporze powiadamia organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny w zależności od kompetencji, który podejmie decyzje rozstrzygające kwestie sporne. Decyzja organu jest ostateczna.
IV ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 11 – Zasady funkcjonowania przedszkola
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny tj. od 1. września do 31. września, z wyjątkiem przerw (lipiec, sierpień) ustalanych przez organ prowadzący przedszkole.
2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
3. Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji zadań programowych.
4. Liczba dzieci w oddziale ogólnodostępnym nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem pkt. 5
5. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci może być różna od liczby określonej w pkt. 4, zgodnie z arkuszem organizacyjnym przedszkola
6. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora przedszkola.
7. Arkusz organizacyjny przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
8. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:
1) liczbę oddziałów;
2) liczbę pracowników przedszkola w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
3) kwalifikacje nauczycieli oraz stopień awansu zawodowego
4) czas pracy poszczególnych oddziałów przedszkola;
5) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
8.Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny pracy. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, ustala dla oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
9. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony:
a) jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi - 15 ° C lub jest niższa;
b) jeżeli wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów.
10. Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia wietrzy się w czasie każdej przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć
11. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole.
12. Przedszkole pracuje od godziny 6 rano do 17 w tym 5 godzin konkretnie przeznaczonych jest na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, tj. 800 – 1300
13.Termin przerwy pracy ustalony przez organ prowadzący każdego roku zostanie podany do 30 marca. Dyrektor przedszkola do końca kwietnia poda do wiadomości rodziców adresy przedszkoli dyżurujących w czasie wakacji.
14. Dodatkowe informacje o pracy przedszkola:
1). Przedszkole na życzenie rodziców może organizować zajęcia dodatkowe (zajęcia muzyczne, język angielski, zajęcia plastyczne, zajęcia edukacji informatycznej itp.)
2).W czasie zajęć dodatkowych dzieci pozostają pod opieką nauczyciela prowadzących dane zajęcia.
3) Rodzice wyrażają pisemną zgodę na udział dziecka w zajęciach dodatkowych.
4). Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców. Zajęcia te finansowane są w całości przez rodziców.
5). Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3 – 4 letnich, a około 30 minut dla dzieci 5 – 6 letnich.
6). Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
7). przedszkole realizuje w ramach planu zajęć naukę religii; dzieci nie biorące udziału w nauce religii pozostają pod opieką nauczyciela;
8). przedszkole realizuje w ramach planu zajęć gimnastykę korekcyjną;
9). przedszkole może organizować dla dzieci zajęcia dodatkowe ;
10). w przedszkolu mogą działać wolontariusze, stowarzyszenia i inne organizacje których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności i uzyskaniu zgody dyrektora placówki oraz pozytywnej opinii Rady Rodziców.
§ 12 – Zajęcia prowadzone w przedszkolu
1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o:
1) obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego opracowaną przez MEN,
2) programy wychowania przedszkolnego dopuszczone przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczycieli po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
3. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo – zajęcia umuzykalniające , nauka języka obcego, religii i gimnastyki korekcyjnej – powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) dla dzieci w wieku 3 – 4 lata – ok. 15 minut;
2) dla dzieci w wieku 5 – 6 lat – ok. 30 minut.
4. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy wychowawczo – dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. Do dziennika wpisuje się alfabetyczny wykaz wychowanków, daty i miejsce ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adres ich zamieszkania oraz odnotowuje frekwencje. Fakt prowadzenia zajęć potwierdza się podpisem.
5. Dokumentacja przebiegu nauczania może być udostępniania:
1) przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny;
2) rodzicom (prawnym opiekunom) wychowanków na ich życzenie w części dotyczącej informacji o dziecku;
3) pracownikom naukowym i studentom za zgodą Dyrektora – w zakresie prowadzonych badań na terenie przedszkola w obecności Dyrektora przedszkola lub osoby przez niego wskazanej.
V ZASADY ODPŁATNOŚCI
§ 13 – zasady odpłatności
1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez MEN - tj. 5 godzin – 8.00 – 13.00
2. Wysokość opłaty za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające powyżej 5 godzin o których mowa w pkt. 1 ustala się zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady Miasta Krakowa
3. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala Dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym . W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje zwrot kosztów wyżywienia w następnym miesiącu
4. Dziecko może korzystać z wyżywienia (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, )
5. Koszt wyżywienia pokrywają w całości rodzice lub opiekunowie dzieci w zależności od ilości spożywanych posiłków w rozliczeniu miesięcznym płatnym z góry w terminie do 10 każdego miesiąca.
6. Wychowankowie mogą korzystać z jednego, dwóch lub trzech posiłków. Koszt obiadu wynosi 50%, a śniadania i drugiego śniadania po 25% ustalonej dziennej stawki żywieniowej
7. Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym.
8. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
9. W przypadku miesięcznej zaległości w opłatach za usługi przedszkola (po uprzednim wezwaniu do zapłaty) dziecko zostaje skreślone z listy korzystających z przedszkola, z wyjątkiem dziecka realizującego roczne przygotowanie przedszkolne, które korzysta z usług przedszkola w zakresie określonym w § 13 ust. 1 pkt. 1 bez wyżywienia.
10. W przypadku dzieci pochodzących z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może wystąpić do MOPS z prośbą o przyznanie stałej lub doraźnej pomocy.
VI NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
1. w przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz innych pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Wszyscy pracownicy, szczególnie w zakresie przydzielonych zadań:
a). są odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci przebywających w przedszkolu;
b). mają obowiązek informować dyrektora o podejrzeniu zagrożenia (zewnętrznego i wewnętrznego) lub łamania zasady przestrzegania praw dziecka;
c). w swojej pracy winni kierować się dobrem dziecka;
d). są zobowiązani do szanowania powierzonego im mienia i odpowiedzialności za nie oraz zabezpieczenia materiałów, środków, narzędzi w taki sposób , by nie stanowiły zagrożenia dla dzieci i innych osób.
§ 14 – Zastępca dyrektora
1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko zastępcy dyrektora.
2. Zadania wicedyrektora określa Dyrektor przedszkola:
1) umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) organizuje i kontroluje pracę dydaktyczno – wychowawczą w zakresie ustalonym przez dyrektora;
4) prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą w wymiarze ustalonym odrębnymi przepisami;
5) współdziała z dyrektorem przedszkola w kierowaniu bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą oraz administracyjną placówki wg ustalonego przez dyrektora zakresu czynności;
6) zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności;
7) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy dydaktyczno – wychowawczej;
8) tworzy właściwą atmosferę pracy;
9) zapewnia wszystkim pracownikom i wychowankom odpowiednie warunki BHP;
10) rozpatruje wnioski, skargi i zażalenia według określonej procedury.
§ 15 – Prawa i obowiązki nauczycieli
1. Nauczyciel odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków;
2. Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności, zainteresowania, dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywności dzieci przez wykorzystanie ich własnej inicjatywy;
3. Wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób własnych doświadczeń;
4. Nauczyciel zwraca się z wnioskiem do dyrektora przedszkola o zatwierdzenie wybranego przez siebie programu wychowania przedszkolnego
5. Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania, może taki program opracować we współpracy z innymi nauczycielami lub wybrać program opracowany przez innego autora lub dokonać zmian wraz z uzasadnieniem w opracowanym przez innego autora programie.
6. Prowadzi i planuje pracę wychowawczą, opiekuńczą i edukacyjną w oparciu o dopuszczone przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
7. Realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania dzieci.
8. Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do możliwości każdego z nich;
9. Prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z odrębnymi przepisami;
10. Prowadzi dokumentację dotyczącą indywidualnego rozwoju i postępów dziecka;
11. Prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
12. Współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną opiekę zdrowotną i inne formy pomocy,
13. Współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci;
14. Udziela rodzicom informacji dotyczących dziecka, jego zdrowia i rozwoju;
15. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora przedszkola, doradcy metodycznego, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek, instytucji naukowo – oświatowych,
16. Nauczyciel planuje rozwój zawodowy; systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
17. Czynnie uczestniczy w pracach Rady Pedagogicznej i realizuje jej postanowienia i uchwały;
18. Inicjuje i organizuje imprezy o charakterze wychowawczym, dydaktycznym, kulturalnym , rekreacyjno – sportowym;
19. Zapoznaje się z przepisami ruchu drogowego i przestrzega tych przepisów podczas spacerów i wycieczek z dziećmi,
20. Nauczyciel obserwuje, nadzoruje, nie pozostawia bez opieki dzieci oraz udziela natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta jest niezbędna,
21. Nauczyciel ma obowiązek dokonać diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej ,
22. Nauczyciel realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora, wynikające z bieżącej działalności placówki.
23. Nauczyciel współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podwyższenia poziomu pracy placówki, a w szczególności;
1) rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach opieki, wychowania
i kształcenia dzieci, ustalają wspólne kierunki działań,
2) nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju, organizują zebrania z rodzicami oraz rozmowy indywidualne
3) nauczyciel organizuje różnorodne formy współdziałania z rodzicami, w kąciku dla rodziców umieszcza informacje dotyczące zadań i realizowanej tematyki,
4) prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz je dokumentuje.
5) Wspiera rodziców w wychowaniu i przygotowaniu dzieci do nauki w szkole.
23. Ma zagwarantowane prawo do strajku .
Spośród Rady Pedagogicznej wybiera się w drodze głosowania nauczyciela do pełnienia funkcji Społecznego Inspektora Pracy ds. bezpieczeństwa, do którego zadań należy:
1) monitorowanie stanu bezpieczeństwa w przedszkolu;
2) uczestniczenie w przeglądach stanu BHP w przedszkolu oraz realizacji zaleceń;
3) integrowanie działań w zakresie bezpieczeństwa wszystkich podmiotów przedszkolnych: pracowników A-O, nauczycieli, dzieci, rodziców;
4) podejmowanie współpracy ze środowiskiem w ww. Zakresie;
5) dokonywanie aktualizacji regulaminów dotyczących bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
6) monitorowanie i ewaluacja zadań i celów wynikających z programu profilaktycznego przedszkola;
7) informowanie na bieżąco dyrektora o wszelkich zagrożeniach;
8) przedstawienie Radzie Pedagogicznej raportów z prowadzonych działań.
§ 16 – Pracownicy AO
1. Zakres obowiązków pracowników administracyjno- obsługowych.
1) ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
2) współpraca z nauczycielem w sprawowaniu opieki oraz realizacji zadań wychowawczo - opiekuńczo – edukacyjnych,
3) włączanie się w proces wewnętrznego mierzenia jakości pracy przedszkola
4) dbanie o wysoką jakość wykonywanej przez siebie pracy,
5) dbanie o własny rozwój zawodowy,
6) szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
2. Pracownicy administracji i obsługi są odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci pozostawionych czasowo pod ich opieką.
3. Corocznie ustalane są dyżury pracowników AO na korytarzu w celu zapewnienia dzieciom opieki i bezpieczeństwa w trakcie wychodzenia do domu. Osoba dyżurująca ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci wychodzących z sali.
4. Obowiązkiem pracowników AO jest udział i pomoc we wszystkich formach zajęć wymagających zwiększonego dozoru nad dziećmi.
5. Zasady zatrudnienia pracowników określają odrębne przepisy.
VII Wychowankowie przedszkola
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, a w uzasadnionych przypadkach i w sytuacji wolnych miejsc w placówce, również dzieci 2,5 -letnie.
2. Dziecko któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym ukończy 10 lat.
§ 17 – zasady przyjmowania dzieci do przedszkola
1. Przedszkole jest placówką publiczną prowadząca rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
2. Zapisy do przedszkola przyjmuje dyrektor placówki;
3. Do przedszkola przyjmowane są dzieci rodziców zamieszkałych w Krakowie;
4. Dzieci niepełnosprawne mogą uczęszczać do przedszkola na tych samych zasadach, co dzieci zdrowe;
5. Zapisy do przedszkola prowadzi się od 1 do 31 marca każdego roku; dopuszcza się możliwość dodatkowych zapisów w miarę wolnych miejsc.
6. Do przedszkola w pierwszej kolejności przyjmowane (zgodnie z § 2. rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232)):
1. Dzieci sześcioletnie, które objęte są rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym.
2. Dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci.
3. Dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów.
4. Dzieci z rodzin zastępczych.
W następnej kolejności przyjmowane są:
5. Dzieci kontynuujące edukację przedszkolną w danej placówce.
6. Dzieci pięcioletnie, odbywające roczne przygotowanie przedszkolne.
7. Rodzeństwo dzieci kontynuujących edukację przedszkolną w danej placówce.
8. Dzieci obojga rodziców pracujących/studiujących w systemie stacjonarnym.
9. Dzieci, dla których wybrane przedszkole jest przedszkolem najbliższym miejscu zamieszkania.
10. Dzieci z rodziny, w której znajduje się dziecko z orzeczoną znaczną lub umiarkowaną niepełnosprawnością.
11. Dzieci, dla których wybrane przedszkole jest przedszkolem najbliższym miejscu pracy jednego z rodziców.
12. Dzieci z domu dziecka, rodzinnego domu dziecka.
13. Dzieci zmieniające placówkę z powodu zmiany miejsca zamieszkania.
14. Rodzeństwo dzieci zmieniających placówkę z powodu zmiany miejsca zamieszkania.
15. Dzieci uczęszczające wcześniej do żłobka.
7. W przypadku zgłoszenia się większej liczby dzieci niż liczba miejsc w przedszkolu dyrektor przedszkola może powołać komisje rekrutacyjną w składzie:
1) Dyrektor przedszkola;
2) przedstawiciel Rady Pedagogicznej;
3) przedstawiciel Rady Rodziców;
4) Przedstawiciel Rady Dzielnicy.
8. Komisji rekrutacyjnej pracujące od 1 do 15 maja przewodniczy Dyrektor przedszkola.
9. Komisja rekrutacyjna ma prawo do ustalenia dodatkowych kryteriów.
10. Wyniki rekrutacji dzieci przyjętych i nieprzyjętych na dany rok szkolny podaje się do wiadomości zainteresowanych poprzez umieszczenie ich w wyznaczonym miejscu w holu przedszkola, w terminie niezwłocznym po zakończeniu prac komisji.
11. Rodzicom przysługuje prawo pisemnego odwołania się od decyzji komisji rekrutacyjnej w terminie 14 dni, licząc od daty podania do wiadomości wyników rekrutacji.
12. Dyrektor przedszkola rozpatruje odwołania w terminie 14 dni, licząc od dnia zakończenia przyjmowania tych odwołań
13. O podjętej decyzji zawiadamia rodziców, podjęta decyzja jest ostateczna.
14. Ostateczną podstawą przyjęcia dziecka do przedszkola jest podpisanie umowy pomiędzy rodzicami a dyrektorem przedszkola – w terminie do 30. kwietnia.
§ 18 – Zasady realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
1. Dzieci w wieku 5 i 6 lat realizują w przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego
2. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
3. Obowiązek szkolny dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
4. Zapewnienie warunków do spełnienia obowiązku, o którym mowa w pkt. 1 jest zadaniem własnym gminy.
5. Rodzice dzieci sześcioletnich są zobowiązani do usprawiedliwiania nieobecności dziecka.
w przedszkolu.
6. Niespełnienie obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego dziecka 6 letniego ( nieusprawiedliwione nieobecności w okresie 1 miesiąca na co najmniej 50% podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym i administracji
§ 19 – Prawa i obowiązki dziecka
1. Dziecko ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy;
2) akceptacji i poszanowania godności osobistej;
3) wyboru form odpoczynku i zabawy;
4) zdrowego żywienia;
5) życzliwego i podmiotowego traktowania;
6) otrzymywania pomocy od dorosłych;
7) aktywnego kształtowania własnej osobowości;
8) zabawy i wyboru partnera zabawy;
9) odpoczynku;
10) ochrony przed wszelkimi formami przemocy.
2. Do obowiązków dziecka należy:
1) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
2) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
3) uczenia się i przestrzegania reguł współżycia w grupie;
4) przestrzegania higieny osobistej;
5) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości.
§ 20 – Prawa i obowiązki rodziców
1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, są zobowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia
2. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy;
1). Przestrzeganie niniejszego statutu,
2). Zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
3). Respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady przedszkola,
4). Zapewnienie dziecku realizującemu roczne przygotowanie przedszkolne możliwości regularnego uczęszczania na zajęcia
5). Regularne kontaktowanie się z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
6). Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
7). Przekazywanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka mającej wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie w grupie
8). Obowiązkowe ubezpieczenie dziecka od nieszczęśliwych wypadków
9). Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu
10). Rodzice dzieci realizujących roczne przygotowanie do przedszkolne są zobowiązani do przyprowadzania dziecka do przedszkola w godzinach umożliwiających udział w zajęciach organizowanych, tj. 8.00 – 13.00
3. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
4. Rodzice mają prawo do:
1). zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
2). uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
3). uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
4). wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
5). wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa, radę rodziców lub radę przedszkola.
6). zgłaszania skarg i wniosków
5. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku list pochwalny dyrektora i rady rodziców.
6. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu nie rzadziej niż raz na kwartał lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
7. Formy współpracy przedszkola z rodzicami;
1). zebrania grupowe,
2). konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem, specjalistami
3). kąciki dla rodziców,
4). zajęcia otwarte,
5). inne, niekonwencjonalne formy kontaktów (wspólne wycieczki, imprezy okolicznościowe, warsztaty itp.)
§ 21 – Przypadki skreślenia dziecka z listy wychowanków
1. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
1) trwającej dłużej niż 1 miesiąc nieobecności dziecka bez zgłoszenia przez rodziców przyczyn nieobecności;
2) nie uiszczenia przez rodziców (prawnych opiekunów) odpłatności za przedszkole za okres ustalony przez organ prowadzący;
3) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,
4) dyrektor przedszkola wypowiada umowę z zachowaniem formy pisemnej z dniem doręczenia wypowiedzenia adresatowi. Wypowiedzenie wysyła się listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
IX GOSPODARKA FINANSOWA
§ 22
1. Dyrektor przedszkola odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych przedszkola i ich zatwierdzenie w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania.
2. W razie zastrzeżenia sobie na mocy odrębnych przepisów przez organ prowadzący przedszkole prawa zatwierdzania rocznych planów finansowych przedszkola przez organy wykonawczy organu prowadzącego przedszkole dyrektor odpowiada za terminowe przedłożenie projektu rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia.
3. Przedszkole korzysta z pomocy jednostki obsługi ekonomiczno – administracyjnej, która udziela wsparcia dyrektorowi przedszkola w opracowaniu projektu rocznego planu finansowego. Za sporządzenie planu lub projektu planu o którym mowa w ust. 2 wyłączną odpowiedzialność przed organem prowadzącym przedszkole ponosi dyrektor.
4. Zasady przewidziane w ustawie 1 – 3 stosuje się odpowiednio do wprowadzenia zmian w rocznym planie finansowym przedszkola.
5. Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej przedszkola wyłączną odpowiedzialność ponosi dyrektor przedszkola.
6. W ramach odpowiedzialności o której mowa w ust. 5 dyrektor przedszkola odpowiada w szczególności za:
a) prawidłowe tj. zgodne z przepisami rocznego planu finansowego gospodarowanie środkami finansowymi przedszkola;
b) dokonywanie wydatków w ramach podziałek klasyfikacyjnych obowiązującego planu finansowego i w kwotach nie przekraczających wysokości w nich przewidzianych;
c) terminowe rozliczenie za pomocą stosownych dokumentów z organem prowadzącym przedszkole z środków otrzymanych z budżetu tego organu;
d) stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych ze środków budżetowych otrzymanych od organu prowadzącego przedszkole objętym rocznym planem finansowym przedszkola.
7. Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe tj. rzetelne, celowe, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem przedszkola.
8. W zakresie spraw o których mowa w ust. 5 – 7 dyrektor przedszkola podlega nadzorowi organu prowadzącemu przedszkole na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
X POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 24
1. Traci moc uchwała w sprawie Statutu Przedszkola Nr 150 z dnia 16.10.2007 r.
§ 25
Statut wchodzi w życie z dniem uchwaleniem tekstu jednolitego przez Radę Pedagogiczną
Uchwałą Nr 10/15/16 z dnia 15.09 2015r. z późniejszymi zmianami.